Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat begint mooi op te schieten. Ze word nu beter dan toen ze uit de fabriek kwam.





grt harry de matra.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat begint mooi op te schieten. Ze word nu beter dan toen ze uit de fabriek kwam.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat lijm snuiven zorgt er voor dat wereld mooi word.
Zo stoned als een konijn ben je er van.
Desalniettemin is het er vrij recht allemaal in geplakt en ziet het er schoon uit.
Komt goed zo te zien.
Mooi man.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Vakwerk, prachtig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Wat wordt ie mooi!
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matrarie
Posts: 11
Joined: Sat Jun 06, 2009 5:24 pm

Post by Matrarie »

Prachtig resultaat :o
En wat een werk heb je er van gehad.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vandaag weer een stukje verder gepuzzeld.
De voorruit zit weer op z'n plaats, het dakrek en de zonneklep zijn weer terug gemonteerd, spatborden, motorkap, paravan en richtlampen zijn allen weer opgehangen.... kortom, ik krijg weer ruimte in de onderdelenstelling. :lol:


Image

Image

Image

...het begint weer op een Rancho te lijken... 8)


Maar nog even een ander vraagje.
Ik heb de embleemstickers onbeschadigd van de auto af kunnen halen, en deze wil ik dus ook weer terug gaan plakken.
Heeft iemand hier enig idee welk soort lijm ik hier het beste voor kan gaan gebruiken?
Ik wil dus niet dat ze na de éérste proefrit of wasbeurt er al afvallen, maar ik wil ook niet dat de lak op gaat blaren door agressieve oplosmiddelen in de lijm...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is toch de mooiste fase van een restauratie waar je de auto iedere dag weer ziet groeien.
Mooi man.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat word een mooie rancho dat zie je nu al.





grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeer mooi, die gaat je nooit meer willen verlaten.
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Heeft die getinte ruiten?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote:Heeft die getinte ruiten?
Ja, de ruiten zijn allen brons getint.
Je kunt het op de achtergrond van de laatste foto ook goed zien, de zijruiten staan daar nog tegen de witte wand van het gebouw aan.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het moest deze week gebeuren, dus vanmiddag zijn de overige ramen en de boven- en onderkant van de achterklep ook terug gemonteerd.

Ik had hierbij dus wel een paar extra handen nodig, en aangezien zoonlief weer thuis is van 3 maanden stage in Zweden kon hij me mooi even helpen... komend weekeinde vertrekt hij namelijk al weer voor een trektocht door Tsjechië.
(af en toe moet pappa zijn werkzaamheden ook eens aanpassen aan de schema's van de jeugd... :lol: )

Tegen dit klusje heb ik eigenlijk nog het meeste op gezien, reserveruiten in deze tint zijn heel schaars en heb ik niet op stock.
Maar gelukkig is alles foutloos gegaan, het terugplaatsen viel mij 100% mee en de klus was in 3 uurtjes (incl. koffie :lol: ) geklaard.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Ik vond hem al mooi toen ie nog gerestaureerd moest worden :) Hij wordt nu echt spectalulair :)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Nog een paar fotootjes van de laatste vorderingen:

Image

Image

Het zoeken naar de onderdelen duurt nu al langer als het monteren van die onderdelen... :lol:

Maar goed, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Zo ben ik er vandaag achter gekomen dat 1 schranier van de onderste achterklep niet goed is, de las is bijna geheel losgescheurd. :cry:
Blijkbaar heb ik toch wat over het hoofd gezien tijdens de demontage 3½ jaar geleden...
Dit zal toch nog heel voorzichtig hersteld moeten worden, en het liefste zonder de verse lak op het direct daarachter liggende polyester deel te verbranden.

Ook sommige oude delen staan mij een beetje tegen om terug te plaatsen.
Vooral de grote rubberen vloermatten zijn niet echt mooi te krijgen, hierin zitten niet te verwijderen roestvlekken en scheuren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nu komen de kleine dingen naar boven die eerst niet opgevallen waren, maar die nu wel storend zijn. Maar met wat ik nu al gezien heb via het forum, zal het zeker een prachtige wagen worden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is onvermijdelijk bij zo een grondige restauratie, je kunt niet alles zien.
Je krijgt het wel opgelost.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

