Heel-and-toe op muziek van Bach

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Heel-and-toe op muziek van Bach

Post by brinkie »

Afgezien van het feit dat de motor van de R8 Gordini ook in de Matra Sports Jet 6 zat, heeft dit filmpje natuurlijk geen bal met Matra te maken. Wel met een hele mooie tijd die ik zelf niet heb meegemaakt, want toen hoefde alles niet jong snel en wild te zijn qua montage. Wie anno nu een promotiefilm voorstelt over een rally-auto waarbij je het heel-and-toe werk vergelijkt met het voetenwerk van een organist die Bach ten gehore brengt, terwijl je met een high-speed camera een driftende auto filmt (zodat er vloeiend slow-motion effect ontstaat), die wordt op staande voet ontslagen...

http://www.youtube.com/watch?v=1ISgGA3Y90Q vanaf 3:48

Hoewel de tijd de afgelopen 50 jaar uiteraard niet stilgestaan heeft, zie bijvoorbeeld de smalle bandjes waar die R8 op staat, en de volkomen verouderde wielophanging met pendelassen waarbij de wielvlucht verandert in snel genomen bochten (dat kun je goed zien in de film). Dan moet je wel een erg geoefend rallyrijder zijn, wil je driftend met zo'n R8 door de bochten gaan en niet achterstevoren in de berm belanden.

[edit: de rallyrijder in kwestie, Jean-François Piot, is in 1980 omgekomen tijdens de Rallye du Maroc]
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik vermoed dat er nog wel een zak zand of wat beton in de neus gepakt was als extra ballast op de vooras.
De R8 wou van nature namelijk maar al te graag rechtdoor in een bocht, en anders ging de achterkant de voorkant wel even inhalen.. :lol:


Maar het blijven mooie beelden. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Jarenlang heeft er bij ons voor de deur een Kanariegele R8 Gordini voor de deur gestaan.
Mijn broer heeft zelfs nog een dauphine gehad.
Beide wagen hadden trouwens al snel geen bodem meer.
Daar is echt weinig van bewaard gebleven.
Wel leuk die klassieke beelden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Mrmatra
Posts: 10
Joined: Fri Apr 12, 2013 10:40 am
Location: Groningen

Post by Mrmatra »

Ver voor mijn tijd deze beelden! Gelukkig zijn er de ouderen die altijd kunnen voorzien van achtergrondinformatie, waarvoor dank!
Desondanks: fijne beelden hoor!
Het geluk is makkelijker te bereiken per auto dan op de fiets.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Mrmatra wrote:Ver voor mijn tijd deze beelden! Gelukkig zijn er de ouderen die altijd kunnen voorzien van achtergrondinformatie, waarvoor dank!
Desondanks: fijne beelden hoor!
Ze zijn ook van voor mijn tijd; op mijn geboortedag werd de opvolger Renault 12 Gordini geïntroduceerd.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik stam zelf ook uit het midden van de productiejaren van de R8. :lol:

Maar ik ken ze toch vrij goed, een kennis heeft een bordeauxrode in concoursstaat waar ik zo af en toe eens mee mag rijden.
Leuke wagentjes, maar het blijven onvoorspelbare huppeltrutjes op een bochtige klinkerweg. :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote:Ik stam zelf ook uit het midden van de productiejaren van de R8. :lol:

Maar ik ken ze toch vrij goed, een kennis heeft een bordeauxrode in concoursstaat waar ik zo af en toe eens mee mag rijden.
Leuke wagentjes, maar het blijven onvoorspelbare huppeltrutjes op een bochtige klinkerweg. :oops:
Niet alleen de 2CV moest eieren vervoeren in die tijd :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Muddy Bandit wrote:Ik vermoed dat er nog wel een zak zand of wat beton in de neus gepakt was als extra ballast op de vooras.
De R8 wou van nature namelijk maar al te graag rechtdoor in een bocht, en anders ging de achterkant de voorkant wel even inhalen.. :lol:


Maar het blijven mooie beelden. 8)

Heel herkenbaar... mijn eerste wagen (1969) was een tweedehandse BMW 700, luchtgekoelde motor achterin en vooronder enkel het reservewiel en de benzinetank.
Toen ik mijn eerste bocht wilde nemen reed de BMW nog bijna een meter rechtdoor.... daarna heb ik in het vooronder enkele kilo's lood geplaatst en dan ging het beter, maar voor je een snelle bocht wilde nemen keek je toch beter even naar de benzinemeter, als er niet teveel meer in was kon je beter nog wat afremmen... Als het nat lag of op besneeuwde weg was het altijd pret, het betere gooi en smijt werk door de in die tijd nog diagonaal banden... een haakse bocht tegen 60km/h was een pretje.
Nu zou ik dat op mijn leeftijd niet meer doen, het verkeer is trouwens veel te druk geworden om nog wat show op te voeren en ik veronderstel dat mijn reflexen ook niet meer dat zijn...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Toen was het nog sport en nog betaalbaar. De wagens waren zo goed als standaard en de snelheden veel lager. Toen was het al een echt avontuur toen je een bocht nam aan 60 km/h. Nu wordt die bocht genomen aan 120 km/h of meer. Nu is het een sport voor de uitverkorenen ( al dan niet rijk) en de rest moet toekijken. En zoals de snelheden nu zijn, vind ik rally niet maar verantwoord op de openbare wegen. De kans op dodelijke slachtoffers is veel te groot, zowel bij de piloten, copiloten als de toeschouwers. Let wel: ik ben niet tegen rally, maar wel onder zijn huidige vorm. Er zal iemand meedoen aan de rit die indertijd rally's gereden heeft me een Simca 1000 Rally.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

benny wrote:Er zal iemand meedoen aan de rit die indertijd rally's gereden heeft me een Simca 1000 Rally.
De oom van mijn vrouw heeft slalom races gereden met een Simca 1000 en mijn schoonvader rijdt al SAAB turbo sinds de zeventiger jaren (daarvoor nog een tweetaktje gehad). Ik was meteen "goedgekeurd" door mijn schoonfamilie toen ik kwam voorrijden in de Matra. :lol:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De gehele autosport is gewoon een commerciëel plaatje geworden, als je maar geld en sponsoren genoeg meebrengt mag je nog meedoen.
En ik moet zeggen dat de heren van de KNAF/FEHAC hier ook heel stevig aan meegewerkt hebben door hun geldverslindende regelementen en eisen. :evil:


Ik heb van 1986 tot 1989 Long Distrance Trails gereden (sectie 4x4 snelheid)... het eerste jaar nog met een Suzuki LJ80 softtop, en de jaren daarna met een zo goed als standaard Suzuki SJ413.

Vanwege de steeds hogere inschrijfkosten en verplichte voertuigpreparatie ben ik daarna verder gegaan met nederlands kampioenschap 4x4 trail (daihatsu taft), maar hier moest de KNAF zich ook al mee bemoeien. Naast de toen heersende onderlinge nijd tussen prof- en amateur werdt dit ook geleidelijk onbetaalbaar voor de hobbyist.

Vanaf 1991 tot 1994 heb ik vervolgens nog Europa Truck Trial gereden, dit was toen nog een gezellige duitse hobbyclub.
Eerst met een Alvis Stalwart, later een Tatra 148 en het laatste jaar met een Tatra 813.
Maar toen de organisatie over ging in andere handen (zelfde organisatie als Munchen/Marrakesh en Parijs/Dakar) werd ook deze sport in 1 klap onbetaalbaar voor jan-met-de-pet-op...


Het zou leuk zijn als er weer eens een autosport opstond waar alleen met zo goed als standaard auto's gereden mag worden, en gewoon buiten de geldverslindende organisaties om.
In de 4x4-sport gaat het inmiddels (gelukkig) weer een beetje de goede kant op, low budget en zonder een overdreven regelgeving rules. 8)
Last edited by Muddy Bandit on Tue May 14, 2013 10:57 pm, edited 1 time in total.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vroeger kon je met een standaard mini met een stage 1 kop van FL 1500.- al racen in de 60/70s.
Dit was echter snel over.
Ergens lag dat aan ook de Auto industrie die zijn imago hoog moest houden.
De merken begonnen hier vet geld in te duwen zodat je als amateur piloot al gauw niet meer mee kon komen.
Talent moest gezocht worden tussen de boys wiens vermogende pa als spons ter beschikking stond.
Commercie draait dit soort dingen inderdaad de nek om.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply