Carburateur

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Die van een 2.2 en 1.6 zijn de zelfde.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik ga het maandag even nameten, maar heb hier wat originele slangen liggen, en daar is de binnenmaat inderdaad 32 mm.
Nou zitten bij mij niet de originele slangen, dus het zou op de auto anders kunnen zijn, waardoor ik denk dat het groter is.
Ik ga het even controleren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Herman, dat van die koperenbuizen daar moet ge mee oppassen.
Door de montage van de koperenbuizen krijgt ge een extra soort materiaal in het koelsysteem en de mogelijkheid dat er electrolyse ontstaat die dan de zwakste schakel gaat aantasten is reëel. Koper en aluminium gaan niet goed samen en daarom denk ik aan RVS.

Mvg,

Matra 530 Lx
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Remco007 wrote:Oetker,

Ik kom toch niet verder dan 32mm. De slang is dikker maar volgens mij de buis niet.
Wat is het probleem?? De buitendiameter van de slang is 35mm maar de binnendiameter zal minder zijn, een goed spanring en het is ok.

Wat kost die slang de meter en waar te koop??
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad Jean 530, daar had ik nog niet aan gedacht, maar in de S zit een koper radiator, dus het zou geen probleem moeten zijn.
Ik denk dat als ik het koper gescheiden houdt van de andere metalen, er eigenlijk geen probleem is wat dat betreft.

@ Godfried,
Heb nog geen Nederlandse leverancier gevonden, maar dit was de link voor 35mm..
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

32mm heeft die ook.
http://cgi.ebay.nl/32mm-1-1-4-FLEXIBLE- ... 4ced32852a

Lijkt me ideaal om in de Motorruimte te gebruiken, en die rare rammelende ijzeren pijpen daar af te voeren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

oetker wrote:Inderdaad Jean 530, daar had ik nog niet aan gedacht, maar in de S zit een koper radiator, dus het zou geen probleem moeten zijn.
Ik denk dat als ik het koper gescheiden houdt van de andere metalen, er eigenlijk geen probleem is wat dat betreft.
Een voordeel van koper is de goede warmtegeleiding, dus de buizen onder de auto geven ook warmte af... betere koeling.
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:
Lijkt me ideaal om in de Motorruimte te gebruiken, en die rare rammelende ijzeren pijpen daar af te voeren.
Spijtig dat het zo duur is anders gemakkelijk te gebruiken voor het volledige koelsysteem.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, goedkoop is het niet, dus ben ik op zoek naar een leverancier in nederland, maar als je alles in RVS zou doen ben je veel meer kwijt.
Als het mee zit krijg ik de koperbuis, en als ik dan de rest met deze slang zou doen valt het nog wel mee.
De enige slang die dan niet kan is die met de ontluchter.
Ik wil toch het hele systeem vervangen komend voorjaar.
Tijd om nog even te zoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij matramannen, Mijn buurman gaat ze voor mij in roestvrijstaal maken.
Ik heb ze nog liggen van de twee die ik heb afgebroken die kan hij gebruiken als voorbeeld. En zo ziet het er dan uit.





grt harry de matra.
Attachments
roestvrijstaal.JPG
roestvrijstaal.JPG (92.29 KiB) Viewed 9287 times
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Godfried,

Oetker dacht dat de buis 35mm was maar volgens mij is dit 32mm. Dat was de issue.

Ik ben nu aan het zoeken naar flexibele radiatorslang. Deze zijn 32mm buitenwaarts van aluminium maar binnen en buiten met PVC gecoat. Ik weet alleen niet of dit 100 graden aan kan.

