Doorgezakte murena deur!!

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Doorgezakte murena deur!!

Post by GODFRIED »

Dit is de eerste maal dat ik het gezien en gehoord heb dat er een deur van een murena aan de scharnier bevestiging is door gezakt, of toch al gedeeltelijk.
Ik heb spijtig genoeg geen foto gemaakt, stom van me!

Ik zal hier het probleem beschrijven. Als je de linker deur van de murena opendoet en je kijkt op de bovenste scharnier dan zie je dat deze door het polyester is uitgescheurd samen met de plaat achter het polyester. Roest?????? De onderkant zit nog vast. Ik vermoed als men met de deur begint te wringen dat de scharnier van de deur loskomt.

De vraag is nu" hoe kunnen we dit op een eenvoudige manier maken". Ik heb hier een deur staan waar alles is uitgehaald. Ik had voorgesteld om dit langs de binnenkant te doen maar nu ik de deur heb bekeken, zie ik dat het praktisch onmogelijk is om langs deze zijde de scharnierbevestiging te herstellen.
De buitenplaat verwijderen is een optie maar dan moet alles opnieuw gespoten worden, dus dit is de laatste optie.

Volgens mij is het mogelijk om rond de scharnier een stuk polyester te verwijderen en een rechthoekig gat te maken waardoor we dan een stevige plaat van 1.5mm aan de binnenkant plaatsen om alles terug stevig te maken. Het bevestigingsplaatje van de scharnier moet uit de deur gehaald worden en op deze nieuwe plaat bevestigt worden.

Heeft er iemand van jullie een murena deur liggen waarvan de buitenplaat verwijderd is om alles duidelijk te bekijken???

Stef kun je een foto plaatsen van het scharnier om het voor iedereen duidelijk te maken!!!

Dit wil ook zeggen dat jullie het beste een controle doen hoe het zit met de scharnierenbevestiging op jullie murena's. Misschien om te verkomen een wax spuiten aan de binnenkant van de scharnieren van de deur.

Zie de foto en jullie zien dat er roest in de deuren zit!! Zie de witte markering waar de polyester en de achterplaat 5mm zijn naar buiten gekomen. Het polyester is gescheurd, waarshijnlijk de stalen plaat achter het polyester ook.

Wie help ons om een oplossing te zoeken voor dit probleem? Als we onze krachten en kennissen bundelen moet het lukken.

Graag jullie reacties en mogelijke oplossingen. :wink:
Attachments
binnenkant van de deur (Small).JPG
binnenkant van de deur (Small).JPG (53.61 KiB) Viewed 4023 times
bevestiging scharnier deur (Small).JPG
bevestiging scharnier deur (Small).JPG (47.89 KiB) Viewed 4023 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat ziet er niet uit als een eenvoudige klus.
Je zult het polyester met matten zeker een cm dikker moeten maken of een plaat erachter van behoorlijke dikte en grootte..
Bij mijn kitcar was dat wel 2 cm dik rond de schanieren, maar denk dat er geen ruimte genoeg is daarachter.
De vraag is of roest de oorzaak was.
Zelf leun ik ook geregeld op de deur en dat geeft natuurlijk flinke krachten op de schanieren, waardoor het kan scheuren.

Er staan nog geregeld deuren te koop en misschien is het eenvoudiger de deur te vervangen.
Niet het antwoord waar je hoopt waarschijnlijk, maar als er nog deuren ter beschikking zijn zou ik het niet moeilijk zoeken.

http://link.marktplaats.nl/248558027

Harry zal ook nog wel deuren hebben.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Inderdaad het is geen gemakkelijke klus. Er zit een plaat achter het polyester, deze moet op zijn minst gescheurd zijn! Daarom het vermoeden dat roest een van de oorzaken moet zijn, al kan het ook metaalmoeheid zijn.

Deze deur zit nog perfect in de lak en daarom was het fijn als ze te repareren was.
Als het mijn deur was zou ik ze proberen te herstellen. Wat heb je te verliezen!! Alleen de tijd die je er insteekt.

Harry heeft ??n stel deuren verkocht aan mij maar deze zijn al gereserveerd voor Benny en het andere stel zit in zijn stock en wordt niet verkocht. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Is het mogelijk om binnenin die portieren te kijken of het nu daadwerkelijk roest is of alleen een uitgescheurde lasnaad?

Het moet toch op een ??n of andere manier wel mogelijk zijn om (ergens achter de binnenbekleding) zoveel ruimte te maken dat je er goed bij kunt...heeft iemand hier geen foto's van een kaal portier?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De foto's die ik gepost heb is van lege deur. Het probleem is dat je langs binnen op enkele stijlen terecht komt waar onder het bevestigingsplaatje van de scharnier zit. Als je de buitenplaat van deur verwijderd dan kun je het ijzeren geraamte wat in de deur zit volledig verwijderen dan zou het mogelijk zijn om de herstelling vlot uit te voeren.
Maar de buitenplaat verwijderen is zonder lakschade niet mogelijk.

Een nieuwe deur zoeken of aan de scharnierbevestiging een opening maken en langs hier herstellen. Dit is een plaats die je niet goed ziet ook al staat de deur open. Gemakkelijk zal het zeker niet zijn maar ik zou het toch proberen.

Zie de foto met markering waar het bevestigingsplaatje van de scharnier achter zit. :wink:

Ps; Misschien aan de zijkant van deur een opening maken ik zal het eens bekijken.
Attachments
binnenkant van de deur (Small).JPG
binnenkant van de deur (Small).JPG (57.32 KiB) Viewed 3943 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik zou eerst het volgende doen. Op de zijkant van de binnenkant van de deur ter hoogte van het scharnier een lange smalle rechthoek uitsluipen zodat je een duidelijk zicht hebt van hoe de situatie daarachter werkelijk is. Dan kan je het best beslissen hoe je de deur het best kunt herstellen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier nog een schrijven van Stef.

hey Godfried.........dit kan je al zeker op het forum zetten.......matra motoren kunnen veeeeeeeel aan;.......( allez we zullen zien wat het op termijn geeft)maar we stelden dus gisteren vast dat ik al ??n volledig jaar !!!!!!!zonder ventilator achter de radiator rij ;......omdat het thermocontact defect was ........ we verbonden de ventilator door met een kabeltjeen ik bestelde bij simon andreas een nieuw thermocontact ......en en slang met ontluchtingsventiel ( want dat zit vastgeroest)....in parijs kookte de motor op 130 graden max indicatie en kapten we er 6 liter water in !!!! ook 2 spa-flessen van matradeelnemers in onzecollonne;....ongelooooooooflijk op wat een korte tijd dat ik heeeeel veel bijleervan automotoren...... met een matra rije blijft spannend .....omdatje nooit weet of je je bestemming haalt ...tis zo wat telkens het parijs dakargevoel;..........maar voor onder de kerktoren rond te rije ist wel leuk
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Sommige Matra's rijden schijnbaar ook met luchtkoeling :D
Denk dat je dat niet met een 2.2 moet proberen
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Kan je verzekeren dat een bagheera zeker met het weer van vandaag NIET zonder ventilator blijft lopen.

Heb de zwaardere ventilator (Rancho) van Jo gemonteerd en het koelvermogen is voor de helft verhoogd.

Vandaag rondrit gedaan langs het mooie Rekem van Godfried en enkele keren voor rode lichten gestaan waar de ventilator meerdere malen aansloeg.

Telkens werd de temperatuur op een redelijke tijd naar beneden gehaald.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Dat is fijn om lezen. :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jos,
Ik ben niet weg geweest, het was me een beetje te warm.
Past die rancho ventilator zo in de bagheera of moeten er aanpassingen gebeuren. Misschien ook in mijn bagheera plaatsen!! :wink:
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Op de foto is de zwarte deze van de Rancho.
Het ventilator-rad en huis zijn net hetzelfde als van de bagheera.
Enkel de diameter van de motor verschilt
bagheera: 66 mm
Rancho: 78 mm
Hoogte van de motor is 10 mm hoger.
Doch probleemloos ingebouwd, hindert ook niet voor het reservewiel en heeft duidelijk een hoger toerental (maakt meer herrie).

Image
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hij godfried, dan is die wat ik heb liggen toch van een rancho dan had ik toch gelijk he.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goede informatie en een mooie foto, dit maak alles duidelijk.
Dat de ventilator wat meer lawaai maakt is niet erg als de motor maar op temperatuur blijft. :wink:

Harry, inderdaad je hebt de juiste.
Post Reply