Stoel opknappen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Stoel opknappen

Post by bart_heemskerk »

Ik ben nu de bestuurders stoel aan het opknappen. De bekleding is van de zitting afgehaald, en ik vraag me af, of dat gewassen kan worden. Het is de bruine stof. Ik zou het graag in de wasmachine doen, maar dat lijkt me geen goed idee.

Image

Hoe kan ik de stof reinigen?
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Bij langere ritten (zoals vorig jaar naar Romorantin) krijg ik pijn aan mijn deriére. Omdat mijn rechter deriére meer wordt ondersteunt dan mijn linker deriére. De linker "wang" van de zitting is veel slapper dan de rechter. Door het in en uitstappen zit je toch steeds even op de linkerwang, waardoor die het dan zwaar te voorduren heeft.

Nu heb ik de stoel uit elkaar gehaald.

Image
Als je de rechter wang voelt, dan voel je een inwendige versteviging in het schuimrubber. Ik dacht eerst dat er een stuk metalen frame voor de versteviging zorgde, maar dat is niet zo. De versteviging is een verharde deel schuimrubber.

Image
De linkerwang voelt als een te lang gekookte prei.

Image
De linkerwang is ook aan het vergaan. Het viel me al op dat in de auto onder de stoel steeds wat "schuimrubberstof" ligt. Bij het wegnemen van de bekleding kwan hier ook veel schuimrubberstof vandaan. De linkerwang is op de plek waar de versteviging zit opengebarsten.


Welnu, kent u de uitdrukking "waar verstand eindigd begint PUR"?

Image
Ik heb in de scheur wat purschuim gespoten. En met een plank de wang naar binnen geduwd.

Image
Na een paar uur drogen is dit het resultaat.

Het voelt weer stevig aan. Ik hoop dat mijn deriére hier blij van wordt. Ik heb echter geen idee hoe de pur zich zal houden. Ik zit eraan te denken om naast de wangen wat metaal te maken die de wangen in deze vorm houdt.

En.. iemand een idee of/hoe de bekleding te wassen?
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag bart,ik heb dat ook al eens geprobeert met de bekleding te wassen maar ik zou dat toch niet meer doen.
Je kunt het beter stomen dat lijkt me veel beter. Met het te wassen valt het stof bijna uit mekaar dat is van ouderdom zo was dat bij mij.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De wang ziet er weer een stuk hoger uit.
Of het genoeg veerkracht behoud zal de vraag zijn.
Het mooiste zou nieuw schuimrubber zijn.
Dat is er in verschillende hardheidsgraderingen.
Je komt dan toch al gauw bij een stofferdeer terecht.
Of de oude stof een beurt in de wasmachine zou overleven betwijfel ik.
Of het krimpt of het valt uit elkaar.
Denk dat reinigen met een droogschuim het beste is.

Zelf erger ik me ook aan de stoelen.
Kom ook geradbraakt uit de auto na een lange rit, en de vrouw zit helemaal slecht op de pasagiersstoel.
Zit er zwaar over te denken ze er compleet uit te gooien en de originaliteit op dit punt maar helemaal te vergeten door 2 ergonomische stoelen te zetten.
Dat zou jammer zijn, want de 3 stoelen zijn wel echt Matra eigen, maar momenteel vergallen de de stoelen wel een beetje mijn rijplezier.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Volgens mij is de beste manier om een "nieuwe" set stoelen bij carjoy te halen en je oude daar in te leveren. Ik weet niet of ze dit nog doen maar destijds kreeg je dan weer stoelen netjes opgevuld en bekleed in je wagen.

In principe kan elke auto-bekleder dit wel voor elkaar krijgen natuurlijk, maar dan duurt het wat langer omdat dan je eigen stoelen opgevuld en opnieuw bekleed moeten worden.
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Stoelen van carjoy. Ze zijn prachtig! Vooral met lichtbruin seude bekleding. Ik heb bij meerdere mensen op hun nieuwe stoelen gezeten, maar wat me elke keer weer opviel is dat door de nieuwe vulling je een stuk hoger zit. Ik zit nu al met mijn kop tegen het dak. Hoger zitten is geen optie. Maar mooi is het zeker.
User avatar
JV
Posts: 510
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

bart_heemskerk wrote:Stoelen van carjoy. Ze zijn prachtig! Vooral met lichtbruin seude bekleding. Ik heb bij meerdere mensen op hun nieuwe stoelen gezeten, maar wat me elke keer weer opviel is dat door de nieuwe vulling je een stuk hoger zit. Ik zit nu al met mijn kop tegen het dak. Hoger zitten is geen optie. Maar mooi is het zeker.
Ziet er zeker mooi uit. Overweeg zoiets al een tijd, maar er zijn eerst nog wat andere dingetjes.
Er staat me bij dat er een mogelijkheid is om de bevestiging van de stoel iets te verlagen waardoor je nog net een klein beetje aan hoofdruimte wint.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die ruimte tussen plafond en zitting is het punt dat je weinig omhoog kan met je stoel.
Of er echt iets te winnen valt aan de onderzijde zou ik is moeten bekijken.
Bodem uitzagen en verdiepen gaat me wat te ver.
Dat en de breedte van de stoelen maakt dat je weinig kunt rommelen met de stoelen.
Zit eigenlijk al 2 jaar op dit ei te broeden, maar de geniale ingeving heeft nog niet toegeslagen bij mij. :(
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

wil je je stoel weer ok krijgen dan ga je toch omhoog is bijna niet te verkomen, extra veren aan de onderkant of een spanbantje helpt ook ggoed vaak zijn de veren vergaan, ik heb stoelen van carjoy en die zijn erg hoog ja dat duurt weer een jaartje voor dat ze weer een beetje vorm aan nemen, ik heb toender tijd met cor een aantal stoelen opnieuw opgezet en die zitten vele malen beter dan de mijne vaak alleen al door extra veren bij te zetten en wat wangen op te vullen, alleen bekleding is vaak niet te redden .
wasmachine zou ik niet doen, koudschuim werkt erg goed
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Moet je misschien een beetje slecht nieuws brengen.

Heb nl. in een ver verleden ook eens het zetel-schuim opgevuld met PUR.

Na verloop van slechts een maand was de PUR reeds aan het verpulveren.

Heb de zetel terug los kunnen halen en het schuim opgevuld met stukken schuim van een hardere kwaliteit.

Heb die toen verlijmd maar weet niet meer met wat (dacht van een soort silicone-lijm).

Hopelijk is de hedendaagse PUR van betere kwaliteit als die van vroeger.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb ook al een zetel hersteld maar heb deze ook opgevuld met mouse van een andere zetel. Het is perfect te lijmen. Ik zal eens zoeken voor de naam. Iets met Bison dacht ik!!!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij matramannen, in het rubberhuis in Maastricht kan je vellen mous in alle dikktes kopen en ook de spuitlijm en zo kan je zetels weer mooi maken.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja Harry daar kun je dat vinden, ook op wekelijkse markt in Nederland.
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Zoals ik al zei: "Waar verstand eindigd, begint PURschuim" 8)
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

En nu is de rugleuning aan de beurt.

De zijdelingse steun wordt verzorgt door een stuk dik ijzerdraad, die in de zijwangen lopen. Bij mij was dat ijzerdraad aan één kant nogal ver naar buiten verbogen. De punt stak zelfs door het schuimrubber en bekleding heen. Het ijzer heb ik terug gebogen

Op het deense forum stond eens iets over het verstevigen van de zijdelingse steun.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 748.0.html
Hier is een extra stuk staaldraad bij gelast en dik bekleed.
Zoiets wil ik ook, maar dan niet zo extreem. Zoals het daar is gedaan krijg je nooit meer de bekleding terug gezet.
Zo heb ik het gedaan:

Image

Een stuk 6mm rvs stang er bovenop gelast, met een extra verstevigingssteuntje naar het frame. Nu zal dit nooit meer verbuigen.
Vervolgens heb ik er wat buis isolatie op gedaan.

Image

En toen kon de bekleding er weer terug op gezet worden. Wat een ellendig werkje is dat! Alles zit gefixeerd met vastgeknepen nietjes. Uiteindelijk zit het er weer op. Nou nog opkuisen met droogschuim.

Image

Even proefzitten,....... Project geslaagt! Ben benieuwd hoe dit zal zitten in het echt.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

mooi stukje huisvlijt, simpel en doeltreffend !
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Leuk opgelost.
Jou bekleding ziet er nog redelijk uit.
Bij mijn bestuurderstoel is dat zeer slecht.
Begint een beetje uit elkaar te vallen, vandaar dat ik maar voor andere stoelen ga.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Mooi opgelost het ziet er goed uit.


grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi en degelijk gemaakt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

beste vrienden,
misschien wat te laat maar zo deed ik het ( op aanraden van Cor natuurlijk) :
de bekleding volledig met de hand en koud wassen, in mijn geval 3 keer en toen was het zwart opnieuw fonkelend beige en als nieuw, wel belangrijk is dat je geen was verzachter gebruikt omdat dan de vezels terug "dicht" gaan ... mijn bekleding is alvast als nieuw (voor degene die mijn auto kennen..)en rustig laten drogen geen droogkast !!!
voor de schuim heb ik eventueel volgende, de firma Vos chemie levert een 2 componenten syteem om zetel "te gieten" zo blijft het materiaal van je zetel identiek aan het origineel.
de "nietjes" noemen we "varkensstaarten " en worden aangebracht met een speciale tang ;

groeten frank
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er zijn veel mogelijkheden om herstellingen te doen, maar we kennen ze niet altijd.
Frank, bedankt voor de tip.
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply