bagheera 1
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 209
- Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
- Location: Gingelom
Hallo Bart,
ik heb iets gelijkaardigs aan de hand gehad. De ruitenwisser ging langzaam en als ik de hendel te vroeg af zette bleef hij in het midden van de ruit staan.
Kwam blijkbaar door het lange stilstaan. Contacten die wat aangetast waren in de bedieningshendel en slecht contact in de motor zelf.
Ik heb er (nog) niets aan gedaan want na verloop van tijd werkte ze terug normaal.
P.S. veel geluk met je vriendin. Haar ware aard over de Bagheera zal zich pas uiten over een paar maanden als de wagen klaar is. Eens zien wie er dan mee zal rijden.
ik heb iets gelijkaardigs aan de hand gehad. De ruitenwisser ging langzaam en als ik de hendel te vroeg af zette bleef hij in het midden van de ruit staan.
Kwam blijkbaar door het lange stilstaan. Contacten die wat aangetast waren in de bedieningshendel en slecht contact in de motor zelf.
Ik heb er (nog) niets aan gedaan want na verloop van tijd werkte ze terug normaal.
P.S. veel geluk met je vriendin. Haar ware aard over de Bagheera zal zich pas uiten over een paar maanden als de wagen klaar is. Eens zien wie er dan mee zal rijden.
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik ga alvast eens nakijken hoe de verbinding tussen de motor en het stangelstelsel in mekaar zit.
Nu ik de nulstand van de motor gevonden heb, ga ik het stangenstelsel en de motor op elkaar afstellen.
Dus als de motor stopt, koppel ik de stangen eraan zodat ze in ruststand staan.
Het zal dus waarschijnlijk een puur mechanisch probleem zijn en niet electrisch.
Ik moet ook dringend mijn mening over de Bagheera als ideale vrijgezellenwagen herzien.
In plaats van nen bak pilskes en een wasmand kunnen er gemakkelijk twee bagagekoffers voor een weekendje Frankrijk in de koffer.
En de twee zetels naast de chauffeur zijn riant genoeg om vrouwlief haar beentjes op te leggen, dus geen twee mokkels meer naast mij.
Of hoe ne mens toch rap van gedacht kan veranderen he....
Nu ik de nulstand van de motor gevonden heb, ga ik het stangenstelsel en de motor op elkaar afstellen.
Dus als de motor stopt, koppel ik de stangen eraan zodat ze in ruststand staan.
Het zal dus waarschijnlijk een puur mechanisch probleem zijn en niet electrisch.
Ik moet ook dringend mijn mening over de Bagheera als ideale vrijgezellenwagen herzien.
In plaats van nen bak pilskes en een wasmand kunnen er gemakkelijk twee bagagekoffers voor een weekendje Frankrijk in de koffer.
En de twee zetels naast de chauffeur zijn riant genoeg om vrouwlief haar beentjes op te leggen, dus geen twee mokkels meer naast mij.
Of hoe ne mens toch rap van gedacht kan veranderen he....
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Eigenlijk was het ruitenwisserprobleem heel eenvoudig op te lossen.
Gewoon de moer op de as van de ruitenwissermotor losmaken, de hefboom van de mechaniek verdraaien tot de ruitenwissers beneden staan en dan terug vastzetten.
Klaar is Kees!
Intussen staan de schakelaars op hun plaats echter, de verstralers branden enkel maar als ik aan de hendel trek (lichthoorn).
Met de schakelaar op het dashboard branden ze niet, misschien de schakelaar eens doormeten.
De koplampen werken naar behoren alsook de bediening van de opklapbare koplampen.
Bij stilstaande motor kan ik ze een vijftal keer doen in en uitklappen vooraleer de vacuum is opgebruikt.
Dan is het nu tijd voor de radio en de tellerpartij.
Wordt vervolgd.
Gewoon de moer op de as van de ruitenwissermotor losmaken, de hefboom van de mechaniek verdraaien tot de ruitenwissers beneden staan en dan terug vastzetten.
Klaar is Kees!
Intussen staan de schakelaars op hun plaats echter, de verstralers branden enkel maar als ik aan de hendel trek (lichthoorn).
Met de schakelaar op het dashboard branden ze niet, misschien de schakelaar eens doormeten.
De koplampen werken naar behoren alsook de bediening van de opklapbare koplampen.
Bij stilstaande motor kan ik ze een vijftal keer doen in en uitklappen vooraleer de vacuum is opgebruikt.
Dan is het nu tijd voor de radio en de tellerpartij.
Wordt vervolgd.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Tuurlijk begint het te kriebelen, maar ik kan geen meter rijden als de wagen niet 100% af is....
Ik zit er aan te denken om een hoofdzekering te plaatsen tussen de massaschakelaar en de batterij.
Gisteren was het bijna prijs.
Toen ik de stuurhendels wou monteren, draaide ik per ongeluk een schroef tussen een stroomdraad en de massa waarop de boel begon te smelten.
Zeer snel de massaschakelaar afgezet en de miserie stopte.
De isolatie van de draad is wel naar de haaien en ik heb nog een paar reserve stuurhendels liggen, maar voor dezelfde moeite was 4 jaar werk in rook opgegaan...
Geen enkele van de drie zekeringen sloeg door...
Vermits de Bagheera maar drie zekeringen heeft, wil dit zeggen dat er op vele andere plaatsen de boel gewoon kan opbranden bij kortsluiting.
Hebben jullie een idee van hoeveel amp?re zo'n hoofdzekering moet hebben?
Ik dacht dat bv. de startmotor zo'n 1000W is.
Als P=U x I dan is I= P:U
In de praktijk is dit 1000W:12V = 84A
Klopt mijn redenering?
Andere idee?n?
Ik zit er aan te denken om een hoofdzekering te plaatsen tussen de massaschakelaar en de batterij.
Gisteren was het bijna prijs.
Toen ik de stuurhendels wou monteren, draaide ik per ongeluk een schroef tussen een stroomdraad en de massa waarop de boel begon te smelten.
Zeer snel de massaschakelaar afgezet en de miserie stopte.
De isolatie van de draad is wel naar de haaien en ik heb nog een paar reserve stuurhendels liggen, maar voor dezelfde moeite was 4 jaar werk in rook opgegaan...
Geen enkele van de drie zekeringen sloeg door...
Vermits de Bagheera maar drie zekeringen heeft, wil dit zeggen dat er op vele andere plaatsen de boel gewoon kan opbranden bij kortsluiting.
Hebben jullie een idee van hoeveel amp?re zo'n hoofdzekering moet hebben?
Ik dacht dat bv. de startmotor zo'n 1000W is.
Als P=U x I dan is I= P:U
In de praktijk is dit 1000W:12V = 84A
Klopt mijn redenering?
Andere idee?n?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Tussen de starter een zekering plaatsen, dat zie ik niet zitten. Daar ga heel veel problemen mee krijgen. Beter extra zekeringen bij plaatsen.GODFRIED wrote:Zou het kunnen dat je de bevestiging op de ruitenwissermotor hebt gemaakt zonder dat deze in zijn nul stand stond?? Deze bevestiging op de motor losmaken en terug vastzetten op zijn nulstand, met de ruitenwisser in de juiste positie.
Wat de ruitenwisser betreft!! Heb je mijn vorig berichtje gelezen of heb je het toch zelf moeten zoeken.
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ik ga geen zekering zetten tussen de startmotor maar wel tussen de batterij en de rest van de wagen, een hoofdzekering.
Maar aangezien de startmotor het meeste stroom vreet, zal deze bepalen hoe zwaar de zekering zal moeten zijn.
Maar aangezien de startmotor het meeste stroom vreet, zal deze bepalen hoe zwaar de zekering zal moeten zijn.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ook waar, Vollegaaz.
84 amp?re is al heel wat maar ik ben niet genoeg op de hoogte om te weten hoe ik extra zekeringen kan plaatsen.
Ik heb me nog niet verdiept in het electrisch schema van de Bagheera, maar ik begrijp niet hoe het komt dat er maar drie zekeringen van 10A zijn en waarom deze dan niet gesprongen zijn tijdens de kortsluiting.
Had ik de massaschakelaar niet kunnen afzetten, dan had het bbq geweest...
Om alle brandgevaar uit te sluiten zou ik de electrische installatie optimaal willen beveiligen.
84 amp?re is al heel wat maar ik ben niet genoeg op de hoogte om te weten hoe ik extra zekeringen kan plaatsen.
Ik heb me nog niet verdiept in het electrisch schema van de Bagheera, maar ik begrijp niet hoe het komt dat er maar drie zekeringen van 10A zijn en waarom deze dan niet gesprongen zijn tijdens de kortsluiting.
Had ik de massaschakelaar niet kunnen afzetten, dan had het bbq geweest...
Om alle brandgevaar uit te sluiten zou ik de electrische installatie optimaal willen beveiligen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
tja, toen ik bij de mijne het dashboard demonteerde kwam ik ook een behoorlijk stuk opgerookte draad tegen, bleek van de mistlichten/verstralers vooraan te zijn, blijkbaar zijn de lichten op een vreemde manier gezekerd, toen ik alle zekeringen eruit nam brandden ze nog maar klapten niet op, heb daar op de hoofdvoeding van de lichten 1 zekering gezet + 1 voor de mistlichten+1 voor verlichting achteraan, stoplichten apart. Kwam wel wat soldeerwerk bij kijken maar ik voel me veilig.
Succes met het electrische schema, daar heb ik me blind op gestaard en dan nog klopte het van geen kanten
Succes met het electrische schema, daar heb ik me blind op gestaard en dan nog klopte het van geen kanten
Bagheera X '78
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
De startmotor wordt doorgaans via een rechtstreekse zeer dikke kabel gevoed.
Om die af te zekeren lijkt me niet handig.
De startmotor vraagt doorgaans ongeveer 1 kW.
Echter het inschakelmoment kan wel 3 x zo hoog zijn.
Om die af te zekeren lijkt me niet handig.
De startmotor vraagt doorgaans ongeveer 1 kW.
Echter het inschakelmoment kan wel 3 x zo hoog zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Tja, bij nader inzien bleek de kortsluiting veroorzaakt te zijn in de stuurhendel-unit.
Tijdens de montage duwde ik metalen delen tegen stroomvoerende delen en doordat ik de unit met schakelaars niet snel genoeg er terug af kreeg, begon een draad te smelten.
In 't vervolg zal ik eerst de massaschakelaar afzetten en pas na de montage weer opzetten.
Het was effe schrikken en het doet me nadenken over de beveiliging van de kabelboom.
Het idee van Vollegaaz om extra zekeringen aan te brengen is een goed idee, enkel moet ik nog uitpluizen waar ik de zekeringen best aanbreng.
Misschien vertrek ik best met de kabels die naar de dashboardschakelaars vertrekken, zet daar zekeringen tussen en vertrek dan met kabel naar de betreffende schakelaar. Zo kan ik de zekeringen netjes naast elkaar zetten in een houder.
Tijdens de montage duwde ik metalen delen tegen stroomvoerende delen en doordat ik de unit met schakelaars niet snel genoeg er terug af kreeg, begon een draad te smelten.
In 't vervolg zal ik eerst de massaschakelaar afzetten en pas na de montage weer opzetten.
Het was effe schrikken en het doet me nadenken over de beveiliging van de kabelboom.
Het idee van Vollegaaz om extra zekeringen aan te brengen is een goed idee, enkel moet ik nog uitpluizen waar ik de zekeringen best aanbreng.
Misschien vertrek ik best met de kabels die naar de dashboardschakelaars vertrekken, zet daar zekeringen tussen en vertrek dan met kabel naar de betreffende schakelaar. Zo kan ik de zekeringen netjes naast elkaar zetten in een houder.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 1217
- Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
- Location: Ternat
Ziezo, nieuwe stuurhendels geplaatst en alle stekkerverbindingen goed gereinigd en vastgezet.
De tellerblok mooi opgepoetst en alle lampjes erin vervangen.
De dashboardverlichting werkt opnieuw prima!
Alles werkt naar behoren en nu kan begonnen worden met de aansluiting van de kachel en de radio.
De deurcontacten erin voor de binnenverlichting, de kaartleeslamp aansluiten en dan kan ik beginnen met het "foefelwerk", nl. de binnenbekleding van de rest van de wagen.
De tellerblok mooi opgepoetst en alle lampjes erin vervangen.
De dashboardverlichting werkt opnieuw prima!
Alles werkt naar behoren en nu kan begonnen worden met de aansluiting van de kachel en de radio.
De deurcontacten erin voor de binnenverlichting, de kaartleeslamp aansluiten en dan kan ik beginnen met het "foefelwerk", nl. de binnenbekleding van de rest van de wagen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
-
- Posts: 3840
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik heb eindelijk eens tijd kunnen maken om verder aan mijn Bagheera te werken. Ik ben begonnen aan het plaatsen van de elektrische kabelboom. Ik heb echter ??n probleem. De kabelboom is van ??n van de laatste jaren, gelijkaardig aan de Bagheera X. Die kabelboom komt uit onder de wagen terhoogte van de dwarsstang waar de hoogte van de wagen kan geregeld worden. Ongeveer halverwege die dwarsstang komt er een elektrische draad uit de kabelboom. Weet iemand waarvoor die eletrische draad dient?
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
-
- Posts: 3840
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Op de eerste foto zie je waar de elektrische draad uit de kabelboom komt. Net achter de dwarsstang die de veerstangen vasthoudt. Ongeveer in het midden van de wagen.
Op de tweede foto zie je hoe ver de draad achteraan geraakt
Op de derde foto zie je hoe ver de draad vooraan geraakt.
Op de tweede foto zie je hoe ver de draad achteraan geraakt
Op de derde foto zie je hoe ver de draad vooraan geraakt.
- Attachments
-
- 3.JPG (69.96 KiB) Viewed 6745 times
-
- 2.JPG (42.31 KiB) Viewed 6745 times
-
- 1.JPG (53.02 KiB) Viewed 6745 times
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- matrafan
- Posts: 2151
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Vanmiddag effe onder de auto gedoken en het mysterie van de kabel opgelost.
Kabel is aangesloten op de relais van de startmotor (zie foto: dunne kabel, dikkere loopt naar het sleutel-contact).
Doch het nut hiervan is me niet duidelijk, het plan in het handboek van Spyrus is niet duidelijk genoeg geprint om de nummering van de kabels na te gaan.
Indien iemand duidelijker plannen heeft graag meer uitleg over waar de kabel naartoe loopt.
Zover ik op het plan kan zien loopt die enerzijds naar de diagnose-stekker of naar een deel kabelverbindingen die dan weer terug in de kabelboom verdwijnen.
Kabel is aangesloten op de relais van de startmotor (zie foto: dunne kabel, dikkere loopt naar het sleutel-contact).
Doch het nut hiervan is me niet duidelijk, het plan in het handboek van Spyrus is niet duidelijk genoeg geprint om de nummering van de kabels na te gaan.
Indien iemand duidelijker plannen heeft graag meer uitleg over waar de kabel naartoe loopt.
Zover ik op het plan kan zien loopt die enerzijds naar de diagnose-stekker of naar een deel kabelverbindingen die dan weer terug in de kabelboom verdwijnen.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact: