Restauratie matra murena 2.2 Toine 07-1981 nr X5552-BX611993
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Restauratie matra murena 2.2 Toine 07-1981 nr X5552-BX611993
Geinspireerd door fanatieke clubleden besloten om ook maar een topic bij te houden over de vorderingen van mijn murena. Ik heb de wagen gekocht in augustus 2007 nadat de ruwbouw van mijn garage klaar was. Vanaf die tijd is de garage meteen in gebruik genomen.
De auto had inmiddels al ruim 13 stil gestaan als export object. We hebben eerst de motor weer lopend gemaakt waarna de auto geheel gedemonteerd is. Alles wat vast zit, zit vast na het lange stilstaan. Aangezien dit gecombineerd moet worden met renovatie woonhuis staat dit project zeer vaak op een laag pitje. Nu is het een voor een alle onderdelen gangbaar maken en netjes maken. Heb in de loop wel al wat onderdelen verzameld zoals een complete nooit gebruikte lpg installatie, een trekhaak, brons glazen kantel schuifdak van 81x53 cm (past net). Voor de rest nog wat onderdelen via ebay. Ben nu begonnen aan de revisie van de motor.
De auto had inmiddels al ruim 13 stil gestaan als export object. We hebben eerst de motor weer lopend gemaakt waarna de auto geheel gedemonteerd is. Alles wat vast zit, zit vast na het lange stilstaan. Aangezien dit gecombineerd moet worden met renovatie woonhuis staat dit project zeer vaak op een laag pitje. Nu is het een voor een alle onderdelen gangbaar maken en netjes maken. Heb in de loop wel al wat onderdelen verzameld zoals een complete nooit gebruikte lpg installatie, een trekhaak, brons glazen kantel schuifdak van 81x53 cm (past net). Voor de rest nog wat onderdelen via ebay. Ben nu begonnen aan de revisie van de motor.
Last edited by Toine on Sun Apr 11, 2010 5:32 pm, edited 2 times in total.
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Zal ik zeker doen aan inspiratie kom je hier niet tekort. Zal van de week de foto's erop zetten van het gestripte chassis en gedemonteerde motorblok.
Dat is nu eenmaal het nadeel als je iets koopt wat zo lang heeft stil gestaan, de onderdelen zijn wel goed maar moeten allemaal gangbaar gemaakt worden. Het voordeel hiervan is dat je hter wel wat moois voor terug krijg.
Dat is nu eenmaal het nadeel als je iets koopt wat zo lang heeft stil gestaan, de onderdelen zijn wel goed maar moeten allemaal gangbaar gemaakt worden. Het voordeel hiervan is dat je hter wel wat moois voor terug krijg.
- GODFRIED
- Posts: 9893
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Hier enkele foto's zoals het er nu bij staat.
Motor geheel gedemonteerd
Typegekeurde trekhaak die ook meteen geplaatst wordt
Spullen die in het rek liggen te wachten om behandeld te worden dit is de tol van lang stilstaan
Kale motorruimte die ik nu geheel kan behandelen welk hard nodig is
Dus voorlopig nog genoeg te doen voordaat er aan de rest van de carrosserie begonnen kan worden
Motor geheel gedemonteerd
Typegekeurde trekhaak die ook meteen geplaatst wordt
Spullen die in het rek liggen te wachten om behandeld te worden dit is de tol van lang stilstaan
Kale motorruimte die ik nu geheel kan behandelen welk hard nodig is
Dus voorlopig nog genoeg te doen voordaat er aan de rest van de carrosserie begonnen kan worden
Last edited by Toine on Tue Jan 25, 2011 8:27 pm, edited 1 time in total.
- hendrik
- Posts: 4871
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
- GODFRIED
- Posts: 9893
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dat wordt een totale restauratie. Ik hoop dat het Matravirus je goed te pakken heeft want je gaat dat nodig hebben om te volharden en niet op te geven. Het is te zien dat de murena al lange tijd stil staat. De koelkanalen van de motor zijn geroest, spijtig dat er geen koelvloeistof meer in de motor aanwezig was, want dan was die roest er niet geweest. Hier zul je extra aandacht aan moeten geven zodat’ zeker alle koelkanalen open zijn’.
Je hebt de motor al flink gesloopt. Maak veel foto’s , dat is handig als je terug aan het opbouwen bent, maar anders zijn wij er nog.
Toine heb je al ervaring met restaureren of is dit je eerste restauratie?
Vooral geduldig zijn en als je het niet meer ziet zitten alles een tijdje stilleggen om te herkomen. Haast en spoed is zelden goed.
Als je raad of onderdelen zoekt horen we het wel.
Daar is iets moois van te maken, maar..... je moet al goed gek zijn om daar aan te beginnen. Geloof me maar een bagheera restaureren is nog veel erger, hier voor moet je stapelgek zijn. Laat die foto's aan niet te veel van je vrienden zien want dan verklaren ze je gek.
Waarschijnlijk een project dat enkele jaren zal duren eer je het gewenste resultaat hebt.
Veel succes met de restauratie van deze murena. Het wordt een stuk van je leven.
PS, Dat open dakje is het zelfde als ik gekocht heb van Harry.
Je hebt de motor al flink gesloopt. Maak veel foto’s , dat is handig als je terug aan het opbouwen bent, maar anders zijn wij er nog.
Toine heb je al ervaring met restaureren of is dit je eerste restauratie?
Vooral geduldig zijn en als je het niet meer ziet zitten alles een tijdje stilleggen om te herkomen. Haast en spoed is zelden goed.
Als je raad of onderdelen zoekt horen we het wel.
Daar is iets moois van te maken, maar..... je moet al goed gek zijn om daar aan te beginnen. Geloof me maar een bagheera restaureren is nog veel erger, hier voor moet je stapelgek zijn. Laat die foto's aan niet te veel van je vrienden zien want dan verklaren ze je gek.
Waarschijnlijk een project dat enkele jaren zal duren eer je het gewenste resultaat hebt.
Veel succes met de restauratie van deze murena. Het wordt een stuk van je leven.
PS, Dat open dakje is het zelfde als ik gekocht heb van Harry.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Dat ziet er naar uit dat er nog aardig wat moet gebeuren.
Heeft de auto soms een tijd buiten gestaan?
In ieder geval gaat het een grondige aanpak worden.
Je hebt er de ruimte voor, en dat is heel wat waard.
Succes met het project, en houd ons maar op de hoogte van de vorderingen.
Dat horen en zien we graag.
Heeft de auto soms een tijd buiten gestaan?
In ieder geval gaat het een grondige aanpak worden.
Je hebt er de ruimte voor, en dat is heel wat waard.
Succes met het project, en houd ons maar op de hoogte van de vorderingen.
Dat horen en zien we graag.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Heb een opleiding motorvoertuigentechniek gehad met als extra machinebankwerken dus dat zal wel lukken blok is geheel oldscool. Het enigste moderne dat er opzit is de electronishe ontsteking. Het belagrijkste is alles goed reinigen en de toleranties checken en indien nodig vervangen.
Hij had inderdaad meer als 10 jaar stil gestaan. Heb wel eerst de motor laten lopen met een compleet afgesloten vacuum systeem. De motor liep goed had alleen veel olie en smurrie op het blok dus had wel olielekkages vandaar dat alle pakkingen en keeringen preventief worden vervangen zeker nu het blok toch uitgebouwd moest worden omdat het anders niet mogelijk was om de motorruimte onderhanden te nemen.
Hij had inderdaad meer als 10 jaar stil gestaan. Heb wel eerst de motor laten lopen met een compleet afgesloten vacuum systeem. De motor liep goed had alleen veel olie en smurrie op het blok dus had wel olielekkages vandaar dat alle pakkingen en keeringen preventief worden vervangen zeker nu het blok toch uitgebouwd moest worden omdat het anders niet mogelijk was om de motorruimte onderhanden te nemen.
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Niet buiten maar in een boerenschuur met een onverharde vloer en jammer maar helaas afgedekt met een plastic zeil. De voorzijde had de meeste schade stond tegen de buitenzijde aan, maar met goed luchtgereedschap en een brander heb ik toch alles los kunnen krijgen.
Het is maar goed dat je je eigen tijd niet hoeft te betalen want daar is veel tijd in gaan zitten
Het is maar goed dat je je eigen tijd niet hoeft te betalen want daar is veel tijd in gaan zitten
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2167
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Dat gaat inderdaad een hels karwei worden.
Maar het begin is al gemaakt en de boodschap is volhouden.
Heb zelf een bagheera opgemaakt, denk niet dat er nog gekker mensen op de wereld zijn om aan zoiets te beginnen.
Of misschien toch: de mannen van de rancho's, da's practisch hetzelfde.
Veel succes gewenst met de verdere restauratie en laat de foto's maar komen, altijd mooi om te volgen.
Maar het begin is al gemaakt en de boodschap is volhouden.
Heb zelf een bagheera opgemaakt, denk niet dat er nog gekker mensen op de wereld zijn om aan zoiets te beginnen.
Of misschien toch: de mannen van de rancho's, da's practisch hetzelfde.
Veel succes gewenst met de verdere restauratie en laat de foto's maar komen, altijd mooi om te volgen.
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote
-------
Het interrieur was gelukkig wel netjes op de stank van mottenballen na.
================================================
Daar ruik ik zelf al jaren naar.
Misschien moet er bij mij ook is iets uit het stof gehaald worden.
-------
Het interrieur was gelukkig wel netjes op de stank van mottenballen na.
================================================
Daar ruik ik zelf al jaren naar.
Misschien moet er bij mij ook is iets uit het stof gehaald worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
hey toine ,
ik deed net een motorblok compleet .... het kostte me anderehalve maand.. ik kocht een oud blok bij george vanhevele van matramania,
demonteerde het blok compleeeeeeeeeet tot het laatste stuk
reviseerde alles , met spares van simon andreas , liet het de culasse vlakken kleppen afpersen op sluiting en bouwde met advies van godfried
alles terug op , ik kreeg enkele weken een hoekje en pneumatische
tools in een peugeotgarage en tijdens het recent verlengd paasweekend
huurde ik er een liftbrug af en demonteerde het oud blok en transplanteerde ik het nieuw samen met een oude mecanicien ,
ik deed alles zelf behalve het torken van de culasse en de kleppenregeling
ondertussen rij ik al enkele weken er mee rond te roderen onder
de locale kerktorens ;...nu de grote foltering , ik schreef in voor bastogne
dit weekend ,ik ga zien of ik er geraak ;..en terug ... I"ll keep you posted..
fotos tezien op mijn item stef lemans een motor gevraagd voor stef
groeten
als extra machinebankwerken dus dat zal wel lukken blok is geheel oldscool. Het enigste moderne dat er opzit is de electronishe ontsteking. Het belagrijkste is alles goed reinigen en de toleranties checken en indien nodig vervangen.
Hij had inderdaad meer als 10 jaar stil gestaan. Heb wel eerst de motor laten lopen met een compleet afgesloten vacuum systeem. De motor liep goed had alleen veel olie en smurrie op het blok dus had wel olielekkages vandaar dat alle pakkingen en keeringen preventief worden vervangen zeker nu het blok toch uitgebouwd moest worden omdat het anders niet mogelijk was om de motorruimte onderhanden te nemen.[/quote]
ik deed net een motorblok compleet .... het kostte me anderehalve maand.. ik kocht een oud blok bij george vanhevele van matramania,
demonteerde het blok compleeeeeeeeeet tot het laatste stuk
reviseerde alles , met spares van simon andreas , liet het de culasse vlakken kleppen afpersen op sluiting en bouwde met advies van godfried
alles terug op , ik kreeg enkele weken een hoekje en pneumatische
tools in een peugeotgarage en tijdens het recent verlengd paasweekend
huurde ik er een liftbrug af en demonteerde het oud blok en transplanteerde ik het nieuw samen met een oude mecanicien ,
ik deed alles zelf behalve het torken van de culasse en de kleppenregeling
ondertussen rij ik al enkele weken er mee rond te roderen onder
de locale kerktorens ;...nu de grote foltering , ik schreef in voor bastogne
dit weekend ,ik ga zien of ik er geraak ;..en terug ... I"ll keep you posted..
fotos tezien op mijn item stef lemans een motor gevraagd voor stef
groeten
als extra machinebankwerken dus dat zal wel lukken blok is geheel oldscool. Het enigste moderne dat er opzit is de electronishe ontsteking. Het belagrijkste is alles goed reinigen en de toleranties checken en indien nodig vervangen.
Hij had inderdaad meer als 10 jaar stil gestaan. Heb wel eerst de motor laten lopen met een compleet afgesloten vacuum systeem. De motor liep goed had alleen veel olie en smurrie op het blok dus had wel olielekkages vandaar dat alle pakkingen en keeringen preventief worden vervangen zeker nu het blok toch uitgebouwd moest worden omdat het anders niet mogelijk was om de motorruimte onderhanden te nemen.[/quote]
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
Na enkel maanden weer aan de auto begonnen. Inplaats van popnagels blindklink moeren plaatsen met tegenring achterzijde zodat ik niet iedere keer de popnagels moet uitboren. Aanpassingen gemaakt voor LPG tank voorin. 2 kokers geplaats waar het frame van de gastank opkomt.
De wielbak verbouwt zodat deze weer gewoon gebruikt kan worden
6 kwadraat rode flexibele draad na kofferebak trekken voor accu aansluiten voor op kabelschoen einde kabelboom.
De wielbak verbouwt zodat deze weer gewoon gebruikt kan worden
6 kwadraat rode flexibele draad na kofferebak trekken voor accu aansluiten voor op kabelschoen einde kabelboom.
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb ze ook liggen hier.
Heb er een paar testjes mee gedaan maar weet nog niet of ik ze ga gebruiken
Ze draaien nog al snel door in polyester.
Nu heb ik er laatst een paar gemonteerd met wat 2 componenten lijm, en toen ingeklonken.
Deze kunnen wat meer hebben.
Je moet de boel toch vast kunnen draaien.
Goed idee om de gastank in de bak te polyesteren.
Je hoeft de draad 6mm niet helemaal naar de kofferbak te trekken.
Die kun je bij de startmotor of dynamo ook aansluiten.
Daar vandaan gaat de startmotor kabel naar de accu en klaar.
Heb er een paar testjes mee gedaan maar weet nog niet of ik ze ga gebruiken
Ze draaien nog al snel door in polyester.
Nu heb ik er laatst een paar gemonteerd met wat 2 componenten lijm, en toen ingeklonken.
Deze kunnen wat meer hebben.
Je moet de boel toch vast kunnen draaien.
Goed idee om de gastank in de bak te polyesteren.
Je hoeft de draad 6mm niet helemaal naar de kofferbak te trekken.
Die kun je bij de startmotor of dynamo ook aansluiten.
Daar vandaan gaat de startmotor kabel naar de accu en klaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
mijn motor-herbouw en swap deed ik vorig jaar op de murena,Toine wrote:Ik heb aluminium blindklinkmoeren M5 boren met 7,2 en revetten opgeboord tot 7,2 voor aan de achterzijde. In principe heb je dan geen last van meedraaien van de blindklindmoer.
Voor de zekerheid bouten met vet erin gedraaid.
maar mijn wielbak is ook gescheurd en is een job voor de zomer,
maar ik heb niet zo"n dikke rivet tang , dus die blindmoeren die
zichzelf vasttrekken vind ik interessant , kan u er een fotootje van plaatsen aub en het merk vermelden ev?
danku
stef : lemans
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
De tang die ik hiervoor gebruik is van het merk lobster en kost rond de € 70 destijds. Bij fabory hebben ze hier een groot assortiment in van zowel blindklinkmoeren als tangen.
Frame bevestigt in de oude wielbak en lpg tank geplaatst, past precies langs ruitensproeier reservoir Afvoer slang voor lekkage geplaatst komt met een doorvoer onder de wielbak uit.
Nog plaatsen gasleiding en en vulslang leiding.
Frame bevestigt in de oude wielbak en lpg tank geplaatst, past precies langs ruitensproeier reservoir Afvoer slang voor lekkage geplaatst komt met een doorvoer onder de wielbak uit.
Nog plaatsen gasleiding en en vulslang leiding.
- lemans
- Posts: 320
- Joined: Wed Mar 25, 2009 10:03 pm
- Location: rotselaar heikant/berg
[quote="Toine"]De tang die ik hiervoor gebruik is van het merk lobster en kost rond de € 70 destijds. Bij fabory hebben ze hier een groot assortiment in van zowel blindklinkmoeren als tangen
dankuwel voor snelle fotos en info, dat gaat van pas komen en toevalµ
of niet in leuven op 10 km van mij thuis is er een fabrory zaak
danku stef lemans
dankuwel voor snelle fotos en info, dat gaat van pas komen en toevalµ
of niet in leuven op 10 km van mij thuis is er een fabrory zaak
danku stef lemans
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: