Het grote remmentopic van Herman. een vervolgverhaal.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zie die slangen toch als een slijtage deel, welke preventief moeten worden vervangen.
Aangezien ik geen flauw idee heb wanner deze voor het laatst zijn vervangen ga ik dat toch maar doen.
Heb alle rekeningen van de auto sinds 1990.
Daar staan geen remslangen bij.
Dat betekent dat ze wel 20 jaar oud kunnen zijn of ouder.
Geen prettig gevoel.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Remslangen rvs omvlochten bij biesheuvel voor 78 euro complete set.

http://www.biesheuvel.nl/shop/cat/2869/matra
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gisteren de zuiger maar is uit elkaar gehaald.
Image
Image

Ziet er allemaal goed uit.
De handrem hevel werkt ook naar behoren.
Als ik er aan trek dan komt de bout in de cilinder een stukje naar boven.
Dat heeft mij doen besluiten de achterkant van de cilinder niet uit elkaar te trekken.
Daar heb je namelijk ook speciaal gereedschap voor nodig.

Het probleem met deze cilinders is dat de plek waar de borgnok zit niet best meer is.
Image
Image

Deze wil ik overzetten naar de andere kant.
Precies er tegenover.
Daar is het alluminium nog in prima conditie en kan ik het gat op de juiste diepte maken.
Image

Er moet dan ook een gaatje aan de andere kant in de remtang gemaakt worden.
Image
Image

Nu zit in deze cilinder een borgnok die volgens mij niet origineel is.
Image

Heeft iemand gegevens van deze nokken,zijn ze nog te vinden en hoe zien de originele er uit?
Ttwijfel nog om voor de RVS slangen te gaan.
Die zijn bij Biesheuvel inderdaad een leuk prijsje.
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 11:29 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

De borgnok heb ik vervangen door een m5 boutje. Als ik me goed herinner, heb ik in het metalen gedeelte m5 schroefdraad getapt.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

BELGIE
Dit is Belgisch, en dan is het logisch.............naar Belgische norm. :lol:
Dat iemand dergelijke slangen steekt, die hoogstwaarschijnlijk beter zijn als origineel en al helemaal jonger als het origineel, daar moet je je hersens voor pijnigen om het zo te zien ...... als je die al hebt tenminste.

Dus het is weer een typisch verhaal dat tegen alle logica ingaat, en nu schaam ik mij even Belg te zijn. Maar er zijn ook dingen waar we heerlijk hoog met scoren, ???? we kunnen kibbelen als de beste, we hebben de naam heerlijke sjoemelaars te zijn ook op politiek niveau, .....enz.

Alleen bij Matramania hebben we er weinig last van! :D
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Als we daar nu even over nadenken, dan komen we tot een correcte en juiste verklaring waarom die remslangen met het RVS omhulsel in Belgi? niet aanvaard worden op de keuring.
Als je als keurder onder een auto staat dan is het logisch dat je iets dat je niet kan nazien of het verborgen gebreken kan vertonen door een omhulsel in wat voor materiaal ook, je dit niet goed kan keuren.
Ze hebben wel degelijk gelijk, want het gaat tenslotte om uw veiligheid.
Nu kan je stellen waarom worden dat soort slangen dan gemaakt?
Ze zijn afkomstig uit de racerij en daar hebben ze geen lang leven, max. een a twee koersen, dus daar stelt het probleem van gebreken die door de ouderdom onstaan niet.
Dus de algemene conclusie is dat die Belgen toch niet zo dom zijn. :lol:

Mvg,

Jean
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Jean
-------------
Ze zijn afkomstig uit de racerij en daar hebben ze geen lang leven, max. een a twee koersen, dus daar stelt het probleem van gebreken die door de ouderdom onstaan niet.
------------------------------------------
En zo zie ik het eigenlijk ook.
Denk dat de staalflex het niet worden.
Ik zie eigenlijk liever ook hoe de conditie is van deze slangen.
Met de murena hoef ik niet te racen, dus of de pedaalslag wat harder is en 3 mm minder diep hoeft te worden ingedrukt jeukt me niet zo.

wat betreft het M5 boutje van Bart heb ik het idee dat die los zou kunnen trillen en het kopje komt precies op het glijvlak van de tangen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Yep, zo had ik het niet bekeken. Maar ik deel een andere mening en ik vrees echter dat het er in praktijk wel anders toe gaat.
Wel stel ik mij de vraag waarom deze, normale slangen, dan niet om de XXX aantal Km verplicht dienen vervangen te worden!!!!!
Hier een persoonlijke ervaring dan om dit te staven, Mercedes Vito 160000Km en zonder remmen door slangbreuk!! Gelukkig op een moment dat de wagen reeds stil stond. Na inspectie en vervanging kan niemand mij overtuigen dat dit als probleem bij deze wagens niet bekend is, bij de technische controle is niets gemeld!!!
Mijn stelling is dat iemand die afwijkende (laat mij stellen betere) componenten steekt zeker met zijn wagen bezig is en niet de bedoeling heeft rommel te gebruiken, het kost trouwens ook een veelvoud. De levensduur is echter, in tegenstelling tot wat hier is gemeld, langer.

http://delnorth.ru/netcat_files/Image/S ... unt(1).pdf
http://www.movit-nederland.nl/htmlpages ... =producten
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Paul,

We gaan ons landje eer aan doen en we gaan wat kibbelen. :lol:
Het aantal km is geen referentie, maar eerder de leeftijd van de slang.
Er zijn mensen onder ons die op 1 jaar +/- 150.000km bij mekaar rijden=slapen in de auto, maar ze zijn er.
Als je daar de slangen gaat bekijken, dan zien die er als nieuw uit.
Maar de chauffeur met dezelfde aantal km, maar dan gespreid over 12 of 13 jaar of zelfs meer, dat zal een heel ander resultaat geven.
Daar juist komt het probleem bij de keuring boven water, de mooie RVS slangen blijven er mooi uitzien , maar wat met het rubber dat er in verwerkt zit daar kun je geen controle maken op het achteruit gaan van de kwaliteit van het rubber en dat is toch het materiaal dat er moet voor zorgen dat er geen lekkage is van remolie.
Ik ga hier toch nog even meegeven dat ik de dingen zeker niet slecht vind, maar zoals je zelf al meegeeft de prijs is een struikelblok, want je kan er 2 normale sets van kopen en dat is toch goed voor +/- 20jaar Matra fun.

Mvg,

Jean
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D Leuk :lol: , wel die Vito was 8j als het probleem zich voordeed niemand heeft mij ooit attent gemaakt op het feit dat die dingen best al eens vervangen mogen worden.
Ik was wel even geschrokken en stel mij de vraag hoeveel mensen dit niet meer kunnen navertellen.
Dan blijf ik bij mijn stelling dat deze slangen verplicht zouden dienen worden vervangen.
Ik neem ook aan dat in verhouding de staalflex langer zouden meegaan daar ze niet of minder belast woden en dienen uit te zetten. Zelfs al zouden ze van dezelfde rubber zijn voorzien.
Last edited by Paul on Sat Jun 21, 2008 8:58 pm, edited 1 time in total.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik maak het nog even sterker.
Een van de auto's die ik nieuw gekocht heb was een Berlingo.
Bij de 2e keuring (dus 4 jaar oud en 70.000km)
werd deze afgekeurd op de remslangen voor.
De keuring was verricht door een onafhanklijk bedrijf dat keuringen verricht voor garages.
De zogenaamde vliegende keurmeester.
Er zat wat tectyl op de slangen en daardoor was het afkeur.
Vond het onzin bij een auto van 4 jaar oud.
De nieuwe slangen zijn er op gegaan en goedkeur.
Heb de oude slangen terug gevraagd.
Na reinigen met wat wasbenzine kwamen ze er keurig onder vandaan.
Soms is het echt belachelijk.
Last edited by oetker on Fri Mar 30, 2012 7:43 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het valt nog niet mee overal de onderdelen vandaan te trekken, maar het begint toch al een aardig beetje te worden.
De remschijven voor de voorzijde.
Image
Image
De rempads voor de achterzijde.
Image
Image
Komen bij www.autopartsonline.nl vandaan en waren €80 pads en schijven bij elkaar, incl verzenden.
Waren zonder draadjes voor waarschuwing, maar dat wilde ik er toch al af halen.
Zie daar de zin niet van in.
De rempads voor de voorzijde waren niet meer leverbaar.
Daar zijn nog al wat misverstanden over.
Er gezegd dat je de blokken van de Samba/Solara/1501/1307/1308 kan gebruiken, maar die zijn 1 mm dunner en de samenstelling van de voering is anders, waardoor er geheel andere remeigenschappen ontstaan.
Ook sluiten ze niet geheel fysiek aan op de schijf.
De enige echte goede zijn de originele natuurlijk, maar ook de Ferodo FDB235 (A) en vergelijkers zijn geschikt.
Je moet er op letten dat de dikte 15 mm en de hoogte 48 is.

De remleidingen liggen ook klaar.
Image
En ook de remkrachtverdeler.
Image
Voor de achterzijde is een ombouw naar Alfa schijven geplanned.

wordt vervolgd.
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 11:39 am, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik heb er nog een paar bij cor achtergelaten, waarschijnlijk heeft hij ze nog nog 9 dacht ik
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die er bij mij op zitten zijn 8.5, en dat is te weinig.

@Henk
9 mm is de minimale dikte dus die zitten op de grens.

Ik probeer het even bij Ruud, anders maar 2 nieuwe bestellen :cry:
Alternatieven zijn er niet voor, als je niet een hele toestand met Alfa schijven aan wil halen (NB: draaien boren).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb 92? betaald voorste remschijven en blokken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Welke blokken heb jij gekocht Godfried?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Heb van het weekend remblokken gekocht van het merk DON (zie foto).

Afmetingen exact dezelfde als de originele zelf de kabellengte dus ik denk dat de namaak toch hetzelfde zijn.
Het enigste verschil kan hem zitten in de samenstelling van de remvoering.
De deze zijn van de simca 1307/1308 VOOR ik ga ze gebruiken voor de bagheera type II ACHTER.


Image
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Nog even over remslangen:

Ik heb nu een oude mercedes onder handen. Alle 4 de remmen staan vast. Heb nu alle remklauwen gedemonteerd. En nu blijken 3 van de 4 remslangen dicht te zitten. Van de buitenkant zien ze er nog goed uit.

Dus: uiterlijk zegt niets over innerlijk 8)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@Godfried.
De verschillen zijn ook maar 1mm in dikte en hoogte.
Origineel 15mmx48mm tegen 14mmx49mm.

Dit is wat Roy4Matra erover schrijft.(De UK dealer van Matra).

Quote Roy4matra.
--------------------
The correct front pads are Ferodo FDB235 and the correct rear pads are Ferodo FDB106 or equivalents.

FDB114 are similar to FDB106, same shape but thinner and will fit and can be used in the rear, but neither should be used in the front calipers of a Murena as they are the wrong shape and do not sit on the disc correctly. These have been sold in the past as front pads and I pointed out the mistake to the culprit a long time ago.
I hope they are not still selling 114 or 106 for the front...

The original FDB235/106 or later 235A/106A had different pad compounds as well as being a different shape, which was another reason for not using the rears in the front leaving aside the fact that they don't sit on the disc correctly.

Roy
----------------------------------------------------------------------------------
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is nogal verwarrend wat er zoal als rempads voorkant wordt aangegeven in veilingen solara/1510/1307 enz.

Heb even op een rijtje gezet wat ik zoal tegenkom.
Rempads van 14mm, 15mm, en 18mm dik.
Worden er rempads verkocht voor een Solara die voor een Rancho zijn.
Worden er geventileerde remschijven aangeboden voor een Solara.
Worden er rempads voor Murena aangeboden die er absoluut zeker niet in horen. (NB: model totaal anders in de afbeelding).
Erg verwarrend allemaal.

