Help! CO van 8!

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig dat je dan andere velgen moet kopen. Ik vind de originele wel mooi.
Is er dan van de maat 13 niks meer te kopen aan een betaalbare prijs??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit stond op de Belgische keuringsite.

Banden
7. WELKE BANDEN ZIJN WETTELIJK TOEGELATEN OP MIJN VOERTUIG?
Volgens het Koninklijk Besluit van 15 maart houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.

De toegelaten banden zijn verschillend voor ieder type voertuig en kan u terugvinden op het COC (Europees gelijkvormigheidsattest) van het voertuig, in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG) - ter beschikking in de keuringsstations - en in het officiële onderhoudsboekje. Bovendien dienen de banden geplaatst op eenzelfde as identieke kenmerken te vertonen wat betreft afmetingen, snelheidsindex en load-index, merk en type. Voor de snelheidsindex en load-index is er bovendien een minimum waarde waaraan de band moet voldoen en die afhankelijk is van het type voertuig. Het is belangrijk dat wanneer u nieuwe banden koopt deze voldoen aan bovenstaande voorwaarden.

De GOCA-module voor het berekenen van de juiste banden voor uw wagen is momenteel niet beschikbaar.
Heeft u vragen i.v.m. de juiste banden voor uw voertuig, dan kan u ons steeds bereiken op het nummer ( 078 / 05 20 10 (normaal tarief) of via e-mail autokeuring@km.be
----------------------------------------------------------------------------------
Ze hebben het hier over het COGA module wat niet beschikbaar is.
Ik zou zeggen bel ze op en maak het ze lastig door te vragen of ze het even kunnen berekenen voor je.

Bron
http://www.km.be
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Keithmoon wrote:
Alleen zou ik graag écht weten welke banden er nu op mogen. En iederéén met een Bagheera zou dan geholpen zijn, denk ik.

gr

theo.
Ben ook eens benieuwd wat hier uit gaat komen.

Moeten waarschijnlijk met de oldtimers binnen dit en enkele jaren toch naar één of ander soort keuring gaan.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Normaal gezien zou er geen onderscheid mogen zijn tussen de keuringsstations.
Vemits iedere Bagheera hetzelfde PVG-nummer heeft, N41.161, zijn de eisen waaraan deze moet voldoen overal dezelfde.
14" velgen moeten monteren zou pas straf zijn, tenzij je een U8 bezit...
Ik vermoed dat de gegevens van alle nog rijdende Bagheera's in de bestanden van de keuring zijn opgeslagen dus ook die van de banden waarmee ze zijn uitgerust.
Ik vermoed dat een keuringsstation uit bv. Brasschaat toegang heeft tot de bestanden van het station in Asse (Mollem) waar mijn wagen zonder problemen gekeurd is.
Maar zoals zo vaak, België begint waar alle logica eindigt...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:
Keithmoon wrote:
Alleen zou ik graag écht weten welke banden er nu op mogen. En iederéén met een Bagheera zou dan geholpen zijn, denk ik.

gr

theo.
Ben ook eens benieuwd wat hier uit gaat komen.

Moeten waarschijnlijk met de oldtimers binnen dit en enkele jaren toch naar één of ander soort keuring gaan.
Ik weet het ook niet met zekerheid. :o Zou inderdaad overal in België hetzelfde moeten zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
---------
Maar zoals zo vaak, België begint waar alle logica eindigt...
======================================

Inderdaad, mijn zoon telt de dagen af en heeft per 1 augustus ontslag genomen bij het restaurant in Nazareth.
Hij voelt zich als een Marokaan in Nederland daar.
Als ik de verhalen hoor dan geloof ik gewoon af en toe mijn oren niet.
Vooral het ambtelijke geneuzel is hij behoorlijk zat, en het gefoefel met salaris is daar op zijn zachtst gezegd merkwaardig.
Het wonen in Belgie kent voordelen, maar ook aardig wat nadelen.
Voordeel, ze spreken inmiddrls behoorlijk Belgisch Nederlands :lol:

on topic

Ik zou zeker dat nummer even bellen of mailen.
Laat ze maar een mail sturen met wat mag en kan.
Dat is gelijk bewijsvoering bij de keuringsstations als ze moeilijk doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, we zitten hier in een apenland en dat zal ook zo wel blijven denk ik.




grt harry de matra.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ook waar, het PVG-nummer van een type I met 1294cc motor zal anders zijn dan een type II met 1442cc motor.
Ik heb ook via de goca-site geprobeerd om het PVG in te voeren, maar het wordt niet herkend.
De Bagheera is inmiddels al een paar jaar uit produktie...
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Dit stond op de Belgische keuringsite.

.....dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.

Dat betekent dus letterlijk gelezen volgens de wet: even die oude, verstikte en gladgereden banden er weer op en dan is het wel goed....
:lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, triestig dat je een bandenwissel moet doen om door de keuring te geraken. :evil:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Als het in Belgie echt zo moeilijk wordt zou ik de originele die je nu hebt, bewaren, en alleen gebruiken met de keuring en meetings, en dus verders met iets anders rijden. Ik hoop dat ik dat probleem hier in nederland binnenkort met de keuring niet tegen kom.
Matra Murena 2.2 1981.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In Nederland kijken ze daar niet naar.
We keuren bij Peter altijd voor, voor we naar de keuring gaan.
Voldoende profiel en goed remmen, en je bent al een eind.
Geen spelingen op stuurhuis en kogels, goede remslangen en remkabel.
Gasdichte uitlaat al is die er zowat onderuit gerot is OK.
Geen zware roest op de remleidingen.
Verlichting alles, en op hoogte.
Geen lekkende schokdempers of gebroken veren.
Deugdelijke bevestiging stoelen.
Doorgeroeste dorpels, er mag wel een gat van 1 meter zitten in de bodem.
Ruitensproeier/wisser scheuren in ruit in het zichtveld.
Veiligheidsgordels en CO.
Gescheurde ashoezen en wiellagers.

Als dat allemaal ok is dan fiets je er zo doorheen.
Last edited by oetker on Thu May 12, 2011 6:48 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Kanchi
Posts: 114
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:22 am
Location: Tilburg, Nederland
Contact:

Post by Kanchi »

Ik ben zeer content dat te horen < ik zal t op zn belgisch doen hehe.
Vrienden uit het gezellige landje ten zuide van ons....is het niet mogelijk om bij de Matramania club 1 keuringsset banden met velgen aan te leggen ? dan is dat probleem voor jullie ook opgelost !

groet, Henny

p.s. ben mn dure elekt. getaar aan het verkopen, zodat ik genoeg financien heb om de meeste problemen met de rode kat op te lossen. ik heb er dus wel wat voor over hehe ;)
Matra Murena 2.2 1981.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Muddy Bandit wrote:
oetker wrote:Dit stond op de Belgische keuringsite.

.....dient een voertuig uit veiligheidsoverwegingen uitgerust te zijn met de banden waarmee het voertuig werd goedgekeurd.

Dat betekent dus letterlijk gelezen volgens de wet: even die oude, verstikte en gladgereden banden er weer op en dan is het wel goed....
:lol:
Zelfs al een boete gekregen over verlichting; de koud witte halogeenlampjes zijn gewoon niet toegelaten, moet comform de lampjes zijn die er dertig jaar geleden inzaten, het argument dat lampjes van 30 jaar oud niet meer verkrijgbaar zijn, maakte geen indruk :-? :(
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ben voor de nieuwsgierigheid eens even gaan kijken in de kelder, ik heb op de voorste velgen 155/80R13, wel met ST index, achteraan 185/70R13 met SST index.
banden zijn splinternieuw, het haar staat er nog op en daarmee reed ik door de dagelijkse keuring zonder opmerkingen. De laatste keer reed ik met de ATS velgen 205/60/13 X4 door de oldtimerkeuring zonder probleem.

Volgens mij ben je een stel muggezifters tegen het lijf gelopen.
Ik weet niet of je er een stap mee verder bent, maar dat stel originele alu bagheer velgen/banden mag je best gebruiken, ligt hier toch maar in de kelder.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

In het voorjaar van 2004 is een Bagheera chassisnummer X65508X459243 aan geboden geweest in Gent op de technische keuring met de volgende banden 175/70/13 en 195/70/13. En hij is met die banden goedgekeurd geweest.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
maar dien ik absoluut andere velgen te leggen (nl. 14 inch).
=======================================

En daarvoor is de keus ook heel beperkt.
Ik ben al naar 15"inch gegaan daarvoor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Keithmoon wrote:Hi de mannen,

Ziehier het antwoord van mijn broer, de keurder i/e Belgisch keuringsstation:

De banden die vooraan mogen gemonteerd worden, zijn de volgende:

Standaard zit er 155/80HR13 op, je mag ook leggen: 165/75/13 of 175/70/13 of 185/65/13, telkens met snelheidscode H

Achteraan zit er 185/80HR13 op standaard, en je mag leggen: 195/75/13 of 205/70/13


Wel dien je te kijken (de bandenspecialist) of de velgen geschikt zijn voor de bandenmaat die je wil leggen.

Voilà, dus wéér 2 problemen bij:
1. past die maat 13 op de oude velgen (wie in godsnaam weet dit ZONDER dat hij bovenstaande banden heeft gekocht?);
2. broertje "vergeet" gewoon dat sommige van bovenstaande banden niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn (maar dat zal die mannen worst wezen, vrees ik).

Van mijn eigen garagist heb ik dus meer courantere en goedkopere banden voorgeschoteld gekregen, maar dien ik absoluut andere velgen te leggen (nl. 14 inch).

gr

theo.

Ps Wat zouden jullie doen?
Waar ze die maten uit hebben gehaald weet ik niet, maar deze maat kun je nergens terug vinden in de technische gegevens van Matra.
Zelfs wat hij standaard ( 80HR) noemt werd volgens mij nooit gebruikt door Matra.

Deze maten staan in de technische gegevens voor de bagheera

Voor; CB 73, 145 HR x13 of CB 73, 155 HR x13
Achter; CB 73, 185 HR x13

Wat ze bedoelen met CB73??? Ik weet het niet.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, Guido heeft ook 155-70-13 liggen als je die soms zoekt.
165-70-13
175-70-13

Hij heeft genoeg banden liggen ook voor op je Ford .




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Volgens deze site toch allemaal geen probleem. De banden die wij moeten hebben zijn toch nog vlot te verkrijgen????

http://www.autobandenmarkt.be/start.html
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Godfried, Guido heeft ook 155-70-13 liggen als je die soms zoekt.
165-70-13
175-70-13

Hij heeft genoeg banden liggen ook voor op je Ford .




grt harry de matra.
Harry, Ik ben vandaag bij je geweest en daaruit naar Guido.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat is jammer dat ik niet thuis was, ik ben met de matra gaan rijden.Was guido thuis?






grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Voorbanden geen probleem, maar banden voor achter is moeilijk
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Dat is jammer dat ik niet thuis was, ik ben met de matra gaan rijden.Was guido thuis?

grt harry de matra.
Ja, hij was nog thuis. Nog mooie banden maar oud!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Theo, ik zal voor alle zekerheid morgen nog eens controleren, t'is nogal donker in m'n kelder :lol:

Je mag ze best gebruiken voor de keuring, ik laat je voor zaterdag zeker een berichtje.
Bagheera X '78
Post Reply