matravirus

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
rafbroens

matravirus

Post by rafbroens »

Hallo Alian, en andera matraliefhebbers,

Het is al lang geleden dat ik nog eens wat van me laat horen (druk druk)
Een tijdje geleden leek ik wel van het matravirus genezen te zijn maar nu heb ik het weer goed te pakken.Om dat ik nog niet de tijd gevonden heb om mijn (uitgebrande) bagheera X te herstellen heb ik mijn pa zijn beagheera X nagekeken en opnieuw ingeschreven (het enige probleem wat ik nog heb zijn vervelende plakkende remmen!)Nu ik weer met een bagheera de baan op kom lijkt me het ook het fijnst dat ik terug bij de club kan komen, want alleen rondsnorren word na een tijdje ook saai.Ik kijk ernaar uit om terug bekende matrakoppen te zien en meetings te bezoeken.Alain, ik bel je nog wel een keer,vanaf volgende week, want nu zit ik nog in china.


mvg Raf Broens

ps mijn remmen losmaken gaat goed, maar na een 10-tal km komen ze weer vast, weet iemand hoe ik dit het beste oplos?
ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor »

beste raf neem ze gewoon kompleet uit elkaar ik weet hoe ze in elkaar steken het systeem is makelijk als je ht al en paar keer gedaan hebt bel me gerust of kom is af en breng ze mee de achterste zijn de ingewikkeltste met het schroefsysteem maar vooral goed opkuisen en terug met remvet behandelen en de mijn zijn prima groeten Ronny l
DUBOIS
Posts: 6
Joined: Mon Nov 22, 2004 8:48 pm
Location: Destelbergen

Post by DUBOIS »

Nieuwe remolie en de rubberen remleidingen vervangen kan ook veel maken. Heb het bij mijn Matra nog niet gehad, maar bij mijn BMW's was er een leiding die zo aangetast was van de olie dat die bijna volledig dicht zat (zeker na lange stilstand). Heb toen ook de klauwen moeten reviseren.
Succes.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

WELKOM TERUG
:D
Het probleem van de remmen kan volgens mij opgelost worden met een grondige kuisbeurt, rubber afdicht gaat mee en daardoor blijft cilinder hangen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Raf,
Terug welkom bij de matra liefhebbers.Raf ik heb je een schrijven gestuurd,zojuist op de rubriek bagheera onder raamrubbers.Niet vergeten te lezen.Ik stel je daar vragen ,waarvan ik er nu al enkele weet na het lezen van je schrijven.Het probleem met je remmen.Ik kan me moeilijk voorstellen dat je voor en achter gelijk problemen hebt.Volgens mij blijven je voorremmen hangen.Heb ik ook al enkele keren mee gemaakt. Na het doen van de winterslaap (een tijdje stilstaan)zetten de zuigers zich vast. Ik neem aan dat je deze remcilinders al eens gereviseerd hebt.Dan ga je mijn gedachten goed kunnen volgen.Als je de zuiger uit de cilinder hebt gehaald, dan zie je de binnenste afdichtingsrubber in de cilinder zitten.Deze rubber zit op ongeveer 8 mm van de buitenzijde van de cilinder.Als je tijdens de restauratie van de cilinder geen vet aan het uiteinde van de cilinder en de zuiger hebt gedaan is deze 8mm aan het roesten en klemt de zuiger op deze plaats in de cilinder.Roest grondig verwijderen met schuurpapier.Gebruik een goed vet .Dit mag de rubber niet aantasten.Ik spreek uit ervaring.Mijn rubbers waren aangetast door het vet en een maat groter geworden.Ik heb nieuwe moeten plaatsen.Doe er zeker vet aan anders ben je volgend jaar opnieuw aan het losmaken. Gebruik een goed kogellagervet Deze worden niet hard en kunnen tegen een temperatuur.Kopervet is ook heel goed hebben ze mij verteld.Ik heb nu een lagervet gebruikt.Als de bagheera lang heeft stilgestaan maak dan voor en achter zuiver.Krik je wagen op en draai voor en achter aan de wielen . zit achter en voor vast? Komt je rempedaal normaal terug.De hoofdremcilinder en het bedieningssysteem controleren op klemmen.blijft misschien ook hangen;hoeft niet veel te zijn.Veel sleutel plezier. Tot binnenkort.
Groetjes Godfried. :D
rafbroens

Post by rafbroens »

Hallo, Godfried,

Mijn remmen zitten voor en achter vast (3j stilgestaan)Toen hadden de remmen een volledige reviesie gehad.(+nieuwe remleidingen en nazicht van de hoofdremcylinder)Ik denk dat het robleem bij mij inderdaad is dat er geen vet meer op mijn zuigers zit (stofkapjes moet ik waarschijnlijk ook vervangen)Zodra ik uit vakantie terug ben ga ik er meteen aan beginnen!Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Groeten Raf Broens
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik heb geen ervaring met een Baghera maar een Murena is niet anders. Het door U beschreven probleem was bij mij identiek en oppervlakkige behandeling werkte hier op termijn niet! :evil:
De meest definitieve oplossing is demonteren, honen invetten en nieuwe olie in de leidingen en je zit een hele tijd terug goed. Zo voorkom je ook dat er water in de cilinderbussen achter blijft en je na een tijdje opnieuw kan beginnen. :-?
Als dit allemaal te ver reikt kan je de klauwen demonteren en de cilinders een "BEETJE!" uit laten komen de dichting verwijderen om de cilinders daarna met een iets subtielere methode dan schuurpapier te behandelen en invetten met FTE. Schuurpapier heeft de neiging op dergelijke plekken te scheuren en te krassen, laat dat nu net niet bevorderlijk zijn voor de levensduur en effici?ntie van de O-ringen in de cilinderbussen, polijstdoeken zijn een betere optie. Laat op zijn minst ook een beetje olie uit de ontluchtingsnippel lopen zo is het mogelijk dat ook het water verwijdert wordt. :wink:
Als polijstdoek is 3M Scotch-Brite 07448 (grijs) hier sterk aan te bevelen. Als vet dient FTE cilinder pasta, speciaal voor remmen en koppelingen gebruik te worden! Het kopervet is meer aangewezen om de glijvlakken van de remklauwen te behandelen.
Last edited by Paul on Sat Apr 02, 2005 6:43 pm, edited 3 times in total.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Er is nog een andere oplossing om vaste remcilinders te voorkomen. In plaats van de cilinder onder handen te nemen, is het beter de remklauw te behandelen. Helaas moet je eerst de afdichtingsring eruit nemen; en dat zal niet eenvoudig zijn zonder hem te beschadigen. Wanneer je de remklauw opschuurt blijft de cilinder mooi glad en het is toch de afdichtingsring die zorgt dat er geen lek is. Je ziet dat het geen kwaad kan met de remklauw op te schuren. Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Paul.
Bedoelde je honen?Er bestaan inderdaad hoonborstels.Ik heb er nooit mee gewerkt. Jij blijkbaar wel! Zijn deze betaalbaar en gemakkelijk te verkrijgen?Ze zijn ook maat gebonden. Dat wil zeggen dat we er verschillinde nodig hebben, als je meerdere cilinders van je bagheera wil honen,remcilinders,rempomp,koppelingspomp,hulpkoppelingspomp.Volgens mij een dure aangelegenheid.Dit is perfect te doen met schuurpapier,geen korrel 40 maar 400 tot 1200 kan men gebruiken.Met korrel 800 tot 1200 is men aan het polieren. Ik gebruik daar wat kruipolie bij omdat het nat schuurpapier is.Indien je dat niet doet verstopt het schuurpapier.In het werkplaatshandboek van de bagheera wordt deze methode met schuurpapier ook beschreven.Is en blijft de gemakkelijkste en de goedkoopste manier.Aan deze cilinder pasta van FTE kan ik niet geraken.
Waar ik mijn onderdelen haal zeggen ze dat deze niet bestaat.Waarschijinlijk willen ze hem niet bestellen,te weinig vraag naar of niet genoeg aan te verdienen.Gebruik een goed lagervet is hun advies.Van die onluchtnippels eens los te draaien en eventuweel water weg te laten is een goed idee.Ga ik zelf ook eens doen.Ik weet dat ze voorschrijven om elke twee of drie jaar de remolie te vervangen.Zouden ze dat werkelijk doen in de garage?Ik denk alleen bij werksaamheden aan het remsysteem.Zelf kom ik in geen garage.Ik doe het onderhoud van mijn vijf auto's zelf.Zolang dat nog mogelijk is.Die ellendige elektonica, gaat het verprutsen vrees ik.Benny je zegt dat het moeilijk is om de afdichtingsrubber in de cilinder te verwijderen.Ik gebruik daar voelplaatjes voor.Deze zijn niet scherp maar rond zodat je de afdichtingsring niet kan beschadigen.IK zou hem wel in de zelfde positie terug zetten niet omdraaien.Deze afdichtingsring heeft na jaren gebruik,volgens mij een bepaalde vorm aangenomen.Raf als de stofkapjes niet beschadigt zijn zou ik ze niet vervangen.En zeker niet wegwerpen. Groetjes Godfried. :wink:
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:-? Foutje,... maar ik doel op de handeling. De borstels zijn te bekomen en niet overdreven duur namelijk om en bij de 30?, ze zijn zelfregulerend door de middelpuntvliedende kracht. Dit is alleen nuttig bij zwaar aangetaste bussen door corrosie.
Spontaan remolie verversen in de garage is mij ook nog niet overkomen. Mits vraag, wordt het doorgaans wel uitgevoerd.
De FTE cilinderpasta mag toch geen probleem zijn probeer dit dan elders het is een tube van 180g en vermeld tevens uitdrukkelijk in geen geval vet of olie op mineraal basis te gebruiken. De barcode nr. is 4028569261119
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Beste Paul,
Die cilinderpasta wil ik in mijn bezit krijgen .Deze is speciaal gemaakt voor het beschermen van cilinders en zuigers.Paul bedankt voor de informatie.Tot wederhoren.
Groetjes Godfried. :lol:
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Raf waar zit je? Ik hoor weer niks meer!!!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Godfried,
heb je die pasta al gevonden?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,
Ik heb die pasta nog niet gehaald! Maar ik moet hem hebben want ik ga uit voorzorg de nieuwe hoofdremcilinder die ik 6 jaar geleden geplaatst heb behandelen met deze pasta.Ook de remcilinders ga ik deze winter nog behandelen.Ik merk als Mijn Bagheera een tijdje stilstaat dat hij moeilijk te ver plaatsen is met de hand.Maar als ik enkele meters gereden heb is dit weg.Het zou misschien kunnen wijzen op een cilinder die een beetje blijft hangen.Tijdens het rijden is alles io.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Kan toch ook te maken hebben met de glijvlakken van de klauwen
Die heb ik behandeld met kopervet. Dat bestaat in stift en spuitbus.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Paul dit kan, maar meestal zijn het de zuigers die blijven hangen. Dit kan door vuil, roest of door de rubber die 'meerolt' tussen zuiger en cilinder. Na x aantal km valt hij dan weer in zijn correct stand en gaat als weer als vanzelf. Dit meerollen is natuurlijk beperkt, de rubber blijft immers in de uitsparing zitten maar het vrije gedeelte geeft (teveel) mee
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Je kan dus best alles behandelen dan ben je weer gerust voor een tijd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een grondige controle eens per jaar is niet overbodig.Mijn dagelijkse wagen en die van mijn zoons controleer ik ook eenmaal per jaar grondig.Meestal juist voor de keuring.Op de nieuwjaarsreceptie zullen wij mijn vrouw en ik er zijn met de Bagheera,weer of geen weer.Trouwens is er al een datum vastgelegd?Paul,die glijvlakken ga ik ook behandelen met kopervet.Ik heb daar nooit vet aangedaan wel een beetje olie.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Paul,
Ik heb vandaag de cilinderpasta gehaald.Prijs 13.55 euro.Ik heb de pasta nodig, gisteren hoorde ik voor rechts bij het draaien iets schuren.De remmen blijven soms iets hangen.Het wordt tijd dat ik dit probleem oplos.Maar ik heb ook nog een ander probleem!Zie onder Bagheera ,winter werkzaamheden.Daar staat alles beschreven en ik heb jullie hulp nodig.Ik ga de zuiger en cilinders zuiver maken en voorzien van nieuwe dichtingen en behandelen met die cilinderpasta.Ook de glijvlakken ga ik controleren en behandelen.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier nog enkele foto's van de cilinderpasta.
Attachments
rempasta.JPG
rempasta.JPG (25.1 KiB) Viewed 11239 times
rempasta2.JPG
rempasta2.JPG (42.89 KiB) Viewed 11239 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mooi, die pasta werkt erg goed naar mijn gevoel.
Sind ik de remmen van de Murena gereviseerd heb (na 16 jaar stilstand) en behandeld met deze pasta & kopervet zijn er totaal geen problemen geweest.
Nogthans de wagen heeft ondertussen haast niet meer gereden en stond op een niet erg optimale locatie gestald.
De wagen is verhuisd naar een droge plaats en bij de verplaatsing werkte alles nog perfect! :D
Alleen het starten dat liep niet zo vlot maar ja, ik zou ook wat nukkig zijn als ik verwaarloosd wordt.
Last edited by Paul on Fri Jan 27, 2006 11:44 am, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Soms doet een mens van die dingen dat hij denkt dat het goed is.Maar dat is niet altijd zo.Dit heb ik al verschillende keren mogen ervaren.Ik heb ook veel vertrouwen in deze cilinderpasta.Hij werd er speciaal voor ontwikkeld.Het probleem Bij mijn Bagheera zijn meestal de voorste remklauwen.Op de eerste 7mm tot aan de dichting komt dan roest met het slepen van de remmen als gevolg.Ik hoop daar nu enkele jaren vanaf te zijn, dat is toch niet te veel gevraagd!Bestaat er geen goede manier om de remklauwen volledig te behandelen tegen roest ook die 7mm? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Over een aantal jaren zullen we het weten. 8)
Ik heb er, tot nu toe althans, erg veel vertrouwen in.
De M530 is (nog) niet behandeld met deze pasta en stond op dezelfde locatie gestald.
Bij het verplaatsen van deze wagen merkte ik wel dat de remmen bij aanvang niet optimaal werkten. :-?
Dit was erg snel uit zichzelf hersteld, maar geeft wel een indicatie.
De Murena stond veel langer stil en "GEEN PROBLEEM". :D
Dus, duimen maar. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wij twee geloven er in en dat is het belangrijkste.De rest zal de tijd ons wel duidelijk maken.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Toen ik de Bagheera ophaalde die ik nu aan het in orde zetten ben, werkten de remmen nog goed. Na tien jaar stilstand vreesde ik voor het ergste, maar tot mijn eigen verbazing werkten de remmen nog perfect. Misschien heb ik geluk. Ik heb eens ergens gelezen dat de remcilinders eigenlijk een paar tienden van een milimeter te groot zijn. Zou dat de oorzaak zijn van die vaste cilinders?

Benny.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Benny,
Na tien jaar en de remmen werken nog.Dat is geen geluk meer.Dat is een wonder.Daar is maar ??n verklaring voor; de vorige eigenaar heeft de remcilinders vervangen of goed onderhouden met cilinderpasta van FTE.Hij wist al dat het een h??l goed product is.Dat de remcilinders komen vast te zitten is niet door de geringe speling dit moet zo zijn.Roest of oxidatie, dat is de boosdoener.Zie de geplaatste foto's van een remklauw.De eerste 7mm tot aan de dichting in de cilinder is geweldig roest gevoelig.Als ik problemen heb met d remmen dan is dat meestal de fout.Dat is nu verleden tijd met die pasta komt dat dik in orde.Ik heb altijd lagervet gebruikt maar dit droogt uit en de roest heeft vrij spel.Ook de stofhoes op cilinder wordt aangetast door dit vet.Ik heb het al beschreven hierboven.Als je de roest kunt weghouden komen de zuigers niet vast te zitten. :wink:
Attachments
rempasta2.JPG
rempasta2.JPG (42.89 KiB) Viewed 11112 times
remklauw met roest.JPG
remklauw met roest.JPG (49.08 KiB) Viewed 11112 times
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply