Benzinepomp.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Benzinepomp.
Uit vrees voor de bekende benzinepompbug van de 2.2 had ik voor de aanschaf van de Murena al een electr. pompje aangeschasft.
Kosten enkele 10tjes in de states en zijn vrij betrouwbaar, ze maken echter wat lawaai als je ze op het schutbord plaatst.
Voor mij de reden dit een tijdje voor me uit te schuiven.
Bij mij bleek echter een geheel andere mechanische pomp in te zitten dus het project kwam op de lange baan.
De laatste tijd viel me op dat de mechanische pomp de vraag niet helemaal meer kon opbrengen als ik boven de 140 kwam.
Er moest dus wat gebeuren.
Van de stuurhuisrevisie had ik nog 2 stuurhoezen over.
Daar kun je de trillingen van zo'n pompje prima mee afdempen door er een stukje af te snijden en de pomp daar in te frommelen.
De helften met Sikaflex aan elkaar gekoppeld en maar geplaatst door de pomp zwevend tussen de benzineleiding te hangen, slechts gesteund door een trekbandje.
Gelijk ook maar nieuwe benzineslangen geplaatst.
Dit pompje geeft precies de juiste druk, 0.28 bar, en is op deze manier onhoorbaar in het interieur.
Ook heb ik het gevoel dat de wagen beter reageerd en het probleem is opgelost.
De oude pomp wordt verwijderd, maar had nog even tijd voor een grapje.
Het vacuum voor de 2.2 wordt getrokken bij de 1e cilinder op het inlaatspruitstuk.
Dat is helemaal geen goede plaats om dat te doen.
Als het vacuumsysteem lek raakt, zal de 1e cilinder een veel te arm mengsel krijgen.
Als een motor van een 2.2 in de soep loopt is het ook meestal op die cilinder, door te lang doorrijden met een lek vacuumsysteem.
Een benzinepomp kan ook als vacuumpomp werken.
Had de vacuumaansluiting even dicht gemaakt, en de slang die naar de vacuumpot gaat aan de aanzuigkant van de oude pomp gezet
Je kunt de lichten prima bedienen, echter voor het remmen levert dit pompje te weinig.
Ik ga op zoek naar een ander pompje om dit voor elkaar te krijgen.
Ik wil van die vacuumaanzuiging af bij de 1e cilinder.
Heb het vacuum weer origineel gemaakt en de pomp voorlopig op + contact aangesloten.
Deze pomp gaat binnenkort electronisch gestuurd worden, en de aanrijdingsensor is ook al binnen.
Dit wordt hier verder behandeld als de nieuwe draadboom voor de motor klaar is.
Kosten enkele 10tjes in de states en zijn vrij betrouwbaar, ze maken echter wat lawaai als je ze op het schutbord plaatst.
Voor mij de reden dit een tijdje voor me uit te schuiven.
Bij mij bleek echter een geheel andere mechanische pomp in te zitten dus het project kwam op de lange baan.
De laatste tijd viel me op dat de mechanische pomp de vraag niet helemaal meer kon opbrengen als ik boven de 140 kwam.
Er moest dus wat gebeuren.
Van de stuurhuisrevisie had ik nog 2 stuurhoezen over.
Daar kun je de trillingen van zo'n pompje prima mee afdempen door er een stukje af te snijden en de pomp daar in te frommelen.
De helften met Sikaflex aan elkaar gekoppeld en maar geplaatst door de pomp zwevend tussen de benzineleiding te hangen, slechts gesteund door een trekbandje.
Gelijk ook maar nieuwe benzineslangen geplaatst.
Dit pompje geeft precies de juiste druk, 0.28 bar, en is op deze manier onhoorbaar in het interieur.
Ook heb ik het gevoel dat de wagen beter reageerd en het probleem is opgelost.
De oude pomp wordt verwijderd, maar had nog even tijd voor een grapje.
Het vacuum voor de 2.2 wordt getrokken bij de 1e cilinder op het inlaatspruitstuk.
Dat is helemaal geen goede plaats om dat te doen.
Als het vacuumsysteem lek raakt, zal de 1e cilinder een veel te arm mengsel krijgen.
Als een motor van een 2.2 in de soep loopt is het ook meestal op die cilinder, door te lang doorrijden met een lek vacuumsysteem.
Een benzinepomp kan ook als vacuumpomp werken.
Had de vacuumaansluiting even dicht gemaakt, en de slang die naar de vacuumpot gaat aan de aanzuigkant van de oude pomp gezet
Je kunt de lichten prima bedienen, echter voor het remmen levert dit pompje te weinig.
Ik ga op zoek naar een ander pompje om dit voor elkaar te krijgen.
Ik wil van die vacuumaanzuiging af bij de 1e cilinder.
Heb het vacuum weer origineel gemaakt en de pomp voorlopig op + contact aangesloten.
Deze pomp gaat binnenkort electronisch gestuurd worden, en de aanrijdingsensor is ook al binnen.
Dit wordt hier verder behandeld als de nieuwe draadboom voor de motor klaar is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
-
- Posts: 1114
- Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am
Plaats alsjeblieft een veiligheidsschakelaar die bij ongeval of drukverschil uitschakelt, een elektrisch pompje dat blijft benzine pompen ook als de motor uitvalt kan een grote barbeque veroorzaken, en da's niet leuk ...
Last edited by jurgen M on Thu Sep 03, 2009 6:53 pm, edited 1 time in total.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Maak je niet ongerust Jurgen, dat heeft mijn volle aandacht.
Het is echter zoals alles met de Murena, dat als ik iets aanraak er weer veel veranderd moet worden.
Op de foto de verzamelde en gebouwde onderdelen.
200 Ampere hoofdschakelaar.
Een stuurkastje voor de pomp dat uitslaat als de motor afslaat.
Een shock sensor die bij een aanrijding het bobine en benzinecircuit zal afschakelen.
Nieuwe alternatieve bobine met stuurmoduul (NB: nog in de testfase.)
Waterdichte connector..
Gelijk zal de hele draadboom achter veranderd worden.
Het is zoal altijd met mij.
Alles gaat in stapjes.
Het is echter zoals alles met de Murena, dat als ik iets aanraak er weer veel veranderd moet worden.
Op de foto de verzamelde en gebouwde onderdelen.
200 Ampere hoofdschakelaar.
Een stuurkastje voor de pomp dat uitslaat als de motor afslaat.
Een shock sensor die bij een aanrijding het bobine en benzinecircuit zal afschakelen.
Nieuwe alternatieve bobine met stuurmoduul (NB: nog in de testfase.)
Waterdichte connector..
Gelijk zal de hele draadboom achter veranderd worden.
Het is zoal altijd met mij.
Alles gaat in stapjes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag Herman,
? Dat ziet er veel Belovend uit. Jou kennende zal het project ook slagen, Alhoewel dit niet zo eenvoudig is.
? Op mijn Bagheera zit een elektrische benzinepomp maar zonder beveiliging !!!!!!!!!!!! Moet ik ook iets aan doen.
? Heeft die verkoper nog benzinepompen? Ik weet als jij ze daar gekocht hebt Dat de prijs kwaliteitsverhouding goed is. Ik zoek er ook een voor mijn Murena Alhoewel het starten goed gaat. Omdat ik andere carburateurs heb nl geen retourleiding heb ik toch een pracht sterven liever uitschakelt als de carburateur vol zit.
? Zeer prachtig wat je gedaan hebt met de ophanging van de pomp.
? Ik zal de werkzaamheden WAARAAN je bezig bent zeker volgen. : Wink:
? Dat ziet er veel Belovend uit. Jou kennende zal het project ook slagen, Alhoewel dit niet zo eenvoudig is.
? Op mijn Bagheera zit een elektrische benzinepomp maar zonder beveiliging !!!!!!!!!!!! Moet ik ook iets aan doen.
? Heeft die verkoper nog benzinepompen? Ik weet als jij ze daar gekocht hebt Dat de prijs kwaliteitsverhouding goed is. Ik zoek er ook een voor mijn Murena Alhoewel het starten goed gaat. Omdat ik andere carburateurs heb nl geen retourleiding heb ik toch een pracht sterven liever uitschakelt als de carburateur vol zit.
? Zeer prachtig wat je gedaan hebt met de ophanging van de pomp.
? Ik zal de werkzaamheden WAARAAN je bezig bent zeker volgen. : Wink:
Last edited by GODFRIED on Thu Sep 03, 2009 5:09 pm, edited 1 time in total.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote.
---------
waarom verandert de computer mijn tekst.
============================
Vaak is het een probleem ergens tussen het scherm en de stoel. (grapje).
maar het kan ook aan de site liggen.
groot
normaal
groot en kleur
klein en kleur
Het werkt zo te zien normaal.
gebruik je Firefox of zo?
---------
waarom verandert de computer mijn tekst.
============================
Vaak is het een probleem ergens tussen het scherm en de stoel. (grapje).
maar het kan ook aan de site liggen.
groot
normaal
groot en kleur
klein en kleur
Het werkt zo te zien normaal.
gebruik je Firefox of zo?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
veiligheidsrelais
Je kunt ook een veiligheidsrelais nemen met inductie aansluiting op de bobine, wordt ook voor lpg gebruikt
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Aangezien ik de bedrading in de motorruimte wil vervangen gaan er gelijk een aantal beveiligingen ingebouwd worden.
Heb de afgelopen dagen even een schema gemaakt.
Daarbij heb ik het kleurenschema van de Murena aangehouden.
Het schema zal in de doc worden bijgevoegd zodat de volgende eigenaar ook nog weet wat er speelt in de elektra.
Even een korte verklaring van het schema.
Het Mains relais is om de boordspanning uit te schakelen.
Alleen de radio/alarm.clock zal een backupspanning behouden.
Dit wordt door een sleutel bediend op het spatbord (zat er al).
De timer is voor als ik de hoofdstroom vergeet uit te schakelen, dan regelt de auto dat zelf.
Er gaan 2 draden naar achteren.
1 via SRE die contact schakelt en op de 2 middelste zekeringen komen.
Deze bedienen brandstof en bobinecircuit.
de 2 onderste zekeringen zorgen voor constante spanning.
Dit is voor als je bvb een electr slot achter wil bedienen.
De 2 bovenste zijn reserve.
Het ontstekingsmoduul en bobine worden vervangen door een alternatief.
Van pen 1 of 7 (= -bobine) gaat een puls naar het fuelpumpmoduul.
Dit moduul ligt al gebouwd klaar.
Bij aanschakelen contact zal de pomp eerst 30 seconden draaien om de carb te vullen.
Als binnen die tijd de motor loopt blijft de pomp draaien.
Als de motor niet loopt zal de pomp afschakelen.
Nu kan het zijn dat na een ongeluk je niet in staat bent om de motor uit te zetten.
Daarvoor is de shock sensor.
Die zal bij een ongeluk relais SRE afschakelen en die zorgt er dan weer voor dat benzine en ontsteking af schakelen.
Als de sensor actief is gaat lampje saa dit melden.
Draad 97b en 97c die normaal het olie peilen gaan ingezet worden om een olietemperatuurmeter en een oliedruklampje aan te sturen.
De originele connector voor het testkastje komt te vervallen.
Tot zover de theorie.
Heb de afgelopen dagen even een schema gemaakt.
Daarbij heb ik het kleurenschema van de Murena aangehouden.
Het schema zal in de doc worden bijgevoegd zodat de volgende eigenaar ook nog weet wat er speelt in de elektra.
Even een korte verklaring van het schema.
Het Mains relais is om de boordspanning uit te schakelen.
Alleen de radio/alarm.clock zal een backupspanning behouden.
Dit wordt door een sleutel bediend op het spatbord (zat er al).
De timer is voor als ik de hoofdstroom vergeet uit te schakelen, dan regelt de auto dat zelf.
Er gaan 2 draden naar achteren.
1 via SRE die contact schakelt en op de 2 middelste zekeringen komen.
Deze bedienen brandstof en bobinecircuit.
de 2 onderste zekeringen zorgen voor constante spanning.
Dit is voor als je bvb een electr slot achter wil bedienen.
De 2 bovenste zijn reserve.
Het ontstekingsmoduul en bobine worden vervangen door een alternatief.
Van pen 1 of 7 (= -bobine) gaat een puls naar het fuelpumpmoduul.
Dit moduul ligt al gebouwd klaar.
Bij aanschakelen contact zal de pomp eerst 30 seconden draaien om de carb te vullen.
Als binnen die tijd de motor loopt blijft de pomp draaien.
Als de motor niet loopt zal de pomp afschakelen.
Nu kan het zijn dat na een ongeluk je niet in staat bent om de motor uit te zetten.
Daarvoor is de shock sensor.
Die zal bij een ongeluk relais SRE afschakelen en die zorgt er dan weer voor dat benzine en ontsteking af schakelen.
Als de sensor actief is gaat lampje saa dit melden.
Draad 97b en 97c die normaal het olie peilen gaan ingezet worden om een olietemperatuurmeter en een oliedruklampje aan te sturen.
De originele connector voor het testkastje komt te vervallen.
Tot zover de theorie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dit zie ik me niet maken. Daar ben ik een prei in! : x
Ziet wel uitstekend uit maar te veel elektronica, bijna zoals op de nieuwe wagens, een nachtmerrie!.
[color = blue] Toine !!![/ color]
Graag een beetje duidelijker. Wat is dat allemaal? Waarschijnlijk is zo in de handel te Krijgen aan een betaalbare prijs? : wink:
Ziet wel uitstekend uit maar te veel elektronica, bijna zoals op de nieuwe wagens, een nachtmerrie!.
[color = blue] Toine !!![/ color]
Graag een beetje duidelijker. Wat is dat allemaal? Waarschijnlijk is zo in de handel te Krijgen aan een betaalbare prijs? : wink:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
het valt allemaal wel mee Godfried.
In weze zijn de toevoegingen een moduul voor de pomp.
Zelf gebouwd maar kan ook simpel kant en klaar.
Hoofdschakelaar in de vorm van een relais met een timer automatisch uit te schakelen als ik hem zou vergeten.
De spoel van het hoofdrelais gebruikt namelijk best wel stroom, wat binnen een dag tot een lege accu zou leiden, vandaar automatische uitschakeling.
Crashsensor voor aanrijding uitschakelen van de motor en brandstofpomp.
De crashsensor schakelt gewoon alle spanningen van de motorruimte uit via een relais.
De rest zit al in de Murena, maar de bedrading gaat aangepast worden (wordt veel minder door vervallen testconnector)
Om het duidelijk te houden heb ik de componenten ingepast in het schema van de Murena.
In weze zijn de toevoegingen een moduul voor de pomp.
Zelf gebouwd maar kan ook simpel kant en klaar.
Hoofdschakelaar in de vorm van een relais met een timer automatisch uit te schakelen als ik hem zou vergeten.
De spoel van het hoofdrelais gebruikt namelijk best wel stroom, wat binnen een dag tot een lege accu zou leiden, vandaar automatische uitschakeling.
Crashsensor voor aanrijding uitschakelen van de motor en brandstofpomp.
De crashsensor schakelt gewoon alle spanningen van de motorruimte uit via een relais.
De rest zit al in de Murena, maar de bedrading gaat aangepast worden (wordt veel minder door vervallen testconnector)
Om het duidelijk te houden heb ik de componenten ingepast in het schema van de Murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
werking veiligheidsrelais benzinepomp
Godfried hier enige uitleg
Met dit veiligheidsrelais wordt de stroomtoevoer naar de elektrische benzinepomp afgesloten zodra de motor uitvalt terwijl het contact nog aan staat. Indien dit relais niet wordt gemonteerd zal de benzinepomp blijven doorpompen terwijl de motor is afgeslagen, wat bij een ongeval kan leiden tot brandgevaar. Tevens wordt de pomp beschermd tegen oververhitting, en aangezien onze kever geen accessoire stand heeft op het contactslot een tweede argument om dit veiligheidsrelais te monteren in combinatie met een elektrische benzinepomp. Wordt compleet geleverd en alleen geschikt voor 12 volt.
Met dit veiligheidsrelais wordt de stroomtoevoer naar de elektrische benzinepomp afgesloten zodra de motor uitvalt terwijl het contact nog aan staat. Indien dit relais niet wordt gemonteerd zal de benzinepomp blijven doorpompen terwijl de motor is afgeslagen, wat bij een ongeval kan leiden tot brandgevaar. Tevens wordt de pomp beschermd tegen oververhitting, en aangezien onze kever geen accessoire stand heeft op het contactslot een tweede argument om dit veiligheidsrelais te monteren in combinatie met een elektrische benzinepomp. Wordt compleet geleverd en alleen geschikt voor 12 volt.
- Attachments
-
- veiligheidsrelais1.jpeg (52.83 KiB) Viewed 8297 times
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
Re: werking veiligheidsrelais benzinepomp
Hoelang wordt de pomp aangestuurd als het kontakt aangaat ? Wat kost zulk setje en waar te verkrijgen ?Toine wrote:Godfried hier enige uitleg
Met dit veiligheidsrelais wordt de stroomtoevoer naar de elektrische benzinepomp afgesloten zodra de motor uitvalt terwijl het contact nog aan staat. Indien dit relais niet wordt gemonteerd zal de benzinepomp blijven doorpompen terwijl de motor is afgeslagen, wat bij een ongeval kan leiden tot brandgevaar. Tevens wordt de pomp beschermd tegen oververhitting, en aangezien onze kever geen accessoire stand heeft op het contactslot een tweede argument om dit veiligheidsrelais te monteren in combinatie met een elektrische benzinepomp. Wordt compleet geleverd en alleen geschikt voor 12 volt.
Bagheera X '78
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
- Toine
- Posts: 108
- Joined: Thu Aug 23, 2007 2:05 pm
- Location: Geldrop Nederland
verplicht op iedere auto met electrisce benzinepomp
Hallo dit is een verplicht relais voor een elctrische beninepomp en behoort dus ook in elke auto te zitten met een electische benzinepomp en kun je dus gewoon bij iedere automaterialenhandel of gebruikt op de sloop halen
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zal binnekort een paar van die printjes maken.
Voor clubleden tussen de €10-15
Zelf een kastje bedenken en een standaard relais nodig.
Ik maak er dan een aansluitschema bij.
Er moet geen haast bij zijn, want ik maak die dingen zo tussendoor.
Ik hoor wel wie ze wil.
Maak hier maar kenbaar.
Voor clubleden tussen de €10-15
Zelf een kastje bedenken en een standaard relais nodig.
Ik maak er dan een aansluitschema bij.
Er moet geen haast bij zijn, want ik maak die dingen zo tussendoor.
Ik hoor wel wie ze wil.
Maak hier maar kenbaar.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 1524
- Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
- Location: Oelegem
Re: verplicht op iedere auto met electrisce benzinepomp
Ja maar bij de meeste auto's zal dit in de ECU module geschakeld zal worden, desnoods met een extra relais.Toine wrote:Hallo dit is een verplicht relais voor een elctrische beninepomp en behoort dus ook in elke auto te zitten met een electische benzinepomp en kun je dus gewoon bij iedere automaterialenhandel of gebruikt op de sloop halen
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
- fjodor 2.2
- Posts: 171
- Joined: Mon Mar 30, 2009 10:17 am
- Location: Amersfoort (NL)
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: