Bagheera Jubilee 1979

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Bagheera Jubilee 1979

Post by alexam » Tue May 22, 2012 6:10 am

Hallo,
Als eerst zal ik me even voorstellen, Ik ben Gerard en kom uit het noorden van Nederland.
Sinds 2001 ben ik in het bezit van een Bagheera Jubilee uit 1979. Na een aantal nodige reparaties heb ik er een jaar in kunnen rijden. Op dit moment ligt de bagheera weer uit elkaar voor een grondige opknapbeurt.

Ik wou graag meedoen aan dit forum om mijn passie te delen met andere Bagheera liefhebbers.
Attachments
Bagheera1000.JPG
parafan aan het herstellen
Bagheera1000.JPG (186.89 KiB) Viewed 6784 times
Bagheera0970.JPG
Balk boven het achterwiel links
Bagheera0970.JPG (183.27 KiB) Viewed 6784 times
Bagheera0740.JPG
Balk boven het achterwiel rechts
Bagheera0740.JPG (159.89 KiB) Viewed 6784 times
Bagheera0130.jpg
Dorpels herstellen
Bagheera0130.jpg (74.57 KiB) Viewed 6784 times
Bagheera230.jpg
Hier nog in rijdende staat op een oldtimerbeurs
Bagheera230.jpg (565.49 KiB) Viewed 6784 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
hendrik
Posts: 3938
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue May 22, 2012 7:49 am

Welcom alexam, ik moet zeggen je bent goed bezig als ik dat zo zie. Dat is toch wel het ene en het andere hé als je aan zo een bagheera begint.
Maar achteraf heb je er wel veel plezier aan hé. Ik zou zeggen succes met de werkzaamheden.





grt harry de matra.

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1567
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Tue May 22, 2012 8:09 pm

Hoi Gerard, welkom op dit inmiddels internationaal geworden belgisch forum vol matrafielen. :lol:

Je pakt de bagheera in ieder geval serieus aan, het matravirus heeft bij jou zo te zien ook al behoorlijk toegeslagen.
Succes met de restauratie, ik hoop dat je zo af en toe nog wat verslagen post van de vorderingen van deze restauratie.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Tue May 22, 2012 8:53 pm

Het Matra virus is inderdaad goed toegeslagen. Ik moet wel toegeven dat het wel een zeer hardnekkig virus is. Het houdt inmiddels al zo'n 32 jaar stand. en natuurlijk hoop ik dat dat ook nog een hele poos zo blijft.

Wat mijn bagheera betreft, hier ben ik ook al een aantal jaren mee bezig, maar heel langzaam kom ik er stukje bij beetje verder mee.

als er weer vorderingen zijn zal ik deze zeker posten. Ik hoop er binnen kort weer verder mee te komen. In grote lijnen is het chassis opgelast , op de achterwiel ophanging na.
Dit wordt nog een leuke uitdaging.
Attachments
DSC04057a.JPG
DSC04057a.JPG (161.79 KiB) Viewed 6754 times
Bagheera0950.JPG
Bagheera0950.JPG (168.11 KiB) Viewed 6754 times
Bagheera0920.JPG
Bagheera0920.JPG (132.42 KiB) Viewed 6754 times
Bagheera0930.JPG
Bagheera0930.JPG (125.3 KiB) Viewed 6754 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
hendrik
Posts: 3938
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik » Tue May 22, 2012 10:04 pm

Dat komt wel goed met die bagheera dat zie ik nu al.




grt harry de matra.

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Wed May 23, 2012 10:05 am

Veel werk, maar wat ik zie op de geplaatste fofo's komt het zeker goed.

User avatar
matrafan
Posts: 1681
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Wed May 23, 2012 9:44 pm

Welkom op het forum Gerard.

Heb in een ander topic op het forum deze week nog ergens gemeld dat die foto's mij zo bekend voorkomen.

Hier wordt duidelijk grondig gerenoveerd.

Daar gaat de voldoening achteraf een heel hoge factor halen.

