bagheera 1

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Vandaar het veranderde tempo bij de werken :D
Dit hadden we onmiddellijk moeten herkennen :D
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Zou je niet beter uitkijken voor een tweede Bagheera? Want wie zal met de Bagheera rijden?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vrouwen zijn gek op luipaarden, althans in de vorm van een jas.
Of dat met auto's hetzelfde is? :-?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Hallo Bart,
ik heb iets gelijkaardigs aan de hand gehad. De ruitenwisser ging langzaam en als ik de hendel te vroeg af zette bleef hij in het midden van de ruit staan.
Kwam blijkbaar door het lange stilstaan. Contacten die wat aangetast waren in de bedieningshendel en slecht contact in de motor zelf.
Ik heb er (nog) niets aan gedaan want na verloop van tijd werkte ze terug normaal.

P.S. veel geluk met je vriendin. Haar ware aard over de Bagheera zal zich pas uiten over een paar maanden als de wagen klaar is. Eens zien wie er dan mee zal rijden. :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik ga alvast eens nakijken hoe de verbinding tussen de motor en het stangelstelsel in mekaar zit.
Nu ik de nulstand van de motor gevonden heb, ga ik het stangenstelsel en de motor op elkaar afstellen.
Dus als de motor stopt, koppel ik de stangen eraan zodat ze in ruststand staan.
Het zal dus waarschijnlijk een puur mechanisch probleem zijn en niet electrisch.

Ik moet ook dringend mijn mening over de Bagheera als ideale vrijgezellenwagen herzien.
In plaats van nen bak pilskes en een wasmand kunnen er gemakkelijk twee bagagekoffers voor een weekendje Frankrijk in de koffer.
En de twee zetels naast de chauffeur zijn riant genoeg om vrouwlief haar beentjes op te leggen, dus geen twee mokkels meer naast mij.
Of hoe ne mens toch rap van gedacht kan veranderen he.... :-?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bart, nu de moeilijkste opdracht:
Een set originele koffers die speciaal voor de Bagheera gemaakt zijn.
Attachments
bagheera2.jpg
bagheera2.jpg (148.48 KiB) Viewed 6859 times
matrascal
Posts: 82
Joined: Tue Apr 13, 2004 11:48 am
Location: Lier

Post by matrascal »

Moest je toch voor de vrijgezellen tour gaan, ik heb er 4 bakken bier in gekregen :lol:

Groeten,
Pascal
- Matrascal -
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Eigenlijk was het ruitenwisserprobleem heel eenvoudig op te lossen.
Gewoon de moer op de as van de ruitenwissermotor losmaken, de hefboom van de mechaniek verdraaien tot de ruitenwissers beneden staan en dan terug vastzetten.
Klaar is Kees!

Image

Intussen staan de schakelaars op hun plaats echter, de verstralers branden enkel maar als ik aan de hendel trek (lichthoorn).
Met de schakelaar op het dashboard branden ze niet, misschien de schakelaar eens doormeten.

Image

De koplampen werken naar behoren alsook de bediening van de opklapbare koplampen.
Bij stilstaande motor kan ik ze een vijftal keer doen in en uitklappen vooraleer de vacuum is opgebruikt.

Image

Dan is het nu tijd voor de radio en de tellerpartij.
Wordt vervolgd. :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Stilaan wordt de roofkat wakker... 8) ...je hebt eer van je werk.

Kun je nog steeds het geduld opbrengen om niet alvast stiekum een rondje te gaan rijden?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Tuurlijk begint het te kriebelen, maar ik kan geen meter rijden als de wagen niet 100% af is....

Ik zit er aan te denken om een hoofdzekering te plaatsen tussen de massaschakelaar en de batterij.
Gisteren was het bijna prijs.
Toen ik de stuurhendels wou monteren, draaide ik per ongeluk een schroef tussen een stroomdraad en de massa waarop de boel begon te smelten.
Zeer snel de massaschakelaar afgezet en de miserie stopte.
De isolatie van de draad is wel naar de haaien en ik heb nog een paar reserve stuurhendels liggen, maar voor dezelfde moeite was 4 jaar werk in rook opgegaan...
Geen enkele van de drie zekeringen sloeg door...
Vermits de Bagheera maar drie zekeringen heeft, wil dit zeggen dat er op vele andere plaatsen de boel gewoon kan opbranden bij kortsluiting.
Hebben jullie een idee van hoeveel amp?re zo'n hoofdzekering moet hebben?
Ik dacht dat bv. de startmotor zo'n 1000W is.
Als P=U x I dan is I= P:U
In de praktijk is dit 1000W:12V = 84A
Klopt mijn redenering?
Andere idee?n?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

GODFRIED wrote:Zou het kunnen dat je de bevestiging op de ruitenwissermotor hebt gemaakt zonder dat deze in zijn nul stand stond?? Deze bevestiging op de motor losmaken en terug vastzetten op zijn nulstand, met de ruitenwisser in de juiste positie. :wink:
Tussen de starter een zekering plaatsen, dat zie ik niet zitten. Daar ga heel veel problemen mee krijgen. Beter extra zekeringen bij plaatsen.

Wat de ruitenwisser betreft!! Heb je mijn vorig berichtje gelezen of heb je het toch zelf moeten zoeken. :wink:
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik ga geen zekering zetten tussen de startmotor maar wel tussen de batterij en de rest van de wagen, een hoofdzekering.
Maar aangezien de startmotor het meeste stroom vreet, zal deze bepalen hoe zwaar de zekering zal moeten zijn.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Zal die zekering van 84amp afspringen wanneer je een draadje van 1,5 aan de massa kortsluit ?

Ik heb 4 extra zekeringen geplaatst + ook een hoofdschakelaar op de massa.
Bagheera X '78
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ook waar, Vollegaaz.
84 amp?re is al heel wat maar ik ben niet genoeg op de hoogte om te weten hoe ik extra zekeringen kan plaatsen.
Ik heb me nog niet verdiept in het electrisch schema van de Bagheera, maar ik begrijp niet hoe het komt dat er maar drie zekeringen van 10A zijn en waarom deze dan niet gesprongen zijn tijdens de kortsluiting.
Had ik de massaschakelaar niet kunnen afzetten, dan had het bbq geweest...
Om alle brandgevaar uit te sluiten zou ik de electrische installatie optimaal willen beveiligen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

tja, toen ik bij de mijne het dashboard demonteerde kwam ik ook een behoorlijk stuk opgerookte draad tegen, bleek van de mistlichten/verstralers vooraan te zijn, blijkbaar zijn de lichten op een vreemde manier gezekerd, toen ik alle zekeringen eruit nam brandden ze nog maar klapten niet op, heb daar op de hoofdvoeding van de lichten 1 zekering gezet + 1 voor de mistlichten+1 voor verlichting achteraan, stoplichten apart. Kwam wel wat soldeerwerk bij kijken maar ik voel me veilig.

Succes met het electrische schema, daar heb ik me blind op gestaard en dan nog klopte het van geen kanten :lol:
Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De startmotor wordt doorgaans via een rechtstreekse zeer dikke kabel gevoed.
Om die af te zekeren lijkt me niet handig.
De startmotor vraagt doorgaans ongeveer 1 kW.
Echter het inschakelmoment kan wel 3 x zo hoog zijn.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Tja, bij nader inzien bleek de kortsluiting veroorzaakt te zijn in de stuurhendel-unit.
Tijdens de montage duwde ik metalen delen tegen stroomvoerende delen en doordat ik de unit met schakelaars niet snel genoeg er terug af kreeg, begon een draad te smelten.
In 't vervolg zal ik eerst de massaschakelaar afzetten en pas na de montage weer opzetten.
Het was effe schrikken en het doet me nadenken over de beveiliging van de kabelboom.
Het idee van Vollegaaz om extra zekeringen aan te brengen is een goed idee, enkel moet ik nog uitpluizen waar ik de zekeringen best aanbreng.
Misschien vertrek ik best met de kabels die naar de dashboardschakelaars vertrekken, zet daar zekeringen tussen en vertrek dan met kabel naar de betreffende schakelaar. Zo kan ik de zekeringen netjes naast elkaar zetten in een houder.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ziezo, nieuwe stuurhendels geplaatst en alle stekkerverbindingen goed gereinigd en vastgezet.
De tellerblok mooi opgepoetst en alle lampjes erin vervangen.
De dashboardverlichting werkt opnieuw prima!
Alles werkt naar behoren en nu kan begonnen worden met de aansluiting van de kachel en de radio.
De deurcontacten erin voor de binnenverlichting, de kaartleeslamp aansluiten en dan kan ik beginnen met het "foefelwerk", nl. de binnenbekleding van de rest van de wagen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb eindelijk eens tijd kunnen maken om verder aan mijn Bagheera te werken. Ik ben begonnen aan het plaatsen van de elektrische kabelboom. Ik heb echter ??n probleem. De kabelboom is van ??n van de laatste jaren, gelijkaardig aan de Bagheera X. Die kabelboom komt uit onder de wagen terhoogte van de dwarsstang waar de hoogte van de wagen kan geregeld worden. Ongeveer halverwege die dwarsstang komt er een elektrische draad uit de kabelboom. Weet iemand waarvoor die eletrische draad dient?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

remblokken ?
Bagheera X '78
randha
Posts: 122
Joined: Wed Feb 19, 2003 11:30 pm
Location: nederland--rotterdam

Post by randha »

massa kabel motorklepdeksel?, die waren vroeger geaard,ook bij de murena
Talbot Matra Murena 2.2 Fleischmann F3 8)
Talbot matra murena 3.0v6 :D
Matra simca bagheera S :P
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het is een stroomdraad. Te kort om naar de remmen te gaan en te kort om naar de motor te gaan. Hij zit in een extra ommanteling. Hij komt een stukje voorbij de onderdrukbuis maar de andere richting heb ik nog niet geprobeerd.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Zit er een vrouwelijk stekkertje op?? Dan zal er waarschijnlijk een andere kabel op moeten aangesloten worden die misschien iets langer is dan je verwacht! Zit je in de buurt van de motor of ben je voor bezig?? :wink:
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Op de eerste foto zie je waar de elektrische draad uit de kabelboom komt. Net achter de dwarsstang die de veerstangen vasthoudt. Ongeveer in het midden van de wagen.
Op de tweede foto zie je hoe ver de draad achteraan geraakt
Op de derde foto zie je hoe ver de draad vooraan geraakt.
Attachments
3.JPG
3.JPG (69.96 KiB) Viewed 6673 times
2.JPG
2.JPG (42.31 KiB) Viewed 6673 times
1.JPG
1.JPG (53.02 KiB) Viewed 6673 times
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Misschien een domme opmerking, maar zou het de handremschakelaar kunnen zijn?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daar is hij volgens mij te lang voor.
User avatar
Ronny
Posts: 103
Joined: Sat Jun 09, 2007 10:11 pm
Location: Waterlandkerkje (Zeeuws-Vlaanderen)

Post by Ronny »

Benny ik denk van de oliedrukzender,maar weet niet zeker succes
Mvgrt Ronny :wink:
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Helaas Ronny, de bedrading voor de oliedruksensor zit in de kabelboom die naar de motor loopt.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Vanmiddag effe onder de auto gedoken en het mysterie van de kabel opgelost.

Kabel is aangesloten op de relais van de startmotor (zie foto: dunne kabel, dikkere loopt naar het sleutel-contact).

Doch het nut hiervan is me niet duidelijk, het plan in het handboek van Spyrus is niet duidelijk genoeg geprint om de nummering van de kabels na te gaan.

Indien iemand duidelijker plannen heeft graag meer uitleg over waar de kabel naartoe loopt.

Zover ik op het plan kan zien loopt die enerzijds naar de diagnose-stekker of naar een deel kabelverbindingen die dan weer terug in de kabelboom verdwijnen.


Image

Image
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bij de Murena loopt ook een draad van de startmotor naar de diagnosestekker.
Dat is waarschijnlijk om vanaf het testkastje de startmotor te kunnen aansturen of om de stekker te meten of start contact aankomt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply