Bagheera houdt in bij 4000tr/min

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
MatraBagheera
Posts: 4
Joined: Sun Jan 25, 2009 3:05 pm

Bagheera houdt in bij 4000tr/min

Post by MatraBagheera »

Ik heb een probleempje met mn Bagheera, bij 3500 ? 4000 toeren houdt de motor in, hij blijft wat schokkelen en pruttelen. Soms als ik er eenmaal over ben kunnen gaan trekt hij weer door, maar soms krijg ik hem er ook niet over getrokken en is het dus begrenst rijden tot +- 4000tr/min.
Ik dacht misschien aan de centrifugaalvervroeging die blijft hangen. Zou dit een mogelijkheid kunnen zijn? Dat zal waarschijnlijk wel met een veertje werken ofzo denk ik? Voor de rest zouden de carburators goed moeten afgesteld zijn, de bougies ook net vervangen en eens gekuist, platines net vervangen, nieuwe rotor op de verdeler, verdelerkap proper gemaakt. Wat ik wel merk is dat wanneer ik het primaire spanningsbeeld meet, de oscillatie van de spanning bij de eerste cilinder toch wel aanzienlijk langer duurt dan bij de anderen wanneer de contactpunten geopend zijn.
Wegens mijn beperkte praktijkservaring dacht ik van hier maar eens rondvraag te doen bij mensen met wat meer kennis van zaken... Dus als er iemand een sugestie heeft, deze is altijd welkom. Alvast bedankt.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Vacuumlek in de inlaat??
MatraBagheera
Posts: 4
Joined: Sun Jan 25, 2009 3:05 pm

Post by MatraBagheera »

jurgen M wrote:Vacuumlek in de inlaat??
Dient de vacuumvervroeging niet voor de lage toerentallen?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

jurgen M wrote:Vacuumlek in de inlaat??
Ik bedoel in de inlaatcollector, ik had daar ook een lek met slechtdraaiende motor tot gevolg.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Bij laag toerental is er minder vervroeging nodig omdat de verbranding beter kan volgen.
Bij hoog toerental is er meer vervroeging nodig om de verbranding vroeger te laten beginnen.
Er is immers minder tijd voor de verbranding, dus moet men ze vroeger laten beginnen.
Hebben de bougies een mooie witbruine kleur?
Heb je onlangs verse benzine getankt? Benzine veroudert snel en kan na een paar maanden reeds voor slechte verbranding zorgen.
Vooral als de wagen maanden of zelfs jaren heeft stilgestaan.
Ik was zo snugger om drie jaar oude benzine te gebruiken om mijn Bagheera op te starten. Die wou ook niet in toeren en draaide allesbehalve rond...
Een nieuw benzinefilter en verse benzine + reinigen van alle sproeiers en het probleem was opgelost.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
MatraBagheera
Posts: 4
Joined: Sun Jan 25, 2009 3:05 pm

Post by MatraBagheera »

De motor is helemaal gereviseerd geweest een 10000km geleden, de carburators hebben ook een volledige revisie gehad, er staat nog niet lang een nieuwe naftfilter op, ik tank geregeld nieuwe benzine, altijd Esso Supper Plus. Het enigste dat niet vernieuwd is geweest is de verdeler en de bobine, dus mijn eerste gedacht was om daar te gaan zoeken.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Even het vervroegings mechanisme smeren onderin de verdeler, kan wel is wat roestig zijn.
Ook de opbrengst van de brandstofpomp kan te laag zijn waardoor bij hoge vraag er niet genoeg geleverd kan worden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
MatraBagheera
Posts: 4
Joined: Sun Jan 25, 2009 3:05 pm

Post by MatraBagheera »

Ik heb de verdeler eens opengehaald en bij de centrifugaalvervroeging merkte ik dat er een slappe veer met dunne draad langs de ene kant zat en een straffere veer met dikkere draad langs de andere kant. Is dit normaal, of moeten het 2 dezelfde zijn? Ik heb er wat WD-40 op gespoten en terug gemonteerd en draait perfect momenteel. Nu nog even afwachten om te zien hoe lang het goed blijft...
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Die dikke en dunne veer is ok
Post Reply