nieuw...

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

nieuw...

Post by baleno »

hello, ook een murena gekocht, donderdag brengen ze hem. Het betreft een 1.6 van 1982 met ferrari kit (platte koffer en zijshorten).
Zijn wat kleine herstellingen uit te voeren, zoals de alternator die niet gaat en het ruitenwissermechanisme of motortje is defect. Hier en daar wat carrosserieschade niet te erg.
Hoop spoedig mogelijk alles te repareren zodat ik deze zomer nog als oldtimer kan rijden !
Attachments
murena zijkant.jpg
murena zijkant.jpg (44.7 KiB) Viewed 13196 times
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Welkom.
Je bent in elk geval aan het juiste adres hier, met raad en daad sleuren we die Murena naar ongekende hoogte. :o
Aan je schrijfstijl denk ik op te maken dat je regio St Truiden bent.... :lol:
Vertel wat meer. :wink:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Welkom baleno, ja aan die murena is wel nog wat werk aan. Maar je kan er nog wel een mooie van maken succes er mee.





grt harry de matra.
User avatar
JEAN
Posts: 428
Joined: Sat Feb 07, 2009 1:34 pm
Location: Roeselare

Post by JEAN »

Succes met de matra zou zeggen kom bij de club :wink:
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Welkom hier, ik ben benieuwd naar de staat van je Murena, die stond al behoorlijk lang op diverse koopsite's. K'geloof zelfs dat er hier mensen naar gaan kijken zijn, maar k'ben niet zeker.
Maar mits het nodige geduld en doorzetting komt dat allemaal goed.
T'is alvast een mooie basis om van te starten.

Succes !
Bagheera X '78
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Welkom bij de Matrafielen.

Zoals gezegd ben je op de juiste plaats geraakt.

Al deze mensen staan je met raad en eventueel daad bij.

Laat de vragen en foto's maar komen.

Dat wordt weer een mooie Murena erbij.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik ben er met godfried naar gaan kijken en ja daar is wel wat werk aan maar dat is dan ook een fijne hobby.





grt harry de matra.
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

ben van TIENEN dus ja kort bij STtruiden.

de eigenaar van deze matra is klant / goede vriend van me, wist al tijdje dat hij ze zou weg doen. Ik weet dus ook de gebreken zoals carrosseriewerken, alternator ruitenwissermechanisme enz....

Motor werkt goed, draagarmen achteraan zijn vrij recent, interieur is Skai / similileder wat ik persoonlijk toch mooier vind dan het stoffen interieur. Dus denk dat ik goede investering gedaan heb. Al de werken ervan kan ik zelf uitvoeren. Die alternator doe ik af en laat ik reviseren dan ben ik gerust. Dat ruitenwissermechanisme weet ik nog niet, denk dat ik niet op slechte dagen zal rijden maar zou toch handig zijn moest het werken je weet nooit....., zal eerst los doen misschien is het op te lossen...

hier nog wat foto's en alvast bedankt voor de goede ontvangst
Attachments
murena interieur.jpg
murena interieur.jpg (29.65 KiB) Viewed 13146 times
murena voorzijde.jpg
murena voorzijde.jpg (29.64 KiB) Viewed 13146 times
murena achterzijde.jpg
murena achterzijde.jpg (35.84 KiB) Viewed 13147 times
murena achterzijde.jpg
murena achterzijde.jpg (35.84 KiB) Viewed 13147 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Baleno,

Welkom op het forum van MatraMania. Fijn weer een murena die in goede handen is terecht gekomen. Ja, we kennen deze murena, er is wat werk aan maar dat is bij alle murena's of je zit al bij wagens van liefhebbers waar al veel aan gedaan is. Wij hadden deze murena bijna gekocht maar de eigenaar vertikte het om iets van de prijs af te doen en zijn prijs was toen iets te hoog gezien de staat.
Met wat liefde en zorg maak je van deze murena weer een prachtige wagen die door vele ogen gevolgd zal worden.

Succes en later misschien als clubgenoot.

Mooi foto's.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Welkom bij de enthousiasten Baleno.
Ziet er uit als een goede startbasis.
De ruitenwissers zullen moeten werken voor de keuring heb ik het vermoeden, maar met wat moeite is dat allemaal wel repareerbaar.
Veel plezier met de Murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Ziet er goed uit en redelijk overzichtelijk wat er nog gedaan moet worden.
Veel sleutelplezier
:lol:
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zoals reeds aangehaald door anderen, welkom, en ja, je zit mogelijk bij een groep mensen met een afwijking.
Echter, ik heb er nog geen levensbedreigende hinder van gehad.
Dus, zo erg zal het dan ook weer niet zijn, tenzij ikzelf ook deze afwijking heb en het nog niet in de gaten had.

Buiten alle gekheid zit je hier goed en een aantal gedreven mensen houden die wagens wel aan de praat met de nodige tips.
100% zeker van want anders stond ik nu naar mijn auto te kijken i.p.v. er met te kunnen rijden.

Ik ben er ook rotsvast van overtuigd dat het eigenlijk wel erg goede wagens zijn, in tegenstrijd tot hun reputatie, mits een beetje aandacht en zorgen.
Gaat eigenlijk op voor de meeste wagens, dacht ik zo.

Ze steken tamelijk makkelijk in elkaar met eenvoudige mechanica, alleen moet je bij aanvang even volharden.
baleno
Posts: 42
Joined: Tue Apr 27, 2010 11:47 pm

Post by baleno »

ze staat ondertussen in onze garage. Alternator net afgedaan, was makkie, langs onderen 2 bouten en 2 moeren en 1 fiche, geen half uur werk. Heb ze binnen gedaan voor revitie. Wat ik opgemerkt heb is dat er een zwart plastieken kapje dat rond de koplamp zit als ze omhoog staat, weg is aan de linkerzijde. Heeft toevallig niemand geen meer liggen, neem aan dat dit niet stuk gaat, denk dat deze afgevallen is wat ik zag silicone hangen, waarschijnlijk vast geplakt maarniet voldoende. Ivm ruitenwissers, ik hoor motortje draaien en de ruitenwissers kan je met hand omhoog en omlaag doen. Zo te zien moet dashboard eruit want die alu zwarte plaat daar staat ruit boven geplakt ... ik denk dat de verbindingstang van ruitenwissersmechaniek naar motortje los is. Iemand ervaring hiermee ?
En laatste punt de voorste remmen zitten vast, dat zal wel niet zo erg zijn.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

je kan bij de ruitenwissermotor en stangen via de voorkant. achter de rembekrachtiger zitten platen, deze moeten los.

dashboard dus lekker laten zitten. want ookal is die eraf, dan kan je er nog niet bij :D.

Je kan ook het werkplaatshandboek downloaden op http://www.matramurena.nl/murena-werkplaatshandboek.php
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voorremmen vast, is vermoedelijk roest in het mechaniek of zuigers.
Best het remsysteem maar helemaal na te lopen.
Is zo ongeveer ook 30 jaar oud nietwaar :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Veel is al besproken en vindt je terug op het forum.
Hier de remmen!!
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1286
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Bagheera X '78
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

:o tja
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Staat die al weer terug te koop.



grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die passie is vlug over geweest. :cry:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad jammer.
Zag er veelbelovend uit, maar de meesten schrikken als ze zien wat er toch nog al zo aan gebeuren moet.
30 jaar Murena = vaak 20 jaar achterstallig onderhoud.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik ben al een twee jaar aan de grijze matra bezig en daar heb ik nog wel een jaar werk aan. Als je het goed wilt doen dan ben je een paar jaar mee stil. Maar ik werk er wel maar af en toe aan als ik tijd heb. Maar het is wel een fijne hobby.




grt harry de matra.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

hendrik wrote:Ik ben al een twee jaar aan de grijze matra bezig en daar heb ik nog wel een jaar werk aan. Als je het goed wilt doen dan ben je een paar jaar mee stil. Maar ik werk er wel maar af en toe aan als ik tijd heb. Maar het is wel een fijne hobby.

grt harry de matra.
En niemand die een goed onderhouden murena naar waarde schat, liever een afgereden exemplaar van €3000 dan .... :(
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hier nog een Murena waarvan de passie blijkbaar over is:
http://nl.kapaza.be/belgie/matra-murena ... 479631.htm
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De Murena's worden nog wel is in een opwelling gekocht.
Het ziet er aan de buitenkant vaak wel redelijk goed uit, maar als je niet een beetje kan sleutelen moet je er niet aan beginnen.
Het vereist toch wel een beetje lange adem en investering om er een echt goede auto van te maken.
We kunnen daar eigenlijk niet genoeg voor waarschuwen :roll:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een auto restaureren wordt onderschat. Het is een investerring waar buiten geld ook veel tijd voor nodig is.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

jurgen M wrote: En niemand die een goed onderhouden murena naar waarde schat, liever een afgereden exemplaar van €3000 dan .... :(
Klopt helemaal, heb ik ook meermaals aangehaald.
Maar Matra heeft nu eenmaal een erg slechte bijklank en dit wordt dan weer bevestigd door die "slechte, afgeleefde" wagens die niet de nodige aandacht en onderhoud kregen.

Maar er zijn nog elementen die meespelen om af te haken de wagen rijdt niet zoals hij er uit ziet, ik bedoel, sportwagen ..... neen, GT......ja en daar kom je pas achter als je hem hebt.
Een "S" niet te min, natuurlijk!

Ikzelf bezit een erg goed (onderin althans, na vervanging van motor) exemplaar en rijdt er veel te weinig met. Reden, rijd vlot maar niet spectaculair, geen open dak ……. en al helemaal geen cabrio!

De M530 daartegen, TOP, is al helemaal geen raket (Matra????) met een goede 70pk, maar is gewoon heerlijk, wringt en werkt tegen, kan je doen uitbreken tegen lage snelheid, stinkt, maakt vreselijk veel kabaal en het targa*-dak kan er uit!
Hier rij je zelf met de wagen en niet omgekeerd zoals zo vaak.
8) Heeeeeeeerlijk!!!!!! 8)

We kennen voorlopig de reden van afhaken hier niet en in mijn omgeving wisselt men ook vaak van wagen. Het is maar hoe een mens in elkaar zit, hé.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja Paul, ware zelf-castijding is het zo'n 530.
Nostalgisch rij-gedrag alom.
In tegenstelling tot jou, heb ik dit gevoel toch ook een beetje in de Murena.
Deze auto's blinken inderdaad niet uit in prestaties in vergelijking met de huidige auto's, en de eerste de beste TDI rijdt je gewoon zoek, maar het gaat om de beleving in de auto.
Er is niets mooiers dan met de sound van een brullende 2.2 en dichtgeknepen billen een bocht in te vliegen met de gedachte, ga ik daar nog uigeraken?
Is er nog weg en een toekomst na deze bocht?
Dat gevoel heb ik in weinig auto's, en ik moet me soms bedwingen om het niet te zoeken.
Ik moet meer eerbied krijgen voor mijn oude scheurijzertje, maar een lekker potje raggen kan ik niet altijd laten.
Inderdaad.....genieten!!!!! 8)

Als je van een jongere generatie bent, snap je daar helemaal niets van.
Ze kopen, zeggen rijdt voor geen meter, en verkopen weer. :cry:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja zo een matra is om van te genieten.


grt harry de matra.
Post Reply