connector printplaat Murena

Technische tips of alternatieve oplossingen
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Een goede raad! Controleer uw conrectors op het zekeringpaneel en span de contacten terug aan. Ik heb een controle gedaan omdat ik een contact had in een stekker dat gebarsten was en het heb moeten solderen omdat de dashboard verlichting niet meer werkte. Zie de foto en de gele aangeduide, plaats waar de contacten zo goed als over zijn, je ziet het al als je over alle contacten op de stekker kijkt! Bij een verdere controle heb ik op de groene stekker ook nog twee contacten gevonden die gebarsten waren en heel slecht of geen contact maken, ??n plaatje was over en viel eraf.
Span de contacten van de relais aan als de relais los zitten. Doe dit als de relais verwijderd zijn. Zie foto. Pits de onderkant van de houder terug samen niet alles!!! Ook de contacten van de zekeringen controleren, de zekeringen mogen er niet los tussen zitten. Anders zekering verwijderen en de twee houders iets naar elkaar drukken zodat de zekering terug vast zit gespannen. Indien niet duidelijk dan hoor ik het wel.
Attachments
aanspannen van de contacten voor de relais (Small).JPG
aanspannen van de contacten voor de relais (Small).JPG (57.49 KiB) Viewed 10395 times
Contact uit stekker gehaald 1 (Small).JPG
Contact uit stekker gehaald 1 (Small).JPG (48.64 KiB) Viewed 10395 times
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die klemmetjes in de connectors zijn eigelijk te licht om zoveel stroom door te laten. Door de lichte druk van de klemmetjes op de zekeringsprint is er een verlies aan stroom en dus aan vermogen. Het gevolg is dat de klemmetjes heet worden en zo de connector en de printplaat kapot maken. Ik denk al de hele tijd om een andere manier van een verbinding te maken met die printplaat. Solderen is niet aan de orde. Als ik iets bedenk, laat ik het weten.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ook ik heb me gedachten hier al geruime tijd over laten gaan.
Zou eigenlijk een compleet ander ontwerp moeten worden, want zoals Benny zegt, is dit paneel met de connectors niet berekend op zijn taak.
Op sommige contacten komt wel meer dan 20 Amp.
Je ziet de problemen ook echt op de zwaarst belaste contacten het eerst verschijnen.
Die stekkertjes kunnen het naar mijn mening niet aan.
Wat je ook doet, met het originele ontwerp blijft het tobben.
Was van plan een los paneeltje met steekzekeringen te maken en 30 A relais, maar de ruimte is te beperkt.
Ze komen te hoog uit om het dekseltje er nog op te krijgen.
Een goede oplossing nog niet kunnen bedenken.
Voorlopig zit alles aan de achterzijde op de print vast gesoldeerd.
Was al zo toen ik de auto kocht.
Die klus verdiend overigens geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel het best.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

maar alles heeft nu toch al zo'n 25 jaar gewerkt, als je nu dan vernieuwd gaat dat toch gewoon weer 25 jaar mee, ik zie geen probleem
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Euhhh, het heefft 25 jaar gewerkt maar wel met veel problemen, en naar mate het ouder wordt met nog meer problemen.
Oude electromotoren die veel meer stroom gaan gebruiken omdat ze ouder worden en zwaarder draaien bijvoorbeeld.
Die stekkertjes kunnen gewoon die stroomsterktes niet goed aan met name de achterste connectors laten het afweten.
Overgangsweerstanden zijn ook brandveroorzakers, of in ieder geval goed voor een smeulende hoop draad als het tegen zit.
Wil dit toch wel graag anders zien op de Murena.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ga het voorlopig zo laten. Na een lange rit zekeringsdoos openen en eens voelen hoe warm het is, dan weet je al veel over de toestand er van! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Deze week naar een speciaalzaak geweest. Daar heb ik de volgende connectoren meegebracht
Attachments
1.JPG
1.JPG (22.41 KiB) Viewed 10310 times
2.JPG
2.JPG (11.71 KiB) Viewed 10310 times
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De afstand tussen de aansluitingen zijn gelijk aan die van de originele aansluitingen van de zekeringkast
Op de gepaste plaatsen een gaatje boren van 2 mm en de nieuwe connectoren kunnen gesoldeerd worden
Met de andere connectoren ziet het er zo uit. Je ziet dat die hoger komen dan de originele. De printplaat kan dus niet meer vastgeklikt worden in de voorziene houder
Dan de elektrische draden in de andere connectoren steken en op de nieuwe schuiven op de printplaat.
Attachments
4.JPG
4.JPG (21.78 KiB) Viewed 10296 times
8.JPG
8.JPG (19.39 KiB) Viewed 10296 times
11.JPG
11.JPG (27.47 KiB) Viewed 10296 times
12.JPG
12.JPG (31.39 KiB) Viewed 10296 times
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dit was ik nog vergeten: de nieuwe connectoren kunnen tot 15 amp?re verdragen. Dus ruim genoeg.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooie oplossing Benny.
Is de draadinsteek met schroefjes, of schuif je de draden er zo in?
Weet je zeker dat 15 Amp genoeg is ?
Daar ben ik namelijk niet zo zeker van.
Zal binnenkort is stromen meten in de circuits om daar uitsluitsel in te krijgen.
Zelf zit ik over een ander print ontwerp te denken.
Alleen de ruimte is een beetje beperkt voor andere oplossingen, maar voorlopig heb je het in ieder geval voor elkaar, en daar gaat het om.
Laat het zich maar in de praktijk bewijzen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De draadinsteek is met een schroefje. Ik heb de draad-uiteinden gesoldeerd om een solide massa te hebben. Op de connector op de printplaat staat 15 A bij 380 V en op de connector die erop schuift staat 10 A bij 380 V. Dus 10 A bij 12 V geeft 120 W per connector, dat zou toch moeten volstaan.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gesoldeerde draaduiteinden met boutklemmen zijn in ieder geval goed voor een stabiele verbinding op de connector.
De zwaarste circuits zijn denk ik de raammotoren en de kachelventilator in de hoogste stand.
Ook de motor op de radiator zou een hoge stroom kunnen gebruiken.
Zal dat is nameten, en als dat onder de grens blijft dan is dit een goede oplossing.
Heb zelf nog geen beter idee gehad.
Er zijn momenten dat ik er over denk om de hele zut aan draad er uit te gooien en opnieuw op te bouwen.
Gelukkig kan ik me bedwingen. :D
De motorruimte ga ik wel een nieuwe draadboom voor maken.
Door de hitte is dat allemaal niet zo best meer.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Benny,

Misschien de oplossing om het steeds weerkerende probleem met de oude connectors. Hou ons op de hoogte van wat je in de praktijk vaststelt.

Goed bezig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het zwakke punt zijn de connectoren. Niet de print. Daarom dat ik voor zo'n oplossing gekozen heb.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Zeg Godfried, hoe komt uw print zo proper. Is het een nieuwe?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb geen nieuwe geplaatst, deze zat op de murena bij aankoop. Op de achterkant heb ik een draadje moeten solderen omdat er een brug verbrandt was. Waarschijnlijk werd deze nog kortelings vervangen. Ik heb ze alleen zuivergemaakt met remmenreiniger en er wat siliconeolie opgespoten. :wink:
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Onlangs heb ik de relais vervangen door relais met ingebouwde zekering.
De koplampen (dimlicht en grootlicht) en de mistlampen zijn namelijk niet gezekerd. Met deze relais zijn ze nu wel gezekerd. Nou weet ik niet of het echt nodig is. Er is mij geen geval bekent waarbij er schade is ontstaan door kortsluiting in de koplampen of bedrading. Maar..... baat het niet, dan schaadt het niet.

Image

Image

De relais zijn gekocht bij conrad voor 3,26 euro per stuk, inclusief 30A zekering. Ze passen goed op de printplaat, zonder aanpassingen. Bij het monteren hoeft de bedrading niet losgenomen worden.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een goede oplossing voor een extra stukje veiligheid.
Sluiting in de ongezekerde circuits kunnen leiden tot complete vernietiging van je draadboom, of erger, brand.
We moeten niet vergeten dat die draadbomen net zo oud zijn als de auto
Iedere maatregel om dit te verbeteren is meegenomen.
Zelf haal ik na ieder gebruik de accupool los.
Ga daar een schakeling voor maken, want het is iedere keer klep open en reservewiel verwijderen om daar bij te komen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Zeer goed idee, en een extra zekering kan nooit kwaad.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi, het wordt steeds veiliger. :wink:
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Herman,

Heb vanaf het begin een massa-schakelaar ingebouwd.

Bij elke stopbeurt wordt deze verwijdert en zodoende het hele circuit onderbroken.

Enkel het klokje en de radio (geheugen) niet (staat ergens in een ander topic hoe ik dit aangesloten heb).
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit soort klussen staat allemaal op de lijst van "dat gaan we binnekort doen".
Die lijst is ongeveer 1 meter lang :cry:
Wat ik ook doe, die lijst wordt niet korter :o
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

matrafan wrote:Herman,

Heb vanaf het begin een massa-schakelaar ingebouwd.
.
Dit heb ik ook bij mijn bagheera gedaan, mijn murena zal nog volgen. Het geeft een veilig gevoel dat bijna alles zonder stroom staat als je het voertuig verlaat.
Post Reply