1.6-motorblok Automatic ombouwen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

1.6-motorblok Automatic ombouwen

Post by benny »

Zou er op het blok van een 1.6-motor automatic een handgeschakelde bak kunnen gemonteerd worden? Ik zou wel het draaiende gedeelte vervangen door dat van een handgeschakelde. Het gaat dus enkel om het blok. Iemand een idee in verband daarmee?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Mij werd verteld dat dit niet zomaar kan, de krukas van een handgeschakelde bak moest overgebouwd worden als ik me goed herinner was het jean die me dit vertelde
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zou alle draaiende delen over zetten. Het enige waar ik voor vrees, is dat de handgeschakelde bak niet op het blok kan gemonteerd worden.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

een 5-versnellingsbak op een automaatblok ( 1.6) kan wel, alleen het toplager moet aangepast worden op de maat van de krukas en de prise. Ik weet echter niet of ook de prise aangepast moet worden.
Het gietwerk van het blok is hetzelfde, dus de "buitenbak" past altijd
De firma Niesen Restauratiebedrijf in Grubbenvorst ( Ned. Limburg) heeft deze ombouw al eens gedaan, en ze vertelden me dat dit geen enkel probleem was. Deze mensen waren vroeger Simca-dealer en weten wel wat van deze motoren af.Onze 1.6 is daar al sinds 1983 in onderhoud naar volle tevredenheid.
Ik zou gewoon een vergelijking maken tussen een automaat en een schakelblok om het zeker te weten.
Een automaatblok kan bij mij eventueel nagemeten worden, ik heb nog een compleet gereviseerd blok ( zonder de automaat) staan.
succes ermee!
The Pete
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Pete, wanneer ik de krukas verwissel, samen met het vliegwiel, zou alles zonder problemen moeten passen.
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki »

hmm wat is een 1.6 automatic?
is de murena wel eens uitgevoerd met een automaat?
ik zou heel graag een automaat willen.
kan op de standaard 1.6 die ik heb een automaat worden gemonteerd,en zoja welke automaatbak moet ik dan hebben?

alvast bedankt,
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Als je een automaat wil om in je Murena te plaatsen, wil ik wel eens een woordje doen bij de eigenaar. Voor zover ik weet, heeft Matra nooit automatische versies gehad, behalve vanaf de Espace.
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki »

de eigenaar?
klinkt apart :D

Dus het zal niet zo makkelijk zijn om een automaat te vinden die op de originele 1.6 past?
als ik het goed heb begrepen is de originele versnellingsbak van de 1.6 een aangepaste Citroen CX bak.
volgens mij was er ook een versie van de Citroen CX met een automaat verkrijgbaar,ik kan het mis hebben hoor.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Deze automaat past op een 1.6. Mits dat je de enkele specifieke onderdelen hebt die verschillen met een handgeschakelde bak.
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki »

vertel verder alsjeblieft 8)
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb in deze topic gevraagd of een motorblok-1.6 die gekoppeld is aan een automatische bak past op een handgeschakelde bak. Daar is bevestigend op geantwoord mits enkele kleine aanpassingen. Nu vraag jij of een automatische bak op een 1.6-blok past. Ja dus, mits die kleine aanpassingen in de omgekeerde zin. Ik heb bij iemand de motor gekocht, doch niet de automatische bak. Dus de automatische bak zou ik misschien wel voor jou kunnen versieren.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Uzumaki, indien je ge?nteresseerd bent in die bak, wil ik wel eens onderhandelen om hem voor prijs die ik voor de motor moet betalen mee te krijgen bij de motor. Ik haal alles uit de wagen die je nodig hebt, en we delen de kosten. Wat vind je daarvan?
Uzumaki
Posts: 51
Joined: Mon Jun 01, 2009 12:05 pm
Location: Nederland Rotterdam

Post by Uzumaki »

Natuurlijk ben ik geintereseerd in de automatische bak Benny.
En over kosten valt altijd te spreken,laat me even weten in een PM wat er mogelijk is.

Alvast bedankt,

Armand,
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb reeds de motor gehaald. Ik zal nog eens met de eigenaar bellen.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

stoppen mannen, dit is zinloos!
de automaat van de 1.6 ( Solara) is zo groot dat hij niet tussen de draagarmen past op de Murena, so forget it, of je moet er een compleet ander motor in gaan sleutelen :Prius mischien, ha, ha
the Pete
The Pete
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Is de motorruimte van de bagheera groter dan deze van de murena?

Indien ja ben ik misschien wel geiinteresseerd in de versnellingsbak.

Motor van de 1600 is dacht ik van opbouw idem als deze van de 1495 van bagheera of niet???
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De motor is dezelfde. Wanneer je een 5-bak wilt inbouwen, dan komt de versnellingsbak in de boog van de langsliggers. Dit naast de wielen waar er normaal een plaat gemonteerd wordt. er is rondom ongeveer 2 cm over. Wat de lengte is van die automatische bak weet ik niet. Ik laat zo vlug mogelijk iets weten.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De automaat staat bij mij samen met de sturing en de radiator die uitgerust is met een oliekoeler.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Kun je eens een paar foto's posten, kunnen we alvast zien of dit in een chassis van de bagheera kan passen.

Waarschijnlijk zal dat oliekoeler van voor in de wagen gemonteerd moeten worden en gezien bij de bagheera vooraan de ruimte beperkt is???

Thanks,
Jos
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hier de foto(s
Attachments
5.JPG
5.JPG (44.01 KiB) Viewed 5922 times
4.JPG
4.JPG (71.25 KiB) Viewed 5922 times
3.JPG
3.JPG (44.32 KiB) Viewed 5922 times
2.JPG
2.JPG (66.01 KiB) Viewed 5922 times
1.JPG
1.JPG (79 KiB) Viewed 5922 times
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De radiator is deze die vooraan gemonteerd is, maar met ingebouwde oliekoeler.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Zo te zien is het differentieel anders. Waar de rechter aandrijfas in gaat, steekt nogal ver uit. Er is hierbij een kortere aandrijfas nodig.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat is normaal voor een Solara, 1510, 1307 of 1308.
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

De aandrijfassen van de solara 1510 of 1307/1308 zijn dacht ik van diameter hetzelfde, alleen de lengte is anders.

Indien dit zo is is dat niet zo een onoverkomelijk probleem.

Wat me meer ergert is de stand van de bak, deze moet blijkbaar zoals op de foto horizontaal hangen.

De motor van de bagheera hangt onder een bepaalde hoek zodat ook de bak niet horizontaal komt hangen.

Volgend probleem; de aansluiting van de aandrijfassen ten opzichte van de wielen.

Kunnen wel een beetje met de positie van de motor schiuven maar dat is maar gering (startmotor/alternator komen tegen de achteras).

Afmetingen van het radiator lijken me op de foto ook niet zoveel verschil met deze van de bagheera.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De stand van de motor is gelijk aan die van de Bagheera en Murena. De bak moet een 12-tal graden naar rechts draaien op foto 4 om de juiste positie te hebben. De assen moeten natuurlijk op lengte gebracht worden en de koppen die in de wielnaaf gaan moet misschien verwisselt worden met die van een Bagheera of een Murena. De linker steekas ontbreekt wel.
Post Reply