Murena Urbain

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Heeft iemand al eens zo'n EEZI-BLEED toestel gebruikt? Zou daar een dop bij zitten die past op het Murena reservoir? Als je een dop hebt kun je het ook zelf namaken.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Is eigenlijk dezelfde methode als de Eezibleed, maar dit is een creative oplossing.
Iets meer werk, maar je hoeft het ook niet dagelijks te doen.
Goed bedacht Urbain.

Edit..
Ik heb Peter zo'n ding gegeven, en daar zit een passende dop bij voor de Murena.
Er zitten 5 doppen bij, maar geregeld komen we auto's tegen waar het niet past.
Er is ook een universele dop voor die op alle past, maar die zat niet in de set.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Geweldig creatief werk daar. :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

De oude Murena remmen ondertussen opgekuist en gereviseerd. Als je ze zo ziet liggen zou je niet zeggen dat die 28 jaar onder een Murena gezeten hebben.
Ze worden nu in een plastic zak verpakt en naar het magazijn voor een volgende gelegenheid.
Jean en Alain, nog eens bedankt voor de handremasjes.
Attachments
DSC00535_s.jpg
DSC00535_s.jpg (56.57 KiB) Viewed 13117 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die kunnen weer een aantal jaren vooruit.
Zien er bijna net zo mooi uit als die van mij :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Urbain,
voordat je ze in de plastic zak stopt , even een laagje van dat speciaal remmen vet van ATE aanbrengen op heel het zootje met een doekje en je hebt geen kans dat ze "uitslaan" na lange tijd te liggen en dit vet kan helemaal geen kwaad!

Frank
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nog een tip,
Gelijk de zuigers in de juiste positie draaien.
Als ze een jaar liggen krijg je ze bijna niet meer gedraaid.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Frank en Herman,

Bedankt voor de tips.
Ik had ze al ingevet en de cylinders had ik ook direct in de goede stand gezet, eigenlijk zonder te weten waarom...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Na het afwerken van een schier eindeloze reeks huishoudelijke klusjes, (kwestie van moeder overste goed gezind te houden) ben ik eindelijk terug aan de Murena begonnen.
Ditmaal is de achterzijde aan de beurt, de bumper kaal schuren en terug lakken, maar vooral de olielekken aan de motor wegwerken. Zichtbaar verlies heb ik tussen het motorblok en het karter, maar ook aan distributiezijde is het een smeerboel. Aan de versnellingsbak heb ik een lek ter hoogte van de 5de versnelling.
Dus nu maar eens al de moed bijeen geraapt en de motor uitgebouwd. Omdat ik geen motortakel heb, heb ik het maar geprobeerd met een paar draadstangen. Al bij al is dat vlot verlopen, alleen het duurt wel even voor de motor beneden is, maar anderzijds kun je tot op de mm precies werken. Ook een voordeel is dat de achterruit kan blijven zitten.
Nu eerst maar beginnen met het vuile werk, al de olie en smurrie aan de buitenzijde verwijderen zodat ik later met min of meer propere handen al de dichtingen kan vervangen. Zie enkele foto's van de constructie....
Attachments
DSC00619_s.jpg
DSC00619_s.jpg (49.01 KiB) Viewed 13056 times
DSC00612_s.jpg
DSC00612_s.jpg (47.27 KiB) Viewed 13056 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Een mooie oplossing zo, nog handiger als een motortakel.
Je kunt zo de motor laten zakken zonder verdere hulp, en je houdt gelijk ook het overzicht op wat je doet.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Prima idee.
Ik ga bij de Avantime de motor laten zakken op de rolkrik, ben dan ook ooit begonnen met knutselen aan een kever.....
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waar een wil is een weg. Zo zie je maar zonder takel gaat het ook.
Maak veel foto's van je werkzaamheden en post er regelmatig zodat we kunnen meegenieten.
Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Aan een Matra werken zonder dat er lijken uit de kast vallen is blijkbaar niet mogelijk... Ik vrees dat ik de oorzaak van de olielek aan de versnellingsbak gevonden heb. Na het verwijderen van het meeste aangekoekt vuil blijkt er een barst in het versnellingbakdeksel te zitten... Ik zal het eens demonteren en als de barst tot binnen doorloopt moet ik op zoek naar een ander deksel.

Ook een creatieve reparatie van een lek aan de koppakking ontdekt.
Ik zal dus best ook maar een andere koppakking steken zeker. Is 48€ een normale prijs voor het laten vlakken van een cylinderkop?

Zie foto's...
Attachments
Wat kneedbaar metaal eraan gesmeerd...
Wat kneedbaar metaal eraan gesmeerd...
DSC00636_s.jpg (85.38 KiB) Viewed 13011 times
Hopelijk gaat de barst niet door tot binnen
Hopelijk gaat de barst niet door tot binnen
DSC00637_s.jpg (40.17 KiB) Viewed 13011 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Normale prijs, betaal bij Govaerts in Wommelgem 50 dacht ik.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

We betalen hier garageprijsje €35.-
Kan niet zien waar die scheur in de bak zit.
Deksel 5e versnelling???
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vreemd dit heb ik nog nooit gezien. Waarschijnlijk een flinke slag gehad!Of ouderdom??
Matra Bagheera S - 1977
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Mogelijk te veel spanning op de bouten door vastzetten met een lucht ratel.

Het lijkt er op dat ze de oude pakking hebben ingesmeerd met e.o.a. vloeibaar goedje. Is de kop lek/krom? Als hij niet krom is dan zou ik hem niet vlakken want dan heb je een kans op detonatie door de hogere compressie. Als je vlakt heb je een dikkere koppakking nodig. Weet je historie van de kop? m.a.w. misschien is die al eerder gevlakt.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Is die pakkingsmurrie er niet gewoon tegenaan geduwd in een poging om het ergste lekken tegen te gaan?... als ik de foto zo bekijk lijkt het mij niet dat het al gebruikt is tijdens de montage van de kop.

Dat soort barsten in een aluminium huis ken ik eigenlijk alleen nog maar van de tussenbak van een Suzuki SJ/Samurai.
Bij die suzuki's is materiaalspanning door snel temperatuurverschil de oorzaak, de olie in de tussenbak wordt daar vrij heet en een onderdompeling in een water- of baggersloot koelt de boel dan weer net te snel af.
Begint met kleine barstjes, maar ze blijven groeien totdat ze beginnen te lekken :evil: . (of de tussenbak uit elkaar ploft bij stevige belasting :o )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ondertussen heb ik het deksel losgemaakt en zoals te verwachten viel zit de barst tot binnen. Ik vermoed dat het veroorzaakt is door het opkrikken van de wagen aan de versnellingsbak. Er zijn littekens te zien op de bak die mogelijk afkomstig zijn van een krik. Doordat er zoveel smurrie ophing heb ik dat vroeger nooit opgemerkt. Helaas zal ik de echte oorzaak niet meer kunnen achterhalen, maar ben ik vanaf nu op zoek naar een vervangexemplaar.

De metaalpasta aan de kop lijkt mij er achteraf opgesmeerd, ik denk niet dat het tussen de pakking zit.
Attachments
DSC00645_s.jpg
DSC00645_s.jpg (59.34 KiB) Viewed 12956 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb nog wel een deksel van een 2.2 bak.
Die past waarschijnlijk ook wel, maar zou ook iets hoger kunnen zijn.
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, ik zou deze desel ook vervangen. Deze van een bagheera past niet zo te zien. :(
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Versnellingsbak van een Murena kan perfect gelast worden. Heb ik ooit laten doen.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Alhoewel het nummer verschillend is, lijkt het op het eerste zicht hetzelfde. Ook de bevestiging met één imbus bout is identiek. Vanaf het pasvlak tot de top meet ik 8cm.
Het ziet eruit dat ik een Citroen bak heb (kruisje aan de 5de versnelling) en ook het Citroen logo staat op het differentieelhuis.
Op de onderzijde kan ik nog de restanten van een typenr vinden, dat zou eindigen op ..65, maar uit mijn documentatie word ik daar niet wijzer van.

Als uw deksel zou passen, en als je het kan missen zou dat reuze zijn.

Lassen hou ik echt als laatste oplossing omdat de barst schuin door het stuk loopt en de zijkant ook lichtjes ingedeukt is. Langs binnen is er ook niet veel ruimte op overschot.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Alle bakken zijn CX.
Het verschil is het differentieel en de bell housing. (pasvlak motor).

er zijn 2 types deksel.
Het verschil is de hoogte.
U zeg hoogte pasvlak tot top ongeveer 8 cm en dat heb ike even nagemeten en dat past.
Ik zal hem vanavond even demonteren en nog een paar foto's maken voor zekerheid, maar ben eigenlijk al vrij zeker dat het gaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De beelden.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Voor zover ik kan bekijken gaat dit gewoon passen als de hoogte 8 cm is.
Ik weet alleen nog niet of ik dit via gratis post kan doen ivm grootte.
Verder hoef ik er niets voor te hebben.
Ik heb nog een bak reserve.
Nieuwjaarsreceptie zal wat lang duren denk ik?

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Dat moet perfect passen. Je maakt mijn dag goed...
Laat maar weten wat uw kosten zijn dan stort ik het wel op uw rekening.
Als je voor het deksel niets moet, breng ik je wel wat belgische bieren mee op de nieuwjaarsreceptie... (als je een voorkeur zou hebben geef je maar een hint...)

Heel erg bedankt.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja dat is Ok Urbain.
Stuur in een PM of mail even je huidige adres en dan komt die bij je.
Een Leffe blond of witbiertje is altijd goed.
Ik hoor het wel.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb vroeger onder dit topic al eens gerapporteerd dat de oliepeilstok schuursporen vertoonde, waarschijnlijk afkomstig van de krukas.
Nu dat ik de motor open liggen heb om de dichtingen te vervangen is het een ideale gelegenheid om dit probleem eens in detail te bekijken.

De oliepeilstok in een 1600 kan inderdaad de krukas raken. De hoofdoorzaak is een verouderde rubber stop zodat de oliepeilstok wat bewegingsruimte krijgt. De aansluitdraden kunnen de peilstok lichtjes doen kantelen, zeker als de motor wat beweegt. Een nieuwe stok zit stevig vast. Je kunt het probleem voorkomen door op de oude stop een rubber o-ringetje te schuiven zodat deze ook zo vast zit als een nieuwe. Een veer monteren zodanig dat de peilstok naar de motor toegetrokken wordt helpt ook.

Verder kan je een beetje spelen met de montage van de peilstok houder, zover mogelijk naar beneden en zover mogelijk in de richting van het vliegwiel helpt een beetje....

Zie enkele foto's...
Attachments
DSC00665_s.jpg
DSC00665_s.jpg (33.31 KiB) Viewed 12873 times
DSC00666_s.jpg
DSC00666_s.jpg (61.14 KiB) Viewed 12873 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Ik heb afgelopen zomer nog het onderste deel van de pijlstok uit het carter gevist. Blijkbaar kan het dus ook anders aflopen dan alleen maar een schuurplek. Het was in drie stukken gebroken en heeft verder nooit voor problemen gezorgd
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Nog een tip,
Gelijk de zuigers in de juiste positie draaien.
Als ze een jaar liggen krijg je ze bijna niet meer gedraaid.
Zou zo'n vacuumtoestel om diepvrieszakken luchtleeg te maken geen oplossing zijn? Geen lucht, geen vocht? Geen roest?
Post Reply