FrieMatra zijn murena 2.2S

Leden beschrijven aankoop,de restaurantie of werkzaamheden aan hun Matra
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Da's dezelfde batterij als die in m'n Ferrari zit... die is net 3 jaar jong en al aan vervanging toe. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Muddy Bandit wrote:Da's dezelfde batterij als die in m'n Ferrari zit... die is net 3 jaar jong en al aan vervanging toe. :evil:
Spijtig, net buiten de garantie.
Ik heb thans zeer goede ervaringen met deze batterijen. Heb hier één staan, "dacht dat ze negen jaar of ouder is". Ze doet het nog uitstekend maar in de winter op mijn diesel heeft ze niet veel meer over, heb ze daarom vervangen. S
Gebruik ze nu voor het starten van een auto voor onderdelen, ook een diesel.

Ik zal straks eens kijken hoe oud ze juist is.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zal de schuld ook niet direct bij de accu leggen... in verhouding veel starten en (te) weinig tijd voor het bijladen komt de levensduur ook niet ten goede.

Om de koude motor te starten moet de starter minstens 20x door de compressie (1:19) heen drukken voordat er wat leven in het blok komt, daarvoor is de 72 A wel mooi.
Maar gemiddeld 3x starten op een een uur uur draaien is blijkbaar niet lang genoeg om deze accu weer voldoende bij te laden...

Ik ga er een iets lichtere accu (55 A) in plaatsen.
Er hoort namelijk een 45 A in te zitten, en er zit nu dus een 72 A in.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit zou inderdaad het probleem kunnen verklaren. De batterij wordt dan alleen bij lange ritten volledig geladen. Door het steeds starten en niet meer volladen gaat ze langzaam volledig plat gaan wat de levensduur inkort. Dit had je waarschijnlijk kunnen voorkomen door er een druppellader op te plaatsen, zo blijft ze in topconditie.

De oude batterij van mij is van de 12 de maand 2002. Dus ze heeft 9 jaar een diesel motor laten starten. Ze doet het nog, maar in de winter als hard vriest heeft ze niet veel meer over, daarom heb ik ze vervangen.

Ik ben dus zeker tevreden van die batterij. Je moet er ook iets geluk mee hebben en het laadsysteem moet 100% in orde zijn.
Attachments
Deze batterij is van 12 de maand 2002 en doet het niog steeds. [800x600 test tekening 2].JPG
Deze batterij is van 12 de maand 2002 en doet het niog steeds. [800x600 test tekening 2].JPG (126.18 KiB) Viewed 11377 times
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Tsja, lange ritten maak ik dus niet met die Ferrari... het is nu eenmaal geen ding waar je voor de fun mee gaat spelen.

Image

Het is koude start, aanhanger op voor transport, dan weer koude start, even opwarmen en vervolgens aan het werk wat meestal met een uur wel bekeken is.
En dan aan het einde van de dag nog een keer een koude start om de aanhanger af te gaan en voor een week of wat weer in de gereedschapschuur te verdwijnen.

Met warm weer gaat het nog net om telkens met de sleutel te starten, maar als het wat kouder is trek ik me bij de laatste startpogingen een breuk aan het starterkoord om de diesel tot leven te wekken.
Ik ga het eerst maar eens proberen met een wat kleinere 55A accu, wellicht dat deze eerder volledig opgeladen wordt tijdens het werken met de machine... het verschil tussen 45A (origineel) en 72A (wat er nu in zit) is immers ook aardig fors. :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik dacht al dat je de gelukkige eigenaar was van rode sportwagen en deze alleen bij zeer goed weer even uit zijn stal zou halen.

Persoonlijk vind ik de rancho veel exclusiever dan een Ferari.
Weinigen die het verschil zien tussen een nieuwe of oude Ferari, bij mooi weer zie je ze bijna op alle hoeken van de straat.
Over de prijs zullen we het maar niet hebben!!!
Met die groene zul je wel regelmatig rijden, of rijdt hij met jou? :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Er zijn nu eenmaal luxe paarden en werkpaarden, ook bij Ferrari. :lol:
Maar een rode sportwagen heb ik ook, en daar rijd ik dagelijks mee.

Image

Uit de sportklasse powerliften en gewichten verplaatsen. :wink:


Maar inderdaad, ik kijk ook liever naar een Matra dan naar zo'n rode Ferrari... het enigste model wat ik daarvan mooi vindt is de Ferrari Dino. (en die lijkt weer aardig op de D-jet)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer handige aanhangwagen. Kan me voorstellen dat je daar veel plezier aan beleeft. Ik bedoel vooral gemak, want wie is gemaakt om te werken.

Daar hadden ze vroeger trekpaarden voor en een ezel om er achteraan te lopen. :lol:
Als je gezond ben kun je de hele wereld aan en is werken geen probleem. Een mens beseft dat meestal te laat. :o
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik bedoelde eigenlijk die rode sportwagen die ervoor zit... :lol:

Maar het gemak dient de mens, en deze 3-ton's aanhanger bespaart me dagelijks een uur zwaar werk... is de beste investering die ik ooit gedaan heb.
Kan electrisch 3-zijdig kiepen, en is tevens geschikt als oprijwagen voor auto- of machinetransport.

Voor de zware werkzaamheden waar machines voor uitgevonden zijn wil ik m'n lichaam dus niet gaan slopen, ik heb al genoeg voorbeelden hoe het niet moet in m'n naaste familie.
Rust roest, maar overbelasting sloopt... deze wijze woorden sprak mijn opa altijd.
Nu is de medische wetenschap tegenwoordig al heel ver, maar een mens totaal reviseren zodat alles weer perfect functioneert is helaas nog steeds niet mogelijk.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zie maar dat je die nergens onbewaakt achter laat. Bij een vriend van mij, ook een zelfstandige, hebben ze op een jaar tijd twee aanhangwagens gestolen.

Overbeasting sloopt.. Deze woorden heb ik nog nooit gehoord maar dat is inderdaad zo. Waarschijnlijk heeft dit mijn ziekte veroorzaakt!
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Van lichamen slopen hoef je mij niets te leren.
mijn opa was stratenmaker, die kon op het laatst bijna niet meer rechtop staan en tijdens het lopen had hij zelfs nog een paardrijdershouding.
En m'n vader heeft van jongs af aan in de bouw gewerkt, op z'n 45e was zijn rug versleten en op z'n 50e zijn de onderste 3 ruggewervels met metalen platen vastgezet... die is nu 65 en kan niet meer bukken of tillen.


Ow ja, de koppeling van de aanhanger zit met een goedgekeurd titanium slot vast op de kogel, de aanhanger is uitgerust met een zogenaamd 'track and trace'-systeem en de bus is beveiligd met een startonderbreker en alarm... dit moest allemaal verplicht anders kon ik dit span niet verzekeren tegen inbraak en diefstal. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

[quote="Muddy Bandit"]


de aanhanger is uitgerust met een zogenaamd 'track and trace'-systeem en de bus is beveiligd met een startonderbreker en alarm... quote]

Onbegrijpelijk dat weinig auto's dit 'track and trace- sysqteem' hebben.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

GODFRIED wrote:
Muddy Bandit wrote:

de aanhanger is uitgerust met een zogenaamd 'track and trace'-systeem en de bus is beveiligd met een startonderbreker en alarm... quote]

Onbegrijpelijk dat weinig auto's dit 'track and trace- sysqteem' hebben.
Dit houd autodiefstal niet tegen.
De boeven zijn ook goed uitgerust.
Een zogenaamde jammer verhinderd de GSM van locatie doorgeven.
Ook hebben deze lui een apparaatje om GSM aanwezigheid te zien zodat ze weten hoe te handelen.
Het beste is nog een wielklem in combinatie met een verborgen switch die de bvb de ontsteking of brandstofpomp uitschakelt.
De wielklem is te veel werk voor ze en dan zien ze er vanaf.
In Amsterdam hebben ze er misschien nog wat over.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het zijn nu eenmaal verplichtingen die de verzekering je gewoon oplegt, anders is het tegenwoordig niet meer te verzekeren tegen inbraak en diefstal.

In dat 'track and trace'-systeem op de aanhanger heb ik helemaal geen vertrouwen, ik heb al gezien hoe simpel dit systeem gestoord kan worden met een apparaatje van nog geen 10 euro... ik vertrouw meer op dat slot waarmee de koppeling op de kogel vast gezet wordt. (kan er ook op blijven tijdens het rijden)

De alarminstallatie en startonderbreker van de bus zaten al op bij aankoop, hiervan heb ik alleen de codes maar veranderd.
Heb nog wel 6 mm dikke gaaspanelen (gegalvaniseerd bouwstaal maas 50x50) achter de ruiten van de achterdeuren gelast zodat "ruitje tik en graaien" niet meer mogelijk was, maar dat was merkwaardig genoeg niet verplicht....
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Muddy.
Dat is ook het beste.
Vertrouw maar niet op track en trace.
Die gasten zoeken toch vaak naar de snelle klus.
Dit soort simpele preventie werkt dan toch nog het beste.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een goede kennis van mij zit in de branche van voertuigbeveiliging.
Maar hij verkoopt net zoveel beveiligingssystemen als apperatuur om die systemen uit te schakelen... en het zijn niet alleen garagehouders en bergingsbedrijven die dit afnemen. :-?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

loll, ja zo is dat, op beurzen over alarmsystemen e.d. lopen meer mensen met slechte bedoelingen dan potentiële klanten.
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Al een tijdje merkte ik bij het remmen dat mijn murena zich iet scheef trok naar rechts. Zondag bleef de rem dan iets hangen. Na het losmaken van de remslang aan de remklauw zag ik dat hier geen druppel olie uitkwam. Dus verder zoeken was overbodig. Een verstopte remslang.
Deze heb ik aan de voorkant bij de restauratie van mijn murena niet vervangen omdat ze nog goed waren. Je ziet maar het is alleen uitstel.

Het beste is deze dadelijk te vervangen, voor en achter, en je bent zeker dat de remmen niet zullen blokkeren door de remslangen. Je moet het maar aan de hand hebben als je enkele honderden km van huis bent.

Gelukkig had ik deze nog reserve liggen en was heb probleem na een uurtje weer vergeten en hebben we toch nog een mooi rit kunnen maken.

Preventief zijn veel problemen aan onze Matra's te verkomen.
Je kunt deze wagens betrouwbaar maken. :wink:
Attachments
verstopte remslang murena [800x600 test tekening 2].JPG
verstopte remslang murena [800x600 test tekening 2].JPG (106.99 KiB) Viewed 11249 times
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een letterlijk en figuurlijk opgeloste zaak. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, die slangen kan je nog nieuw krijgen van voor maar van achter niet meer zij kris.

ger harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ik weet het. De achterste remslangen zijn stock nul en kunnen alleen nog nagemaakt worden. Zijn hierdoor veel duurder. Ik heb jaren terug bijna €100 betaald voor de achterste remslangen voor mijn bagheera.
Veel geld dus. Werden toen ook nagemaakt.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb bij de 2.2 allemaal vervangen, en dat gaat bij de 1600 ook gebeuren.
Voor de voorkant heb ik nog gevonden voor eeen 10tje.
Voor achter maar is kijken.
Iets voor de clubstock om te hebben eigenlijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik heb er alvast enkele achterste klaarliggen om de clubstock aan te vullen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Ik heb bij de 2.2 allemaal vervangen, en dat gaat bij de 1600 ook gebeuren.
Voor de voorkant heb ik nog gevonden voor eeen 10tje.
Voor achter maar is kijken.
Iets voor de clubstock om te hebben eigenlijk.

Deze remslangen zullen bij alle Matra's aan vervanging toe zijn waar dit nog niet gebeurd is.. Ze zijn niet gemaakt om 30 jaar mee te gaan. Thans die voorste van mijn murena hadden geen bartsen. Nu had ik wel een verstopte en dit is door de ouderdom of zou de olie iets anders zijn? Gebruik Dot 4.

Ben het met je eens, die moeten in de clubstock aanwezig zijn nu ze nog te verkrijgen zijn. Namaken is altijd duurder.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik heb er ook al eens verstop gehad godfried bij de twee murena's dat is van de ouderdom.





grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik heb het begrepen, ik zorg voor de voorste en achterste.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

ALAIN VAN AKEN wrote:Ik heb het begrepen, ik zorg voor de voorste en achterste.
De voorste zijn hier nog leverbaar in de autoshop misschien aan een betere prijs dan waar jij ze aan koopt. Ik zal de prijs eens vragen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

De voorste zijn dezelfde als die van een peugeot 205 prijs dacht ik 28€ het stuk.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De voorste en de achterste remslangen voor de murena zijn niet meer leverbaar, zijn stock nul. Kunnen alleen nog nagemaakt worden prijs ongeveer €40 per stuk. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:De voorste zijn dezelfde als die van een peugeot 205 prijs dacht ik 28€ het stuk.
grt harry de matra.
Harry, deze zijn wel 20mm korter!!! Volgen de maten op Ebay.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply