Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik heb deze advertentie al gezien...
Inclusief de verzending ben je bij Simon in Duitsland nog goedkoper uit, hij verstuurt alleen met luchtpost vanuit Engeland.
Ik heb bij hem al een compleet frontpaneel gekocht voor 39 engelse ponden, maar incl. verzending kostte dit paneel ook al ruim 125 euri.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Petje af voor wat je weer opgelost hebt. Bij mijn bagheera hoor ik links ook een getik aan de steekas, alleen bij gas geven. Waarschijnlijk zal dit ook iets te maken hebben met de koppeling op de as!! :wink:
Succes met de herstelling van de A-stijl.
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik zit momenteel geheel onverwacht weer met een nieuw probleem....m'n lasapparaat heeft het definitief begeven. :evil: :evil: :evil:

Was al een paar daagjes lekker bezig met de werkzaamheden.
Dak weer geheel klaar, achterste wielkassen weer netjes strak en hard, ben je bezig met het schutbord komt er opeens een steekvlam uit het apparaat...R.I.P. :cry:

Tsja, alles is vervangbaar...maar die apparaten zijn zo verrekte duur. :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is pech hebben! Ben je zeker dat het niet te herstellen is !! Wat heeft er begeven?? Onze Harry de matra, herstelt deze dingen en veel meer!!
Misschien!!!!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Dat is pech hebben! Ben je zeker dat het niet te herstellen is !! Wat heeft er begeven??
Het hele apparaat is aan gort.
Het lijkt wel of er binnenin brand is geweest, alles is gesmolten of verkoold.

Ik moet dus maar gauw op zoek naar een geschikte vervanger.
Jammer, nu gaat het budget voor de spuiter dus op aan een lasapparaat....
:evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Beetje balen dus.
Staat er in de manual niet ergens dat je 2 lasapparaten per restauratie van een Rancho nodig hebt. 8)

Wat voor lasapparaat zoek je precies?
Heb een kennis die nog wel is wat in de handel heeft.
Er zijn hier veel metaalfabrieken gesloten de laatste tijd zodat er mischien nog wat goeds beschikbaar is.
Kan even voor je vragen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, daar is geen herstellen meer aan. Spijtig maar dat is te vervangen!
Veel succes met het vinden van andere lastoestel. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Matrarie
Posts: 11
Joined: Sat Jun 06, 2009 5:24 pm

Post by Matrarie »

Hey Muddy,

Kan nu eindelijk inloggen, en zo kan ik je project weer volgen :D .

Balen van je lasapparaat...

Groetjes Arie
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Arie alvast welkom, bezit je ook een Matra?
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Beetje balen dus.
Staat er in de manual niet ergens dat je 2 lasapparaten per restauratie van een Rancho nodig hebt. 8)

Wat voor lasapparaat zoek je precies?
Heb een kennis die nog wel is wat in de handel heeft.
Er zijn hier veel metaalfabrieken gesloten de laatste tijd zodat er mischien nog wat goeds beschikbaar is.
Kan even voor je vragen.
Bedankt voor je aanbod Herman.
Maar zoals het er nu voorstaat gaat er een Cebora 155 combi komen.
Heb er eentje op het oog, een z.g.a.n. exemplaar voor een zeer schappelijke prijs.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Matrarie wrote:Hey Muddy,

Kan nu eindelijk inloggen, en zo kan ik je project weer volgen :D .

Balen van je lasapparaat...

Groetjes Arie
Hoi Arie,
Welkom hier bij Matramania, de echte die-hard club van de Matra-liefhebbers.
Je hebt de weg dus gevonden vanuit het simca-matra-talbot-sunbeam topic van Autoweek.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo...ik ben 300 euri armer en weer blij. :D

Image

Nog zo goed als nieuw en werkt perfect.
Moet er alleen nog een fatsoenlijke menggascilinder bij zoeken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat is zeker niet te duur voor dit apparaat, maar toch!!!!! weer een rib uit het lijf.
Je kunt in ieder geval weer verder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Denk erom Patrick, op 'blij zijn' staat geen prijs.

Nu kan je weer verder aan de slag...
...en met nieuw materiaal gaat het zeker vlotter! Succes ermee.

Groetjes.
Andr
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Laat de draad rijkelijk komen om je fantastische Rancho weer te vereeuwigen.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ik zou zeggen: Houdt U niet in.

Die Rancho gaat er binnen korste keren heel anders uitzien.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote:Ik zou zeggen: Houdt U niet in.

Helaas...vanwege een beenblessure (opgerekte spieren en kneuzingen) zal ik me voorlopig nog wel in moeten houden.
De dokter heeft 2-4 weken rust voorgeschreven. :evil:

Ben afgelopen vrijdag "iets" te fanatiek geweest met paintball... :oops: ...de jaren gaan dus blijkbaar toch al tellen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

personeelsfeestje?
Komt me bekend voor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Neen, neen Patrick, je ziet het te somber in.

De dokter heeft je die 2 to 4 weken voorgeschreven om in't geniep aan je Rancho te kunnen besteden. Zo zit dat!

groetjes.
Andr
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:personeelsfeestje?
Komt me bekend voor.
Zoiets..
Had een vergadering met de beheerders en moderatoren van het forum www.modderpoel.nl op een locatie waar ook paintball-mogelijkheden aanwezig waren...en dan krijg je dus van die spontane acties. :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

andr? wrote:Neen, neen Patrick, je ziet het te somber in.

De dokter heeft je die 2 to 4 weken voorgeschreven om in't geniep aan je Rancho te kunnen besteden. Zo zit dat!

groetjes.
Andr?
E?n probleempje dan...de Rancho staat bij m'n werkgever. :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Sorry...da's pas echt balen :cry:

Dan maar sterkte toegewenst...

groetjes.
Andr
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

andr? wrote:Sorry...da's pas echt balen :cry:

Dan maar sterkte toegewenst...

groetjes.
Andr?
Geen sorry nodig hoor, ik zie de humor er wel van in. :wink:
Maar ik denk dat de genezing wel wat sneller gaat...bij mij zit er altijd een groot tijdsverschil tussen het wel weer kunnen doen en het nog niet mogen doen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik wens je een goede genezing en dan kun je de vonken weer laten vliegen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Da's een beetje pech hebben.

Doch het lasapp. zal niet gaan lopen.

Zo te horen zal het ziekteverlof ook sneller om zijn dan de voorgeschreven dagen.
joe
Posts: 25
Joined: Fri Jun 09, 2006 7:31 pm
Location: Lyon - France

Post by joe »

Hello muddy bandit

i restore a rancho, and i want to know where you found this part (at right)

not available :-? on hb, simon, peugeot and clement

Image

thanks :)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

joe wrote:Hello muddy bandit

i restore a rancho, and i want to know where you found this part (at right)

not available :-? on hb, simon, peugeot and clement


thanks :)
Hello joe,

I have bought this Rancho completely with all these body- and chassis components.
But perhaps this company can help you:
http://www.warny.com/data/pieces.php?p_ ... p_trade=33
(search body spare parts, Talbot, Simca 1100)

Success with the restoration of your Rancho.
But do you also make a restoration report on the Matramania forum? :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
joe
Posts: 25
Joined: Fri Jun 09, 2006 7:31 pm
Location: Lyon - France

Post by joe »

thank you Muddy bandit for the link :D

i will ask to a friend,a simca specialist, if this part is the same on simca 1100 and rancho...i'm not sure

the report of the restore is on MP local forum

http://www.matra-passion.com/phpBB2/vie ... sc&start=0

and sorry, i haven't the practise to traduct all in english :-? , so if you want a report in matramania, i just be able to post the same photos :oops:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

joe wrote:
i will ask to a friend,a simca specialist, if this part is the same on simca 1100 and rancho...i'm not sure

the report of the restore is on MP local forum
I have seen your report of restore...ours Rancho's have same the problems. :lol:

But I am sure all the chassis parts are the same on simca 1100 and rancho.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo.
Het is mooi lasweer en de Grand Raid staat maar te wachten...
De dokter kan wat mij betreft de pot op met z'n 4 weken rust... de klompen passen weer om m'n voeten. :lol:
Ik had trouwens wel verwacht dat de zwellingen wat sneller weg zouden gaan gezien eerdere ervaringen...de jaren beginnen blijkbaar bij mij ook te tellen.
Even een waarschuwing voor de liefhebbers die ook nog willen paintballen:

Image

Ook m'n knie had ongeveer dezelfde verhouding tussen links en rechts...Het is allemaal nog wel gevoelig maar tenminste weer bruikbaar. 8)

Zoals al gezegd is het nu eindelijk mooi lasweer en ik had een dagje vrij.
Heb vanmorgen het casco dus maar eens naar buiten gerold en ben begonnen met de kleinere laswerkzaamheden.
alle gaatjes in het dak zijn weer netjes dicht, en de paar gaatjes in de achterste chassisbalk ook.
Het leek mij iet handiger om eerst met de simpelste stukjes te beginnen, dan kan het lasapparaat tenminste even aan mij wennen. :wink:
De Cebora 155 werkt trouwens perfect, z'n laagste stand is echt ideaal voor dun autoplaatwerk...alles direct en netjes dicht i.p.v. af en toe gaten branden wat het oude apparaat dus deed.

Vervolgens dus het ??rste serieuse stuk, de wielkas links achter zowel van binnen als van buiten.
De situatie bij aanvang, hier is in het verleden dus al eens plaatwerk over de verrotte plaat heen gelast:

Image

...rotte troep eruit en passende plaat maken:

Image

...en vervolgens netjes bakken en braden:

Image

Aangezien de heren ontwerpers van de Simca-fabriek het blijkbaar leuk vonden om alle plaat in tenminste 3 lagen over elkaar heen te zetten moet je deze plekken zowel van binnen als ook van buiten gelijk aanpakken. (als je het tenminste op de originele manier wilt doen)
Kortom, de gehele hoek dus maar gelijk aangepakt.

De oude situatie van buitenaf gezien:

Image

Bovenin nog een rot stuk, en onderin is het gat te zien waar de bodem dus ingeklemd hoort te zitten tussen de wielkas en de langsdrager van de achterzijde.
Om overal maar fatsoenlijk bij te kunnen heb ik de Grand Raid maar eerst op z'n zijkant gelegd, wat later zelfs op z'n dak :o en toen weer teruggerold om alle rotte stukken eruit te krijgen...wel handig zo'n kale zandvlakte.
Was vervolgens dus lekker puzzelen, passen, meten en omrollen om deze hoek weer geheel goed te krijgen, maar ik ben tevreden met het resultaat.

Image

Als je je dan bedenkt dat het meeste werk hier dus binnen in/tussen in zat...
Maar het begin is er in ieder geval.

Aangezien ik na 7 uurtjes lassen in de buitenlucht aardig rood begon te kleuren :oops: heb ik ook gelijk maar een partytent gekocht van 3x6 meter, incl. alle zijstukken.
Kan ik m'n volgende vrije dag tenminste droog en uit de zon verder werken. (en hoef ik straks ook niet meer op zoek naar een spuitcabine waar de auto in past... :wink: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply