mijn Rancho even voorstellen

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

mijn Rancho even voorstellen

Post by rubain »

Dag Matra-fanaten!

Even nieuw op dit forum, dus stel ik mij alvast even voor. Reeds van kleinsaf een supergrote fan van de Matra Rancho (toen de legendarische B&A auto :P ).
Het vinden van een deftig exemplaar (lees= geen flintstone Rancho :wink: ) is bijna een onmogelijke taak geworden. Maar omdat het Matra-virus me al dusdanig gegrepen had, ben ik maar even te rade gegaan bij Luc Knockaert, en die had er nog eentje staan dat hij wegdeed :D , waarvoor dank Luc! 8)
Het betreft deze Talbot Matra Rancho van '81

Image

De Rancho komt oorspronkelijk uit Doornik, en is weggezet in '96. Dus stond 14 jaar ongeduldig op mij te wachten in een droge schuur :lol:
Na het zien en lezen van het restauratie-verslag van Muddy Bandit, heb ik besloten om voor een volledige restauratie te gaan (jaja, zelfs de vele schrijnende foto's van Muddy Bandit hebben me niet afgeschrikt :P, maar betwijfel wel sterk of ik even mooi werk zal kunnen leveren of de Rancho van Patrick... :cry:
De restauratie is echter nog niet voor direct, daar ik eerst nog met wat verbouwingswerken bezig ben, en die gaan jammergenoeg voor :(
Maar ik kon het toch niet laten om jullie alvast even een kijkje te laten nemen :)

Image

Het laagje stof in het interieur was uiteraard in de prijs inbegrepen :wink:

Image

De deurstijlen zien er alvast nog relatief goed uit.

Image

Image

Evenals beide deuren zijn niet rot.

Image

Een kijkje onder het chasis levert dit op:

Image

Image

De bevestigingspunten van de achteras:

Image

Image

De bekende punten onder de voorruit zien er ook nog quasi intact uit:

Image

De dorpels zijn nog niet rot, maar dienen echter wel vervangen te worden:

Image

Image

Hopelijk mag ik, als mijn verbouwingswerken wat gevorderd zijn, beroep doen op jullie kennis om deze meid terug om te toveren tot een pareltje? :wink:
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

proficiat met je aankoop :wink:
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Welkom bij de club, en idd hij ziet er op het eerste zicht nog goed uit. Succes bij de restauratie...
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welkom op het forum. Succes met het weer rijvaardig maken. De Rancho ziet er in ieder geval nog gezond uit. Een goede basis om te beginnen.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Welkom op het forum.

Ziet er inderdaad nog wreed goed uit, beter als die op 2é hands te koop staat en waar die opkoper al 750 voor geboden heeft :o .
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

jo wrote:Welkom op het forum.

Ziet er inderdaad nog wreed goed uit, beter als die op 2é hands te koop staat en waar die opkoper al 750 voor geboden heeft :o .
ja, heb die ook zien staan, eventjes dacht ik bij mezelf, wauw een Rancho die al gekeurd is en zonder werk? Maar ik zie dat hij bewust de foto's op afstand genomen heeft :wink: er stond trouwens eventjes een bod op van 900 euro, maar ik vermoed dat die persoon zich bedacht heeft... :lol:
Hoever sta jij trouwens met je Rancho?
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Welkom in het matra clubje Rubain,die rancho ziet er op het eerste zicht nog redelijk goed uit.Succes met de restaurtie maar dat zal wel geen probleem zijn denkt ik.




grt harry de matra.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

rubain wrote:Hoever sta jij trouwens met je Rancho?
Hoever? Km of 100 zal dat van hier naar Gistel zijn. :-?

Serieus, heeft gisteren nog gedraait en is iets meer richting garage gereden. :oops:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hoi Ruben,

Ik ben blij om te horen dat mijn foto's je niet afgeschrikt hebben, en enkel de stimulans hebben gegeven in het besluit om deze dame te gaan restaureren.
En als ik jou foto's zo bekijk is deze dame het ook zeker waard, mijn Rancho was in een aanmerkelijk slechtere staat als deze Rancho.
(affijn, dat zul je zelf ook al wel ontdekt hebben na het bestuderen van die honderden foto's.... :wink: )

Begin er rustig aan, en laat je vooral niet opjagen door tijdsdruk.
Haal als éérste het gehele interieur incl. alle kunststof delen er eens uit, dan kun je al goed zien hoe de bodem, wielkassen, binnendorpels en schutbord er aan toe is.
En als je daarna de spatborden, motorkap, voorbumper, paravan, achterbumper en de polyester stootbanden ook demonteert kun je eigenlijk alle pijnpunten van de Rancho goed inventariseren en hier je restauratieplanning op afstemmen.

Je weet in ieder geval waar je op moet letten... de kennis, hulp en tips zijn hier bij MatraMania ruim voldoende aanwezig... het gaat dus helemaal goed komen met deze dame.

Dus niet bang zijn om vragen te stellen als je iets niet weet of ergens niet uitkomt, we helpen je graag. (en domme vragen bestaan niet, domme antwoorden geven doen we hier niet aan)

In Nederland zeggen de autohandelaren vaak: "een witte, daar blijf je mee zitten"... ik hoop dat deze witte dame deze spreuk (op een positieve manier dan) bij jou ook waar gaat maken. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Welkom, en gefleciteerd met je aankoop.
Ziet er waarlijk niet slecht uit, alhoewel ik dat moeilijker kan beoordelen dan Patrick.
De stijlen zien er in ieder geval niet slecht uit.
Zeker een restauratie waard en we zien graag je vorderingen als je vebouwing achter de rug is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Gistel? Allez, West-Vlaanderen begint op de Matra-kaart te komen.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Yup en een witte :D ik de witte murena en mss Benny een witte bagheera :D .
Zo komen mss nog alle modellen in west-vlaanderen terecht en alle in het wit dat zou pas uniek zijn hé :wink: .
Mogen toch eens dromen hé aléé Benny een witte bagheera en we komen er dicht bij voor een fotoschoot :wink:
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Een Rancho om te oefenen

Post by matra530lx »

Hier kan je misschien al een beetje mee oefenen.

Alvast succes gewenst met de restauratie.

Mvg,

Matra 530 LX
Attachments
FDS_talbot_matra_rancho_02.pdf
(476.69 KiB) Downloaded 343 times
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Jean, de ene wordt geel en de andere wordt inderdaad wit.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Ok als de tijd daar is zal ik een fotoschoot organiseren :D 8) :wink:
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

amai mensen bedankt voor de vele reacties! je voelt gewoon dat dit een te gekke bende is waar je met vrijwel alles terecht kunt :lol:
kijk er naar uit om als de rancho af is, nou ja wel niet voor direct :roll: ,het west-vlaamse team te vervolledigen! :D

@ matra530:
bedankt voor het bestandje! Lijkt me alvast een uitdaging om dit eerst en vooral tot een goed einde te brengen :D , maar kan het zijn dat je de "roest" vergeten door te sturen bent? :lol:
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

rubain wrote:amai mensen bedankt voor de vele reacties! je voelt gewoon dat dit een te gekke bende is waar je met vrijwel alles terecht kunt :lol:
kijk er naar uit om als de rancho af is, nou ja wel niet voor direct :roll: ,het west-vlaamse team te vervolledigen! :D

@ matra530:
bedankt voor het bestandje! Lijkt me alvast een uitdaging om dit eerst en vooral tot een goed einde te brengen :D , maar kan het zijn dat je de "roest" vergeten door te sturen bent? :lol:
Het is idd een leuke groep die mekaar helpt waar het kan, ikzelf heb al veel steun en tips gekregen van de Matramaniagroep
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dag Rubain,

Welkom op ons forum en hopelijk weldra ook bij de club.
Gaan bij de restaurantie nauwgezet te werk, hou ons op de hoogte, neem voldoende foto's, label de onderdelen, noteer bepaalde zaken,...

Suc6
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Hallo,

De roest heb ik bewust niet meegestuurd, daar krijgt ge bij de oudijzer boer nog geld voor, Sorry. :lol:

Als je graag onderstaande chassis tekening in een goede kwaliteit wil, stuur me dan even uw mail adres.

Mvg,

Matra 530 Lx
Attachments
dinsdag 3 februari 2009 (Small).jpg
dinsdag 3 februari 2009 (Small).jpg (41.41 KiB) Viewed 15096 times
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dat bestandje is gewoon goud waard.
Matra 530 heeft mij dit bestand destijds ook toegestuurd, met zijn tekening in m'n rechterhand (en de lastoorts in de linkerhand :lol: ) heb ik mijn chassis weer geheel perfect gekregen.

(Ow ja Ruben, dit bestand van Matra 530 had ik je trouwens ook aan het werkplaatshandboek toegevoegd, laatste pagina... je hebt hem dus al :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

even een update!
Vorige week heb ik een dagtripje Ardennen gedaan, uiteraard in functie van de Rancho :wink:
Zoals de internetsurfers onder jullie waarschijnlijk al maanden opgemerkt hadden, staat er waarschijnlijk al een half jaar ofzo een Rancho (voor wat er nog van over blijft :( ) in de regio Luik.
Gezien ik op zoek was naar een interieur voor de Rancho, dacht ik laat ik maar eens gaan kijken of het in betere staat was als de Rancho zelf :wink:
Een paar schrijnende foto's van een Rancho, dat helaas niet meer te redden viel...

Image

Image

Die deur kreeg je nooit meer dicht :lol:

Image

Image

Image

Het model van wat ooit een dorpel was, is gewoon zelfs amper te bespeuren :o

Image

Gelukkig viel het interieur nog reuzemee, geen scheuren!
Het simili is natuurlijk vuil, maar de magische kracht van Dreft zal hier wel raad op weten :lol:

Tevens ben ik in Namen ook nog op 4 originele aluminium X-velgen gevallen, dus die ook maar meegenomen voor onder de Rancho :P

Image

Zo had ik 's avonds 550km op de teller, dus een tank Diesel armer, maar toch een interieur en 4 orginele X-velgen rijker :wink:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Zo 1 X velg (type3) zoek ik ook nog, om als reserve te hebben.

Heb je de rubber matten meegenomen? Die zijn blijkbaar redelijk zeldzaam als ze goed zijn.
Is dat (uit mijn hoofd) die verkoper uit Trooz? Die heeft nog een accident horizon....

In elk geval goede actie. :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooie dingen komen soms van verre.
Nu je de bekleding hebt ben je vast al in de afwerkfase :lol:
Haha, natuurlijk niet, maar als je de spullen alvast kan verzamelen kun je de winteruurtjes besteden aan het netjes maken daarvan.
Tegen de tijd dat je er aan toe bent moet jemaar zien hoe je er weer aankomt.
Hebben is hebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

ja, het is inderdaad die verkoper uit Trooz, hij vroeg oorspronkelijk 250 € voor dit wrak en je moest hem volledig meenemen :o
Veel bruikbaars zat er echt niet meer in, alles was in een dusdanige staat van ontbinding dat je het niet kon voorstellen. Na een paar keer openen van het portier, kraakte hij gewoon af... :roll:
Als je binnen op de vloer stapte, stampte je gewoon door het chassis heen... :o
Gezien de regen weer met bakken uit de lucht viel, en de Rancho verre van waterdicht was :lol: , heb ik het voor de rest maar voor bekeken gehouden.

@ Jo
er stond wel nog een Rancho, die iets beter was, en daar zat wel nog 1 zo'n velg op. Misschien moet je eens contact opnemen met hem of hij hem wil verkopen? Wel een minpunt, hij is wel bewust van de zeldzaamheid van die velgen :(
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

De meest zeldzame velgen zijn de type 1 velgen, die heb ik nog nooit te koop gezien.

Wat is er nu met de kas van die groene gebeurt?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

mja inderdaad, dat eerste type ben ik ook nog nergens tegen gekomen :-?
wat hij verder met de kas ging doen weet ik niet, ik heb hem alvast gelaten voor wat hij was, ik vermoed dat als je hem bovenaan vastneemt met een takel ofzo, het onderste gewoon blijft staan :lol:
die andere Rancho zag er op het eerste zicht nog redelijk uit, maar het was nog niet duidelijk wat hij daarmee ging doen
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Mooi om te vernemen dat je een nog goed interieur hebt gevonden.

De bekleding even zorgvuldig lospeuteren en dan in de wasmachine op 30 graden, zonder centrifugeren.
Dan kletsnat ophangen en rustig laten drogen, op deze manier heb ik mijn interieur ook weer zuiver gekregen met weinig moeite. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

na lang zoeken toch beide richtlampen gevonden voor de Rancho, dit natuurlijk niet voor een prikje :cry: ,maar toch in een voortreffelijke zeer goede staat :D

enig nadeeltje, het glas van de ene is niet origineel geel, maar wit :roll:
iemand een idee of je nog ergens een geel glaasje vindt?
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Wat is niet voor een prikje?
Ik moet ze namelijk ook nog zoeken. :-?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
rubain
Posts: 103
Joined: Wed Sep 01, 2010 8:57 am
Location: Gistel

Post by rubain »

gevonden bij onze zuiderburen op leboncoin.fr, maar je moet wel heel snel zijn, want heb al eens een paar gemist, die er nog maar een paar uur op stonden :evil:
nu gekocht voor 65 euro 't stuk + verzendingskosten van 20 € kwam ik op een eindtotaal van 150 euro :roll:
tja, niet goedkoop, maar ze zijn ook vrij gezocht, vooral dan één typerende kant, denk passagierskant.
op het franse forum, kreeg ik de opmerking dat je ze nog nieuw kunt vinden bij HB Pièces, maar dan de meest courante kant, en hij was niet zeker als de voetstukken erbij waren, misschien eens informeren :wink:
Post Reply