Nieuwe koppelings leiding in koper.
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Nieuwe koppelings leiding in koper.
Sinds ik een andere motor in mijn matra heb, is de koppelings leiding een doorn in mijn oog. De orginele plastic leiding is net iets tekort om op de (orgineel 1.6) koppelings cilinder te passen. Ik heb er toen enkele fittingen tussen gezet om de kloof te overbruggen tussen leiding en cilinder.
Om de plastic leiding op de fitting aan te sluiten, dat is niet makkelijk. Die plastic leiding is 7mm. Daar zijn geen koppelingen voor te vinden. Ik heb het toen maar opgelost met een messing kabelwartel.
Dat leek wel goed te gaan, maar de leiding glijdt er toch langzaam uit.
Oftewel, de hoogste tijd voor een nieuwe leiding. En wel in koper.
Ik ga het me eigen wel weer moeilijk maken....
Ten eerste wil ik op aan beide kanten van de leiding kunnen ontluchten. De laatste keer dat ik de koppelingsleiding ontlucht hebt, heeft het me uren frustratie gekost om alle lucht uit de leiding te krijgen.
En ten tweede wil ik het laatste stuk leiding wat bij de motor zit flexibel hebben. Ik heb nog een remslang liggen die ik daarvoor ga gebruiken.
In de koppelingsgever (heet dat zo?) schroefdraad M12x1mm.
En een 8mm snijring koppeling heeft ook m12x1mm schroefdraad! Dat is interessant! En na een EUREKA! moment, en wat huisvlijt heb ik dit gemaakt.
Dit wordt in de koppelingsgever geschroeft. Aan de zijkant komt 6mm koper (het is een 8mm T-stuk, met een verloop ring voor 6mm leiding)
En bovenin zit het huzarenstukje. Dit is een messing M8 dopmoer die er op zijn kop in gesoldeerd is. Hierin zit een ontluchtings nippel met m8 schroefdraad. Onderin de dopmoer boor ik een klein gaatje. De ontluchtingsnippel sluit het gaatje af.
Nu nog zoiets maken voor bij de motor.
Om de plastic leiding op de fitting aan te sluiten, dat is niet makkelijk. Die plastic leiding is 7mm. Daar zijn geen koppelingen voor te vinden. Ik heb het toen maar opgelost met een messing kabelwartel.
Dat leek wel goed te gaan, maar de leiding glijdt er toch langzaam uit.
Oftewel, de hoogste tijd voor een nieuwe leiding. En wel in koper.
Ik ga het me eigen wel weer moeilijk maken....
Ten eerste wil ik op aan beide kanten van de leiding kunnen ontluchten. De laatste keer dat ik de koppelingsleiding ontlucht hebt, heeft het me uren frustratie gekost om alle lucht uit de leiding te krijgen.
En ten tweede wil ik het laatste stuk leiding wat bij de motor zit flexibel hebben. Ik heb nog een remslang liggen die ik daarvoor ga gebruiken.
In de koppelingsgever (heet dat zo?) schroefdraad M12x1mm.
En een 8mm snijring koppeling heeft ook m12x1mm schroefdraad! Dat is interessant! En na een EUREKA! moment, en wat huisvlijt heb ik dit gemaakt.
Dit wordt in de koppelingsgever geschroeft. Aan de zijkant komt 6mm koper (het is een 8mm T-stuk, met een verloop ring voor 6mm leiding)
En bovenin zit het huzarenstukje. Dit is een messing M8 dopmoer die er op zijn kop in gesoldeerd is. Hierin zit een ontluchtings nippel met m8 schroefdraad. Onderin de dopmoer boor ik een klein gaatje. De ontluchtingsnippel sluit het gaatje af.
Nu nog zoiets maken voor bij de motor.
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Mooie oplossing Bart.
Door die rare maten is dit lastig en niets past echt goed.
De Eagle heeft ook zoiets maar begon met een remslang die over ging in koper en weer eindigt met een remslang.
Weet niet of die pasklare onderdelen heeft gebruikt.
Door die rare maten is dit lastig en niets past echt goed.
De Eagle heeft ook zoiets maar begon met een remslang die over ging in koper en weer eindigt met een remslang.
Weet niet of die pasklare onderdelen heeft gebruikt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ziet er spannend uit.
Die rempotjes scheuren nog wel is in op de bevestiging.
Zitten vermoedelijk ook op 1e generatie Peugeot 205.
Iemand wel eens onderzocht wat remolie met Teflon tape doet?
Die rempotjes scheuren nog wel is in op de bevestiging.
Zitten vermoedelijk ook op 1e generatie Peugeot 205.
Iemand wel eens onderzocht wat remolie met Teflon tape doet?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik had al een beetje rondgekeken op het net of er iets over bekend was, maar heb geen eenduidig antwoord kunnen vinden.
Vermoedelijk kan het niet veel kwaad, maar zou het toch in de gaten houden.
Wat voor materiaal is de kunstof pijp onder de auto van de koppeling?
Zou dat ook PFTE kunnen zijn?
Van horen zeggen is het specifiek materiaal.
Vermoedelijk kan het niet veel kwaad, maar zou het toch in de gaten houden.
Wat voor materiaal is de kunstof pijp onder de auto van de koppeling?
Zou dat ook PFTE kunnen zijn?
Van horen zeggen is het specifiek materiaal.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
-
- Posts: 489
- Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
- Location: 2220 Hallaar
- Richard
- Posts: 1840
- Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
- Location: Doetinchem
Re: Nieuwe koppelings leiding in koper.
hoi,
misschien dat ik deze aanpassing ook eens ga maken. wellicht in combinatie met deze:
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... krachtiger
op zoek naar het gebruikte materiaal kwam ik op deze site, is dat wat jij ook hebt gebruikt ?
http://www.hydraulicworld.nl/products/1 ... groupId=73
hoe zit de bevestig van het koper in het T-stuk, moet je daar net als bij remleidingen een flens aan maken of zit deze gekneld ?
hoe heb je aan het einde de overgang naar een remslang gemaakt ?
bvd
Richard
misschien dat ik deze aanpassing ook eens ga maken. wellicht in combinatie met deze:
http://www.matramania.be/phpBB3/viewtop ... krachtiger
op zoek naar het gebruikte materiaal kwam ik op deze site, is dat wat jij ook hebt gebruikt ?
http://www.hydraulicworld.nl/products/1 ... groupId=73
hoe zit de bevestig van het koper in het T-stuk, moet je daar net als bij remleidingen een flens aan maken of zit deze gekneld ?
hoe heb je aan het einde de overgang naar een remslang gemaakt ?
bvd
Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016