Stuurhuis Murena
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Stuurhuis afgelopen zaterdag bij Yoran opgehaald.
Matrakat moest het even keuren.
Geen afkeur zo te zien.
Alvast wat dingen bekeken en gepast.
Als het meezit heb ik zaterdag de hele dag de brug.
Kan mijn stuurhuis er af en even meten.
Matrakat moest het even keuren.
Geen afkeur zo te zien.
Alvast wat dingen bekeken en gepast.
Als het meezit heb ik zaterdag de hele dag de brug.
Kan mijn stuurhuis er af en even meten.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 12:47 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 3842
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik zie dat je nieuwe fusees van het oude model zijn. Hoe ga je die vastmaken op de tandlat? Want ik denk dat die geen einde -slagboord hebben zoals die op het stuurhuis van de Rancho. Die boord slaat tegen het stuurhuis, en beperkt zo de slag van de tandlat. Volgens mij zal alles hetzelfde zijn. Om die compatibel te maken voor de Murena, zal je enkel het stuk die uit het stuurhuis komt moeten overhouden. De twee ronde schijven en de rubber ertussen verwijderen, en dat zou het zo moeten zijn. Zie de foto die ik in deze rubriek heb geplaatst. Indien het stuurhuis hetzelfde is, zal ik ook een nieuw stuurhuis kopen. Voor 90 euro kan je niet beter.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb hier niet de juiste gereedschappen voor handen om de boel uit elkaar te halen, dus dat zal allemaal even tot zaterdag moeten wachten.
De track rods zijn inderdaad niet de juiste.
Mijn Murena heeft een vaag probleem op de voortrein.
Bij een grote kuil in de weg springt de wagen soms naar rechts.
Heb de voortrein al is een aantal keren bekeken en nog is bekeken, maar kan mechanisch niets mis vinden.
De schokbrekers werken nog wel maar zijn ook niet meer alles.
Nou heb ik het vermoeden dat het stuurhuis bijdraagt aan de problemen.
Dat wil ik er even afhalen om na te lopen en kan dan gelijk even de Rancho stuurhuis onder de dle loupe nemen.
Hoogte afstelling caster en camber en sporing zullen waarschijnlijk ook opnieuw goed gezet moeten worden.
Gelijk even de schokbrekers vervangen.
Het stuurhuis van de Rancho loopt soepel zonder zware punten.
Denk dat Muddy de druktaats al afgesteld heeft.
De track rods zijn inderdaad niet de juiste.
Mijn Murena heeft een vaag probleem op de voortrein.
Bij een grote kuil in de weg springt de wagen soms naar rechts.
Heb de voortrein al is een aantal keren bekeken en nog is bekeken, maar kan mechanisch niets mis vinden.
De schokbrekers werken nog wel maar zijn ook niet meer alles.
Nou heb ik het vermoeden dat het stuurhuis bijdraagt aan de problemen.
Dat wil ik er even afhalen om na te lopen en kan dan gelijk even de Rancho stuurhuis onder de dle loupe nemen.
Hoogte afstelling caster en camber en sporing zullen waarschijnlijk ook opnieuw goed gezet moeten worden.
Gelijk even de schokbrekers vervangen.
Het stuurhuis van de Rancho loopt soepel zonder zware punten.
Denk dat Muddy de druktaats al afgesteld heeft.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Klopt Herman, ik heb dit stuurhuis gebruikt als "oefenobject" voor de revisie van mijn andere stuurhuis.oetker wrote:
Het stuurhuis van de Rancho loopt soepel zonder zware punten.
Denk dat Muddy de druktaats al afgesteld heeft.
Je zult ook nog wel de nodige hoeveelheden fris vet tegenkomen als je volledig uitstuurt van links naar rechts.
Demonteer hem maar gerust als je zelf ook even wilt oefenen met het afstellen, of als je het inwendige wilt bekijken en vergelijken.
Ik ben zelf eigenlijk nog het meest benieuwd of dit stuurhuis ook uit te wisselen is met het stuurhuis van de Talbot Solara... de Solara 1.6 GLS heeft namelijk een bekrachtigde versie ervan.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Mocht je zoiets willen aan halen dan moet je opletten, want er zijn 2 types Solara stuurhuizen met de nummers
01.91.1200 en 01.91.1205 in Tecdoc.
De verschillen zijn me onduidelijk.
Zal even kijken of ik tussendoor het stuurhuis uit elkaar kan trekken.
Donderdag en vrijdag zit ik in Gent dus dan lukt dat niet, en zondag een personeelfeestje van de vrouw.
Niet met Paintballshooting , maar met eenden scheuren.
Kijken waar we maandag weer last van hebben
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 1:29 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Zal waarschijnlijk de links gestuurde en rechts gestuurde versie zijn.oetker wrote: Mocht je zoiets willen aan halen dan moet je opletten, want er zijn 2 types Solara stuurhuizen met de nummers
01.91.1200 en 01.91.1205 in Tecdoc.
De verschillen zijn me onduidelijk.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zoals ik eigenlijk al vermoedde.
Wilde het alleen even voor mezelf (en forumlezers) bevestigd zien.
Blijft het passen van het kruisstuk over.
Nou kan ik het rondsel niet van dit stuurhuis afhalen, want dan maak ik het rondsel voor Muddy onbruikbaar.
Zal het stuurhuis globaal op mijn Murena bevestigen en kijken wat er mogelijk is.
Wilde het alleen even voor mezelf (en forumlezers) bevestigd zien.
Blijft het passen van het kruisstuk over.
Nou kan ik het rondsel niet van dit stuurhuis afhalen, want dan maak ik het rondsel voor Muddy onbruikbaar.
Zal het stuurhuis globaal op mijn Murena bevestigen en kijken wat er mogelijk is.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Even een foto van de aansluiting gemaakt.
Hier de foto van de Murena van Benny.
Ben er al practisch van overtuigd dat na verwijderen rubber deel dit gewoon gaat passen.
Hier de foto van de Murena van Benny.
Ben er al practisch van overtuigd dat na verwijderen rubber deel dit gewoon gaat passen.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 1:41 pm, edited 3 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Herman, mocht het nodig zijn om die geklonken nagels eruit te slijpen voor een goed vergelijk moet je dat gewoon doen.
De clubbelangen gaan hier even voor op mijn priv?belangen, en ik heb wel de mogelijkheid om er weer nieuwe nagels in te klinken mocht ik deze delen ooit nog eens weer nodig zijn.
De clubbelangen gaan hier even voor op mijn priv?belangen, en ik heb wel de mogelijkheid om er weer nieuwe nagels in te klinken mocht ik deze delen ooit nog eens weer nodig zijn.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Heb je de maten vergeleken die quinton opgeeft?oetker wrote: Als ik een gokje moet nemen dan zou ik voor de Qsr52 van Quinton Hazel gaan.
Deze is voor de Simca 1100.
Deze stuurhuizen kosten zelfs maar ?90.- ex verzend.
Op de website van Quinton Hazel staat deze 137,80 EUR geprijst.
Quinton Hazel
Hoe kom je aan 90 euro? incl btw?
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb een mailtje gestuurd naar deze firma
Helaas levertijd onbekend, dus niet in voorraad.
http://www.parcoon.de/index.php?filter_ ... tem_id=500
Helaas levertijd onbekend, dus niet in voorraad.
http://www.parcoon.de/index.php?filter_ ... tem_id=500
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Heb ze opde Engelse E-bay zelfs voor een paar 10tjes voorbij zien komen.
Alleen rechts stuur
Nou kan het nog mogelijk zijn de tandlat het wormwiel en de druktaats en asjes er uit te halen om over te bouwen.
De tandlat draai je gewoon 90 graden.
Weet niet of mijn experiment zover gaat.
Edit,
dat gaat dus niet vanwege de verkeerde hoek van het wormwiel met de UK stuurhuizen.
Alleen rechts stuur
Nou kan het nog mogelijk zijn de tandlat het wormwiel en de druktaats en asjes er uit te halen om over te bouwen.
De tandlat draai je gewoon 90 graden.
Weet niet of mijn experiment zover gaat.
Edit,
dat gaat dus niet vanwege de verkeerde hoek van het wormwiel met de UK stuurhuizen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Tijdens het losslijpen vh kruisstuk schoot de tol uit.
Geenhandschoenen aan dus de schijf eindigde in mijn vinger.
Dat was een lekker bloedbad en kan mijn arm totaal niet gebruiken.
Zit dus even een paar dagen op non actief.
Geenhandschoenen aan dus de schijf eindigde in mijn vinger.
Dat was een lekker bloedbad en kan mijn arm totaal niet gebruiken.
Zit dus even een paar dagen op non actief.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 1:51 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- GODFRIED
- Posts: 9852
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Zow... ...dat gaat dus letterlijk met bloed, zweet en tranen...
Het zijn inderdaad moordwapens die tolletjes, ik heb me (ook door zo'n ongelukje) al aangeleerd die dingen met beide handen vast te houden en dat beschermkapje niet meer te demonteren.
Het zijn inderdaad moordwapens die tolletjes, ik heb me (ook door zo'n ongelukje) al aangeleerd die dingen met beide handen vast te houden en dat beschermkapje niet meer te demonteren.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote
=====
aangeleerd die dingen met beide handen vast te houden.
=====================================
Inderdaad het beste, maar heb hier gewoon niet de juiste gereedschappen om goed te werken, dus dan wordt het improviseren, en dan krijg je dit soort dingen.
