FrieMatra zijn murena 2.2S
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik heb de diameter nog eens gemeten en het is 20mm, dus niet bruikbaar als donor.
Ik heb ook een revisiesetje liggen voor een hoofdrempomp. Deze diameter is juist maar de dichtingen zijn iets smaller en ik durf ze niet te gebruiken. Dit gaat zeker problemen opleveren en daar sta ik niet op te wachten. Dan maar een setje dichtingen besteld bij Simon.
Zie het verschil in dikte op de foto, links is de dichting van de koppelingspomp.
Ik heb ook een revisiesetje liggen voor een hoofdrempomp. Deze diameter is juist maar de dichtingen zijn iets smaller en ik durf ze niet te gebruiken. Dit gaat zeker problemen opleveren en daar sta ik niet op te wachten. Dan maar een setje dichtingen besteld bij Simon.
Zie het verschil in dikte op de foto, links is de dichting van de koppelingspomp.
- Attachments
-
- revisieset hoofdrempomp [800x600].JPG (100.59 KiB) Viewed 13576 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Die nieuwe dichtingen zijn voor een Engelse Talbot.
Die heb ik ook en is 1 dichting te smal van.
Je weet natuurlijk nooit wat ze in het verleden allemaal uitgevreten hebben.
Even de gegevens nagelopen, en de hoofdremcilinder moet 20.6 zijn.
Die heb ik ook en is 1 dichting te smal van.
Je weet natuurlijk nooit wat ze in het verleden allemaal uitgevreten hebben.
Even de gegevens nagelopen, en de hoofdremcilinder moet 20.6 zijn.
- Attachments
-
- kopcil1.JPG (119.21 KiB) Viewed 13564 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ja, precies, bij mij is het Bendix rem en kopelingspomp zoals origineel in de Murena geplaatst, en daarom zijn de seals hetzelfde.
Is er echter in het verleden naar een ander merk pomp overgegaan dan gaat het niet meer op.
Bij Simon komen dus de naproduktie Bendix seals vandaan.
Is er echter in het verleden naar een ander merk pomp overgegaan dan gaat het niet meer op.
Bij Simon komen dus de naproduktie Bendix seals vandaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zover mij bekend is Bendix rond 1983 over genomen door 3 firma's waaronder Lockheed.
Het bedrijf was toen al aardig uitgekleed.
Daarna stierf het een stille dood.
Dat wil niet zeggen dat er daarvoor geen samenwerking was.
Achter de schermen wordt veel geritseld, ook al zijn het concurenten.
Het bedrijf was toen al aardig uitgekleed.
Daarna stierf het een stille dood.
Dat wil niet zeggen dat er daarvoor geen samenwerking was.
Achter de schermen wordt veel geritseld, ook al zijn het concurenten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Als het origineel Bendix is zou het zo maar kunnen.
Je gaat als fabrikant niet verschillende dingen ontwerpen als het niet nodig is.
Er zitten echter 2 types seals in onze hoofdcilinders.
Een smalle, en een iets dikkere.
Ik denk dat in deze cilinder maar 1 type seal zit.
Dus valt af.
Je gaat als fabrikant niet verschillende dingen ontwerpen als het niet nodig is.
Er zitten echter 2 types seals in onze hoofdcilinders.
Een smalle, en een iets dikkere.
Ik denk dat in deze cilinder maar 1 type seal zit.
Dus valt af.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Deze zien er iets anders uit dan de mijne, of is het de stand hoe de foto gemaakt werd. Maar ze zullen wel het zelfde werk doen!! Alhoewel???? Wie weet het zeker?
De deur van mijn murena heeft de slechte gewoonte om steeds dicht te vallen. Zeer vervelend. Dan maar de scharnieren gedemonteerd. De oorzaak werd me vlug duidelijk. Een kapotte veer die de deur moet openhouden.
Dus nu nog de juiste veer zoeken. In de onderdelen die ik hier liggen heb, ook deze die Cornelis aan de club heeft geschonken zit het juiste onderdeel niet tussen.
Op de foto die Harry gepost heeft lijkt het of ze anders zijn? Die op mijn murena zitten zijn gebogen.
Zie foto.
De deur van mijn murena heeft de slechte gewoonte om steeds dicht te vallen. Zeer vervelend. Dan maar de scharnieren gedemonteerd. De oorzaak werd me vlug duidelijk. Een kapotte veer die de deur moet openhouden.
Dus nu nog de juiste veer zoeken. In de onderdelen die ik hier liggen heb, ook deze die Cornelis aan de club heeft geschonken zit het juiste onderdeel niet tussen.
Op de foto die Harry gepost heeft lijkt het of ze anders zijn? Die op mijn murena zitten zijn gebogen.
Zie foto.
- Attachments
-
- Onderdelen voor de scharnieren maar niet de juiste. [800x600].JPG (153.26 KiB) Viewed 13432 times
-
- Uitgesleten plastiekenbus. [800x600].JPG (101.4 KiB) Viewed 13432 times
-
- Ziet er zeer goed uit. Als dit dan bij een bagheera bekijkt moet je oppassen of je hebt het in de handen. [800x600].JPG (112.23 KiB) Viewed 13432 times
-
- Scharnieren deur met afgebroken veer. [800x600].JPG (109.63 KiB) Viewed 13432 times
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Gisteren een rit gemaakt, naar de summer meeting in Genk en mijn murena rijdt nu als een zonnetje.
Eindelijk heb ik haar naar mijn hand kunnen zetten.
De problemen met de koude start zijn verdwenen ook het gerammel is weg nu de motor mooi rustig draait. Ik heb hem wel op 1000tr staan.
Stationair stond deze veel te arm en dat gaf een een gebrekkig draaien bij koude motor.
Dat hij niet gemaakt is om in de garage te staan dat is duidelijk, maar mijn bagheera blijft toch nog altijd mijn nummer 1. Ik vind het model iets mooier. Alhoewel het rijden met de murena veel meer plezier geeft door het vermogen wat de motor levert. In bijna alle versnellingen en toerentallen is die zeer gewillig. Een heerlijk wagen om mee te rijden en dat ga ik meer doen.
Eindelijk heb ik haar naar mijn hand kunnen zetten.
De problemen met de koude start zijn verdwenen ook het gerammel is weg nu de motor mooi rustig draait. Ik heb hem wel op 1000tr staan.
Stationair stond deze veel te arm en dat gaf een een gebrekkig draaien bij koude motor.
Dat hij niet gemaakt is om in de garage te staan dat is duidelijk, maar mijn bagheera blijft toch nog altijd mijn nummer 1. Ik vind het model iets mooier. Alhoewel het rijden met de murena veel meer plezier geeft door het vermogen wat de motor levert. In bijna alle versnellingen en toerentallen is die zeer gewillig. Een heerlijk wagen om mee te rijden en dat ga ik meer doen.
Matra Bagheera S - 1977
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
De batterij van mijn murena heeft zijn beste jaren gehad, was bij de aankoop al niet zo goed. Met een druppellader erop heeft ze nog geen vermogen. Merkte dit vorige in zomer al. De motor moet binnen de 15 seconden aanslaan anders is de batterij te plat om nog te startten, nu krijgt de startmotor de motor nog één keer heel langzaam rond. Ik ben aan het overwegen om een zwaardere te plaatsen waarschijnlijk wordt het een batterij van 72A.
Volgens mijn meting is er voldoende plaats onder het reservewiel.
Ik zal nog wat foto's maken tijdens het plaatsen.
Volgens mijn meting is er voldoende plaats onder het reservewiel.
Ik zal nog wat foto's maken tijdens het plaatsen.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8118
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik moet zeggen dat met de electr benzinepomp de motor altijd loopt binnen 2 slagen ook al staat de wagen maanden stil.
Er is namelijk altijd gelijk benzine ook als de auto al maanden staat.
45A is bij mij dus voldoende gebleken de laatste jaren.
Dat was voor de plaatsing van de electr pomp anders.
Dan was het vaak kantje boord na een paar maanden staan.
Deze accu zal ook wel zijn laatste jaar ingaan, maar ga niet veel omhoog.
Zit te denken aan 55 Amp.
Bij mij is wat minder ruimte door het thuisbrengertje.
Zou wel voor een Varta geschikt voor oldtimers gaan.
De nieuwe Gelaccu's zijn niet zo geschikt voor onze karren.
Groet Herman
Er is namelijk altijd gelijk benzine ook als de auto al maanden staat.
45A is bij mij dus voldoende gebleken de laatste jaren.
Dat was voor de plaatsing van de electr pomp anders.
Dan was het vaak kantje boord na een paar maanden staan.
Deze accu zal ook wel zijn laatste jaar ingaan, maar ga niet veel omhoog.
Zit te denken aan 55 Amp.
Bij mij is wat minder ruimte door het thuisbrengertje.
Zou wel voor een Varta geschikt voor oldtimers gaan.
De nieuwe Gelaccu's zijn niet zo geschikt voor onze karren.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10044
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Inderdaad, moet toegeven die murena motor is een zeer goede starter. Ik heb ook een elektrische benzinepomp gemonteerd. Indien ik deze niet had dan was die batterij al lang noodgedwongen vervangen. De motor slaat bij enkele omwentelingen aan. Het verwonderd me soms hoe weinig die startmotor moet doen om de motor te laten draaien, dit zelfs in de winter bij temperaturen onder nul.
Toen ik deze murena pas gekocht had was het een slechte starter, nu draait die als een klokje. Ik heb ook vele veranderingen doorgevoerd zoals beschreven in deze topic.
Ik twijfel er ook niet aan een batterij van 50-55A is genoeg maar voor die enkele euro's meer kon ik het niet laten en heb een 72A gekocht. Prijs €86.
Kan dan nog altijd overwegen om dieselmotor te plaatsen.
Toen ik deze murena pas gekocht had was het een slechte starter, nu draait die als een klokje. Ik heb ook vele veranderingen doorgevoerd zoals beschreven in deze topic.
Ik twijfel er ook niet aan een batterij van 50-55A is genoeg maar voor die enkele euro's meer kon ik het niet laten en heb een 72A gekocht. Prijs €86.
Kan dan nog altijd overwegen om dieselmotor te plaatsen.
- Attachments
-
- zie de afmetingen [800x600 test tekening 2].JPG (109.8 KiB) Viewed 13245 times
-
- afmetingen [800x600 test tekening 2].JPG (97.49 KiB) Viewed 13245 times
-
- oud en nieuw samen [800x600 test tekening 2].JPG (120.8 KiB) Viewed 13245 times
-
- nieuw [800x600 test tekening 2].JPG (93.92 KiB) Viewed 13245 times
Matra Bagheera S - 1977