Onderdrukleiding in het voorkompartiment

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Onderdrukleiding in het voorkompartiment

Post by benny »

Ik vraag een beetje hulp. Ik ben bezig met de onderdrukleidingen te monteren in de Bagheera. Nu zit ik met het volgende probleem. De onderdrukleiding die van de elektroklep vertrekt ( de elektroklep zit in het midden boven de motor van de ventilator die zorgt voor motorkoeling) langs waar loopt die in het voorkompartiment?
Loopt die samen met de koppelingsleiding naar beneden of gaat hij elders naar beneden, maar dan zal er een beetje uitleg bijmoeten of desnoods een foto.
Ik kan het niet meer zien in mijn afbraak-voorbeeld Bagheera.
Dank bij voorbaat.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Bedoel je de leidingen die naar het koplampmechanisme gaan?
Zie foto's.
De toevoerleiding van de onderdruk (vanuit het onderdrukvat), die loopt tussen de koelwaterbuizen mee naar omhoog naar de onderkant van het electro-magneetventiel.

Image

Op deze foto gaan ze door het chassis naar de onderliggende pomp voor de koplampbediening

Image

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Bart voor de foto's. Bij jou zit de elektroklep onder je rempomp. Bij mijn Bagheera zit die boven de motor van de koelventilator kant radiator. Maar nu weet ik langs waar de leidingen lopen. Hoe zit bij jou de elektroklep vast onder de rempomp? Is daar iets voorzien om de klep te monteren?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Op de plaats waar de electroklep moet komen, zit een draadeind op het chassis.
Je moet de klep op het stuk draadeind monteren dmv een moertje en een rondelle.
Waarschijnlijk zal de schroefdraad ervan vol zink gelopen zijn en zal je opnieuw draad moet trekken.
Indien je met je snij-ijzer niet rond geraakt, zaag je het draadeind best af en boor je een nieuw gaatje er vlak naast waardoor je langs binnen een nieuwe bout (M5) door het gaatje steekt.
Hierop kan de klep dan gemonteerd worden.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Bij mij zit de klep ook terhoogte van het radiator, als je wil maak ik morgen wel een foto van hoe het bij mij zit.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, bij mij zitten er daar geen draadeinden. Alvast bedankt Vollegaaz.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Dan zal je een gaatje moeten boren en een lange vijs moeten gebruiken om de klep mee vast te zetten.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, Vollegaaz zal foto's plaatsen van zijn Bagheera. Dan zal je zien dat er nog een andere plaats geweest is waar ze de klep plaatsten.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik doe het morgen als eerste job Benny, ben pas thuis van een dagje Limburg.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Geen probleem, ik heb vandaag bijna niets anders gedaan dan draad getapt en reserveonderdelen gecontroleerd en mogen weggooien wegens ingevreten roest in de cilinder. Dus was het vandaag niet dringend dat je de foto's plaatste.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

De klep zit op een metalen houder boven de ventilator, de leiding komt toe via de koelbuizen, naar rechts via het ruitensproeiervatje, langs de bokaal naar de klep. De 2 leidingen vertrekken vandaar naar links (zie foto) door 2 gaten in het frame net zoals bij Bart (alleen komen de leidingen dus van de andere kant) ik heb er wel van die beschermrubbers zitten in die gaten.

Mocht het niet geheel duidelijk zijn probeer ik wel wat betere foto's te schieten, maar voorlopig staat de Bagheera in een hoekje geduwd omdat ik er toch niet kan mee rijden.
Attachments
onderdruk1.JPG
onderdruk1.JPG (58.98 KiB) Viewed 12876 times
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Loopt de onderste leiding op de elektroklep opnieuw naar omhoog? Loopt die dan samen met de onderdrukleiding van de servo naar beneden?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

als je de foto zo bekijkt, dan gaat de leiding naar rechts toe, draait terhoogte van de bokaal richting ruitensproeiervat naar de servo, om daar samen naar beneden te gaan.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

OK, da's begrepen. Bedankt.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Benny,

Bij mijn bagheera loopt de aanvoerleiding zoals ge op de foto ziet naar links en dan achter het remreservoir door met de servo-leiding mee naar achteren.

Image

Image
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Blijkbaar zijn er daar ook verschillen tussen de type I en II. Als ik me nog goed herinner, heeft Benny een type II-chassis voor zijn type I op te bouwen.
Vandaar de verschillen.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Er zit zelfs verschil tussen dezelfde types :lol:

typerend voor Matra.
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt mannen, ik kan weer verder werken aan de Bagheera. Ik zie dat ik verschillende opties heb. Het is een kwestie van uitzoeken hoe lang de onderdrukleiding is en zo te weten te komen langs waar hij lopen moet, maar hij gaat samen met de leiding van de remservo naar beneden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Gemist!!! :oops: Als je iets moet weten en ik kan helpen, mag je altijd wakker schudden en een een email doen.
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vandaag iets vastgesteld. Op de plaat waar de spanningsregelaar zit, zijn twee bouten voorzien die waarschijnlijk voor de montage van de elektroklep voor de bediening van de koplichten is.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Benny bij de bagheera II zit de electrventiel aan de voorkant gemonteerd.

Namelijk tegen plaat waar de koelventilator achter zit.

Image
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad matrafan. De klep is reeds gemonteerd op mijn Bagheera.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar kan ik niet mee akkoord gaan, bij mijn bagheera zit het ventiel onder de hoofdrempomp. Ik heb verschillende bagheera's afgebroken en heb deze elektroventielen nooit ergens anders zien staan. Waarschijnlijk vanaf een bepaald bouwjaar (1978???) weer verplaatst door Matra.
Attachments
Hans bagheera (Medium).JPG
Hans bagheera (Medium).JPG (111.77 KiB) Viewed 12748 times
elektroventiel (Medium).JPG
elektroventiel (Medium).JPG (92.8 KiB) Viewed 12748 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Mja, zo zie je maar, bij mij zit ze op een speciaal daartoe voorziene metalen plaat in het vooronder (zie foto hierboven)

Benny, die 2 boutjes is dat niet om de regelaar mee vast te zetten ?
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Inderdaad Godfried, Matra moet tijdens de jaren dat ze de Bagheera maakten het ventiel verplaatst hebben. Het zal eerder eind 79 geweest zijn omdat mijn eerste Bagheera die van 79 was, zijn elektroklep bij de spanningsregelaar had. De reden is mij niet duidelijk, maar ze hadden minder onderdrukleiding nodig. En ieder gespaarde centimeter is winst.
Post Reply