echt vakwerk Patrick! De foto's zijn echt verbluffend gewoon! :o
Jammer van die scharnierpunten, maar ik weet zeker dat je wel tot een goede oplossing komt, je hebt al voor hetere vuren gestaan als je je topic even doorneemt :wink:
wat betreft die vloermatten, ik heb me daar ook al vragen bij gesteld. (hoewel ik absoluut nog niet in de eindfase zit :roll: ) maar ik heb al op een paar andere forums gelezen, dat de vloermatten meestal wel de boosdoener zijn van de roestvorming van onze schatjes. Er onstaat condensvorming tussen de vloermatten en het chasis. Gezien alles volledig in rubber is, kan het niet ademen in vergelijking met de hedendaagse voertuigen, althans zo beweren enkele van onze zuiderburen :wink: , en ik vermoed dat ze wel zullen weten waarover ze spreken, ze hebben hem immers gebouwd :lol: hehe
misschien is er een mogelijkheid om een vloertapijt op maat te laten maken of zelf te snijden? Het is inderdaad wel niet origineel voor de puristen onder ons, maar misschien wel een mogelijk alternatief 8)
hou ons alvast op de hoogte! :D
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dat die rubberen vloermatten boosdoeners zijn voor roestvorming ben ik het helemaal mee eens.
Maar condensvorming en ventilatie horen ook onlosmakelijk aan elkaar verbonden te zijn... helaas staat dat niet vermeld in de instructieboekjes.

Ik heb nog overwogen om deze matten er maar uit te laten en wat anders te gaan gebruiken als vloermat, maar dit doet voor mij toch een te grote afbreuk aan de originaliteit.
Ze worden dus wel teruggeplaatst... maar ik monteer ze niet meer vast onder de afdeklijsten van de dorpels, zodat ik ze gemakkelijk af en toe eens om kan slaan om de boel daaronder te drogen.

De gehele bodemplaat is aan de binnenkant trouwens ingespoten met blanke tectyl, roestvorming gaat zo ook een stuk moeilijker vat krijgen op de bodemplaat.
Ook heb ik diverse gaten van 15 mm geboord in de bodemplaat die uitkomen in de onderliggende chassisbalken. (en deze zijn ook weer voorzien van afwateringsgaten)
Het doel hiervan is 3-delig: condenswater kan gemakkelijk weg, de natuurlijke ventilatie is een stuk beter en de holle delen zijn gelijk ook goed bereikbaar voor reiniging en roestpreventie.

Je kunt uiteindelijk toch niet voorkomen dat er vocht in een auto komt.
Maar je kunt er echter wel voor zorgen dat het vocht de auto weer kan verlaten voordat het zijn verwoestende werk kan doen.
En aangezien Matra/Simca hieraan absoluut geen aandacht besteed heeft tijdens de productie heb ik dit maar zelf gedaan tijdens de restauratie... mijn Rancho heeft nu zo'n 30 afwatering-/ventielatie-/roestpreventie-gaten die er fabrieksaf absoluut niet in horen te zitten. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

Muddy Bandit wrote:En aangezien Matra/Simca hieraan absoluut geen aandacht besteed heeft tijdens de productie heb ik dit maar zelf gedaan tijdens de restauratie... mijn Rancho heeft nu zo'n 30 afwatering-/ventielatie-/roestpreventie-gaten die er fabrieksaf absoluut niet in horen te zitten. :wink:
zoals jij het aanpakt hé Patrick, daar hadden ze bij Matra/Simca nog een puntje kunnen aan zuigen hoor! 8)
Er zijn er weinigen die het je nadoen hoor makker! :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik had vandaag nog een paar uurtjes over, kon me dus mooi even bezig houden met het losgescheurde schranier van de achterklep...

Image

... zoals je ziet: langs de oude las is het gewoon afgebroken.
(Ik kan me nog steeds voor de kop slaan dat ik dit niet heb gezien voordat alles naar de spuiter is gegaan. :evil: )

Affijn, thuis eerst snel de kruiwagen en grasmaaier uit de bus gehaald en omgeruild voor het lasapparaat, om vervolgens snel 10 km verder naar de Grand Raid te rijden.
Daar aangekomen snel het lasapparaat uitgeladen, de Rancho naar buiten gereden, verlengkabels uitgerold en aangesloten, lashelm op m'n kop en toen...... GASFLES LEEG!!!! :evil: :evil:

Het hele zooitje kon dus weer naar binnen en opgeruimd worden, probeer maar eens tegen 18.00 uur nog ergens een volle gasfles te vinden.
Haastige spoed is dus nooit goed, ik zal zien dat ik morgen of overmorgen weer een nieuwe fles krijg... wordt dus vervolgd.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je nog verf hebt lijkt me deze kleur gemakkelijk bij te werken zonder dat het stoort, maar het is balen dat je het in dit stadium pas ontdekt.
Je hebt in ieder geval straks gas genoeg voor de volgende resto :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Alles eerst goed afplakken tegen de slijpvonken, dan natte vodden errond voor de lasspatten.