Leuk om te volgen, laat af en toe nog maar wat foto's passeren.

Wordt weer een heel mooie en als er vragen zijn laat maar komen.

Veel succes met de verdere afwerking.

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Thu May 24, 2012 6:16 am

Bedankt voor de positieve reacties :D

Voor wie het interessant vind, ik ben een tijdje geleden ook begonnen met mijn eigen website. (de site is nog niet helemaal af)
Hier heb ik mijn complete Matra verhaal geprobeerd neer te zetten. Op de pagina Gallery staan ook foto's die ik gemaakt heb tijdens een bezoek aan Matra Verhulst.

Het adres van mijn site is: http://home.kpn.nl/alexam/
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Thu May 24, 2012 7:13 am

Dag Gerard.

Welkom op het forum van MatraMania.

Een passie die diep zit dat is duidelijk. Naar een dokter gaan zal je niet van dit virus verlossen, uitzieken is de boodschap. Hier begint niet iedereen aan. Je neem het goed aan. Dit zal een mooie en goede bagheera worden dat is duidelijk.

Er is veel kennis en ervaring onder de forum gebruikers, gebruik deze.

Succes, :lol:

Ps: Wat heb ik hier nog een goede bagheera staan voor te restaureren als ik die foto's zo zie.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans » Thu May 24, 2012 3:58 pm

alexam wrote:Bedankt voor de positieve reacties :D

Voor wie het interessant vind, ik ben een tijdje geleden ook begonnen met mijn eigen website. (de site is nog niet helemaal af)
Hier heb ik mijn complete Matra verhaal geprobeerd neer te zetten. Op de pagina Gallery staan ook foto's die ik gemaakt heb tijdens een bezoek aan Matra Verhulst.

Het adres van mijn site is: http://home.kpn.nl/alexam/


hey Gerard,

wowww , stevig uitgerust en bekwaam in plaatwerk blijkbaar , ik ben stef ,
rij dagelijks mijn matra murena en heb ook een bagheera 1 van 1973
in de mottelballe tegen ooit
stef :P

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Fri May 25, 2012 5:58 am

Deze bagheera was inderdaad heel erg roestig. Eerlijk gezegd had ik bij de aanschaf van deze bagheera verwacht dat hij in iets betere staat was.
Toen ik begon met het opknappen, kwamen de plamuur en polyester lappen mijn tegemoet, en dit waren natuurlijk niet de polyester delen waar ze horen te zitten :D :D .

Ooit ben ik als 15 jarige jongen begonnen met een bagheera uit 1978, deze was er nog erger aan toe. Daar heb ik veel van geleerd, ondanks dat ik dat project niet afgekregen heb.

Wat heel erg belangrijk is, maar dat weten jullie ongetwijfeld, dat je verschrikkelijk veel geduld en doorzettings-vermogen moet hebben om zo'n auto weer op de weg te kunnen krijgen.

De foto's die ik op dit forum heb gezien van jullie bagheera's zien er erg goed uit. Als ik die mooie exemplaren zie dan begint bij mij het bloed nog harder te kriebelen, maar ja voor het zo ver is moet ik nog een aantal uurtjes klussen 8)

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is of één van jullie de witte bagheera ook herkent. Deze heb ik als onderdelen donor gekocht uit Zeeuws Vlaanderen. Deze bagheera had toen een Belgisch kenteken. Dit chassis was echt niet meer te redden en ik heb deze auto gedemonteerd voor ondelen.

Image
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Fri May 25, 2012 9:55 am

Ik ken deze witte bagheera niet! :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
lemans
Posts: 320
Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
Location: rotselaar heikant/berg

Post by lemans » Fri May 25, 2012 10:12 am

[quote="alexam"]Deze bagheera was inderdaad heel erg roestig. Eerlijk gezegd had ik bij de aanschaf van deze bagheera verwacht dat hij in iets betere staat was.
Toen ik begon met het opknappen, kwamen de plamuur en polyester lappen mijn tegemoet, en dit waren natuurlijk niet de polyester delen waar ze horen te zitten :D :D .

Ooit ben ik als 15 jarige jongen begonnen met een bagheera uit 1978, deze was er nog erger aan toe. Daar heb ik veel van geleerd, ondanks dat ik dat project niet afgekregen heb.

Wat heel erg belangrijk is, maar dat weten jullie ongetwijfeld, dat je verschrikkelijk veel geduld en doorzettings-vermogen moet hebben om zo'n auto weer op de weg te kunnen krijgen.

De foto's die ik op dit forum heb gezien van jullie bagheera's zien er erg goed uit. Als ik die mooie exemplaren zie dan begint bij mij het bloed nog harder te kriebelen, maar ja voor het zo ver is moet ik nog een aantal uurtjes klussen 8)


In 1979+ had ik op mijn 19e een witte type 2 S met groen interior ,
maar dit lijkt me een type 1 aan de deurstickers te zien?????

stef

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Fri May 25, 2012 4:44 pm

Deze bagheera was een type 2 (de stickers op de zijkant zijn niet origineel)
en had een groene bekleding, de stoelen hadden zo'n groen / wit geblokte bekleding.
Volgens mij zou het een bouwjaar van ongeveer 1977 moeten zijn, maar dat is een beetje een gok.
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3559
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Sat May 26, 2012 7:20 pm

Dag Gerard, welkom op ons forum.

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Wed May 30, 2012 8:19 am

Gerard, welkom.
Aan de foto's te zien een behoorlijke klus.
Daar moet je een doorzetter voor zijn.
Maak er maar een mooie van, en laat ons maar meegenieten van je resultaten.
Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Sat Jun 23, 2012 7:40 pm

Vandaag mijn bagheera uit de garage gehad. Deze Franse zwarte panter moest even ruimte maken voor mijn Italiaanse half bloed :D :D
Deze moest ook een best ingrijpend reparatie ondergaan. Alles is goed gegaan en aan het eind van de dag stond m'n bagheera weer op zijn vertrouwde plek.
Attachments
DSC05734.JPG
Bagheera buiten 01
DSC05734.JPG (119.44 KiB) Viewed 6556 times
DSC05737.JPG
Bagheera buiten 02
DSC05737.JPG (101.45 KiB) Viewed 6556 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sat Jun 23, 2012 8:06 pm

Multivla kapot?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Matra69
Posts: 69
Joined: Tue Feb 28, 2012 1:03 am

Post by Matra69 » Sat Jun 23, 2012 8:16 pm

oetker wrote:Multivla kapot?




Multivla??? is dat zo'n 2 kleuren vla met choco en vanille of bedoelde je Multipla want die zag ik precies in zijn garage staan :lol:

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Sun Jun 24, 2012 7:34 am

Jep, de multi(vla)pla was kapot.
Bij een bagheera heb je niet veel ruimte om vanaf boven bij de motor te kunnen werken , maar bij deze multipla is het ook niet beter. Het zit zo dicht op elkaar gebouwd dat je nergens bij kunt :x :x
Na heel wat krassen op handen was deze klus ook weer geklaard :D :D
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jun 24, 2012 9:28 am

alexam wrote:Jep, de multi(vla)pla was kapot.
Bij een bagheera heb je niet veel ruimte om vanaf boven bij de motor te kunnen werken , maar bij deze multipla is het ook niet beter. Het zit zo dicht op elkaar gebouwd dat je nergens bij kunt :x :x
Na heel wat krassen op handen was deze klus ook weer geklaard :D :D


Ik zie het wel op de plek waar ik sleutel.
Dat is bij veel auto's het geval.
Zo ontzettend veel demonteren voor je wat kan doen.
Auto's worden niet meer gemaakt om te sleutelen.
Men gaat er waarschijnlijk van uit dat dit niet meer nodig is. :o
De eerste 5 jaar is dat ook vaak wel zo, maar daarna is er geregeld toch wel wat aan te doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jun 24, 2012 9:44 am

Ik was onlangs in gesprek met iemand die in een garage werk. Hij beweerde dat ze bij Mercedes een uurloon aanreken van iets meer dan €100.
Dat heb je beter een auto waar niet veel aan gesleuteld moet worden, of is dit de reden dat vele hun auto na 4-5 jaar verkopen?
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jun 24, 2012 9:54 am

GODFRIED wrote:Ik was onlangs in gesprek met iemand die in een garage werk. Hij beweerde dat ze bij Mercedes een uurloon aanreken van iets meer dan €100.
Dat heb je beter een auto waar niet veel aan gesleuteld moet worden, of is dit de reden dat vele hun auto na 4-5 jaar verkopen?


Mensen met een mercedes kunnen dat wel betalen toch?
In de 70er jaren werd bij Hessing jaguar dealer al FL 120.- gerekend per uur.
Mooi om te zien.
Alle monteurs hadden witte overals en de werkplaats leek op een ziekenhuis.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Sun Jun 24, 2012 11:01 am

Inderdaad, als je een dure wagen koopt weet je dat het onderhoud ook duur zal zijn. Ierereen leeft naar zijn inkomen. Je hebt er ook die boven hun stand leven maar dat is niet lang vol te houden.
Matra Bagheera S - 1977

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Sun Jun 24, 2012 11:08 am

Of ze willen per sé met een grote Duitse wagen rijden maar hebben in feite het geld er niet voor. Met als gevolg dat het onderhoud niet gebeurt zoals voorzien en je dus zo'n wagens ziet rijden met een zwarte of blauwe rookpluim achter hun gat, langs alle kanten krassen en kleine deuken en versleten banden. MAAR ZE RIJDEN WEL MET EEN ............ EN IEDEREEN KAN DAT ZIEN.

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Jun 24, 2012 11:12 am

benny wrote:Of ze willen per sé met een grote Duitse wagen rijden maar hebben in feite het geld er niet voor. Met als gevolg dat het onderhoud niet gebeurt zoals voorzien en je dus zo'n wagens ziet rijden met een zwarte of blauwe rookpluim achter hun gat, langs alle kanten krassen en kleine deuken en versleten banden. MAAR ZE RIJDEN WEL MET EEN ............ EN IEDEREEN KAN DAT ZIEN.


Zo is dat.
IK RIJ TOCH MAAR MOOI MET EEN MATRA,
en iedereen mag dat zien :P
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Mon Jul 16, 2012 5:52 am

Dit weekend m'n takel gemonteerd aan de dakcontructie. Ik hoop dat het binnenkort gaat lukken om het blok er uit te gaan halen. De takel heb alvast even getest met m'n reserve blok 8)
Attachments
DSC06099.JPG
DSC06099.JPG (106.15 KiB) Viewed 6486 times
DSC06096.JPG
DSC06096.JPG (113.66 KiB) Viewed 6486 times
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Jul 16, 2012 9:13 am

Je heb hem weer flink laten hangen Alex.
Zo'n dingetje heb je bij de zware klussen wel gemak van.
Mooi man
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
matrafan
Posts: 1681
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan » Mon Jul 16, 2012 8:51 pm

Hoi Gerard,

Je weet toch dat je bij een bagheera het motorblok langs onder moet demonteren.

Je moet het chassis liften en dat is niet zo zwaar als het blok.

Takel is wel handig om achteraf het blok verder te ontmantelen/reinigen.

Veel succes verder.

User avatar
alexam
Posts: 80
Joined: Wed May 02, 2012 6:05 am
Location: Musselkanaal

Post by alexam » Tue Jul 17, 2012 6:05 am

@matrafan, dank je voor de tip. maar ik wist het :)

alleen voor dat je het blok kunt laten zakken moet die een paar bewegingen naar achteren en voren maken. dan is het wel handig dat die aan een takel hangt.
Heb je misschien een idee hoe zwaar een kaal chassis weegt aan de achterkant om deze dan zo hoog op te liften?
Grtz Gerard

Bagheera Jubilee 1979
VW fox 2007

Post Reply