We mogen weer een jaartje

In deze rubriek komen de allerdaagse dingen ter sprake.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Volhouden is de boodschap.

Probeert U te houden aan jullie voornemen van 2011.

VEEL SUCCES AAN ALLEN :D :D :D
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vandaag de Horizon voor de APK gehad.
Na de reparatie van een verstopte ruitensproeier mag deze weer 12 maanden het straatbeeld opfleuren. 8)

Het is trouwens wel komisch om te merken dat jonge keurmeesters al bijna niets meer snappen van de ouderwetse carburateurtechniek... maar na even afstellen voldeed de emissienorm zelfs nog ruimschoots aan de modernste eisen. :wink:
Hoezo oldtimers zijn slecht voor het milieu? :D
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Patrick,
Mooi man, maar ik denk dat je ook niets anders verwacht had.
Het CO behoeft volgens mij alleen maar aan de eisen van die tijd te voldoen.
Ze kijken er bij mijn Murena zelfs al niet eens meer naar als ik voor de keuring kom.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote: Het CO behoeft volgens mij alleen maar aan de eisen van die tijd te voldoen.
Ze kijken er bij mijn Murena zelfs al niet eens meer naar als ik voor de keuring kom.

Die CO-eisen uit de oude tijd stellen ook helemaal niets voor, die haal je al met uitgetrokken choke.
Ik vond het alleen wel komisch dat na een minuutje afstellen de moderne eisen van de viergasmeting ook al ruimschoots gehaald konden worden... het bewijst toch weer eens dat al die moderne techniek eigenlijk compleet overbodig is voor het milieu en dat de oude beestjes nog best verantwoord mee kunnen draaien in het huidige verkeer.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die Simca motoren liepen voor die tijd best zuinig.
De nieuwe technieken werken het beste met een aangepaste rijstijl.
Daar is de versnellingsbak dan ook met andere overbrengingen op afgestemd.
Ik reed met de Suzuki van mijn vrouw volgens die rijstijl 1 op 24.9.
Opgaaf was 1 op 22.
Realiteit is echter bij een stevige rijstijl 1 op17.5 en dat is best goed.
Dat is 5km per liter meer als met de Ka die een ongeveer gelijk vermogen had.
De zuinigheid moet dus ook uit het rechter voetje komen.
Ik denk dat die technielken een beetje het plafond bereikt hebben.
Je kunt er nu eenmaal niet meer energy uithalen dan je er in duwt, het is echter een proces van kleine stapjes waar steeds meer techniek bij komt kijken, en als je terug kijkt dan denk je eigenlijk, wat hebben ze nou gewonnen met al die zooi.
Het gaat natuurlijk wel om grote aantallen auto's en vanuit die hoek bezien is er wel een grote besparing.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De gereviseerde pomp zit er weer op.
Gelijk het potje geplaatst.
Dat valt echt niet mee om genoeg op hoogte te monteren.
De ruimte is zeer beperkt, waardoor eigenlijk ieder potje te groot is.
Image

Rempotje afgesloten.
Image
Maar is kijken of lucht weg blijft uit de leiding.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, ik moet zeggen dat heb je alweer zeer mooi gedaan.Wat ben jij toch een vakman.






grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi gedaan, kan weer 15 jaar trouw van dienst zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit zal nog wel een ander potje worden.
Dat ding zit daar niet bepaald elegant en of de luchtbellen uit de slang blijven is nog de vraag, dat was de doelstelling.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als de aansluitingen goed dicht zijn zie ik daar geen lucht inkomen.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mijn zoon is naar de technische controle geweest met de Murena. Geen enkele opmerking op het groene blaadje. Hij waren wel enkele nieuwsgierigen. Ze konden niet geloven dat de wagen 30 jaar oud was.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dan zullen ze het hamertje wel gebruikt hebben en vastgesteld hebben dat er geen rotte plekken zijn. Het chassis van de murena wordt goed beschermd door het galvaniseren, weinigen die dat weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi Benny, dan op naar het 31e jaar.
Moet volgende maand ook volgens mij.
Dat is denk ik de laatste jaarlijkse.
Dan gaan we 1x per 2 jaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

oetker wrote:Als je de contacten op het rempotje door verbind, dan moet het lampje gaan branden.
Als je de schroefdop een aantal malen met WD40 inspuit en uitblaast, dan doet het lampje het meestal wel weer.
Beter is een nieuwe schroefdop.
Het heeft dus even geduurd.

Het waarschuwingslampje bleek in orde, maar de schroefdop maakte geen contact als de remvloeistof daalde. Ik moest de dop een flink aantal minuten goed heen en weer schudden (ik zag niet hoe ik hem open zou kunnen maken) voordat hij weer werkte: de inwendige contacten waren kennelijk behoorlijk geoxideerd. Maar hij doet het weer zoals het hoort.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik kom hier nog op terug, want heb er ene uit een Twingo, maar ben niet zeker of het goed werkt.
Zaterdag ben ik met de voorremmen bezig dus kan ik mooi eveen testen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

Het is jammer dat de schroefdop niet open kunt maken: dan kon je het vlottermechanisme en de contacten gemakkelijker reinigen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag is de 2.2 weer goed gekeurd, en wel voor 2 jaar.
Dat betekend dat beide Murena's nu ouder als 30 jaar zijn.
Ik was bij een ander keuringsstation deze keer omdat de vaste keurmeester vandaag 25 jaar getrouwd was en het hele bedrijf kwam even kijken naar wat dat nu toch voor een auto was.
Is weer flitsend door de keuring gegaan, en de bolgewrichten waren goed.
2014 is de volgende keuring voor beide Murena's.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dan ben je alweer twee jaar op je gemak hé herman.





grt harry de mtra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik wou eerst proficiat schrijven maar Herman kennende is het eigenlijk niet meer dan normaal dat de keuring slechts een formaliteit is. :lol:
Goed bezig! 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: We mogen weer een jaartje

Post by benny »

Vandaag naar de technische controle geweest met de Murena S. Het was alsof ze aan het zoeken waren naar iets om hem te kunnen afkeuren. Hij stond abnormaal lang op de brug. De hamer kwam er ook aan te pas. Ze keken zelfs naar de polyester deurdorpels. Ze hebben hem tenslotte afgekeurd omdat de achterste soepele remleidingen barsten vertoonden en ene zelfs olie zou verliezen. Ik heb ze thuis gecontroleerd en inderdaad is er 1 plaats waar de rubber een beetje gebarsten is, maar nergens zie ik iets dat op een olielek zou kunnen wijzen. Gelukkig heb ik nieuwe flexibele leidingen liggen en ondertussen zijn die al gemonteerd. Morgen terug naar de technische keuring. Verder waren er geen opmerkingen niettegenstaande hun controle met een vergrootglas. O ja, dat nog. Ze rijden met de wagen buiten en de inspecteur zegt dat hij de versnellingspook in neutraal zet, maar de auto in versnelling blijft. Ik kijk naar de wagen zie direct dat de versnellingspook in een abnormale stand staat. Echt niet te geloven maar hij was erin geslaagd om een kogelgewricht uit elkaar te trekken. Ik heb hem gezegd dat hij de bediening geforceerd heeft omdat hij de juiste positie niet vond om de wagen in versnelling te steken. Eerst ontkent hij alles, maar ik zeg hem dat alles normaal was bij het binnenrijden en als er plots iets kapot is, dat dat niet vanzelf kan gegaan zijn. Ik zei hem dat hij de wagen niet correct had behandeld en dat hij er maar moest voor zorgen dat alles terug werkte want ik niet onder de wagen zou duiken. Hij is dan naar een andere plaats gereden waar ze het kogelgewricht terug op zijn plaats geduwd. Terug met de wagen zei hij dat er speling zat op het gewricht en heb ik hem geantwoord dat er op die gewrichten klemmetjes zaten zodat bij normaal gebruik die gewrichten niet uit elkaar konden getrokken worden. Toen zweeg hij in alle talen. Wat een dag !
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: We mogen weer een jaartje

Post by ALAIN VAN AKEN »

Geen respect voor andermans wagen. :evil:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: We mogen weer een jaartje

Post by oetker »

Nou is het wel zo dat je bij de meeste van onze auto's aardig in de soep moet roeren.
Niet iedereen is daar even handig in.

Mooi dat die weer even mag deelnemen.
Die van mij zijn afgelopen maand allebei ook weer voor 2 jaar goed gekeurd.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: We mogen weer een jaartje

Post by GODFRIED »

Je bent op de keuring volledig aan hun lot overgelaten. Geen enkel inspraak heb je. Een vriend is vorige week naar de keuring geweest en ze hadden zijn voorste remmen afgekeurd omdat de remschijven te ver versleten waren. Na de herstelling en herkeuring werd deze wagen afgekeurd voor de lichten die enkel dagen voordien nog goed stonden en al gekeurd waren. Onbegrijpelijk, deze hadden ze zelfs niet opnieuw moeten keuren. Waarschijnlijk hebben ze de auto weer een volledige keuring gegeven!!! :o :o

Als je aan oude remslangen gaat plooien zullen de meeste wel een barstje krijgen.
Bij mijn zoon zijn auto hebben ze in de garage een nieuwe v riem gezet. ik had twee weken geleden al een nieuwe geplaatst. Hij was gebarsten zijden ze. Plooi een v riem in de verkeerde richting fel door en hij zal barsten.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: We mogen weer een jaartje

Post by benny »

Als het goed is mag het ook gezegd worden. Vandaag naar de herkeuring geweest. Ze waren zeer beleefd en vriendelijk. Ook degene die gisteren mijn wagen keurde. Ik mocht zelfs terugkeren zonder meerkosten omdat het oliepeil in het remreservoir veel te laag stond ( mijn schuld). Het zouden altijd zo'n dagen moeten zijn. Een dikke pluim voor het keuringsstation Roeselare zoals het vandaag gegaan is.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: We mogen weer een jaartje

Post by matrafan »

Vreemde bedoening daar in Roeselare.

Die man heeft waarschijnlijk een moeilijk weekend gehad hebben en heeft dit op maandag op uw wagen uitgewerkt. :evil:

Op Dinsdag was hij waarschijnlijk beter uitgeslapen. :o

Heb je op maandag gewoon een beetje pech gehad maar al bij al is alles toch weer goed gekomen en mag je weer 2 jaar rijden. :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: We mogen weer een jaartje

Post by GODFRIED »

Volgens mij wordt iedere afgekeurde wagen geregistreerd op naam van de keurder en op het laatste van het jaar krijgt die met de meeste herkeuringen een bonus. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: We mogen weer een jaartje

Post by benny »

Wij moeten jaarlijks naar de technische keuring omdat de Murena ingeschreven is als gewone auto ( niet als oldtimer). Ik geef daar de voorkeur aan, omdat dan onzichtbare problemen vlugger gevonden worden, vooral zaken die de veiligheid aangaan en we daar vlug op kunnen tussenkomen.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: We mogen weer een jaartje

Post by benny »

Gisteren naar de technische controle geweest met de Murena. Hij/zij heeft zijn/haar controle met glans doorstaan. Het schouwingsbewijs was maagd bij ontvangst. Dus geen enkele opmerking. Matra maakte dus wel degelijke kwaliteitsvolle wagens.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: We mogen weer een jaartje

Post by hendrik »

Dan kan je nu weer lekker 2 jaar van ze gaan genieten hé benny.





grt harry de matra.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: We mogen weer een jaartje

Post by benny »

Nee, de keuring is maar 1 jaar geldig want de wagen is niet ingeschreven als oldtimer, maar als dagdagelijkse auto met een normale nummerplaat.
Post Reply