gepoetste 530

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
vechtarend
Posts: 40
Joined: Sun Jan 18, 2009 11:14 am

gepoetste 530

Post by vechtarend »

Het resultaat na ??n week afwerken details en poetsen .
Attachments
Afbeelding 833.jpg
Afbeelding 833.jpg (279.98 KiB) Viewed 7009 times
vechtarend
Posts: 40
Joined: Sun Jan 18, 2009 11:14 am

Post by vechtarend »

en nog ??n .
Attachments
Afbeelding 834.jpg
Afbeelding 834.jpg (293.06 KiB) Viewed 7001 times
vechtarend
Posts: 40
Joined: Sun Jan 18, 2009 11:14 am

Post by vechtarend »

eentje extra
Attachments
Afbeelding 837.jpg
Afbeelding 837.jpg (269.33 KiB) Viewed 6997 times
vechtarend
Posts: 40
Joined: Sun Jan 18, 2009 11:14 am

Post by vechtarend »

het laatste
Attachments
Afbeelding 838.jpg
Afbeelding 838.jpg (281.82 KiB) Viewed 6993 times
vechtarend
Posts: 40
Joined: Sun Jan 18, 2009 11:14 am

Post by vechtarend »

Gedane werken deze week

Uitlijnen
Balancheren
Nieuwe rubbers targadak
Afstellen lichten
Opkuisen plaatverlichting
Nieuwe rubber afdichting motorkap
Nieuwe kaarsen
Nieuwe remvloistof
Nieuwe olie
Nieuwe anti vries
Spoelen watercircuit
Vernieuwen rubber onder bagagerek
volledig opkuisen en afwerken kofferuimte vooraan
Herstellen slot koffer achteraan
Afwerken vooruit ( rubber )
Afstelling onsteking
Electrische benzinepomp geplaatst
Koppelingspomp hersteld en lagere en dikkere stootstang gemaakt
Polyester delen van de zetels herspoten in zilver grijs
Nieuwe tapijten gesneden
Afdekplaat vooruimte van waterreservoir en verwarmingsmotor hermaakt
Ontlucht en hersteld verwarming .
Afregelen van de handrem .
Polieren van de bumpers
Herspuiten uitlaten
Nieuwe ruitensproeiers gemaakt op de wissers

En poetsen en nog eens herpoetsen

Veel werk en kapotte handen , maar de moeite waard !!!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ziet er echt goed uit, maar wat is je persoonlijke kijk op deze wagen?
Buiten poetsen kan je er normaal gezien ook met rijden dacht ik zo. 8)
vechtarend
Posts: 40
Joined: Sun Jan 18, 2009 11:14 am

Post by vechtarend »

Ik heb vorige week de wagen afgehaald en de 230 km afstand terug gereden . Alles verliep vlot toen ongeveer thuis de cilinder uit de koppelingspomp vloog .
Na herstelling ter plaatse ben ik goed thuisgekomen maar met enkele bedenkingen .
Eerst en vooral die koppeling , ik had reeds bij vertrek in NL gevoeld dat daar iets abnormaals aan de hand was . Hat was hard drukken en het pedaal bleef lang hangen .

Ten tweede had ik ook last van de vele trillingen en het onnodige lawaai .
De radio werkte maar half en de tapijten schoven heen en weer onder mijn voeten .
Het gas geven en remmen + koppelen was nogal lastig doordat ik zware schoenen aan had en dat de radiotunnel eigenlijk slecht geplaatst is .
Maar aangezien ik soms met karren rond snor van wel 80 jaar en meer ben ik wel wat gewoon . Toch haat ik trillingen en ongeregeldheden aan auto's .
Zondag na de eerste nodige zaken te hebben opgelost , namelijk de koppeling , en enkele trillingen !! ben ik naar Brugge gereden naar de oldtimerbeurs en daarna naar mijn broer in Kortrijk om af te sluiten met een trip naar Lokeren en terug .
Ik moet toegeven !! ik was aangenaam verrast !! Rijd vast op de weg , houd flink de baan , trekt goed op , kortom een auto die goed homogeen zit in de handen .
Wat me vooral opviel was de zuinigheid . De 420 km afgelegd met 34liter hoewel ik de auto niet echt gespaard heb .
Terwijl ik rondtoerde Zondag heeft mijn passagier opgeschreven wat ik nog moest aanpakken en dat heb ik ook deze week gedaan .
Met alles mooi op zijn plaats en in orde gemaakt ben ik vanmorgen om 9 uur vertrokken richting kust en pas 4 uur later terug thuis gekomen . 180 km gebold en 180 km plezier gehad !!!

Al mijn ergernissen waren verdwenen en ik was oprecht tevreden .
Op de autoweg Kortrijk Brugge heb ik eens het gaspedaal getest en ben waarlijk aan 165 km per geraakt . Waarschijnlijk was er nog wat extra uit te halen maar zoveel zeer wilde ik hem of haar niet aandoen .
Ik heb in mijn lange tijd met vele oldtimers gereden en als ik deze wagen vergelijk met vele andere uit die tijdsperiode moet ik toegeven dat alleen mijn Lancia fulvia Zagato 1600 beter deed .
Al bij al een zeer aangename auto die goed baanvast is , waar je het rijden perfect in de hand hebt en kan houden .
Enige minpunt voor mij is de wat povere afwerking binnenin . Het is allemaal wat simpel gemaakt en geeft weinig voldoening , zeg maar weinig nice feelling . Het ovalen stuur vind ik wel leuk en de zetels zitten perfect . Eerder een racer dan een cruiser !!! Maar wel heel speciaal en tof !!!!

Ik heb vorige week verteld dat ik iedere oldtimer die aankoop ( een ziekte ) terug te koop aanbied om zo beter op de hoogte te zijn van de echte waarde .
Deze is geen uitzondering . Vandaag om 15.30 heb ik bezoek gehad voor de Matra , we zijn samen wat gaan rijden en de wagen eens goed overgaan . Die heer wilde 11500 ? geven voor de wagen en dat was zijn totale budget , hij vertelde er echter bij dat hij de 14000 ? vraagprijs niet overdreven vond en dat terwijl hij reeds een tiental wagens was gaan bezichtigen . Hij vond de Matra ??n van de mooiste die hij had gezien en nog niet eens de duurste . Had hij voldoende casch gehad dan was de wagen vandaag verkocht stelde hij nog .
De wagen staat nog steeds op mijn oprit en is dus niet verkocht . Ik zou het trouwens jammer vinden om de wagen zo vlug te " moeten " ver-kopen . Graag zou ik eens wat warmer weer willen ondervinden tewijl ik topless rondrij met de Matra !!! moet nog leuker zijn !!!


Groeten .

Hopelijk is mijn tweede start op dit forum een betere !!!!!
Sorry .
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Integreren??, tja het ligt in jou handen.
Het zit er duidelijk (nog) niet aan te komen het Matrafiel zijn en als ik eerlijk mag zijn is het bij mij ook pas later gekomen. Het zit er nu wel in en zal er lastig uit te krijgen zijn.
Nu ga ik ook niet beweren dat Matra het ?einde? is maar het is wel een heel apart verhaal . De 530 is echter geen topwagen en ja, je slaat een paar nagels op de kop als je het nuchter bekijkt??.daar loopt het voor jou denk ik fout.
Rationele mensen begaan een vergissing als ze deze wagen kopen.
Ik vind dat de 530 mij heel veel genoegen gunt, maar dat zal helemaal niet opgaan voor een breed publiek! Nu spreek ik openhartig, de 530 is helemaal geen goede wagen als je het op comfort begrepen hebt, heeft een heel uitgesproken karakter, maakt aardig wat lawaai, ruikt regelmatig naar benzine, is erg vermoeiend, ?????. ik zal maar stoppen zeker ???????.. maar ik vind het heeeeeerlijk. O ja, dit toch nog even, sommige mensen vinden het ook een laat ik mij zacht uitdrukken ?niet zo mooie wagen? maar doorgaans wordt je dat niet zo meegedeeld.

Als je dit van een wagen verlangt dan is de 530 een optie, anders????best afblijven.
Deze Matra is een ?gevoel? wagen waar echt niet iedereen met overweg kan of wilt.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je hebt niet stil gezeten zie ik, ziet er mooi en betrouwbaar uit.
Prachtige M530. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply