Bagheera 1980....

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
Eunos
Posts: 6
Joined: Wed Jan 28, 2009 5:50 pm

Bagheera 1980....

Post by Eunos »

Na het zoeken van info over de Bagheera, kwam ik op deze site terecht.
2 weken geleden kocht ik (wss) de rode talbot bagheera van tim op dit forum over.

De carrosserie van de bagheera valt dan nog eigenlijk redelijk mee.
Zit een lelijke barst aan de stijl van de voorruit, hoe kan polyester worden hersteld?

Heb de talbot enkel nog maar afgewassen, want was echt enorm vuil. Wagen staat, dacht ik, al hele tijd stil, waar ik zeker op te letten, vooraleer hem te doen draaien? (welke/hoeveel olie...)documentatie omtrent dit type Talbot?

De lak van de wagen is slecht, hier en daar zelfs bijgewerkt met matte verf!! Waar kan ik de originele kleurcode terugvinden? Waar kan ik verder bv. onderdelen zoals sloten/spiegels e.d. vinden?

Chassis ziet er niet slecht uit. Is dik ingesmeerd met iets rutex-achtigs.
Hoe dan ook, denk dat ik er een leuk projectje bij heb....

tips zijn altijd welkom...[/img]
Attachments
DSC00823-800.jpg
DSC00823-800.jpg (54.71 KiB) Viewed 13420 times
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

hoi eunos, welkom en proficiat met je aankoop, hopelijk krijgt de Bagheera nu wel de aandacht die ze verdient :lol:

Die barst in de stijl, is dat niet de plek waar de stijl en het dak samen komen ? zoja daar zit normaal een metalen/chroom lipje over, heb ik hier nog wel liggen. Volgens Tim waren ook de koelbuizen lek, dus let op het koelwaterniveau voor je ze opstart. Verder ontbreekt de onderspoiler.

Als je onderdelen zoekt laat maar iets weten, misschien kan ik je wel verder helpen.

Eenmaal ze klaar is heb je een zeldzame en zeer plezante wagen in huis.
Bagheera X '78
Eunos
Posts: 6
Joined: Wed Jan 28, 2009 5:50 pm

Post by Eunos »

die barst bevindt zicht idd op die plaats. Ziet er wss slechter uit dat het is..
Heb gemerkt dat de onderspoiler ontbreekt; is eigenlijk afgebroken :(

Ben nog even bezig mijn Eunos aan het afwerken. Ik hoop de Bagheera volgend weekend in een andere, betere garage te plaatsen. Zou haar graag op een brug plaatsen, om te zien wat....

qua onderdelen ben ik eigenlijk vooral op zoek naar deursloten/klinken/passende spiegels, en de genoemde onderspoiler...
waren deze universeel met andere Talbot modellen? of...?

Ik hoorde via via dat een zekere Verhulst heel wat onderdelen op voorraad heeft liggen? klopt dit? waar te vinden?
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

spiegels en een nog intacte/gehele onderspoiler heb ik nog wel liggen, Verhulst is gelegen in Beveren, heeft wel wat onderdelen liggen.

check PM
Bagheera X '78
Eunos
Posts: 6
Joined: Wed Jan 28, 2009 5:50 pm

Post by Eunos »

Iemand die me kan helpen? heb vandaag het voorste gedeelte van de wagen gedemonteerd. Kon niet langer wachten.. :D

Hoe kan de rest (eenvoudig) worden gedemonteerd? Kan ik deze 'insnijden' in de voorruitstijl ofzo?

tips/ev. foto's van jullie werkzaamheden....


grtz
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Eunos

In hoeverre wel je de bagheera afbreken of demonteren?

Zo op foto ziet ze er nog goed uit.

Hopelijk valt het chassis ook een beetje mee.

Welkom op het forum en veel plezier met uw nieuwste aanschaf.
Eunos
Posts: 6
Joined: Wed Jan 28, 2009 5:50 pm

Post by Eunos »

Auto valt eigenlijk wel mee op foto. Had lak gepolierd, en dat resultaat viel wel mee...

Bagheera was echter steeds verder 'gelapt en getapt', om wss rijdende te kunnen houden. Wil de wagen eigenlijk zo 'goed' mogelijk, zodat ik me binnen enkele jaren niet hoef te ergeren aan bepaalde dingen....


eigenlijk wil ik gewoon geen half werk doen... :D
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Eunos wrote:Auto valt eigenlijk wel mee op foto. Had lak gepolierd, en dat resultaat viel wel mee...

Bagheera was echter steeds verder 'gelapt en getapt', om wss rijdende te kunnen houden. Wil de wagen eigenlijk zo 'goed' mogelijk, zodat ik me binnen enkele jaren niet hoef te ergeren aan bepaalde dingen....


eigenlijk wil ik gewoon geen half werk doen... :D
Ik ken dat :oops: ....reserveer maar vast 100m2 sleutelruimte en 2 jaar vrije tijd. :wink:

Het virus heeft toegeslagen, je hebt een Matra en je instelling is matra-waardig, gaat dus helemaal goedkomen. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag Eunos, welkom op het forum. Dat ziet er nog een mooie bagheera uit
hopelijk is het chassis ook nog in goede staat.
Je zal nu ook wel het matra virus hebben en daar kom je niet zo maar van af. Maar met die bagheera komt het nu wel goed denk ik.
Ik hoop het toch dat is een prachtige auto daar moet je zuinig op zijn
want die kom je niet meer alle dagen tegen.succes er mee.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Welkom Eunos,
Zit zelf wat meer in de Murenahoek, maar het is altijd leuk om te kijken wat de Bagheera mannen allemaal moeten doen om hun karretje te verbeteren en op te knappen.
Als zo,n auto al een tijdje stil staat, zal er wel het e.e.a. aan te doen zijn.
Zo op de foto heeft hij in ieder geval nog een mooi schilletje.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag eunos,

Van harte welkom op het forum en proficiat met je aankoop. Gebruik onderstaan site voor een pijslijst en alle foto's met onderdelen die hij te koop heeft. Dit alles kan gewoon uit je printer rollen, zeer handig om prijzen te vergelijken.

http://www.simon-auto.de/

Er zijn nog veel onderdelen onder de leden en als clublid zoeken wij de moeilijk te verkrijgen onderdelen voor je. Misschien mogen we je vroeg of laat als clublid verwelkomen. Ook hebben we als club een clubstock die toegankelijk is voor de leden met een aparte ledenrubriek .

Een werkplaatshandboek daar is aan te komen via de club.

Gebruik het forum voor informatie, er is een massa kennis en ervaring onder de forumgebruikers.

Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Eunos
Posts: 6
Joined: Wed Jan 28, 2009 5:50 pm

Post by Eunos »

Hoi,

dank voor de toffe reacties. Met de Bagheera komt het wel in orde. Ben nog jong, maar...
Heb gisteren de beide achterzijden, en dorpels netjes verwijderd. verder op zoek naar roest...

Ik vroeg me af, kan de hele dakpartij ook worden verwijderd (gemakkelijk?). Ik dacht een inkeping te maken naast het raam, en...

Verder ben ik eigenlijk op zoek naar de originele kleurcode. Kan iemand me hieraan helpen? of weet iemand waar die staat?

Khou jullie op de hoogte, voorlopig wel zonder foto's, maar die volgen...
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Hoi Eunos,
Het dak loopt over bovenaan de stijl van polyester naar ijzer.
Normaal zit daar een inox stripje over zoals al eerder door iemand aangehaald.
Dak zit wel over de gehele zijkanten gelijmd op de carrosserie.
Moet met enige brute kracht losgemaakt worden.
Zou als ik U was en als het niet echt nodig is het dak niet verwijderen.
Denk niet dat ge hieronder roest gaat vinden.

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als het dak nog overal goed vast zit zou ik het ook niet verwijderen maar zeker inspecteren. Bij sommige bagheera's zit daar zelfs roest zodat het dak gedeeltelijk los ligt. De voorkant van het dak is het grootste probleem, controleer net onder het dak de metalen constructie!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Tijdens mijn restauratie zat daar totaal geen roest onder.

Heb het dak enkel gedemonteerd omdat ik pers? een open dak wilde en omdat het polyster van het originele dak blaasjes vertoonde.

Nochthans m'n tweede project waarvan trouwens het dak gedemonteerd was vertoonde wel enige roest bovenaan de deurstijlen.

Dus toch effe goed nazien!!!!!
Eunos
Posts: 6
Joined: Wed Jan 28, 2009 5:50 pm

Post by Eunos »

Zal idd nog ff wachten met het verwijden van dit dakpaneel. Het lijkt me er ook op dat dit enorm goed vast zit.

Intss heb ik de wagen wat verder gedemonteerd. Deuren e.d. zijn gedemonteerd. Er is toch behoorlijk wat roest aanwezig.

De auto was ingesmeerd met iets rutex-achtigs, op sommige plaatsen kon ik er gewoon mijn vingers los doorduwen. Ziet er naar uit dat de auto langs achter ook al eens wat werd opgelast.

Bestaat er trouwens een 'truc' om die rutex gemakkelijk(er) ter verwijderen? is nu nogal intensief...Maar wil het toch grondig genoeg aanpakken...Hou echt niet van roest... :lol:

Zou graag wat foto's posten, maar heb wat problemen met de camera...we werken eraan :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Eunos wrote: Bestaat er trouwens een 'truc' om die rutex gemakkelijk(er) ter verwijderen? is nu nogal intensief...Maar wil het toch grondig genoeg aanpakken...Hou echt niet van roest... :lol:
Die roest zul je ongetwijfeld nog wel tegenkomen, volgens mij is dit standaard op alle Matra-modellen fabrieksaf meegeleverd.
Je hebt in ieder geval wel de juiste instelling wat betreft roest. :wink:

Ik hoop echter voor jou dat die rutex niet diezelfde "troep" is die ook onder mijn Grand Raid heeft gezeten...ik ben er weken mee bezig geweest om alles eraf te krijgen.
(zie http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1125 )

Maar met een verfstripper i.c.m. een beitel/plamuurmes gaat het al wel iets soepeler, om alles echt vrij te krijgen heb ik daarna nog een boormachine met staalborstel gebruikt.

Maar probeer alles zo schoon mogelijk te krijgen, dat werkt straks het prettigste bij het herstel en de roestpreventie.
Succes ermee.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Warm maken is de beste oplossing. Als het onderdelen zijn dan brand ik de verf er volledig af en dompel het onderdeel in zoutzuur, dan is de roest ook verdwenen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Bagheera X '78
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Geschrokken van de hoeveelheid werk?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Inderdaad, een beetje geschrokken van het vele werk.

Nochthans op de foto's valt het chassis toch wel mee.

Ik denk dat het matravirus niet hard genoeg gebeten heeft maar wat niet is kan nog komen, wie weet ??????

Jammer dat zoiets dan niet eerst op deze site bekend gemaakt wordt.

Misschien een ideetje om een apart onderdeel te openen op het forum om zoiets of onderdelen aan te bieden !!!!!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedoel je de rubriek Matra koopjes?? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Bedoel je de rubriek Matra koopjes?

Bestaat dit reeds en indien ja waar is dit te vinden???
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Onderaan de indexpagina matrafan, mischien moet het woord koopjes wat dikker.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewforum.php?f=8
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Sorry mijn fout zal volgende keer een beetje beter rondkijken.

Daar deze wagens niet op die rubriek worden aangeboden maar wel op Kapaza en andere sites heb ik hier waarschijnlijk overheen gezien.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Oppassen als je gedachten niet constant bij Matra blijven! Misschien een dokter raadplegen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Oppassen als je gedachten niet constant bij Matra blijven! Misschien een dokter raadplegen! :wink:
Heeft geen zin, het virus is ongeneeslijk... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Virus begint ondertussen weer hard te bijten om aan m'n tweede project verder te doen.

Image

Was een beetje in een winterslaap gedommeld en verder bezig gehouden met meerdere andere werkzaamheden.

Denk toch dat vanaf volgende week het object terug op de voorgrond komt.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De voorkant ziet er al weer lekker fris uit.
Als het zonnetje het een beetje doet is de motivatie er meestal ook wel weer.
Blijft een hobby, dus tijd dat het duurt onbelangrijk, toch?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zie dat je geen dromer bent, je pakt de koe bij de horens. Ziet er al mooi uit dat chassis. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply