GoForAfrica!

Hier komen alle items die niet direct iets met Matra te maken hebben.
Post Reply
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

GoForAfrica!

Post by Uzumaki » Thu Oct 01, 2009 8:32 pm

Ok behoorlijk Off Topic.

Ik ga in Februari naar Afrika!
Mijn school doet mee met een liefdadigheids projekt.
We gaan 7200 km rijden,doen we 3 weken over,dan mag ik nog 7 weken daar verblijven,om m`n studenten te begeleiden tijdens hun stage.
Ze gaan als het ware scholen opbouwen daar vanuit niets,lesmateriaal en lesstof leveren we aan,en mijn jongens gaan daar de kids leren wat het autovak inhoudt.

Dit wordt onze eerste keer dat we meedoen,wij hebben 5 teams,waaronder mijn team van mij en m`n collega die meegaan als begeleiders.

In convooi rijden we gezamelijk met ongeveer 25 auto`s naar Gambia.
We laten de machines en supplies daar achter.

Wilde ik gewoon effe meedelen met jullie :P

Dit is de site van die organisatie:

http://www.goforafrica.nl/index/

groetjes Armand,

User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz » Thu Oct 01, 2009 8:42 pm

owla, dat is een "Once in a lifetime chance", dat zal wel een bijzondere ervaring worden, geniet ervan !
Bagheera X '78

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Oct 01, 2009 9:14 pm

Geweldig Armand.
Ik denk echter dat de jongens eerder wat leren van de auto-technici daar.
Het is daar met niets iets maken.
Zitten ware kunstenaars tussen.
Back to basics voor een tijdje.
Een leuke tijd toegewenst daar.

Gaat de Murena niet mee?
Ze spuiten hem daar voor €75.- :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Thu Oct 01, 2009 10:33 pm

Hier in Oelegem vertrekt de Peugeot dealer (Talbot :lol: ) zaterdag naar Banjul http://www.antwerpenbanjul.com/deelnemers.html Nr 816
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Thu Oct 01, 2009 10:59 pm

Verassend veel mensen uit Tiel in die richting.
Zijn allemaal mooie initiatieven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
jurgen M
Posts: 1107
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M » Fri Oct 02, 2009 10:02 am

Super zo iets zou ik met mijn leerlingen ook wel willen.

Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki » Sat Oct 03, 2009 9:31 am

Ja,ik hoorde recentelijk ook van die Antwerpen-Banjul expeditie.
Grappig dat er meerdere innitiatieven zijn naar dezelfde plek.

Oh,en of mijn studenten wat gaan leren van die jongens daar 8)
Dit wordt zo`n ongelooflijke levensles voor ze,voor mij ook.

Het schijnt dat de 3 weken trip prachtig is daar naar toe,maar dat de jongens achteraf gezien toch het 7 weken lange verblijf en de interactie met de bevolking veel mooier vonden.

Ik heb wat presentaties bijgewoond van studenten die er al zijn geweest,die jongens spreken met zoveel passie over wat ze daar hebben meegemaakt,en meeste willen zeker nog een keer terug.

Als deze expeditie goed verloopt mag ik waarschijnlijk elk jaar terug :)

PS: net een auto gekocht om het avontuur mee aan te gaan:

Image

Ja ik weet het,een groene....
Maar als ik het hier niet mee redt,dan weet ik het ook niet meer :P

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Sun Oct 04, 2009 10:19 am

Dat lijkt me er prima geschikt voor, en een goede schutskleur.
Helaas geen lier zo te zien.
Wel even je Frans oefenen.
Mijn dochter en schoonzoon zijn ook verschillende keren die richting uit geweest.
Ook in de Sahara, Timbuktu burkina faso, en Mali.
Is een goed dieet voor ze.
Ze komen meestal 5 kg lichter terug.
Ben er echter niet zo gerust op als ze in die hoek zitten.
Een leven is daar niet veel waard, en het is vaak onrustig.
Ze doen hun tochten meestal vanuit de ivoorkust.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki » Mon Oct 05, 2009 5:07 pm

Eek,je moet me niet bang maken hoor :-?

En ja,ik heb geen lier,kan ik wel monteren,maar ik heb vernomen dat alle andere auto`s uitgerust zijn met een lier.
En als er iemand vast komt te zitten dat ze bijna ruzie maken wie hem er uit mag trekken :P
Dus ik zit nog even in dubio of ik er ook 1 moet monteren.
Zelfde geldt voor wielen en banden,meesten nemen 4 extra wielen mee,dus waarom zou ik die ook meenemen.
We rijden in konvooi,dus als ik een lekke band kreeg kan ik er ook 1 of 2 lenen.

Ik ben van plan om die auto helemaal vol te laden met gereedschap wat die jongens daar goed kunnen gebruiken,gevulde gereedschapkisten en apparatuur.

Ach we zien wel,eerst moet die auto nog een beetje verbouwd worden,bull bar,imperiaal,schijnwerpers...een radio.

Ik dacht het eten goed was daar,en anders kan ik best wat pondjes missen >.<

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED » Mon Oct 05, 2009 6:43 pm

Dat wordt een avontuur! Ik denkt dat het prachtig gaat zijn. :wink:

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Mon Oct 05, 2009 8:34 pm

Quote
---------
Eek, je moet me niet bang maken hoor.
============================

Is ook niet de bedoeling.
Mijn dochter haar schoonvader heeft 30 jaar in Abidjan gewoond, en vandaar trokken ze vaak met jeeps door de omliggende landen.
Daar is het vaak onrustig, maar geloof dat het in Gambia wel meevalt.
Het blijven echter allemaal stammen en het kan verkeren daar.
Heb de laatste reis die ze gemaakt hebben best wel in mijn rats gezeten of ze wel terug zouden komen.
5 minuten voor het vliegveld van Abidjan bezet werd door rebellen waren ze vertrokken, alleen dat weet je niet, en je ziet de gebeurtenissen op tv.
Dat was al de 2e keer dat ze op het nippertje weg waren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse » Sat Oct 10, 2009 7:17 pm

mooi zo'n trip , wat betrefd de veiligheid het valt in de regel mee de media blaast het meestal nogal op.
ben net terug uit Iran als je de verhalen mag geloven ben je je leven daar niet zeker maar het was echt een veilge reis en gastvrijere mensen als daar heb ik nog niet mee gemaakt

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Fri Oct 23, 2009 11:27 am

denk dat het hier wel bij past :o http://www.youtube.com/watch?v=M9qNMvxCsoo :o is wel meer Azi? denk ik maar die mannen ginder kunnen nog echt uitdeuken.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
oetker
Posts: 7490
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker » Fri Oct 23, 2009 11:32 am

Mooi filmpje.
Er zitten in die landen ware artiesten wat dat betreft.
Of het allemaal lekker spoort is een ander verhaal, maar dat is ook niet belangrijk.
APK is daar pas over een jaar of 30 aan de orde :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki » Fri Oct 23, 2009 1:59 pm

O.o die gasten zijn echt goed daar!
Ik had die auto gewoon weggegooid of achter gelaten in die staat.

M`n auto is er nog steeds niet....
De volgende keer schiet ik het bedrag zelf voor,schijnbaar heeft school meer dan 3 weken nodig om het geld over te maken :cry:

Ik hoop maar dat ik hem binnenkort krijg,ik wil nog zoveel doen er aan.
Maar anderzijds de auto`s van m`n jongens schieten aardig op.
Deze week had ik vrij,maar ben elke dag op school geweest om de jongens te helpen die auto`s Afrika klaar te maken.

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1567
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Fri Oct 23, 2009 8:55 pm

Kan een hele mooie tocht worden met die Pajero.

Even een paar tips wat basisaanpassingen voor de Pajero betreft (uit eigen ervaring maar met een ander automerk):

-Schilder het dak wit (scheelt enorm in de hitte)
-Vervang de bumpers voor stevigere exemplaren, de standaard bumpers zijn heel snel krom en vooral de voorbumper gaat dan gelijk als een mes door de banden.
(en stevige exemplaren kun je ook gelijk als kriksteun gebruiken, mocht je eens vast zitten in mul zand)
-Maak een paar stevige sleepogen aan de wagen, 2x voor en 2x achter.
Het beste is deze direct in het verlengde van het chassis plaatsen, en niet in het midden van de wagen. (dit ivm kromtrekken van het chassis)
-Plaats een stevige carterbeschermer en tankbeschermer, en kijk gelijk ook of alle kabels en leidingen binnen de contouren van het chassis zitten.
-Indien er automatische vrijloopnaven op de vooras zitten deze gelijk vervangen voor handbediende exemplaren, of anders vaste naven.
-Slot op de tank (echt nodig, standaard voorziening is er zo af)
-Kluisje voor geld en reisdocumenten (en niet van buitenaf zichtbaar)

Losse uitrusting:

-Een fatsoenlijk compressortje om je banden mee op te pompen, filters door te blazen enz.
-Een hi-jack ( kruising tussen een krik en dommekracht, kun je ook als lier gebruiken)
-2 of 4 zandladders en schep
-Stevige sleeplinten en 10 m staalkabel, incl. bijbehorende D-sluitingen
-2 reservewielen en een partijtje bijpassende binnenbanden + bandenlichters.
-Reservefilters (lucht, olie, brandstof)
-Een reservekruisstukje voor de cardanassen
-Voldoende gereedschap en hulpmiddelen (locktite, ijzerdraad, zaklamp enz)
-Water

En verder: gewoon heel rustig en beleefd blijven, wat er ook gebeurd... maar laat je het geld niet gelijk uit je zakken kloppen. :wink:

Succes met dit avontuur!
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Fri Oct 23, 2009 9:42 pm

Muddy, mij mag je altijd eens een priv? cursus geven, heb me verleden week deze laten brengen.
http://be.fotoalbum.eu/images1/200807/4 ... 000014.JPG
http://be.fotoalbum.eu/images1/200807/4 ... 000013.JPG
Def 130 Tdi 300 :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1567
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Fri Oct 23, 2009 11:56 pm

jo wrote:Muddy, mij mag je altijd eens een priv? cursus geven, heb me verleden week deze laten brengen.
http://be.fotoalbum.eu/images1/200807/4 ... 000014.JPG
http://be.fotoalbum.eu/images1/200807/4 ... 000013.JPG
Def 130 Tdi 300 :lol:


Mooie wagen, daar kun je nog een hoop plezier mee beleven.
Wel eerst even een set goede modderbanden monteren, en dan kom je voor de cursus hier maar even heen:

----------------------

Beste 4x4 liefhebber,





Nog een paar weken en dan? Dan is er weer een dag vol plezier:

Op 15 NOVEMBER is er weer het jaarlijkse 4x4 treffen in St. Isidorushoeve!

Zoals elk jaar draait de DJ een stuk muziek, branden de kachels op het terras en zijn er diverse versnaperingen te verkrijgen.

Dit alles begint om 10:00 en gaat door tot 16:00. Deelname met 4x4 kost ?25,-. Parkeren, Kijken en Lol hebben kost niks!



Kom op tijd want het maximale aantal auto?s dat de baan op kan is 125!







De ingang van het terrein bevindt zich in Gps Pos (wgs84):

52?10,536?N

006?41,580?E



Of:

Binnenveldweg 45, Sint Isidorushoeve.

Een routebeschrijving vanaf de snelweg is te downloaden op de site (bol-pijl)





Tot ziens op 15 november!

De organisatie.

-------------------------------------------------


Het betreft hier een motorcrossbaan, met uitdagingen van "voor iedereen haalbaar" tot "extreem zwaar en niet te overwinnen"... kortom een dag offroad plezier voor elk merk 4x4.

En als je mij dan zoekt:

Image

...ik sta wel ergens te ballanceren in zo'n onmogelijke modderput... 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
jo
Posts: 1511
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo » Sat Oct 24, 2009 12:43 am

15 november zal niet haalbaar zijn, eerst de garage bouwen, dan de koppeling vervangen, olielek aan het stuurhuis, keuring (Apk), inschrijven en opnieuw keuring.
Met een beetje geluk in december op de baan dus.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986

Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki » Sat Oct 31, 2009 1:09 pm

wow,goede tips bandit!

Ik heb hem eindelijk binnen,ik heb totaal geen verstand van terrein auto`s.
Volgens mij is hij best in orde.
Ik denk dat er automatische vrijloop naven op zitten,maar eerlijk gezegd heb ik geen idee.
Is het lastig om ze vast te zetten als het automatische zijn,zonder veel kosten?
Het blijft een goed doel dus ik ben ook maar afhankelijk van sponsors.
Mijn broertje gaat een bullbar in mekaar vouwen,ik heb er een van een Isuzu Trooper afgehaald als voorbeeld,hij moet alleen iets breder worden.
Carter bescherming was ik al van plan,maar een tank bescherming was ik niet op gekomen :wink: Goed idee!
Zal ik mijn jongens meteen ook aanraden om te doen op hun eigen auto`s.

Er komt een gigantische RVS imperiaal op van een Transit,moet hem nog in de breedte inkorten,maar het dak wit schilderen klinkt idd goed.

Wat is een Hi-jack? heb je misschien een plaatje,heb ik nooit van gehoord.
Vervangen van de bumpers? Kun je me een voorbeeld laten zien in welke trend ik moet zoeken?
Ik kan al het metaal gebruiken wat ik wil van de werktuigbouwkunde afdeling en in elkaar lassen.

Je zegt kruiskoppelingen,is het verstandig om een paar reserve cardanassen mee te nemen?

Alle tips zijn zowieso welkom,ik heb echt geen idee waar ik aan begin 8)

Alvast bedankt Armand,

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1567
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit » Sat Oct 31, 2009 9:30 pm

Handbediende vrijloopnaven zijn een stuk zekerder in het terrein, die automatische versies willen nog wel eens automatisch uitschakelen, vooral als je even een stukje achteruit rijdt.
Is niet leuk voor jezelf als dat gebeurt als je bijna vast zit, maar je vooras vindt het dan nog veel minder leuk...

Een stevige bullbar maak je alleen in combinatie met een bumper, dus uit ??n geheel.
Die losse bullbars die je hier meestal op de terreinwagens ziet zijn eigenlijk beter geschikt als plantenklimrekken, mooi voor de show maar ze beschadigen enkel je gehele voorfront als je iets raakt.
De beste constructies zijn nog steeds de ARB-lierbumpers... degelijk, sterk en ook best zelf te maken.

Een hi-jack is een soort kruising tussen een grote krik en een dommekracht.
Je kunt er je auto een meter mee omhoog krikken (handig als je rijplaten onder je wielen wilt leggen) maar je kunt hem ook als handlier gebruiken.
http://www.vislandrovers.nl/extra/HighLiftJacks.php
Ik heb zo'n ding ook als standaard gereedschap in m'n 4x4 liggen, zou hem niet graag missen bij m'n offroad uitrusting.
Zorg wel voor stevige bumpers voor en achter waar je hem onder kunt plaatsen, het gewicht van de auto komt er wel op te steunen... dat lukt dus niet met de originele exemplaren.
Dikwandige kokerprofielen van 50x50 zijn ideaal, je liftoog past daar mooi in en kan er niet uitglijden.

Maar hier even de beste tip:
http://modderpoel.nl/phpbb/index.php
Meld je aan, stel je voor en vraag maar wat je wilt weten.
Op dit forum zitten de meeste 4x4-liefhebbers waaronder ook diverse afrika-avonturiers.
Daar krijg je zeker nog veel meer tips over verbouwen, aanpassen en wat wel en wat niet te doen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

Post Reply