Ik ben nu getipt naar Weijers. Weet niet of di wat is maar ze leveren per meter.

http://www.weijers-waalwijk.nl/flexwell.htm
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb het nog even bij mij nagemeten, maar het is 32mm.
Waarschijnlijk bij mij een bitje overstuur onder de hersenpan :(
Door te veel Matra info begint de hersenverweking toe te slaan.
Moet toch is een pen kopen om wat op te schrijven :o
Had vandaag ook mijn rijbewijs vergeten mee te nemen.
Dat was weer goed voor €60.- boete ex adm.kosten.
Ik was nog geen 100 meter van huis.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Krijgen julie daar een boete voor. Ik was laats ook mijn rijbewijs en paspoort vergeten en kreeg gewoon een waarschuwing voor.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De Politie doet er hier alles aan om voor de meest lullige overtredingen geld binnen te halen.
Ik snap dat niet zo goed.
Voor de echte misdaad op te lossen is geen tijd, maar het uitschrijven en controle duurde 20 minuten.
Achter mij stond nog iemand met een defect lampje en had geen reserve bij zich.
Daar werd ook onmiddelijk voor geschreven.
Gemiddeld heb ik 3 bonnen per jaar voor dit soort dingetjes.
Een soort extra vorm van belasting.
Het nieuwste is weer de bijkomende administratiekosten van €6.-
Ik kan hier niets mee, en leer er ook niets van.
Er is altijd wel iets wat je vergeet of onachtzaam op bent.
Ik voel me echt weer een zware misdadiger omdat ik het rijbewijs niet bij me had.
En als ik het rijbewijs wel bij me had gehad, had ik een bon gekregen omdat ik de gevarendriehoek niet in de auto had, of dat ik 33 km reed in de 30 km zone.
Ik word hier een beetje ziek van.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
GODFRIED
Posts: 10048
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Remco007 wrote:Godfried,

Oetker dacht dat de buis 35mm was maar volgens mij is dit 32mm. Dat was de issue.

Ik ben nu aan het zoeken naar flexibele radiatorslang. Deze zijn 32mm buitenwaarts van aluminium maar binnen en buiten met PVC gecoat. Ik weet alleen niet of dit 100 graden aan kan.

Ik ben nu getipt naar Weijers. Weet niet of di wat is maar ze leveren per meter.

http://www.weijers-waalwijk.nl/flexwell.htm
Die mannen kunnen je wel vertellen of het kan dienen!! Succes :wink:

Oetker, Schandalig wat daar gebeurd. Hier zeggen ze " de politie is je vriend"!!!!!!!!! Ik heb liever andere vrienden :(
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1666
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:
...Het nieuwste is weer de bijkomende administratiekosten van €6.-

Deze administratiekosten zijn simpel te voorkomen.

Administratiekosten mogen ze pas in rekening brengen als ze een "rekening" sturen, maar je moet dan echter wel eerst de kans krijgen om direct contant te betalen.
Ik heb een paar maanden geleden ook een prent gehad en kon niet gelijk betalen... heb daarop bezwaar gemaakt tegen die administratiekosten en de rechter heeft mij hierin gelijk gegeven. 8)
De boete van 160 euri (kentekenplaat aanhanger niet goed leesbaar)moest ik echter wel betalen. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
====
heb daarop bezwaar gemaakt tegen die administratiekosten en de rechter heeft mij hierin gelijk gegeven.
====================================================================

Dat kost je dan wel een halve dag, maar het gaat dan om het principe neem ik aan.
Het valt me op dat de Politie echt aan het zoeken is naar kleine overtredingen tegenwoordig.
De boetebedragen zijn totaal uit verhouding en voor deze futiliteiten veel te hoog.
Ook de snelheidsovertredingen van een paar km slaan nergens op.
Je zit tegenwoordig alleen nog maar met je ogen op de snelheidsmeter en je vraagt je af hoe hard je op bepaalde punten mag rijden, want een paar km kost toch weer als het tegenzit.
Van ontspannen rijden is tegenwoordig geen sprake meer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

De radiateurbuizen zijn gelukt en de motor zit er weer in.
Gisteren een nieuwe accu gekocht en starten maar......

Helaas geen prut. De motor draait goed rond. Ik heb spanning op de bobine. De benzinepomp draait.

Maar hij geeft helemaal niets.

Zelf bij het intrappen van het gaspedaal of de choke merk ik geen verschil.

Volgens mij loopt er geen benzine in de carburateur. Hoe kan ik dit het snelste testen?
Attachments
De voorruimte
De voorruimte
Pict3518.jpg (37.61 KiB) Viewed 9150 times
De buizen
De buizen
Pict3517.jpg (68.59 KiB) Viewed 9150 times
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Remco,maak de benzine leiding aan de carburateur los en dan steek je die in een fles en dan maar starten dan zie je wel of er benzine uit komt dan weet je al zeker of ze benzine krijgt.




grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Hendrik,

Er komt benzine uit de leiding. De externe pomp bouwt druk op. Ik vermoed dat of de carburateur staat vast, of ik heb de verdeler niet goed geplaatst waardoor de vonken op de verkeerde plek komen. Maar volgens mij moet in het laatste geval toch af een toe een plof zijn te horen met geopende kleppen.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Komt er wel vonk op de bougie?
In ieder geval even de volgorde nalopen van ontsteken.
Benzine en vonk moet in ieder geval wat geven.
Hoe oud is de Benzine?
De electr afsluiter op de carb wel spanning?
Zit die trouwens op een 1.6?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Remco , ik zou de ontsteking eens na kijken.



Herman, met oude benzine moet ze toch wel starten. Ik heb vorige week een auto gestart die 3 jaar stil stond met de oude benzine er nog in en na een paar keer starten ging ze toch aan. Maar hij rijd wel niet echt goed met de oude benzine.




grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik heb er in juni nog mee gereden dus de benzine moet wel goed zijn.
De benzinepomp stond droog te draaien. Na de slang los genomen te hebben kwam er benzine uit. Daarna geprobeerd te starten en ik hoorde wat plofjes.

Het is een 1.6, die heeft geen aansluiting op de carb.

Wat betreft het vonken, dit is wel lastig te testen alleen.

Volgens mij staat de carb droog. Anders merkte ik altijd verschil als het gaspedaal werd ingetrapt maar nu merk ik geen verschil.

Wat is het makkelijkste om te doen zonder de hele carb te moeten demonteren?
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
oetker
Posts: 8121
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als je ploffen hoort staat de volgorde niet goed waarschijnlijk.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
User avatar
hendrik
Posts: 4953
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Remco,als je denkt dat ze geen benzine krijgt probeer het anders eens met startpiloot en kijk eens wat ze dan doet.






grt harry de matra.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

De startvolgorde heb is secuur overgenomen van het oude blok en is 1-3-4-2. Ik heb nog een beetje benzine in de carburatuer gedrupt maar dat gaf geen resultaat.

Kan ik via een merkteken op het tandwiel va het versnellingshuis (wat zichtbaar is) controleren of ik de verdeler juist terug gezet heb?

Ik ben in ieder geval blij met de support en de vele reacties.
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
benny
Posts: 3946
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer je in de carburator kijkt, en je duwt de gasklep open moet je benzine zien spuiten uit kleine buisjes dat je moet zien zitten. Indien er niets uitkomt, heb je geen benzine in je carburatoren. Heb je wel benzine, giet in één carburator een beetje benzine en starten maar. Het eigenaardige van motoren met carburatoren is dat ze de eerste maal moeilijk starten zonder enige aanwijzing. en dan plots schieten ze in gang en loopt alles normaal. Je kan ook tijdens het starten eens je hand op de carburator leggen om een grote onderdruk op te wekken. Zo kan je vuiligheid die in de sproeiers zit soms eruit krijgen.
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Benny, goeie tip. De benzine spuit er uit dus dat kan het probleem niet zijn.
Misschien kan ik de vonk nog eens testen maar dat wordt niet eerder dan donderdag.

Kan ik de timing nog controleren aan de hand van het tandwiel? Daar stel je toch de vervroeging mee af m.b.v. de stroboscoop?
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Worden je bougies nat ? Als je verdeler veels te vroeg zou staan hoor je dat meteen, dan gaat die tegenwringen. Zelfs als de verdeler 180° gedraaid staat zou ie nog af en toe eens moeten ploffen. Probeer zoals gezegd eens met startgas rechtreeks in de carb te spuiten tijdens het starten.
Bagheera X '78
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Post by Remco007 »

Ik heb geen startgas en dat is best lastig alleen.
Ik zal eens kijken of dit te koop is bij de autohandel.

Morgen weer een dag......
greetz Remco

(Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd)
Post Reply