Wond ziet er niet zo best uit.
Ik weet in ieder geval wat ze bedoelen met het spreekwoord...Dat klopt als een zwerende vinger.
Ben in 1 klap even invalide.
Eigen schuld, ik had beter moeten weten.
Zoiets gaat meestal fout al je snel even wat wil doen, en dan kijk je even niet zo nauw, en dan gaat het fout.
=====
aangeleerd die dingen met beide handen vast te houden.
=====================================
Inderdaad het beste, maar heb hier gewoon niet de juiste gereedschappen om goed te werken, dus dan wordt het improviseren, en dan krijg je dit soort dingen.
Wond ziet er niet zo best uit.
Ik weet in ieder geval wat ze bedoelen met het spreekwoord...Dat klopt als een zwerende vinger.
Ben in 1 klap even invalide.
Eigen schuld, ik had beter moeten weten.
Zoiets gaat meestal fout al je snel even wat wil doen, en dan kijk je even niet zo nauw, en dan gaat het fout.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
- Vollegaaz
- Posts: 1038
- Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
- Location: Zemst
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Donderdag kan ik de hele dag een beetje van de brug gebruik maken.
Ondertussen met 1 hand toch nog een beetje kunnen prutsen.
Het uit elkaar halen van het stuurhuis is een eitje.
Druktaats loshalen door de buitenste moer te lossen.
Met een dopsleutel de druktaats los halen enverwijderen.
Dit is ook de moer waar je de tandheugel mee afsteld.
Klepje verwijderen en moer van het wormwiel los halen.
Trackrod los halen.
Nu kan je de tandheugel er aan de andere kant zo uithalen.
Inmiddels heb ik demper van het rancho stuurhuis er af gekregen door hem uit te boren.
De boel weer in elkaar gebouwd.
Dit gaan we donderdag passen.
Ondertussen kreeg ik nog een idee.
Ik heb nieuwe trackrods van het oude model.
Die zijn iets korter omdat de aanslag er niet op zit.
De bovenste schokbreker bevestiging past mooi op de trackrod na het middengat iets op te boren.
Deze op de trackrod zetten met een moer en op het stuurhuis monteren met Locktite.
Als ik dat op beide kanten zou doen, dan kan het stuurhuis een paar centimeter meer slag maken, hetgeen zou leiden tot een kortere draaicirkel van de murena.
De slag van de tandheugel heeft daar vertanding genoeg.
Ondertussen met 1 hand toch nog een beetje kunnen prutsen.
Het uit elkaar halen van het stuurhuis is een eitje.
Druktaats loshalen door de buitenste moer te lossen.
Met een dopsleutel de druktaats los halen enverwijderen.
Dit is ook de moer waar je de tandheugel mee afsteld.
Klepje verwijderen en moer van het wormwiel los halen.
Trackrod los halen.
Nu kan je de tandheugel er aan de andere kant zo uithalen.
Inmiddels heb ik demper van het rancho stuurhuis er af gekregen door hem uit te boren.
De boel weer in elkaar gebouwd.
Dit gaan we donderdag passen.
Ondertussen kreeg ik nog een idee.
Ik heb nieuwe trackrods van het oude model.
Die zijn iets korter omdat de aanslag er niet op zit.
De bovenste schokbreker bevestiging past mooi op de trackrod na het middengat iets op te boren.
Deze op de trackrod zetten met een moer en op het stuurhuis monteren met Locktite.
Als ik dat op beide kanten zou doen, dan kan het stuurhuis een paar centimeter meer slag maken, hetgeen zou leiden tot een kortere draaicirkel van de murena.
De slag van de tandheugel heeft daar vertanding genoeg.
Last edited by oetker on Sun Mar 06, 2016 2:04 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 1646
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Dit kun je enkel in de praktijk testen, je moet namelijk wel oppassen dat je banden, remklauwen enzovoort nergens tegen aan gaan lopen.oetker wrote:
Als ik dat op beide kanten zou doen, dan kan het stuurhuis een paar centimeter meer slag maken, hetgeen zou leiden tot een kortere draaicirkel van de murena.
Voor de Rancho zal dit zeker niet gaan werken, de homokineten van de aandrijfas kunnen die grotere hoek niet aan.
Zijn die stuurstangetjes van de Murena en Rancho trouwens van gelijke lengte?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
quote
-------
Zijn die stuurstangetjes van de Murena en Rancho trouwens van gelijke lengte?
===============================================
Ze hebben hetzelfde onderdeelnummer. QR1561S
Degene die ik nu heb zijn zonder de S.
-------
Zijn die stuurstangetjes van de Murena en Rancho trouwens van gelijke lengte?
===============================================
Ze hebben hetzelfde onderdeelnummer. QR1561S
Degene die ik nu heb zijn zonder de S.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV