Opbouw van een Bagheera

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is de reden dat het zoveel kost als je het laat doen. :o

Nu doorbijten en goed schuren anders krijg je na enkle jaren problemen met die blaasjes. Zonde als ze terugkomen. :(

Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ook niet mijn ding dat wrijven en wrijven en wrijven,maar goed, het moet nu eenmaal gebeuren als je een fraai resultaat wil.
Soms zit ik me wel is af te vragen of dat dure spuiten wel loont.
Ik kan me Murena laten spuiten voor €1000.-
Hoef ik zelf niets te doen.
Dat zal dan niet goed gebeuren, maar 5 jaar zal de verf er wel redelijk opzitten.
Als ik zie dat Joost € 5500 betaald voor een topklus dan vraag ik me af of ik het niet beter 5x kan laten uitvoeren.
Is ook goed voor 25 jaar netjes rijden en je kan nog is een andere modekleur nemen 8)
Mooi om de winter door te komen Benny.

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad Herman, wrijven, wrijven en nog eens wrijven. Gelukkig kan ik veel zelf doen aan de voorbereiding. Ben zelfs van plan om de gelcoat en de grondverf zelf te spuiten. Dat scheelt een serieuze slok op de borrel. Maar ik zal ook eens mijn licht opsteken bij een polyesterspecialist. Ik heb gemerkt dat de putjes in het dak dieper zijn dan gedacht. Eens vragen of die er uit moeten gewreven worden of dat ze mogen opgevuld worden.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Kun je dat niet bewerken met een Scotch-Brite schuurpad op de roterende schuurmachine?
Verkochten ze verleden week nog bij de Lidl.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

benny wrote:Inderdaad Herman, wrijven, wrijven en nog eens wrijven. Gelukkig kan ik veel zelf doen aan de voorbereiding. Ben zelfs van plan om de gelcoat en de grondverf zelf te spuiten. Dat scheelt een serieuze slok op de borrel. Maar ik zal ook eens mijn licht opsteken bij een polyesterspecialist. Ik heb gemerkt dat de putjes in het dak dieper zijn dan gedacht. Eens vragen of die er uit moeten gewreven worden of dat ze mogen opgevuld worden.
Ik heb bij een spuiter een fijne mat van 1 meter gehaald.
Die is flinterdun (nog geen 1mm dik).
Je kijkt er gewoon doorheen.
Dat wordt gebruikt voor je de Gelcoat aanbrengtop het ruwe polyester. Aldus de specialist.

Dat dekt natuurlijk alles mooi af
Daar wil ik wel eens mee spelen op de rat.
Daar zitteen heel veel barstjes in.
Voorlopig is dat echteer niet aan de orde.
Nog zo'n 50 andere klusjes te doen bij deze murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Benny,

Ik heb van Jean en Cornelis vroeger de raad gekregen om het polyester ook langs de binnenkant te spuiten zodat het waterdicht wordt en er geen waterdamp meer van binnen naar buiten kan. Daardoor zou osmose in de toekomst niet meer voorkomen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat klopt urbain, die mijn bumpers heeft gespoten zij dat ook al en heeft mijn bumpers ook van de binnenkant gespoten voor geen blaaskes te krijgen achteraf.
Dan zal dat voor het dak ook wel goed zijn veronderstel ik.



grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt voor de tip.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Urbain wrote:Benny,

Ik heb van Jean en Cornelis vroeger de raad gekregen om het polyester ook langs de binnenkant te spuiten zodat het waterdicht wordt en er geen waterdamp meer van binnen naar buiten kan. Daardoor zou osmose in de toekomst niet meer voorkomen.
Ik weet dat ze dit aanraden!! Kan me echt niet voorstellen dat de polyester water doorlaat of opneemt.
Maar hoe komt dan de vocht onder de lak? Zou die dan toch doorlaten???
Wie weet hier meer van??? :o :o

Hoe verklaar je dan osmoze op de buitenkant van een schip. Dit zal aan de binnenzijden toch droog blijven. Zelfs condens is volgens mij uitgesloten omdat het water niet onderhevig is aan grote temperatuur schommelingen. Of zou het toch condenseren met warme lucht??
Wie heeft er hier een boot? :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried,polyester pakt zeker vocht op langs de binnenkant als het niet bewerkt is. Mijn schoonpa heeft een polyester boot en als hij ze van de binnen kant niet droog maakt komen er blaasjes van de buitenkant op de romp.Nu kan dat wel van de ouderdom komen hé dat weet ik niet.






grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Godfried,

De uitleg die Jean gaf was dat vroeger de vulmiddelen en de hars niet dezelfde kwaliteit hadden als vandaag. Vandaar dat oud polyester niet dampdicht is. Als er waterdamp doorheen het polyester onder de ondoordringbare lak zit en de zon staat erop, dan krijg je door uitzetting van de damp blaasjes.
Jean gaf ook als tip om hedendaags polyesterhars te gebruiken in plaats van verf omdat dat beterkoop is en kwalitatief even goed.
Ik dacht dat Cornelis wat verf mengde onder de hars bij reparatie, dan zou het ook dampdicht zijn.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij het repareren van mijn achterbumper heb ik de hele binnenzijde vol met hars gestreken.
Er hingen namelijk nogal wat loshangende vezels in.
Daarna is de binnenzijde ook gespoten.
Denk dat dit het beste is wat je kunt doen.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De tips die ik van de spuiter heb meegekregen om de kap van mijn Rancho spuitklaar te maken:

- met grove korrel opschuren
- nooit nat schuren
- stofvrij maken met kleefdoeken en perslucht
- het polyester van binnen uit verwarmen met een straalkachel voordat je gelcoat, plamuur of primer opbrengt (eventuele lucht in het polyester zet uit door verwarming, en door de snel dalende temperatuur tijdens het aanbrengen zou het op te brengen materiaal dieper in het polyester trekken en beter hechten)
- barsten minimaal 2 mm ruw uitfresen met een dremel of gelijkwaardig gereedschap, en opvullen met polyesterhars
- grotere panelen op de auto gemonteerd bewerken i.v.m. materiaalspanning
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Muddy, om die barsten uit te werken, welke polyester raaddede de carrossier aan? Was dat de fijne met glasvezel al in verwerkt en dan de gewone gladde? Ik denk niet dat het de vloeibare was die hij bedoelde.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De flanken vallen zeer goed mee wat het schuren betreft. De putjes zijn zeer zeer klein en zijn gemakkelijk uit te schuren. Het dak is een andere zaak. Daar zijn het echte kraters met een relatief grote diepte. Hopelijk moet ik mij niet de pleuris schuren. De neus ben ik aan het herstellen vooraleer ik hem schuur. De deurpanelen zijn nieuw, die moeten niet afgeschuurd worden want er is nog geen gelcoat op.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja polyester bewerken is niet te vergelijken met staalplaat.

Onze wagens werden indertijd maar gemaakt om max 6 jaar mee te gaan. De garantie die je toen kreeg was ook niet zo lang. Verkocht is verkocht! Ik heb verhalen gehoord van eigenaars die hun bagheera na 2 jaar verkochten omdat ze onder heel bruin waren van de roest.

Bedankt voor jullie raad. Weer iets bijgeleerd. Men staat daar allemaal niet bij stil als je aan het schuren en plamuren bent. Jaren erna zit je wel met een probleem. Ik heb op mijn bagheera ook enkele plekjes waar er terug osmoze aan het vormen is. Deze werd wel 10-15 jaar geleden herspoten. Ik heb de binnenzijden van het polyester met bodembeschermer gespoten, alleen wat zichtbaar was na het opbouwen.

Ik heb plamuur ook altijd nat geschuurd, wist toen niet dat plamuur en water en niet samengaan.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

benny wrote:Muddy, om die barsten uit te werken, welke polyester raaddede de carrossier aan? Was dat de fijne met glasvezel al in verwerkt en dan de gewone gladde? Ik denk niet dat het de vloeibare was die hij bedoelde.
Een hele goede vraag...
Ik heb de gewoonte om alle te gebruiken materialen te betrekken bij de spuiter die het aflakken ook voor mij doet.
Dan loop je ook niet de kans dat bepaalde materialen onderling foutief op elkaar gaan reageren. (en het advies wordt er vaak ook een stuk beter en uitgebreider van als men tevens alles mag leveren :wink: )

Ik heb van de spuiter dus een bus, een tube en de mondelinge gebruiksaanwijzing meegekregen.
In die bus zat een vrij dikke, stroopachtige hars, en die moest ik wel eerst goed roeren alvorens de verharder erdoor te mengen... dat zal dus geen pure poyesterhars geweest zijn.
Ik weet nog wel dat het een witte bus was met een sticker erop van Dupont, maar verder heb ik hier geen gegevens meer van. :oops:

Ik heb de barstjes met een klein slijpschijfje op de dremel wat ruimer gemaakt, vervolgens met een staalborsteltje op de dremel wat opgeruwd en deze ruimtes met een kunststof spatel weer ruim volgesopt met dat harsmengsel.
Na uitharding is met een excentrische schuurmachine alles vlak geschuurd, eerst grof en later korrel 600.
Hierna zijn de diepere krassen weggeplamuurd met gewone polyesterplamuur, alles strak geschuurd, vervolgens in de spuitplamuur gespoten, weer geschuurd met korrel 800, hechtprimer erop, vervolgens weer licht met de hand opgeschuurd (nu wel nat) met korrel 800, en de spuiter heeft het werk hierna afgelakt.

Het was al met al een zeer tijdrovend werk (ik begin m'n vingertoppen al weer te voelen van al dat schuurwerk :lol: ), maar het resultaat is er dan ook naar.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Velgen gekocht zodat het betaalbaar wordt wanneer ik banden nodig heb.
Dotz Imola 15x J6.5
Attachments
dotz_imola.jpg
dotz_imola.jpg (26.87 KiB) Viewed 9685 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zien er goed uit Benny.
Gaat dat wel door de keuring of blijft de Bagheera op O plaat?
Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Met een o plaat mag dat hier in belgie herman,ik ben ook met 15" velgen al geweest.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is geen probleem in België. De wagen zal gekeurd worden voor dagelijks gebruik. Zolang de omtrek van de banden binnen de 2% valt, speelt de diameter van de velg geen rol. Ik had liever achteraan 16-duimers geplaatst, maar dat mag niet van de technische controle. Het zou nochtans optisch veel mooier geweest zijn.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

hoe kan ik het best die fouten uitwerken? Uitslijpen en opnieuw de vorm maken of gewoon de foutjes opvullen en uitwrijven?
Attachments
1382895246N1382895177NP1040374.JPG
1382895246N1382895177NP1040374.JPG (25.38 KiB) Viewed 9644 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik persoonlijk zou hier stukjes uitslijpen en mat opzetten omdat het op de rand zit.
Daarna weer in de vorm schuren.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Kleine beschadigingen en gaatjes kun je ook vullen met Bison Combi Power, dat heb ik voor de Grand Raid ook gebruikt.

Image

Maar de grotere stukken en scheuren van panelen zal je toch met polyesterhars en matjes moeten herstellen, daar is dat bisongoedje eigenlijk te zwak voor.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Verstand op 0 en schuren maar.
Attachments
P1040451.JPG
P1040451.JPG (146.82 KiB) Viewed 9607 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

benny wrote:Verstand op 0 en schuren maar.
Dat red je nog wel voor de meeting :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Jaja Benny, nu begrijp ik waarom je het begin van de meeting met een uur verlaat. Je wil natuurlijk zeker zijn dat de lak echt droog is voor je met die mooie Bagheera komt opdagen op de meeting :lol:

In elk geval, succes met het schuren. Da's inderdaad verstand op nul zetten.

Groetjes
André
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou de lak verwijderen en de beschadigingen opvullen met plamuur met polyestervezel in.

Begint op een bagheera te gelijken. Wat een werk, voor weinigen weggelegd.
Gaat een prachtige bagheera worden.


:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Zo is ze ook al mooi. Ik dacht dat het een bagheera twee was maar het is een bagheera één zie ik.






grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Harry, het was ooit een Bagheera 2 maar die heb ik omgebouwd naar een type 1.
Post Reply