speling op schakelbediening

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

speling op schakelbediening

Post by murena-man »

Dag matravrienden , ik heb onze murena voorzien van originele versnellingsbak en bediening , na wat gesleutel werkt alles goed maar er zit toch nog wat speling op de pook .
Ik had nml het idee om een beugel te monteren rond de buis , zo dicht mogelijk bij de motor zodat de buis niet meer van links naar rechts kan slingeren , maar toch de bediening volledig toelaat , daar de auto morgen naar keuring gaat wil ik dit pas achteraf doen , om geen onnodige vragen daar te hebben.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik ga later wat foto's hiervan toevoegen mocht het goed werken.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag matraman, je moet eens kijken het kan zijn dat vanachter aan de versnellingbak de kogel los zit op de beugel dan heb je ook speling op de buis dat had ik toen ook vraag het maar aan godfried hij heeft het ook gezien.Ik heh het toen gelast en nu is het opgelost geen speling meer.
En die bol kan je goed draaien met teflon dat is geen probleem.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad bij Harry zat het asje met de kogel los, dit asje zit normaal vast erin geperst en mag niet kunnen bewegen.

Harry heeft wel ook een nieuwe teflon schakelkogel geplaatst onder de pook. Deze zijn slijtage gevoelig en zouden bij de meeste murena's vervangen moeten worden. :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zie de foto van de gelaste kogelbevestiging.
Attachments
Gelaste kogel door Harry.jpg
Gelaste kogel door Harry.jpg (41.11 KiB) Viewed 9728 times
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

De vijzen die de kogel op het chassis bevestigen durven ook loskomen. Ik zal bij mijn Murena ook het schakelsysteem nog eens nakijken, eerste is terug moeilijk in te schakelen, 'k zal de juiste topic nog eens nalezen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad Jurgen, dit was bij Harry ook zo. :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor degene die niet willen of kunnen lassen, die kogel is ook bij de dealer als aftermarket setje te vinden.
Oude kogel uitboren.
Image
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 4:08 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Waarschijnlijk de beste oplossing!! Geen spel meer en een nieuwe kogel. :wink:
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

beugel

Post by murena-man »

Beste murena vrienden ,
Een goede week geleden heb ik een beugel gemonteerd als test om de schakelbuis te vangen . Het is een bsa buisbeugel 25/28mm met 8mm boutbevestiging en geplastificeerde montageband.
Deze zit vast op de torsiestang achteras en zo heel dicht bij de hefboom.
Tot nu toe 400 km meegereden en voldoet naar wens .
groeten
Attachments
schakelstangbeugel.jpg
schakelstangbeugel.jpg (91.83 KiB) Viewed 9640 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
-------
Tot nu toe 400 km meegereden en voldoet naar wens
=======================================

Is het vangen van de 1e versnelling hierdoor beter geworden?

Zelf zit ik aan zoiets te denken.
Image
Pic Graham
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 4:13 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

speling op schakelmechaniek.

Post by pete speed »

De bus, die in de versnellingsbak zit, waar de schakelarm radiaal en axiaal in draait wil ook wel eens veel speling hebben ; vooral in de eerdere types , zat er nog geen rubber balg omheen waardoor snel slijtage ontstond. Bus vervangen, goed invetten en nieuwe balg plaatsen is meestal voldoende om weer strak te kunnen schakelen.
meet..........
Last edited by pete speed on Sun Mar 28, 2010 1:04 pm, edited 1 time in total.
The Pete
User avatar
Remco007
Posts: 205
Joined: Tue Oct 20, 2009 11:22 pm
Location: Bergschenhoek

Speling schakelastang

Post by Remco007 »

Ik ben zelf ook bezig geweest om de speling er uit te krijgen en heb de volgende problemen gevonden:

Beugel achter was deels los van het chassis.
Speling in schakelstangen
Bevestiging onder pook voor zat niet strak genoeg.

Nu is dit 100% beter maar misschien met een kunstof beugel wordt het nog beter. De stang beweegt eerst een stukje naar links of rechts voordat de stang gaat draaien. Dat is hiermee goed te ondervangen.

m.vr.gr. Remco
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad Remco, dat was bij mij dus ook allemaal aan de orde.
Al die spelingen bij elkaar tellen, en je kan de pook 1 meter bewegen.
Ik heb inmiddels zo ongeveer alles vervangen en het werkt goed, maar het kan nog beter.
Als de bak van de 505 TI er onder gaat van de winter (NB:nog niet helemaal zeker), ga ik nog wat modificaties doorvoeren.
Close ratio zal het nooit worden, maar het moet naar mijn zin zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: beugel

Post by GODFRIED »

murena-man wrote:Beste murena vrienden ,
Een goede week geleden heb ik een beugel gemonteerd als test om de schakelbuis te vangen . Het is een bsa buisbeugel 25/28mm met 8mm boutbevestiging en geplastificeerde montageband.
Deze zit vast op de torsiestang achteras en zo heel dicht bij de hefboom.
Tot nu toe 400 km meegereden en voldoet naar wens .
groeten
Dag Murena-man,

Dit maak het duidelijk wat je bedoelt. Ziet er zeer stabiel uit. Ik vind het een zeer goede oplossing .
Die beugels zijn mij onbekend! Waar zijn deze te verkrijgen? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
murena-man
Posts: 22
Joined: Sun Apr 26, 2009 7:38 pm

beugel

Post by murena-man »

De beugel is te vinden in een sanitair cv speciaalzaak , zoals een van marke , bsa is een tweedelige beugel, bsb is in ??nstuk , ik vind de bsa beter ,ze hebben allebei een rubberbeschermstukje voor cv buizen te monteren zodat er bij temperatuurschommelingen geen geluiden kunnen optreden . Het was bij mij een test , ik zie wel hoe het verloopt .
Tot nu toe werkt het goed en is er geen slijtage te zien.
De montage duurde 15 a 20 min ( inclusief de gaatjes vergroten van de montageband van 6 naar 8 mm)
Kostprijs van de beugel ongeveer 2 euro .Toch best de diameter goed nazien omdat er een beetje speling moet zijn als de beugel gans dichtgedraaid is.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Van de winter ook maar een beugel van een telescoop van een geweer aangepast en vandaag er onder gejast.
Image
Image

Dat is een hele vooruitgang in het schakelen.

Filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=5Si49t-haeo

Superstrak schakelen, en de beweging van de pook naar links en rechts is heel kort geworden.
Als de onderdelen binnen zijn ga ik ook de slag van voor naar achteren een stuk korter maken.
het schakelt iets zwaarder, maar dat vind ik persoonlijk prettiger.
Nog iets bedenken van een rubber sok met vet om van de elementen te isoleren.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 4:11 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, wat is dat voor een ijzer waar je die beugel hebt vast gemaakt?




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is een dwarsbalk die wel in de 2.2 zit, maar niet in de 1.6.
Verbind de linker koker met de rechter koker.
Denk voor meer stijfheid in het chassis voor het grotere motorvermogen van de 2.2
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dan moet ik eens kijken waar ik zo een beugel aanvast kan maken ik wil dat ook doen het is altijd beter dan het nu is.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zal daar morgen wat foto's van nemen ter verduidelijking.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ik kan bij mij dan ook zo een dwarsbalk maken of niet ?





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik ken de 1.6 niet zo goed, dus moeilijk te zeggen Harry.
Ik zet morgen wel wat foto's, dan kun je zelf vergelijken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is een goed idee van die foto dan kan ik het eens bekijken hoe dat zit.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Harry.

De foto's

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 4:21 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, bedankt voor de fotos nu kan ik dat eens bekijken of ik dat bij een 1.6 ook zo kan maken.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik was er nog niet helemaal tevreden over.
Bart Maztra kwam met de sugestie dat er te veel stress door de stang zou komen waardoor bij de bedieningspook te veel krachten zouden ontstaan.
Bij nadere bestudering heeft hij gelijk.
Het centrale punt bij de pook zou het midden van de bal zijn.
De stang zit daar echter nog een stukje onder en moet een stukje naar links en rechts kunnen bewegen.
Er was zonder forceren 2 cm bewegingsvrijheid, maar dat is iets te weinig.
Daarom heb ik het gat iets ovaal gemaakt en een paar kleine ringetjes geplaatst.
Dat ziet er nu zo uit.

Filmpje.

http://www.youtube.com/user/pikvanmanus ... 0fY4qvUvOY

Klein beetje speling toegevoegd, waardoor de stang onder de pook wat meer vrij kan bewegen.

De beweging van links naar rechts van de pook is nu heel wat kleiner geworden.
Nu werd het tijd voor deel 2.
De beweging van voor naar achter verkleinen.
Dat deden we hier.
Image
4 cm vanaf de standaard kogel werd een andere kogel bij geplaatst.
Kon voor een leuk prijsje 5 van deze dingen kopen.

Filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=LMWpYH8- ... r_embedded

Kogeltje is iets kleiner als de standaard kogel, maar veel krachten komen hier niet op.
Uiteindelijk ziet het er zo uit.
Image

Voila, een Murena met short shifting.

Filmpje
http://www.youtube.com/user/pikvanmanus ... 4-u6OX2-nw

Schakelt super.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 4:27 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat ziet er allemaal zeer goed uit. Inderdaad is het schakelen bij een murena en de bagheera een behendigheidsoefening. Het duurt ook veel te lang, vlot schakelen zit er niet in.
Weer een beetje sneller weg zou mijn zoon zeggen. Het is een geweldige bak maar schakelt te langzaam.

Dit is zo te zien de oplossing. Herman dat heb je weer mooi afgewerkt.
Zeer duidelijk gemaakt. :wink:

Dit ga ik ook uitvoeren op mijn murena en misschien ook de bagheera!

Mooi oplossing mannen. Prachtig bedacht. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja dat is inderdaad een mooie oplossing.
Ik ga dat bij mij ook eens bekijken.Herman dat heb je geweldig gedaan.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De eer ligt een beetje bij Graham van het Deense forum.
Die heeft het basis uitgetest.
Ik vind echter hun afstelling wat te kort en te zwaar.
Heb zelf de aanpassing wat minder strak gemaakt.
Het kan dus nog korter gemaakt worden door de kogel 6 cm van de standaard kogel te maken, maar dan schakelt de boel naar mjn mening te zwaar.
Zoals het hier beschreven is, is het precies goed.
Het schakelt super, maar er is iets meer kracht nodig door de andere hefboomverhoudingen.
De pook staat nu ook iets meer naar voren, dus eindigt ook niet meer onder je achterbeen.
Het stangetje (draadeind op de foto's) is 1 cm langer gemaakt.
Hierdoor is de ruststand van de pook meer naar voren gekomen.
Dat kan omdat je nu een kortere slag kan maken.
Kwestie van proberen en afstellen om het juist te krijgen.
Ik ben er content mee.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, ik ga me dat ook eens bekijken.Maar ik heb me wel nieuwe schakelstangen voor de gele en grijze matra gekocht bij simon.
We zien wel hoe het dan zal zijn als die er eens op staan.



grt harry de matra.
Post Reply