Maar die scharnieren zitten normaal toch achter de binnenklep.
Die er bij jou niet op staat.
Zal eens kijken of ik er nog eentje heb.

Zo ziet die eruit :
Image
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dan kan je wel eens de goden aanroepen in een woordenschat die niet geschikt is voor de radio of tv. Mij overkomt het ook. Je werkt in een bepaalde volgorde om moeilijkheden te voorkomen. Je overdenkt alles tweemaal, en toch kan er nog iets mislopen. Gelukkig maar dat het resultaat later toch de moeite waard zal zijn.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

jo wrote: Maar die scharnieren zitten normaal toch achter de binnenklep.
Die er bij jou niet op staat.
Zal eens kijken of ik er nog eentje heb.
Deze schranieren zitten inderdaad onder dat afdekpaneel van de achterklep.
Het schranier zelf is verder prima in orde en ook spelingvrij, maar is alleen deels losgescheurd van de klep.
Ze hoeft dus ook niet vervangen te worden, maar alleen opnieuw vastgelast.

Het laswerk komt verder niet in het zicht als het afdekpaneel gemonteerd is, een beetje bijschilderen van de lasrupsen is dus geen probleem.
Ik ben echter wel bang dat het direct daaronder liggende (vers gespoten) polyesterpaneel last gaat krijgen van de hitte van het lassen.
Daarom heb ik dat paneel bij het betreffende schranier eerst heel voorzichtig losgepeuterd zodat er geen direct contact met het metaal meer is tijdens het lassen.

Ow ja, de gasfles wordt morgen omgeruild, ik hoef dit weekeinde dus niet stil te zitten... :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De lege fles is geruild voor een volle, en m'n portemonee is weer 40 euri lichter....maar affijn, ik kan weer een halve Rancho lassen. :lol:

Vandaag kon de operatie dus in de herkansing.
Eerst het kletsnattenatte operatiekleed om de wonde heen (ik heb namelijk geen zin aan binnenbrandjes in dit stadium :wink: ):

Image

... en vervolgens vastbakken en direct weer afkoelen:

Image

Het is niet het mooiste laswerk geworden door al de tectyl aan de binnenkant van de klep, maar het zit in ieder geval weer goed vast.
Als de afdekplaat weer gemonteerd is zie je er toch niets meer van.

Helaas is de laklaag op het polyester buitenpaneel niet geheel ongeschonden ut de strijd gekomen :cry: ...

Image

Ik heb de losgekomen lak er maar afgehaald en dit stukje even opnieuw weer volgekwast.
Gelukkig komt de achterbumper hier weer voor, en dan is het ook uit het zicht.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk is de scharnier aangescheurd geweest en heeft ze nog mooi op zijn plaats gezeten waardoor je dit niet gezien hebt. Door het inbouwen en de spanning op de scharnier is deze iets verschoven waardoor de scheur weer zichtbaar werd.

Je zal deze ergernis weer vlug vergeten zijn.
Succes met de verdere opbouw. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

De puzzelstukjes zijn op hun plaats gevallen. 8)

Image

Image

Image

Komende week maar eens een poging doen om alle verlichting af te stellen en weer werkzaam te krijgen, er zit nog ergens een massaprobleem. (zal nu wel niet van de roest komen... :lol: )

Dan is het verder nog een kwestie van wieluitlijning en stuurhuishoogte afstellen, nieuwe banden (en hopelijk ook nog 2 Grand Raid-velgen) eronder, en natuurlijk de APK.

Het einde is in zicht. :D
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Wat bedoel je met GR velgen? staan die er niet onder dan?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Opde vooras zitten GR-velgen, maar op de achteras nog de gewone stalen Rancho-velgen.
(het hart van de GR-velg staat zo'n 15 mm verder naar buiten als het hart van de gewone velg)

Ik ben al 3 jaar op zoek naar 2 GR-velgen, maar wat me tot nu toe aangeboden is begint bij 150 euro per stuk voor opknappers.... dat betaal ik dus echt niet voor oud ijzer.

Als het meezit kan ik misschien nog een set van 4 gewone stalen Rancho-velgen overnemen, deze ga ik dan uit elkaar halen en laten verlassen tot 2 GR-velgen.

Ik heb nog wel een goede set gewone velgen staan, maar hier zitten prima winterbanden onder en deze wil ik er dus niet voor opofferen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply