Waterpomp 2.2 Geruchten en waarheden

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Waterpomp 2.2 Geruchten en waarheden

Post by oetker »

Zo links en rechts lees en hoor je dat een waterpomp van een 2.2 vervangen kan worden door 1 van een Tagora of een Peugeot N9TE (A) motor (NB:505 TI).
Ik heb de resultaten daarvan al mogen zien toen ik de Turbo motor sloopte.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1710

We gaan in dit topic is wat zaken aan de orde stellen wat dit betreft, en maar is aantonen of het kan....of niet.
Vorig jaar heb ik een pomp gekocht die door autobedrijven aangegeven word als vervanger voor de Murena 2.2
Dat is de QCP 1011 van Quinton Hazel.
Kort geleden heb ik van Fjodor een originele defecte waterpomp gekregen van een 2.2
Heb hier dus de mogelijkheden om e.e.a te vergelijken.
Allereerst de as maar uit de Murena pomp geperst bij de garagist..
Het spulletje mee naar huis en de boel is vergeleken.
De as van de Murena.
Image
Deze is duidelijk een stuk korter.
Image
De impeller.
Image
Image
Die van de Murena is van licht metaal, en die van de QH anders en van smeedijzer.

De 2 pompen in een blijk.
Image

Meten van de hoogte van de pomp.
Image
Image
Image
De meetlat ligt schuin dus er is verschil, en wel 1.5 cm.
Image
Image

De asdiktes zijn wel hetzelfde.
Image

De pulley's vergeleken van de turbopomp en de Murenapomp.
Image

De pulley van de murena is kleiner en maakt dus meer toeren.
Het is duidelijk dat deze pomp niet zo maar bruikbaar is.
De opbrengst is veel lager door de andere impeller en pulley, om maar niet te spreken van het uit lijn liggen van de pulleys en de hogere pomp die moeilijker te plaatsen is.
Het enige bruikbare is de as met lager en seal.
Ik ga proberen die over te zetten, en dan hoop ik maar dat ik deze onderdelen niet van de as af hoef te halen, maar de as kan inkorten.
Last edited by oetker on Wed Mar 21, 2012 9:21 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Eindelijk iemand die een grondig onderzoek doet om te zien of we de tagorawaterpomp kunnen gebruiken.
Zoals we van Herman gewent zijn doet hij dit grondig. Goede, duidelijke foto's en informatie. Ik hoop dat het gaat lukken want ik wil ook een waterpomp reserve hebben.
Ik ben al een jaar op zoek naar een tagorawaterpomp!! :cry: Indien iemand één tegenkomt hoor ik het graag.
Goed bezig Herman. :D
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

We zijn een stapje verder.
De as uit de nieuwe pomp geperst en er naast gelegd.
Image
As en middenstuk zijn langer, maar dat wisten we al.
Na wat meten tot de de conclusie gekomen dat dit moet kunnen en de as kan worden ingekort.
De nieuwe as in de oude pomp geperst.
Image
Dat ging ok.
Image

Zit echter met een probleem.
In de pomp zit een gaatje naast de lager.
Dat zat in de andere pomp ook.
Image
Als ik de koperen bus er in druk dan zou het water zo weg kunnen stromen want het gat in de bus is groter. :roll:
Het lijkt wel of ik hier een keerring mis.
Image
De oude op de foto rechts sluit wel af,maar als ik deze plaats dan schiet ik denk ik mijn doel voorbij.
Image

vaag
Last edited by oetker on Wed Mar 21, 2012 9:27 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er niet goed uit, is de diameter van het nieuwe onderdeel kleiner?
De dichtingen die gebruikt worden zijn zo te zien niet standaard dichtingen en speciaal gemaakt voor de waterpomp. Moet er nu een bus gedraait worden???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is me volslagen onduidelijk hoe de QCP 1011 op dat punt gewerkt zou moeten hebben met die koperen bus.
Er zit in deze bus totaal geen rubber.
Het zwarte in die bus is keramisch materiaal.
Dan zou de impeller deze moeten afsluiten, maar dat lijkt me niet mogelijk.
Snap hier niks van.
De maten kloppen allemaal maar er is geen sluitend systeem van te maken volgens mij.
Iemand een idee?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Herman, het gaat hier wel degelijk over een keramische dichting die enkel maar kan draaien tegen een gietijzerenwaaier(impeller).
Het is wel degelijk dicht op een te verwaarloze lekkage die voor smeren zorgt tussen het keramischevlak en het gietijzerenvlak, dus je gaat nooit een waterdruppel zien.(verdampt)
Uit wat ik uit de foto's kan opmaken gaat het hier om een pomp van een 160-180 idem aan de peugeot pomp, maar zijn niet te gebruiken. Je kan de keramische dichting niet tegen de waaier(impeller) van de Murena laten draaien wegens geen gietijzer.
Dat deze pomp door QH aangeboden wordt voor een Murena is een fout die al jaren bestaat en veel mensen hebben ooit deze foutieve pomp gekocht.

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ok, duidelijk Jean.
Dan blijven er maar enkele opties over om dit nog werkend te krijgen.
Ofwel de nieuwe impeller opzetten ofwel de dichting zien te krijgen.
Image
Image
Image

Deze is lek.
Image
Dat zal wel niet te vinden zijn :cry:
Last edited by oetker on Wed Mar 21, 2012 9:29 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Waterpompen worden tegenwoordig weggesmeten omdat de revisie door een garagist te duur uitkomt.
Vroeger was dit anders, want ik heb voor de Murena vroeger diverse setjes gehad en alzo diverse pompen herstelt.
Het ging in mijn geval dan om de pompen uit de Murena 1.6, Rancho en Bagheera.
Ik denk dat ik nog ergens een setje heb liggen, misschien op de nieuwjaarsreceptie is meebrengen en bekijken of het bruikbaar is.

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is een goed idee Jean.
Deze seals zien er vrij universeel uit.
Mischien wel dezelfde toegepast in de meeste pompen uit die tijd.
Zet dit projectje even op rust tot na de meeting.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Herman,

Breng de gedemonteerde pompen even mee, want ik heb misschien wel een oplossing om die nieuwe pomp onderdelen te kunnen gebruiken.

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

O.K jean doe ik.
Laat jij je licht er maar is over schijnen.
Ik heb de ervaring niet met waterpompen.
In feite is dit de eerste keer dat ik een waterpomp uit elkaar peuter.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Toch nog even rond gezocht.
Het blijkt dat er nog wel immitatie pompen te vinden zijn.
Ze worden gemaakt door de Firma Dolz
Typenummer T-158 voor de 2.2
En dat is de juiste pomp voor de Murena, niet voor de Tagora/505

http://www.idolz.com/uk/
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Ziet er goed uit op het eerste zicht, wat kosten ze?

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb geen idee.
Volgens mij is Alain al is bezig geweest met dit bedrijf.
Denk dat ze weinig interesse hebben met particulieren bezig te gaan.
Zal in een mail is vragen om verkooppunten in Nederland/Belgie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Is die gietijzere impeller te gebruiken. Op het eerste zicht zou ik zeggen daar zit niet veel verschil in!! Indien wel!! dan zou ik de nieuwe pomp gebruiken en deze lager maken als dit mogelijk is??

Kunnen we gezamelijk een bestelling plaatsen voor de 2.2 waterpompen?? In 10 pompen hebben ze misschien wel interesse!

Jean,
Is het werkelijk noodzakelijk dat de dichting tegen gietijzer moet draaien?
Ik ken er niks van maar vind het wel raar.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb weinig kijk op waterverplaatsing door impellers., maar de Murena impeller is duidelijk anders en er zitten ook 2 gaatjes in om e.o.a. reden.
Ik ben wat huiverig om de impeller van de nieuwe pomp te plaatsen, omdat ik de uitkomst daarvan niet weet.
De pomp is zonder meer bruikbaar als ik die impeller er op zet.
Ik heb de as met lager andersom geplaatst, em dan hoef je de as alleen aan pulley kant in te korten
Liever zoek ik de dichting, maar dat kan moeilijk worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Godfried,

Het keramisch gedeelte is super hard en slijtvast en het belangrijkste het vervormt niet, als je dit tegen bijvoorbeeld de lichtmetalen waaier laat draaien, zal deze zeer snel in lopen, zelfs smelten en uiteindelijk de pomp laten vastlopen.
De gietstalen versie daar en tegen is bestand tegen zeer hoge wrijvings temperaturen en wordt zelf beter en harder na een tijd in gebruik en het raakvlak wordt glas hard.

Mvg,

Matra 530 LX
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb even een mail naar de fabrikant gestuurd.
----------------------------------------------------------
Dear Sir or Madam,
Our firm does matra oldtimer projects, and we are in need of pumps that are listed in your catalog as T-158 for Talbot Matra 2.2 with N9T engine.
I was looking for a dealer that sell your products, but was not able to find them in the Netherlands and Belgium.
Can you provide me with a location to find what i am looking for.
Thanks in advance for information.

Best regards Herman Harteman.
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar is kijken of er reactie komt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jean, bedankt voor de vakkundige informatie. :wink:

Herman, daar moet reactie op komen!!! Afwachten, succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Ik heb weinig kijk op waterverplaatsing door impellers., maar de Murena impeller is duidelijk anders
Herman, dit wil niet zeggen dat die impeller minder debiet heeft. Dat is informatie waar we niet aangeraken denk ik!! :o
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Dit hele verhaal lijkt wel enigszins op het verhaal van vijverpompen voor een filterinstallatie. :lol:

Als ik de pomp van de Murena zo bekijk heeft deze een veel grotere capaciteit dan die andere... grotere poelie en grotere rotor, dus een grotere opbrengst.

Voor een goede koeling zijn een paar dingen heel belangrijk:
-waar zit de motor... vol in de rijwind of beschut achterin de auto.
-waar zit de radiateur... bij de motor of totaal elders.
-wat is de transportafstand van de koelvloeistof, en hoeveel bochten (=weerstand) zitten er in de leidingen
-wat is de koelcapaciteit en de doorstroom van de radiator.

Dit alles moet dus op elkaar afgestemd zijn.
En als je dan deze dingen allemaal vergelijkt bij een Murena en een Tagora/Peugeot zie je dus weinig overeenkomsten...Bij een Murena is (wat koeling betreft dan :wink: ) technisch alles veel ongunstiger, daar heb je dus een veel zwaardere pomp nodig.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Toch zijn er Murena's die schijnbaar met deze pomp rondrijden.
Ik zou het niet gokken, en zeker niet na wat ik gezien heb wat het met die turbomotor deed.
We kunnen er kort over zijn, ondanks de verhalen, is deze pomp gewoon niet bruikbaar zonder externe aanpassingen.
Ik hoop dat Jean nog een aap uit de mouw tovert in de vorm van een keering, maar dan zal het nog niet meevallen om aan die keeringen te komen.
Er zullen misschien nog andere pompen zijn waar die keering inzit.
bvb in Alfa Romeo van die tijd zit ook dezefde asdikte.
Ik zou wel is even in het magazijn van een waterpompenbedrijf willen snuffelen, maar heb deze mogelijkheden niet.
De foto's staan er in ieder geval op, en misschien dat er nog is iemand de vergelijking van keering met een andere pomp herkent.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
JV
Posts: 511
Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by JV »

oetker wrote:Toch nog even rond gezocht.
Het blijkt dat er nog wel imitatie pompen te vinden zijn.
Ze worden gemaakt door de Firma Dolz
Typenummer T-158 voor de 2.2
En dat is de juiste pomp voor de Murena, niet voor de Tagora/505

http://www.idolz.com/uk/
Op het Franse forum meldde iemand slechte ervaringen met de waterpompen van de firma Dolz:
http://www.matra-passion.com/phpBB3/vie ... 0&start=15
Hij had ze betrokken via Simon, maar ze sneuvelden na enkele honderden kilometers.
Of dat aan de pompen lag of aan iets anders lijkt me overigens niet zo simpel te zeggen.
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat klinkt allemaal niet best.
3 pompen in 500 km.
Deze pompen worden wel door de Matra dealers verkocht, en voor niet geringe prijzen.
Straks moeten we de 2.2 nog aan de kant zetten omdat er geen goede pomp te vinden is.
Het is geen onzin om een goed alternatief te vinden, maar denk dat we beter op zoek gaan naar een pomp die we volledig kunnen gebruiken voor de revisie.
Dus een pomp die een lager en een seal bevat die zou passen.
Kan me niet voorstellen dat deze componenten alleen in een Murena pomp zitten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer er echt niets meer te vinden is dat betaalbaar is, zal je moeten overschakelen op de laatste nieuwe technieken: de elektrische pomp die thermostatisch gestuurd is. Scheelt in verbruik en neemt minder energie af.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zeker Herman, er moeten alternatieven zijn!! We gaan daar zeker iets op vinden? Desnoods passen we de impeller aan!! of we maken een nieuwe!!

Het is goed dat we hie rwat ideen kunnen verzamelen. Ik hoop dat Jean een betaalbare oplossing heeft.

Graag medewerken van iedereen, alle tips zijn welkom.

Wat Benny schrijf daar ben ik een leek in, maar er zit misschien iets in.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb diverse waterpompen op het oog, die verdacht worden dezelfde componenten te bevatten als de Murena pomp.
Vermoedelijk moeten we richting Fiat.
Attachments
regpomp.JPG
regpomp.JPG (19.13 KiB) Viewed 11730 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4841
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Godfried, heb jij een oude waterpomp liggen als voorbeeld van een 2.2 ?



grt harry de matra.
.
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nog wat tijd aan zoeken besteed, de hele dag dus, pffff.
Als ik de Dolz waterpomp T-158 invoer in Tec-doc dan komt er een vergelijking uit die ik nog niet eerder ben tegengekomen.
Deze vergelijking wijst naar een waterpomp van de firma Optimal.
Typenummer AQ-1745.
Afbeeldingen zien er goed uit, maar dat zegt niets.

http://www.optimal-germany.com/de/wasserpumpen-0

Kan hun catalogus niet downloaden (NB:zit een error in), maar er is een vertegenwoordiger voor de Benelux, en die zit in Belgie.
Aangezien de Firma Dolz schijnbaar genoeg geld heeft gemaakt de laatste jaren, en niet de moeite neemt hun mail te beantwoorden, ga ik deze man maar is lastig vallen met mijn gezeur 8)
Wie weet wat we daar weer mee gaan maken :cry:
Attachments
AQ1745.JPG
AQ1745.JPG (69.56 KiB) Viewed 11704 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
oetker
Posts: 7988
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb de vertegenwoordiger voor de Benelux van de Fa Optimal een mail gestuurd.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geachte heer Simoens,
Als actief clublid van de Matra-club Belgie, heb ik interesse in waterpompen van de fa Optimal.
Het gaat hierbij om de AQ-1745.
Deze schijnt te passen op onze Matra Murena's met 2.2 N9T motor.
Ik heb die vergelijking gevonden in Tec-doc na een herleiding van pomp T-158 van de Fa Dolz, die ook voor de 2.2 schijnt te zijn.

Nu is er veel verwarring met pompen die voor de Talbot Tagora en de Peugeot 505 TI verkocht worden maar niet passen.
Graag wil ik u uitnodigen het topic even te lezen wat in onze club hierover loopt waardoor u inzicht kan krijgen in ons probleem.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 4769#24769

Kunt u mij bevestigen of de AQ-1745 voor de Murena 2.2 is bedoeld?
Is deze nog in het programma?
En natuurlijk niet onbelangrijk de prijs voor bvb 10 stuks?

Alvast bedankt voor u moeite, en ik kijk uit naar u antwoord.
Met vriendelijke groet.
Herman Harteman
==========================================================================

We wachten de reactie maar weer even af.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Post Reply