Wat vindt je het mooist aan je matra?
- djapo
- Posts: 105
- Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
- Location: Hilversum (NL)
Wat vindt je het mooist aan je matra?
Ik was gister op weg vanaf leiden naar huis, welke ik voornamelijk in file door wegwerkzaamheden heb afgelegd. Je droomt zo eens weg met een pruttelend geluid op de achtergrond.
Wat vind ik nu eigenlijk het mooiste aan de matra, waarom heb ik hem gekocht, wat trok er aan. Naast de goede wegligging, 3-zitter en aparte vormgeving die voor de hand liggen.
Eigenlijk was ik verrast van het vernuft dat interval heet op de ruitenwissers. De bediening van de interval is eigelijk wel een apart stukje techniek zeker voor die tijd.
Wat vind ik nu eigenlijk het mooiste aan de matra, waarom heb ik hem gekocht, wat trok er aan. Naast de goede wegligging, 3-zitter en aparte vormgeving die voor de hand liggen.
Eigenlijk was ik verrast van het vernuft dat interval heet op de ruitenwissers. De bediening van de interval is eigelijk wel een apart stukje techniek zeker voor die tijd.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
-
- Posts: 1652
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Wat ik het mooiste vind aan mijn Matra?
Momenteel eigenlijk dat die weer geheel roestvrij en hard is... ... de rijervaring kan ik nog niet eens over meepraten, dit is hooguit 200 km in 3 jaar tijd.
En verder?... jeugdsentiment voor de Rancho Grand Raid.
Momenteel eigenlijk dat die weer geheel roestvrij en hard is... ... de rijervaring kan ik nog niet eens over meepraten, dit is hooguit 200 km in 3 jaar tijd.
En verder?... jeugdsentiment voor de Rancho Grand Raid.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- GODFRIED
- Posts: 9893
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Ik vind de drie zetels op rij geweldig, de motor achterin en de vormgeving samen met de exclusiviteit van de Matra doen de doorslag. Een Volkswagen kever is ook mooi maar je komt ze op iedere hoek van de straat tegen en niemand kijkt er nog na, dit is bij Matra anders. Dit heeft ook zijn nadelen iedereen weet waar je geweest bent.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
====
iedereen weet waar je geweest bent.
==========================
Inderdaad, overal waar je was ligt olie
De 3 stoelen zijn eigenlijk voor 3 halve mensen.
Dat is in mijn ogen het minst geslaagde aan deze auto's.
Ik zou hier liever 2 volwassen stoelen in gezien hebben met voldoende zijdelingse steun.
Laten we eerlijk zijn, het is gewoon martelen om de gordel om te doen.
Mijn vrouw is toch echt een stevige tante, en heeft gewoon bijna de 2 zitplaatsen rechts nodig.
Wat mij aanspreekt is de tijdloze wigvorm van de auto en de midmotor.
De prestaties zijn echter onder de maat, maar voldoende om nog goed mee te komen in het verkeer.
Ik rijd er graag in omdat het rijgedrag van de auto nog niet beinvloed word door dingen als ABS en zo.
Je bent zelf nog een beetje de baas in deze auto.
====
iedereen weet waar je geweest bent.
==========================
Inderdaad, overal waar je was ligt olie
De 3 stoelen zijn eigenlijk voor 3 halve mensen.
Dat is in mijn ogen het minst geslaagde aan deze auto's.
Ik zou hier liever 2 volwassen stoelen in gezien hebben met voldoende zijdelingse steun.
Laten we eerlijk zijn, het is gewoon martelen om de gordel om te doen.
Mijn vrouw is toch echt een stevige tante, en heeft gewoon bijna de 2 zitplaatsen rechts nodig.
Wat mij aanspreekt is de tijdloze wigvorm van de auto en de midmotor.
De prestaties zijn echter onder de maat, maar voldoende om nog goed mee te komen in het verkeer.
Ik rijd er graag in omdat het rijgedrag van de auto nog niet beinvloed word door dingen als ABS en zo.
Je bent zelf nog een beetje de baas in deze auto.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9893
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Matra heeft zowel in de racerij als in de serieproduktie prachtige wagens gemaakt, zeker als men weet dat Matra eigenlijk een kleine constructeur geweest is.
Voor mij persoonlijk is de Bagheera I zowat het mooiste dat ooit in produktie gegaan is.
De wagen doet me herinneren aan de typische Gran Tourismo kenmerken uit de jaren '70 die je slechts bij de echte volbloed italianen uit die periode tegenkomt.
De "valse" luchtrooster vooraan, de lichtmetalen velgjes met "kottekes", de chromen schildjes achter de oplopende zijruitjes, de wigvorm door hogere en bredere banden achteraan, de brede platte neus en de inklapbare koplampen waren in die tijd enkel voor Maserati, Ferrari of Lamborghini's weggelegd.
Deze klassieke kenmerken gekoppeld aan zeer gedurfde elementen zoals het interieur met de legendarische 3 zetels, het stuur met platte kant, de cirkelvormige raamslingers en nog zovele andere details, maken de Bagheera tijdloos.
De glazen achterklep zonder metalen frame en de tankdop die vernuftig in het Matra-logo is ingewerkt, vind ik zeer speciaal alsook de ingewerkte handgrepen om de deuren te openen.
Uit welke hoek je de wagen ook bekijkt, alles lijkt te kloppen en is perfect in evenwicht, een gevoel dat ik niet zomaar kan omschrijven.
Een auto moet me ergens een gevoel van opwinding geven, een Bagheera geeft me zonder twijfel het gevoel van "nou, dat is 'm helemaal".
Een gevoel dat ik bv. niet bepaald heb bij een Nissan Almera of een Opel Agila, als je begrijpt wat ik bedoel...
De "cockpit-sfeer" die ik ervaar aan het stuur van de Bagheera, is niet te evenaren.
Je ligt als het ware zoals in een straaljager en de groene "vliegtuiginstrumenten" hebben iets speciaals.
Als je bij valavond de koplampen ziet openklappen, is het net alsof je vleugelkleppen ziet bewegen
Bovendien zitten de zetels zeer goed, ik kan er uren mee rijden zonder ook maar iets te voelen in de rug of benen.
Ik moet Herman wel bijtreden dat de zetels wel wat meer zijdelingse steun mochten geven.
De sensatie van een motor die achter je rug ligt te ronken, is toch wel een gevoel dat enkel een speciale wagen je kan geven.
Het enige wat ik echt enorm mis, is een vijfde versnelling.
De motor doet zijn werk naar behoren, je kan goed meekomen in het verkeer maar op de autosnelweg blijf ik rustig aan 110km/u rijden.
Het motortje kan gerust meer, als ik doorduw pak hij direct op en gaat makkelijk door tot 160km/u maar het helse kabaal brengt je snel tot andere gedachten.
Met een vijfde versnelling erbij, zou een kruissnelheid van 125km/u ideaal zijn.
Bart
Voor mij persoonlijk is de Bagheera I zowat het mooiste dat ooit in produktie gegaan is.
De wagen doet me herinneren aan de typische Gran Tourismo kenmerken uit de jaren '70 die je slechts bij de echte volbloed italianen uit die periode tegenkomt.
De "valse" luchtrooster vooraan, de lichtmetalen velgjes met "kottekes", de chromen schildjes achter de oplopende zijruitjes, de wigvorm door hogere en bredere banden achteraan, de brede platte neus en de inklapbare koplampen waren in die tijd enkel voor Maserati, Ferrari of Lamborghini's weggelegd.
Deze klassieke kenmerken gekoppeld aan zeer gedurfde elementen zoals het interieur met de legendarische 3 zetels, het stuur met platte kant, de cirkelvormige raamslingers en nog zovele andere details, maken de Bagheera tijdloos.
De glazen achterklep zonder metalen frame en de tankdop die vernuftig in het Matra-logo is ingewerkt, vind ik zeer speciaal alsook de ingewerkte handgrepen om de deuren te openen.
Uit welke hoek je de wagen ook bekijkt, alles lijkt te kloppen en is perfect in evenwicht, een gevoel dat ik niet zomaar kan omschrijven.
Een auto moet me ergens een gevoel van opwinding geven, een Bagheera geeft me zonder twijfel het gevoel van "nou, dat is 'm helemaal".
Een gevoel dat ik bv. niet bepaald heb bij een Nissan Almera of een Opel Agila, als je begrijpt wat ik bedoel...
De "cockpit-sfeer" die ik ervaar aan het stuur van de Bagheera, is niet te evenaren.
Je ligt als het ware zoals in een straaljager en de groene "vliegtuiginstrumenten" hebben iets speciaals.
Als je bij valavond de koplampen ziet openklappen, is het net alsof je vleugelkleppen ziet bewegen
Bovendien zitten de zetels zeer goed, ik kan er uren mee rijden zonder ook maar iets te voelen in de rug of benen.
Ik moet Herman wel bijtreden dat de zetels wel wat meer zijdelingse steun mochten geven.
De sensatie van een motor die achter je rug ligt te ronken, is toch wel een gevoel dat enkel een speciale wagen je kan geven.
Het enige wat ik echt enorm mis, is een vijfde versnelling.
De motor doet zijn werk naar behoren, je kan goed meekomen in het verkeer maar op de autosnelweg blijf ik rustig aan 110km/u rijden.
Het motortje kan gerust meer, als ik doorduw pak hij direct op en gaat makkelijk door tot 160km/u maar het helse kabaal brengt je snel tot andere gedachten.
Met een vijfde versnelling erbij, zou een kruissnelheid van 125km/u ideaal zijn.
Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
=====
en gaat makkelijk door tot 160km/u maar het helse kabaal brengt je snel tot andere gedachten.
===================================================================
Die 5e versnelling was een gemis op veel auto's uit de 70s
Mijn MG BGT had hetzelfde probleem.
Vloog gemakkelijk naar de 170 maar dan kwam het rode vlakje van de toerenteller al aardig dichtbij.
Gelukkig kon je daar in die tijd nog gemakkelijk een overdrive voor vinden, en daarmee kon je het toerental nog aardig drukken.
Olielekkage, er zijn weinig old/youngtimers die daar geen last van hebben.
Naarmate ik sleutel word het steeds wat minder.
Ik heb al vberschillende kleine lekkages opgelost, maar helemaal olievrij is hij nog niet.
Bus Castrol er in, en de oude geuren van cicuit Zandvoort komen terug.
=====
en gaat makkelijk door tot 160km/u maar het helse kabaal brengt je snel tot andere gedachten.
===================================================================
Die 5e versnelling was een gemis op veel auto's uit de 70s
Mijn MG BGT had hetzelfde probleem.
Vloog gemakkelijk naar de 170 maar dan kwam het rode vlakje van de toerenteller al aardig dichtbij.
Gelukkig kon je daar in die tijd nog gemakkelijk een overdrive voor vinden, en daarmee kon je het toerental nog aardig drukken.
Olielekkage, er zijn weinig old/youngtimers die daar geen last van hebben.
Naarmate ik sleutel word het steeds wat minder.
Ik heb al vberschillende kleine lekkages opgelost, maar helemaal olievrij is hij nog niet.
Bus Castrol er in, en de oude geuren van cicuit Zandvoort komen terug.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 42
- Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm
mooiste ?
wel ik vind in begin die Murena van me maar heel gewoontjes niets bizonder, maar hoe langer ik ze heb, mijn kanariegele Murena, hoe liever dat ik ze toch zie. blijft voor een toch bijna 30 jaar oud beestje een mooi model dat in der tijd waarschijnlijk te futuristisch was ??? Mensen die ze zien denken dat ze een jaar of 10 oud is.....
Vind persoonlijk de voorzijde met de speciale lampen in bumper toch het mooiste en algemeen volledig vooraan (motorkap, voorruit, bumper spatborden..) lelijkste blijft toch de bruine tapijtenset en de achterste bumper en onderzijde bumper achteraan...
wel ik vind in begin die Murena van me maar heel gewoontjes niets bizonder, maar hoe langer ik ze heb, mijn kanariegele Murena, hoe liever dat ik ze toch zie. blijft voor een toch bijna 30 jaar oud beestje een mooi model dat in der tijd waarschijnlijk te futuristisch was ??? Mensen die ze zien denken dat ze een jaar of 10 oud is.....
Vind persoonlijk de voorzijde met de speciale lampen in bumper toch het mooiste en algemeen volledig vooraan (motorkap, voorruit, bumper spatborden..) lelijkste blijft toch de bruine tapijtenset en de achterste bumper en onderzijde bumper achteraan...
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
-
- Posts: 3866
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik vind de Bagheera 1 de mooiste. De lijn is puur en simpel zonder aerodynamische trukjes. Wat erbij komt is dat hij altijd exclusief geweest is en er maar weinigen er één gehad hebben. En één van mijn slechte trekjes is dat ik graag iets heb dat een ander niet heeft. Vandaar mijn voorkeur voor Matra en in het bijzonder de Bagheera.
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
Het mooiste aan de murena......em..
Ik denk dat ik het mooiste vind dat bouten niet los willen en ik er tot ergenis mee bezig ben om hem los te krijgen..... of toch misschien niet.
(hij is nu overigens los).
mooiste vind ik de 3 stoelen, de exclusiviteit, de lijn van de zijkant (vloeiende stroom over de auto). Ook wel het foute bruine interieur .
Minder mooi vind ik de erg stijle neus als je de auto van de voorzijde ziet.
En ik vind de achterbumper wel heel mooi !
enne baleno, naarmate je de auto langer hebt ga je de bruine bekleding steeds meer waarderen (tenminste had ik).
Ik denk dat ik het mooiste vind dat bouten niet los willen en ik er tot ergenis mee bezig ben om hem los te krijgen..... of toch misschien niet.
(hij is nu overigens los).
mooiste vind ik de 3 stoelen, de exclusiviteit, de lijn van de zijkant (vloeiende stroom over de auto). Ook wel het foute bruine interieur .
Minder mooi vind ik de erg stijle neus als je de auto van de voorzijde ziet.
En ik vind de achterbumper wel heel mooi !
enne baleno, naarmate je de auto langer hebt ga je de bruine bekleding steeds meer waarderen (tenminste had ik).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
-
- Posts: 42
- Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm
je ziet het : smaken verschillen. Gelukkig maar anders had iedereen hetzelfde, hé.
Maar inderdaad hoe langer je iets hebt , des te meer je het graag gaat zien en neem je de minder mooie zaken er bij en ga je ze mooier vinden. Nu spreek ik over auto's hé.
Maar inderdaad hoe langer je iets hebt , des te meer je het graag gaat zien en neem je de minder mooie zaken er bij en ga je ze mooier vinden. Nu spreek ik over auto's hé.
Matra Murena 1.6 1982
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
Ferrari F355
Suzuki Cappucino Cabrio 600 cc 1994
Toyota MR Tbar usa import
Huyndai H1 170 PK
Citroen 2 pk (new) import France
Motorhome Granduca 2007
+ twingo 1.2, alto 1.0, honda lead 100, yamaha majesty 400
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Nou is mijn vrouw ook niet bepaald mager, maar met kinderstoeltje voor de oudste in het midden past het nog wel. Alleen als ze de gordel om wil doen, dan moet eerst de deur open, anders lukt het niet. We hebben de Matra ook nog niet gebruikt met de Maxi-Cosi van de jongste, ik weet niet of de gordel lang genoeg is. We komen in ieder geval nu een zitplaats tekort (advies dat ik al gehoord heb: Matra erbij kopen )oetker wrote: De 3 stoelen zijn eigenlijk voor 3 halve mensen.
Dat is in mijn ogen het minst geslaagde aan deze auto's.
Ik zou hier liever 2 volwassen stoelen in gezien hebben met voldoende zijdelingse steun.
Laten we eerlijk zijn, het is gewoon martelen om de gordel om te doen.
Mijn vrouw is toch echt een stevige tante, en heeft gewoon bijna de 2 zitplaatsen rechts nodig.
Het tijdloze en ongewone (middenmotor, 3 zetels op een rij, opklappende koplampen) design is wat mij het meest aanspreekt, op korte afstand gevolgd door het gebrom van de middenmotor achter me.Wat mij aanspreekt is de tijdloze wigvorm van de auto en de midmotor.
De prestaties zijn echter onder de maat, maar voldoende om nog goed mee te komen in het verkeer.
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
-
- Posts: 148
- Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
- Location: Hechtel
Door eigen gezinsuitbreiding weet ik dat de maxi-cosi past zonder enig probleem past ; de gordel is lang genoeg.brinkie wrote:...met de Maxi-Cosi van de jongste, ik weet niet of de gordel lang genoeg is.
Aangezien er momenteel een 2e spruit op komst is, doemt voor mij het scenario op om toch afscheid te nemen van de Murena...
Tijd zal raad brengen...
Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1652
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Of een Espace als je minder sleuteltijd hebt.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote,
--------
Of een Espace als je minder sleuteltijd hebt
================================
Ben laatst naar een 1e generatie Espace wezen kijken.
Daar was grof geschat wel 500 uur werk aan
Blijven Franse karren wat dat betreft.
--------
Of een Espace als je minder sleuteltijd hebt
================================
Ben laatst naar een 1e generatie Espace wezen kijken.
Daar was grof geschat wel 500 uur werk aan
Blijven Franse karren wat dat betreft.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- brinkie
- Posts: 348
- Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
- Location: Houten NL
- Contact:
Dan kun je beter een Avantime kopen.oetker wrote:Quote,
--------
Of een Espace als je minder sleuteltijd hebt
================================
Ben laatst naar een 1e generatie Espace wezen kijken.
Daar was grof geschat wel 500 uur werk aan
Blijven Franse karren wat dat betreft.
Het design van een Avantime inspireerde zelfs de decorateur van een parkeergarage in Houten, als je daar binnenrijdt heeft men het front van een Avantime boven de uitgang en de achterkant boven de ingang geschilderd, een levensgrote Avantime. Zonder logo's en dergelijke, maar onmiskenbaar een Avantime.
Robert
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact: