Wat heb ik nou weer gedaan.
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Wat heb ik nou weer gedaan.
Het Matra-virus had toegeslagen vd week, en heb dus een blok gekocht voor een paar centen wat tot turbo omgebouwd is geweest, en dat maar is uit elkaar gepeuterd.
Dan kom je soms hele spannende dingen tegen zoals in de foto's te zien is.
De vraag kwam bij me op, hoe zoiets op deze manier in elkaar kan lopen.
Dit blok is duidelijk wat aan de warme kant geweest.
1 van de oorzaken is hier te zien.
Dit is dus een waterpomp uit een Tagora.
Ze hebben de pulley over gezet van de Murena, en de as afgeslepen.
De impeller van deze waterpump is kleiner, en kan minder water circuleren dan de originele pomp.
De lange waterweg van de Murena vereist gewoon een pomp met meer opbrengst.
Na deze lasklus was de pulley nog steeds niet in lijn met de pulley van de krukas.
De snaar zal er dus nog wel is afgelopen zijn, wat dan weer even een oververhit blok moet hebben gegeven.
Dit blok is van een 505TI dus turbo injectie 180 PK.
Die zit normaal gezellig voorin een Peugeot waar de wind hem vrijelijk om de oren waait.
Dit blokje moet het aardig benauwd hebben gehad in het motorruim van de Murena.
Het blok ligt al in de vuilbak.
Meer als 1,5mm speling op de zuiger/cilinder moet je wel heel optimistisch voor honen.
De kop verdiend nog wat nadere studie, maar zal wel gevlakt moeten worden.
Er kwam in ieder geval een goede krukas uit, en vermoedelijk zit hier een S nokkenas of beter in
Oh ja, er zat ook nog een goede CX bak bij.
Wat gaan we daar weer in vinden?
Last edited by oetker on Mon Mar 19, 2012 10:56 pm, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Inderdaad Toine, maar heb er sloopprijs voor gegeven, omdat de verschijnselen die deze motor heeft al op een ernstige onderdruk wees.
Dit blok was zo te zien al een keer gereviseerd.
De onderdelen die er af zijn gekomen rechtvaardigen de prijs.
Vraag me alleen af wat voor nokkenas er in de kop zit.
Moet ik nog even uitzoeken.
Dit blok was zo te zien al een keer gereviseerd.
De onderdelen die er af zijn gekomen rechtvaardigen de prijs.
Vraag me alleen af wat voor nokkenas er in de kop zit.
Moet ik nog even uitzoeken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 122
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
ja synchro's zijn allemaal oke geen gekraak niks.
dit is een speciale cx turbo bak die alle pk's kan hebben v.d n9tea machinne.
die blok is dus een 160 pk machine type 176b, en die krukas is een korte slag model
alle gegevens moet je ff opzoekken van de peugeot 505 turbo injectie 176 b 160pk versie, hier kan je achter v.d verschillen v.d nokkenassen komen.
jammer dat het in de vuilnisbak ligt,had het graag als aandenken willen bewaren
dit is een speciale cx turbo bak die alle pk's kan hebben v.d n9tea machinne.
die blok is dus een 160 pk machine type 176b, en die krukas is een korte slag model
alle gegevens moet je ff opzoekken van de peugeot 505 turbo injectie 176 b 160pk versie, hier kan je achter v.d verschillen v.d nokkenassen komen.
jammer dat het in de vuilnisbak ligt,had het graag als aandenken willen bewaren
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3
Talbot matra murena 3.0v6
Matra simca bagheera S
Talbot matra murena 3.0v6
Matra simca bagheera S
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote
-------
jammer dat het in de vuilnisbak ligt,had het graag als aandenken willen bewaren.
=============================================
Ik kan het er nog uithalen, maar beter kan ik denk ik de fatale zuiger meebrengen 17 oktober.
Past wat beter op de schoorsteen
Zit erover te denken de bak er bij mij onder te hangen.
Zal even de eindoverbrenging controleren.
-------
jammer dat het in de vuilnisbak ligt,had het graag als aandenken willen bewaren.
=============================================
Ik kan het er nog uithalen, maar beter kan ik denk ik de fatale zuiger meebrengen 17 oktober.
Past wat beter op de schoorsteen
Zit erover te denken de bak er bij mij onder te hangen.
Zal even de eindoverbrenging controleren.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9910
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
H? Herman,
Dat mag je wel zeggen dat dit blok een beetje te warm is geweest. Het ziet er naar uit dat de zuiger vastgelopen is door de warmte!!!
Daar leer je veel van, nu weet je perfect hoe de motor in elkaar zit.
We zullen moeten zorgen dat de koeling bij onze 2.2 optimaal blijft, anders staat ons het zelfde te wachten.
Zit er rond de kleppen veel koolaanslag zodat ze niet goed sluiten. Ik hoop dat het probleem bij mij opgelost kan worden door de kleppen te schuren!
Dat mag je wel zeggen dat dit blok een beetje te warm is geweest. Het ziet er naar uit dat de zuiger vastgelopen is door de warmte!!!
Daar leer je veel van, nu weet je perfect hoe de motor in elkaar zit.
We zullen moeten zorgen dat de koeling bij onze 2.2 optimaal blijft, anders staat ons het zelfde te wachten.
Zit er rond de kleppen veel koolaanslag zodat ze niet goed sluiten. Ik hoop dat het probleem bij mij opgelost kan worden door de kleppen te schuren!
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik heb de kop nog niet uit elkaar gehaald Godfried.
Dat zijn mooie winterklussen.
Moet trouwens ook nog iets vinden om de klepveren te spannen
Na de rondrit van oktober gaat die op stal tijdens de slechte maanden.
Zal er dan af en toe uit komen voor een geplande klus.
Hoop voor die tijd nog wat dingen af te werken
Koolaanslag kan hardnekkig zijn in deze motoren.
Ik heb het idee dat ik wel 10 000 km heb moeten trappen om het er allemaal uit te krijgen.
Zal binnenkort weer is kleppen stellen.
@ Rhanda,
Ik kan alle info gebruiken.
Dat zijn mooie winterklussen.
Moet trouwens ook nog iets vinden om de klepveren te spannen
Na de rondrit van oktober gaat die op stal tijdens de slechte maanden.
Zal er dan af en toe uit komen voor een geplande klus.
Hoop voor die tijd nog wat dingen af te werken
Koolaanslag kan hardnekkig zijn in deze motoren.
Ik heb het idee dat ik wel 10 000 km heb moeten trappen om het er allemaal uit te krijgen.
Zal binnenkort weer is kleppen stellen.
@ Rhanda,
Ik kan alle info gebruiken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote
--------
Als ik die cilinderkop van je bekijk dan heb ik de indruk dat daar niet zo veel koolaanslag opzit.
============================================
Deze had ook niet de klassieke carburatie er op.
De kleppen zien er ook verassend fris uit moet ik zeggen.
We gaan het allemaal bekijken.
--------
Als ik die cilinderkop van je bekijk dan heb ik de indruk dat daar niet zo veel koolaanslag opzit.
============================================
Deze had ook niet de klassieke carburatie er op.
De kleppen zien er ook verassend fris uit moet ik zeggen.
We gaan het allemaal bekijken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 122
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
de kleppen v.d turbo cilinder kop mag niet geschuurd worden i.v.m een laag die erop zit om tegen overhitting te kunnen.
dit is anders dan de murena kleppen.....
als die laag verwijderd wordt kunnen ze snel krom en verbranden raken
dit is anders dan de murena kleppen.....
als die laag verwijderd wordt kunnen ze snel krom en verbranden raken
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3
Talbot matra murena 3.0v6
Matra simca bagheera S
Talbot matra murena 3.0v6
Matra simca bagheera S
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote Randha,
-----------------
de kleppen v.d turbo cilinder kop mag niet geschuurd worden.
=========================================
Dat is nieuw voor me.
Zijn ze soms natrium gevuld?
Ik neem aan dat ik ze wel mag polijsten op de zitting?
Is waarschijnlijk dan wel de perfecte LPG klep.
-----------------
de kleppen v.d turbo cilinder kop mag niet geschuurd worden.
=========================================
Dat is nieuw voor me.
Zijn ze soms natrium gevuld?
Ik neem aan dat ik ze wel mag polijsten op de zitting?
Is waarschijnlijk dan wel de perfecte LPG klep.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Je kunt een klepveertang maken van een oude lijmtang, gewoon gespleten buisje op lassen en klaar.
Als je de kleppen niet moogt polijsten kun je toch de klepsteelrubbers vervangen.
Als je de kleppen niet moogt polijsten kun je toch de klepsteelrubbers vervangen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Dat is zoals bvb bij Ducati waar er een Nicasil laag in de cilinders zit, als die laag weg is dan heb je pech en kun je alles bij het schroot gooien.
Dat is een slijtvaste laag die niet gepolierd hoeft.
Dat is een slijtvaste laag die niet gepolierd hoeft.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Nicasil kan je weer laten aanbrengen zulle. In de 4takt wereld raar of zelden gebruikt, k'heb in m'n beginjaren met ducati (996S)geracet maar dat waren gewone cilinders, Nicasil legeringen kan je meestal terugvinden in de laatste 2takt cilinders, k'ben toevallig bezig aan een restauratieprojectje van zo'n 2takt. Wel vrij duur om na het boren terug een nicasillaag aan te brengen, zo'n 200 euro per cilinder incl boren, maar dan ben je weer gerust voor een hele tijd.
Maar om on topic te komen, k'wist ook niet dat zulke legeringen werden gebruikt bij klepzittingen.
Maar om on topic te komen, k'wist ook niet dat zulke legeringen werden gebruikt bij klepzittingen.
Bagheera X '78
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 122
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
-
- Posts: 122
- Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
- Location: nederland--rotterdam
- oetker
- Posts: 8020
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik Heb de kop is nader onderzocht.
Ik twijfel of ik hem ga klaar maken.
Het ziet er allemaal niet zo geweldig uit.
Na een globaal schuurpapiertje zitten er wel wat beschadigingen door de gebroken zuigerveren.
Als norm voor rechtheid kijk ik met een vloeitje en een metalen lat.
Als je het vloeitje er niet onder door kan trekken dan is de kop wel recht.
Dat valt nog wel mee dus.
De kleppen zijn nog lekdicht en de koppakking valt nog goed om de beschadigingen heen.
Wat me meer verontrust is de ingelopen nokkenas.
Nou is dit de nokkenas van ven de turrbo en heb ik nog een perfecte andere van een 2.2 liggen, maar of ik die in deze kop wil doen ????
Ik heb namelijk nog een hele nette Tagorakop liggen, maar daar moet ik de bevestiging van de motorsteun op lassen.
Twijfel twijfel, wat is wijsheid.
Daar zijn tegenwoordig wel hele mooie mogelijkheden voor.
Kijk en huiver.
http://www.youtube.com/watch?v=2rH681CYDgw
Dat spul heet Durafix.
Groet Herman
Ik twijfel of ik hem ga klaar maken.
Het ziet er allemaal niet zo geweldig uit.
Na een globaal schuurpapiertje zitten er wel wat beschadigingen door de gebroken zuigerveren.
Als norm voor rechtheid kijk ik met een vloeitje en een metalen lat.
Als je het vloeitje er niet onder door kan trekken dan is de kop wel recht.
Dat valt nog wel mee dus.
De kleppen zijn nog lekdicht en de koppakking valt nog goed om de beschadigingen heen.
Wat me meer verontrust is de ingelopen nokkenas.
Nou is dit de nokkenas van ven de turrbo en heb ik nog een perfecte andere van een 2.2 liggen, maar of ik die in deze kop wil doen ????
Ik heb namelijk nog een hele nette Tagorakop liggen, maar daar moet ik de bevestiging van de motorsteun op lassen.
Twijfel twijfel, wat is wijsheid.
Daar zijn tegenwoordig wel hele mooie mogelijkheden voor.
Kijk en huiver.
http://www.youtube.com/watch?v=2rH681CYDgw
Dat spul heet Durafix.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 4084
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact: