Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb deze vervelende klus geklaard met een verfafbrander.

Deze geeft niet zoveel rook en vuur als een gasbrander.

Op de witte laag branden tot er blaren op komen en dan plamuurmes eronder en afsteken.

Gaat redelijk goed maar het blijft toch een z?????r vervelende klus.

De eindafwerking zal des te mooier zijn.

Dus "VOLHOUDEN"
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

matrafan wrote:
Dus "VOLHOUDEN"
Zal niets anders op zitten, maar eerst een weekje pauze om de blaren in m'n handpalmen te laten verdwijnen... :oops:

Afbranden heb ik ook al geprobeerd.
Maar door die vele tectyllagen die er ook nog overheen zitten gaf het een resultaat van een zwarte druipsteengrot gecombineerd met de rook- en vuurontwikkeling van een brandende olietanker... :lol:
Een gigantische stank- en smeerbende dus, ben daar maar gauw mee gestopt.

Ik zal dan maar gewoon op de oude manier verder moeten gaan, heb dus nog wat blaren in het vooruitzicht. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Veel sterkte gewenst. Ik heb mijn Bagheera volledig met de verfstripper ontdaan van alle troep.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is niet de bedoeling om met de gasbrander alles af te branden maar het is zeer vlug warm en hierdoor kun je sneller werken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Het is niet de bedoeling om met de gasbrander alles af te branden maar het is zeer vlug warm en hierdoor kun je sneller werken. :wink:
Helaas is die tectyl ook zeer brandbaar...daardoor kan ik niet met een brandertje "opwarmen", het staat meteen in de fik of smelt weg als een druipkaars. :-?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig, ik heb het met een gasbrander kunnen doen. Veel rook en stank dat was er wel bij maar het ging redelijk vlug. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo, de grote smeerklus is inmiddels bijna klaar....Alleen de wielkassen aan de voorzijde nog.

Image

Er zijn dus bijna 2 vuilniszakken vol met tectyl en andere troep onderweg gekrabt...19 kilo totaal en ongeveer 60 uur verder... :o
Nu is pas duidelijk alle roestschade te bekijken.
De meeste onbedoelde gaten waren mij inmiddels al wel bekend, nu kun je die "roestspinnewebben" ook goed zien, net als alle oppervlakteroest in de naden.
Alle verdere delen van de bodem die nu nog zwart (of symbolisch aanwezig) zijn worden er uit geslepen, en vervangen door gezond plaatwerk.

Image

Image

Image

Dit zal dus ook nog wel een lekker klusje worden waar ik een paar maandjes zoet mee zal zijn.
Het zal echter nog wel even duren voordat ik hier aan kan beginnen, de drukke tijd op mijn werk breekt ondertussen ook al weer aan. :evil:

Ondertussen ben ik ook maar eens begonnen met de beide portieren, deze zijn van de onderzijde (ook al dus) aardig rot.
Dit kan ik tenminste nog mooi tussendoor doen in de schaarse avonduurtjes.

Image

Oh ja, nog even een sleutelvraag...
Is het bij Matra normaal dat er zoveel verschillende sleutels bij de auto horen?
Ik heb dus 1 sleutel voor het contact, 1 sleutel voor de beide portieren, 1 sleutel voor de achterklep en 1 sleutel voor de tankdop...
Best lastig dus, termeer dat ze allen ongeveer hetzelfde eruit zien (op de contactsleutel na dan).
Ik heb inmiddels dus al weer een sleutel gemold doordat ik dacht dat het slot zo zwaar ging... :oops: ...lang leve de nieuwe reservesleutels. :evil:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Ik heb zelf enkele jaren met een Rancho rond gereden en ik had ook 4 sleutels,1 de beide deuren, 1 benzine dop, 1 voor het stuurslot en 1 voor de achterklep of ruit.
Wat die deuren betreft lijkt het mij beter om uit te kijken naar twee goede deuren van een driedeurs Simca 1100, je vindt deze zelfs nog nieuw en voor een prijsje.

Mvg,

Jean
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Het verhaal met de 4 verschillende sleutels bij Rancho klopt inderdaad. Eens je met de wagen begint te rijden went het echter wel snel en let je er niet meer op.
Je 'voelt' wel altijd of je je sleutels op zak hebt of niet!!!
Vandaag de dag lijkt 4 verschillende sleutels voor ??n wagen 'absurd'. In de jaren 80 was dat heel normaal.
Succes met het verder verloop van de restauratie. Het werk dat je tot nu toe al geleverd hebt is gewoon prachtig.

Groetjes . Andr
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ow... :-? ...schijnbaar dus toch Matra-eigen, zo'n sleutelcollectie.
Ik zal daar dus blijkbaar maar mee moeten leren leven.
Misschien dan iets voor later om de sloten zo om te bouwen dat er toch dezelfde sleutels in passen, met behoud van het originele uiterlijk.
Ik heb inmiddels 1 slot uit elkaar gehaald om het oude sleutelrestant eruit te krijgen, ze lijken zo op het oog wel verdacht veel op de sloten van m'n suzuki sj413....wie weet. :wink:

Wat die portieren betreft, ik ben al bijna een jaar op zoek geweest naar goede vervangers.
Ze zijn echter allen op dezelfde plek slecht, en voor de paar goede die me aangeboden zijn werd gelijk de hoofdprijs gevraagd...275 euri per stuk. :cry:
Ik slijp de gehele onderzijde (binnenkant) er nu gewoon uit en maak zelf een nieuw stuk, het plaatwerk aan de buitenkant is (vreemd genoeg) nog gaaf.

Maar bedankt voor jullie snelle reactie en het meedenken.

Groeten, Patrick.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Patrick,

Je pakt het werkelijk zeer goed aan. Dit gaat ??n van de mooiste en beste rancho's worden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo, de beide portieren zijn inmiddels ook weer hard.
De situatie voor het herstel:

Image

...en de situatie na anderhalf week alle vrije uurtjes in de schuur knutselen:

Image

Alles dus uitgeslepen en vervangen voor 1,5mm plaatwerk.
Zal de komende jaren in ieder geval geen problemen meer gaan geven.
Ik heb echter wel besloten de rubbers die de Grand Raid onderaan de portieren heeft zitten (een Grand Raid accesoire) eraf te laten, deze rubbers sluiten de afwateringsgaten af wat de portieren dus niet echt ten goede komt.
Deze rubbers dienen echter alleen maar om de dorpels vrij te houden van modder en zand zodat je broekspijpen schoon blijven bij het in- en uitstappen... :-? ...ben toch niet van plan om de Grand Raid in te gaan zetten voor offroad-gebruik. (daar heb ik m'n Suzuki SJ413 wel voor :lol: )

De reden dat het blikwerk aan de buitenzijde in een nog zo gave staat is is me nu ook wel duidelijk: blijkbaar is de buitenplaat al eens een keer in z'n geheel vervangen.
De sticker met het onderdeelnummer zat nog in de onderkant geplakt. :lol:

Image

Maar ik ga nu voorlopig even (noodgedwongen) een pauze inlassen, de kerstdrukte is inmiddels weer begonnen op het tuincentrum waar ik werk.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Prachtig werk. Vakkundig hersteld. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja je ziet maar waar een wil is,is een weg.Het is fijn om daar ook van mee
te genieten dat zie ik graag doe zo verder en veel succes er mee.



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik ben ondertussen maar een beetje bezig de vele emmers en potjes met onderdelen weer een beetje samen te stellen tot grotere gehelen.
Het begint inmiddels en beetje te koud te worden voor het sleutelen in m'n onverwarmde schuur met al dit priegelwerk, en tevens wil m'n vrouw mij ook wel eens een avondje gezellig in huis houden...

Heb dus van de nood maar weer een deugd gemaakt:

Image
Image

Gezellig warm sleutelen onder toezicht van vrouwlief! :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Denk niet dat je vrouw dat bedoelde met een deur in het huis zetten 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

dat is nog es met de deur in huis vallen :lol:
Bagheera X '78
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Je hebt een goede vrouw, daar is geen twijfel aan. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

GODFRIED wrote:Je hebt een goede vrouw, daar is geen twijfel aan. :lol:
Yep, ze is echt een schat, en heel begripvol.
Ze heeft me zelfs nog even geholpen met dat priegelwerk om alle stangetjes aan het slot bevestigd te krijgen.
Waarschijnlijk ook al een tikje meegekregen van het matra-virus....

Maar ik wil haar dan ook nog niet ruilen tegen 10 Matra's in concoursstaat. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Krijg af en toe wel eens wat hulp van m"n vrouw maar de onderdelen in de living monteren dat is me tot op heden niet gelukt.

Denk ook niet dat het er ooit van gaat komen.

Heb dan maar een warmeluchtblazer in de werkruimte aangeschaft (met instemming van die van ons) zodat ik zeker het werkterrein niet ga verleggen in de winter.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is een zeer goede oplossing. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

christian mandard wrote::D Bonjour je ne comprends pas bien les textes d?crivant le travail effectu? sur ce Rancho mais je ne peux qu'?tre admiratif et penser tr?s fort au travail effectu? sur le mien.Je renouvelle donc toutes mes f?licitations au propri?taire de ce beau v?hicule.En france il faut savoir qu'il n'en reste pas 500 et sur les 500 tous ne roulent pas.
Voici l'adresse de mon site concernant la restauration de mon Rancho
www.marancho.fr .Encore bravo pour ce superbe travail.
Oei....
Dit is voor mij moeilijker dan een auto restaureren...hier snap ik dus echt niets van. :oops:

Is er hier iemand die dit voor mij kan vertalen?

De site www.marancho.fr ken ik al een 2-tal jaren en staat ook bij m'n favourieten ingedeeld.
De foto's op deze site hebben mij goed geholpen om alle kwetsbare punten van de Rancho aan te duiden en hebben mij zo dus al een paar keer behoed voor een miskoop.
Maar helaas spreek ik dus geen woord frans, ik was vroeger liever aan het sleutelen in plaats van op te letten in de franse lessen op school.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In het kort.
Hij begrijpt ook geen snars van wat hier staat maar vind hij dat je een fantastische klus er van maakt.
Het doet hem denken aan de tijd dat hij er mee bezig was.
Hij feliciteert je ermee.
Daarna verwijst hij naar zijn website.

Je kunt is naar http://nl.babelfish.yahoo.com/ gaan, en de franse tekst daar in laten vertalen naar Engels en Nederlands.
Is wel lachwekkend, maar je kunt de clou er dan wel een beetje uit halen.
Zo doe ik dat ook.
Mijn Frans houdt ook op bij trotoir, dressoir en Matra :D maar hier haal ik nog wel een beetje het Frans mee op.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ok?,
Ik zal die site van babbelvis dan ook maar eens gaan proberen, er zit nog een p.b. van hem in m'n postvak.
(Ik hoop dat hij nog wel een beetje engels begrijpt dan voor het antwoord.... :lol: )

Bedankt.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even weer een update.

Door de kerstdrukte op mijn werk (tuincentrum) heb ik in december helaas niet veel kunnen doen aan de Grand Raid.
Heb dus gedurende de maand december de 7 velgen (ja 7 stuks, 4 onder de auto, 2 reserve met de Bab-Terre terreinbanden en 1 reserve met een normale band) allemaal gestraald en gespoten.

Image
Image

Zien er weer als nieuw uit en zijn inmiddels ook weer van fris rubber voorzien.
Alleen die fabrieksoriginele Bab-Terre terreinbanden zijn weer teruggeplaatst, deze zijn niet meer te leveren.
Rijden met deze banden kan ik niet meer, ze doen alleen dienst voor de sier. 8)

Image
Image


Maar de kerstbomen en ballen zijn inmiddels allemaal de deur uit, dus ik wil weer verder met de Grand Raid.

Het goede nieuws is dat ik nu de gehele maand januari vrij ben, ik ga even een beetje overuren wegwerken.
Het slechte nieuws is echter dat het nu veel te koud is om buiten te gaan lassen aan het chassis... :evil: (ik kan binnen in de kas niet lassen i.v.m. brandgevaar)
Jammer, ik had eigenlijk gehoopt dat ik deze maand al het laswerk zou kunnen doen, maar ik heb dus nog geen geschikte verwarmde locatie kunnen vinden.

Maar ik heb tot nu toe nog niet helemaal stil gezeten, ik heb de motor dus maar eens aangepakt.
De motor is na de demontage dus zo op een pallet gezet, in een hoekje weggezet en verder niet meer naar om gekeken.

Image
Image

Deze motor heeft inmiddels 165.000 km gedraaid, maar heeft al eens een revisie ondergaan.
Aangezien er op verschillende plaatsen ergens olie weglekte moest er toch wat aan dedaan worden.
Ik ben maar eerst eens begonnen met het gehele blok schoon te maken, ook de motor zat goed in de tectyl gespoten... :evil: ... en daarnaast heeft de weglekkende olie ook de nodige stof en rommel verzameld.
Vervolgens heb ik maar eens een compressiemeter op het blok losgelaten.
Alle cylinders de druk netjes zo tussen de 8,6 en 8,7 bar op de meter. Daar ben ik dus al heel blij mee, het blok hoeft tenminste niet geheel uit elkaar.

Wat me echter niet aanstond was al die lekkage, dus heb ik de motor wel helemaal kaal gemaakt.
De eerste lekkages waren al snel gevonden.
De kurken pakking van het kleppendeksel was 3-delig en liet dus de nodige olie door.
Ook de carterpakking sloot niet geheel af, en de aftapplug van het carter miste ook de nodige afdichting.
Verder sloot de electronische oliepeilstok niet goed af.
Allemaal lekkages die simpel opgelost zijn dus.

Image
Image

Aangezien ik alle delen toch al los had liggen heb ik hier her en der ook maar eens de kwast overheen gehaald.

Image
Image

(...ja inderdaad, weer in de woonkamer dus want de verf droogt niet in m'n koude schuur.... :oops: )

Het tussenresultaat is dus weer mooie, schone en glimmende onderdelen...

Image
Image

...en het eindresultaat een mooie, schone, gezonde (en nu hopelijk lekvrije) motor. :D

Image
Image

Image
Image

De laatste lekkage bleek tussen de versnellingbak en het differentieel weg te komen.
Maar hier hoef ik niets aan te doen.
Dit gedeelte wordt dus geheel vervangen door een inmiddels al gereviseerde versnellingbak met een normaal differentieel.
Het originele dif is een Grand Raid 30% sperdif waarvan de frictieplaten zijn versleten, ik heb deze frictieplaten nog steeds niet kunnen vinden (net zoals de kortere bijbehorende aandrijfas).

Image
Image

Ik hoop echter dat ik de benodigde onderdelen ooit wel eens een keer zal vinden.
Ondanks de slechte rij-eigenschappen (met name in scherpe bochten) hoort dit sperdifferentieel eigenlijk wel in de Grand Raid gemonteerd te zitten.


Tot zover deze update.

Het zal voor mij nu wachten worden op geschikt lasweer buiten (of een geschikte overdekte en verwarmde ruimte) voordat ik weer verder kan.
Men klaagt al wel een paar jaar over de opwarming van onze aarde, maar ik merk er hier nu helemaal niks van.
De thermometer buiten geeft hier momenteel -10 aan.... :evil:

Groeten,
Patrick. :wink:
Last edited by Muddy Bandit on Sun Jan 11, 2009 7:07 pm, edited 1 time in total.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
andré
Posts: 189
Joined: Sat Oct 13, 2007 9:47 pm
Location: Leopoldsburg

Post by andré »

Hey Patrick,

Zoals steeds is het een plezier om te zien hoe grondig je te werk gaat.

De 'puzzle' begint toch stilaan vorm te krijgen. Alles bij elkaar genomen heb je toch al een pak werk verricht. En die koude, da's een 'reminder' om later met veel nostalgie terug te denken aan al die mooie knutsel-momenten.
Het resultaat zal zeker prachtig worden.
Nog veel succes ermee!

groetjes.
Andr
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er weer super uit allemaal.
Waar haal je de tijd vandaan om dit allemaal even zo tussendoor te doen.

Denk dat een lekvrije Simca motor een illusie is, als je niet alle pakkingen en keerringen vervangt, na al die jaren.

Zijn die assen die je zoekt anders als voor de 1100 op de Rancho?
Heb er voor de 1100 nogal wat voorbij zien komen in mijn zoekacties de laatste tijd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dit is een voorbeeld hoe het moet. Je gaat nog veel meer plezier beleven aan deze Rancho dat staat al vast. Prachtig om je werkzaamheden te volgen. Doe zo verder. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Prachtig werk. Hoe heb je die onderdelen zo mooi kunnen reinigen en zo blinkend gekregen? Ze zien er als nieuw uit.
Post Reply