De voorwielophanging.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

De voorwielophanging.

Post by bart_heemskerk »

Beste matraciens.

Mijn murena leidt al jaren aan een zwalkend bestaan. De rechtdoor stabiliteit is gelijk een dronkenman, en als ik een lange bocht neem, neemt de murena soms spontaan de bocht wat korter.

Alle kogels van de voorwiel ophanging zijn in orde, en de auto is meerdere keren uitgelijnt.

Nou wil ik me eens gaan verdiepen in de afstelling van de voorwielophanging.
Hoogte van de voorkant (afstelling torsiestaven)
Wielsporing - camber - caster
Hoogte afstelling van het stuurhuis.

Nou was ik gisteren bij Herman, en daar hebben we eens gekeken naar het stuurhuis.
Het stuurhuis had ik vorig jaar onderhanden genomen. Samen met Herman hebben we de druktaats van het stuurhuis afgesteld. Die stond namelijk te licht. Als de voorwielen van de grond zijn, en je verdraait het wiel krachtig (links-rechts sturend), dan bleek het tandrad en het wormwiel iets van elkaar komen. De druk van de taats is opnieuw ingesteld, en nu is dat goed. Wat we gedaan hebben is de grote borgmoer losdraaien, en de taats voorzichtig indraaien tot het niet verder wil. Dan een kwart slag terugdraaien. En dan het wiel links rechts bewegen en voelen of er zware punten in zitten. De taats moest nog een 1/8 slag uitgedraait. Borgmoer vast, en voila!

Ook hebben we de wagenhoogte onder de loep genomen. De voorkant vond Herman nogal hoog staan. We hebben de voorkant wat laten zakken.

Herman vond ook mijn dempers van de voorkant nogal stug.

Op de terugreis vond ik dat het verlagen niet heeft geresulteerd in een stabielere koers.


Vandaag de murena op de operatietafel gereden.
En nog eens nauwkeurig gekeken naar de wagenhoogte. Nou kreeg ik de wagenhoogte niet voor elkaar. Het zou links 172mm, en rechts 175 mm moeten zijn. Maar bij mij is rechts wat lager dan links. Als ik de rechter torsiestaaf wat meer spanning geef, dan blijft rechts lager dan links. Het lijkt wel alsof de gehele auto omhoog komt als ik een kant aandraai.

In het werkplaatshandboek wordt er gesproken dat er een gewicht van 70 kilo op de bestuurdersstoel moet zitten, maar dat is in een andere hoofdstuk. In het hoofdstuk "wagenhoogte afstellen"wordt niet vermeld dat er 70 kilo in de stoel moet. Ik heb het wel geprobeert. Een stapeltje stoeptegels in de stoel, en dan naar de hoogte links en rechts gekeken. En dan krijg ik de hoogte wel correct. :roll:
Weet iemand of er 70 kilo in de stoel moet voor het correct afstellen van de hoogte?


Wordt vervolgt.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dit zijn zoekplaatjes maar het is vrij duidelijk dat het uit de voorkant komt.
Er zit een soort van Bumpsteering in.
Ik vond Bart zijn schokbekers veel te stug.
Het kan zijn dat ze bij een bocht in een kuil te langzaam reageren.
De wagen stuitert dan weg in een bocht met kuilen zoals ik heb mogen uitproberen.
Ik heb iets soortgelijks gehad in de 2.2 maar dat lag aan rechtsboven kogelgewricht dat nogal moeilijk ging.
Denk inderdaad dat wat soepele schokbrekers wel is de oplossing kan brengen.
Hou ons op de hoogte.

PS volgens mij moet er niets op de stoel, wel volle tank maar vraag me af welke originele waardes door de Mazda motor overeind blijven.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Normaal gesproken geven juist de soepele schokbrekers meer stuitereffect dan de stugge dempers.
Maar of het probleem in de dempers zit kun je snel genoeg achter komen door 2 zakken cement of grind bij te laden bij het reservewiel.

Het bumpsteering-effect zit bij de meeste Matra's en Simca's de afstelling van de hoogte van het stuurhuis, als je de auto goed uit wilt lijnen moet je dit ook gelijk erbij meenemen.
Ik ga er tenminste maar van uit dat de stuur- en fuseekogels wel spelingvrij zijn, en dat de rubbers van de draagarmen en stabilisatiestang ook nog in een goede conditie zijn...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De Murena is wat dat aangaat niet zo standaard Patrick..
De wagen is ultralicht van voren en beur je bijna zo maar op.
Als de schokbrekers erg stijf zijn gaat de boel ook stuiteren en die van Bart gaan loodzwaar.
Toch zouden we is een specialist moeten vinden die stuurhuizen kan uitlijnen op wiellijning (L-R).
Je ziet tegenwoordig bedrijven met apparatuur van een 1/2 miljoen, maar ze kunnen er niets mee.
Het is meestalrechtuit toespoor (5 min werk kassa).
Als je wat meer wil wordt je het bos ingestuurd.
laat de echte Simca specialist OPSTAAN>
Je weet wel de man die ook Caster een Camber kan instellen met plaatjes.
Ik heb deze man nog niet kunnen vinden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

Post by gydomatra »

oetker wrote:Toch zouden we is een specialist moeten vinden die stuurhuizen kan uitlijnen op wiellijning (L-R).
Je weet wel de man die ook Caster een Camber kan instellen met plaatjes.
Ik heb deze man nog niet kunnen vinden.

Groet Herman
Wat zou het uitlijnen van het stuurhuis aan voordeel kunnen leveren? Als ik het goed heb zitter er per kant 6 dunne plaatjes tussen chassis en stuurhuis. Zou dit voor bv elke murena anders zijn? Misschien dus ook hier afstelmogelijheden tijdens een uitegbreide uitlijnprocedure?

Jaren gelden heb ik eens een keer en bagheera of murena laten uitlijnen door een bedrijf in assen en de wat oudere monteur ging toen wel aan de slag met vulplaatjes voor de bovenste draagarm. Dus zo vreemd is het ook weer niet.

Maar staat hier niets over in het werkplaatshandboek?
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Bij het uitlijnen wordt de caster en camber ook gemeten. De heren uitlijners stellen alleen de sporing. Ik heb dus de caster camber van mijn auto. In het handboek staat hoe je met plaatjes de boel kan corrigeren. Is niet moeilijk. Dit ga ik komend weekend doen.

Dat bumpsteering of zo hoop ik te verhelpen met stuurhuis hoogte sf te stellen. Het valt me op dat in de rechtdoorstand de linker en rechter spoorstang op ongelijke hoogte zit.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:De Murena is wat dat aangaat niet zo standaard Patrick..
De stuurinrichting, vooras en ophanging van een Murena komt praktisch overeen met die van de Rancho, Simca 1100 en Horizon, het grootste verschil is de aandrijving en het gewicht wat bij de Murena aan de voorzijde ontbreekt.

Je moet eerst de hoogte-afstelling (torsieveren) en dan de wieluitlijning (camber/caster) goed zetten, en als dit gedaan is moet de stuurhuishoogte hierop afgesteld worden.
De hoogte en wieluitlijning kun je met alle gangbare moderne apperatuur wel afstellen, voor de stuurhuishoogte is nog wat kennis van oude voertuigen nodig.

Hiervoor is ook een speciaal stuk gereedschap nodig wat je simpel zelf kunt fabriceren, de trekstangen voor de voorwielophanging.
Deze plaats je i.p.v. de dempers, door de onderste bevestiging een gat hoger te zetten kun je dan met de uitlijnapparatuur de spoorverandering tussen onbelast en belast aflezen... deze moet dus een zo minimaal mogelijk uitspoor zijn om bumpsteer te voorkomen.

In het werkplaatshandboek van de Rancho staat het wel precies omschreven hoe te handelen, incl. de meettabellen voor de diktes van de vulplaatjes en maattekeningen voor de fabricage van de trekstangen.
Dus als je de uitlijngegevens van de Murena hier verder op los laat dan moet het lukken, de stuurhuizen zijn immers hetzelfde qua afmeting en bevestigingspunten.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

De uitlijn uitslag van vorig jaar

Image

Volgens handboek moet camber -0,20 (+/-0,10) zijn
Rechts is het nu -0,03. Dus zo'n 0,20 te groot.

Caster moet 4 (+/- 0,20) zijn.
Rechts is het nu 4,45. Dus zo'n 0,45 te groot.

Vul ik dat in het diagram uit het handboek:

Image

Dus moet ik bij de achterste bout 1,5mm weghalen,
en bij de voorste bout 1mm toevoegen.


In het handboek staat ook een beschrijving hoe het stuurhuis te doen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, dat is dus allemaal te doen, maar wie doet het voor mij?
Je kunt uitlijnen 50 Euro dan heb je de gegevens.
Dan wil niemand verder dus moet je zelf aan de gang.
Vervolgens ga je voor controle en weer 50 Euro.
Dan ga je met het stuurhuis verder en kun je weer terug en weer 50 Euro.
Als het dan fout is kun je nog een keer.

Logischer zou zijn de wagen te droppen, de tijd te betalen en een goed uitgelijnde wagen terug te krijgen.
Ik heb hier zelf al te veel mee gekloot en nog steeds niet helemaal perfect bij de 2.2
Dan moet je zoiets uit handen geven, maar als niemand wil dan is het lastig.
De 1.6 is Ok wat lijning aangaat dus daar hoef ik niets aan te doen.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het beste is zelf de benodigde materialen en werkplaatshandboek gelijk mee te nemen naar het bedrijf, en dan de extra tijd die erin gaat zitten voor lief nemen.

Ik had dat probleem niet zo... een neef van mij is oldtimerfreak en filiaalhouder bij Euromaster, hij heeft er een zaterdagmiddagje aan besteed in ruil voor een paar coniferen. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Jullie zullen er waarschijnlijk een eindje voor moeten rijden maar in Dokkum is nog een uitlijn specialist te vinden. Deze heeft Porsche 924 circuit wagen van mijn broer, waar we het onderstel van hadden geruild met een 924s, ook perfect uitgelijnd. Volgens mij waren de kosten 125 euro.

http://www.uitlijnspecialist.nl/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Tja , Dokkum niet naast de deur.
Als ik het niet dichterbij gevonden kan krijgen kan dat ook nog.
Kunnen we gelijk even bekijken hoe dat zat met Bonifatius.
Ik ruik een touristische trip. :roll:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

En voillá! Eén speciaal gereedschaps ding.

Wellicht de enigste die ooit gemaakt is? :roll:

Image
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het lijkt goed op de plaatjes in het boek :wink:
Ik heb zelf alles op gevoel en het oog gedaan, maar dit moet de juiste weg zijn.
Ik ben erg benieuwd wat je ervaringen worden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

bart_heemskerk wrote:En voillá! Eén speciaal gereedschaps ding.

Wellicht de enigste die ooit gemaakt is? :roll:
Nee hoor, ik heb ook zo'n setje gemaakt voor m'n Rancho... afmetingen zijn waarschijnlijk hetzelfde?

Image


Heb er tijdens de opbouw ook al veel plezier van gehad, het chassis stond hiermee al mooi op hoogte ondanks dat de torsiestaven nog geplaatst moesten worden.


Ow ja, hier nog een voorbeeld hoe je zelf ook heel gemakkelijk een spansleutel kunt maken om de torsiestaven te spannen:

Image

... dus gewoon een stuk kokerprofiel met in de uiteinden een oud hefboompje vastgebout, de ene kant voor de staven voor en de andere kant voor de staven achter.
(het boutje is inmiddels al wel vervangen door wat laswerk :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

De camber en caster is nu gecorrigeerd. Het is een kwestie van de bouten wat lossen, en dan plaatjes ertussenuit nemen. Echter de plaatjes waren erg roestig. De roest tussen de plaatjes drukken de plaatjes wat uit elkaar. Ik heb de plaatjes maar vervangen door de juiste dikte aan ringen.

Daarna heb ik een laserbeugel bevestigd.

Image

Hiermee heb ik eerst de sporing gecorrigeerd. (door het veranderen van camber/caster verandert ook de sporing.)

En toen de meting van het stuurhuis, volgens het boekje.

Eerst het wiel ontlast.
Image

En de laser aftekenen.
Image

Dan het wiel balast.
Image

En de laser aftekenen.
Image

Het verschil tussen onbelast en belast is 40mm :o
Dat zou 0,5mm uitspoor moeten zijn! :o :o

Het tabel in het boek, waarin staat hoeveel vulplaten je moet bij/afhalen, gaat maar tot afwijking 9mm uitspoor. Ik heb dus 40mm.
Dan zou ik iets van 65mm aan vulplaten moeten toevoegen :o

Ik doe vast iets verkeerd, maar wat?????
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij mij bleek er op de testbank ook rare cijfers op het achterwiel uit te komen.
Dat lag aan de rechts achter draagarm.
Die was een beetje vaag gelast en het wiel stond daardoor 7mm naar binnen.
Die draagarm heb ik toen vervangen.

Ik neem aan dat de laser van voor naar het achterwiel meet.
Daar zit een behoorlijke afstand tussen.
Heb je al is gesteld volgens boekje om te kijken wat het resutaat word.

Nog een punt van controle wat ik vergeten was toen je hier was.
Als je de bovenste draagarm los haalt dan moet je met wat kracht de draagarm omhoog kunnen drukken.
Als die dan gedeeltelijk terugveert dan zijn de rubbers OK.
Heb ik toen nog van Cornelis geleerd.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zie dat je een stukje tape als meetschaal gebruikt, maar in het boek zijn daar specifieke uitknip mallen voor.
Daar ziet 1mm er als 1 cm uit.
Iets met graden mm's....ik lul maar wat hoor.
blz La0a 619

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Daar had ik niet aan gedacht.

Als ik 40mm opmeet op de uitknipmal, dan is dat 6 streepjes. Dus zou ik met 6 moeten rekenen i.p.v. 40. Dan zou ik 10 mm vulplaten moeten bijdoen.

De diagram heeft het over wielafwijking in mm. Zou dus geen mm, maar streepjes moeten zijn.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ach ja die Franse vertalingen indertijd.
Lijken wel de chinese van tegenwoordig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Ik weet het al. Normaal wordt de wielafwijking gemeten door op de velg zelf te meten. Dus aan de ene kant komt de velg naar je toe, en de andere kant van de velg gaat van je af. Dat is de maat in mm. Door met een laser te meten ter hoogte van het achterwiel, wordt de meetwaarde vergroot.

40mm op de uitknipschaal is 6 streepjes.

Even rekenen
15 inch velg is 38 cm
wielbasis is 245 cm
38 gedeelt door 254 maal 40mm is 6mm

Herman, je bent geweldig!
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt je soms helemaal blind staren op zoiets.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Na een paar uur ploeteren.......... succes! :D

Eerst het stuurhuis 6mm verhoogt. Dan nog eens wieluitslag meten. Blijkt dat er nog 2mm bij moest. Dus nog een keer het stuurhuis verhoogt.
En toen besefde ik dat de sporing bijgesteld moet worden na het verhogen van het stuurhuis. Dus sporing gesteld.... blijkt dat het stuurhuis weer moest zakken. :-?

Nog een paar keer wieluitslag meten- stuurhuis stellen- sporing bijstellen- wieluitslag meten- enz enz

En nu is het perfect. 0 wieluitslag bij in - uitveren. Nul nada.

En nu zit er links 10mm en rechts 10,5 mm stelplaatjes onder het stuurhuis.


Vervolgens een ritje langs een bochtige ijselmeerdijk. En het is een totaal andere auto geworden. De wegligging is 300% verbeterd! Super 8)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Proficiat.
Nu kan het echte genieten beginnen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Super, gefeliciteerd.
Er is niets zo vervelend als een wagen waar je constant in zit te corrigeren en onbestemd weggedrag vertoond..
Een cm correctie is ook niet echt weinig.
De meeste Murena's zie je met hooguit 4-5 plaatjes onder het stuurhuis.
Die gereedschapjes zou ik wel is willen lenen voor een korte periode of is dat laserdingetje iets standaard?
Hoef ik niet met touwtjes te klojoen.
Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Ik wil nog eens kijken naar andere schokdempers. Herman vond ze nogal zwaar gaan. En het type lijkt niet op een murena thuis te horen. Monroe R3280.


De gereedschappen zijn te leen, voor een ieder die dat wil. Maar zonder de laser. De laser is van mijn werk. Maar aan die beugel kan ook wel een laserpen gemaakt worden.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Monroe R3280 kon ik herleiden naar Talbot, maar vermoedelijk zijn ze voor de achterzijde Fourgenette, en die had dacht ik 600 kg laadvermogen dus zijn natuurlijk wat ruiger uitgevoerd.
Ze horen in ieder geval niet op een Mur thuis.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Die gereedschapjes zou ik wel is willen lenen voor een korte periode of is dat laserdingetje iets standaard?
Hoef ik niet met touwtjes te klojoen.
Groet Herman.
In principe kun je dit al doen met een simpele laser-waterpas of een hobby kruislaser, die zijn in elke bouwmarkt verkrijgbaar voor een paar tientjes. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote:
oetker wrote: Die gereedschapjes zou ik wel is willen lenen voor een korte periode of is dat laserdingetje iets standaard?
Hoef ik niet met touwtjes te klojoen.
Groet Herman.
In principe kun je dit al doen met een simpele laser-waterpas of een hobby kruislaser, die zijn in elke bouwmarkt verkrijgbaar voor een paar tientjes. :wink:
Het gaat nu eenmaal om een eenmalige actie en eigenlijk besteed ik dit het liefst uit aan de persoon die er de spullen en de ervaring voor heeft.
Ik heb de bumpsteering er ook uitgekregen en ben eigenlijk wel min of meer tevreden maar er moet eigenlijk nog is wat fine-tuning plaats vinden.
Komt op de nimmer eindigende todo list 8)

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote: Komt op de nimmer eindigende todo list 8)
Altijd wat te doen aan de wagen. Leuk! (zolang de wagen wel op elk gewenst moment rijden kan)

I love Never Ending Todo List :lol:

Volgende punt op de NETL: schokbrekers.
Het zou voor de hand liggen als ik een paar spax dempers koop. (in NL te koop voor 320 euro, in Engeland voor 200 euro + verzending) Maar waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk gaat? :roll:

Nou wil ik u even meenemen in mijn gedachtegang:

A: Murena schokbrekers (van de voorkant)
B: Bagheera en simca dempers passen op de murena
C: KYB (kayaba) maakt dempers voor de bagheera (kyb244029)
D: Deze demper (kyb244029) is ook geschikt voor opel manta-B, ascona-A, kadett-C
E: Dan zouden opel dempers geschikt zijn voor de murena :roll:
F: Wie maken er nog meer interessante dempers voor opel?
G: GAZ Gt serie is in mijn ogen gelijk aan spax. (instelbaar en gas gevuld)
H: De Gaz GT5-2182B is geschikt voor opel manta-B.

Image

Enzo heb ik deze dempers besteld. Ze kosten 120 euro voor 2 stuks, + verzending vanuit Engeland.

Het zal een gok zijn.......
Post Reply