Ik ga op save in dit geval, en voor de FDB235 of afgeleiden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De remblokken die ik gekocht heb werden samen aangeboden in een set met de remschijven.

Hier het merk en de nr Optimal 3502 WVA 20421 (30c15) dit staat op de blokken.

Het zoals Herman aanhaalt er wordt veel aangeboden wat niet past, dus uitkijken is de boodschap. Ik heb zelf al verschillende spullen gekocht die niet passen en toch werden aanbevolen voor mijn bagheera!!

Herman, staat dat gedoe met die Alfa schijven ergens beschreven???

Matrafan,
Ik vrees dat de remblokken die je hebt gekocht voor de bagheera achter niet zullen passen en ontbreekt namelijk een nokje (stut) op waar de remzuiger mee wordt tegengehouden. Dit is nodig om de handrem te doen werken, anders draait de zuiger mee!! Begrijp je wat ik bedoel??
Misschien dat ze passen op de murena dan wil ik ze wel overnemen!!
Er is nog een mogelijkheid, je plaats zelf deze stut op ieder remblok. Door er een klein blokje ijzer op te lassen, wel zien dat het op zijn plaats staat!! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Weet niet of de remblokken achter op de Murena hetzelfde zijn als de Bagheera (NB: de klauwen zijn wel hetzelfde), maar kijk op de foto van degene die ik gekocht heb.
Daar zit het nokje op.
Van die Alfa schijven moet ik even opzoeken, maar het schijnt nogal een gedoe te zijn, en uiteindelijk niet veel goedkoper.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De remblokken voor de murena zijn de zelfde als de bagheera. Dit is toch zo voor de achterste, niet voor de voorste:wink:
Last edited by GODFRIED on Tue Oct 21, 2008 5:08 am, edited 1 time in total.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Morgen eens nazien van die nokjes op de achtekant.

Inderdaad niet op gelet, kan wel eens een probleem geven.

Nochthans is het aanbrengen van een nokje g??n onoverkomelijk euvel.
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

toen ik m'n Murena kocht had, bleek nadien dat de ene of de andere er remmen van 'n Audi 100 had opgezet (dixit Verhulst).

Op zich remde het helemaal niet slecht, maar heb de boel toch maar laten vervangen door het origineel.

De hele operatie heeft me wel aardig wat centen gekost, maar dit terzijde.

Greetz,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
------
de ene of de andere er remmen van 'n Audi 100 had opgezet.
------------------------------------------------------------------------

Heb je dat setje nog?
Dat zou ik wel eens willen zien.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

@ Oetker:
nop, de vervanging is ondertussen alweer enkele jaren geleden uitgevoerd (door Verhulst)...

Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Vandaag maar even de achterhouders aangepakt.
Die zagen er wat roestig uit.
Image

Eerst maar is een beetje met zoutzuur staalborstel en zo aan de gang.
Image

Had een busje Motip heath resistant gehaald.
Image

Matrakat naar buiten gegooid.
Hij keek me wat vernietigend aan.
Image

Spuiten maar, ik wilde toch altijd al bij de brandweer.
Enkele lagen opgezet.
Daarna in de oven op 160 graden.
Image
De vrouw zal dat minder vinden :oops:

Na een uurtje waren ze gaar.
Dit is naar mijn mening niet goed gelukt.
Kan grote delen van de verf er zo af vegen, terwijl die er lekker ingebrand zou moeten zijn.
Oorzaak????
Last edited by oetker on Sun Mar 25, 2012 11:50 am, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Te vroeg in de oven? Stofdroog is nog niet in-droog. Als je toch de oven gebruikt waarom dan niet poederlakken?
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Heb me precies aan de regels die op het busje staan gehouden.
Meerder lagen bij kamertemperatuur gespoten.
Daarna 1 uur drogen op kamertemperatuur.
De oven op 160 graden en een uur erin.
Zal morgen is kijken of het nog verder gedroogd is, anders nog maar een keer overdoen met een ander merk.
Poedercoaten heb ik nog geen mogelijkheden voor, of zou er mee naar Martijn moeten.
Die heeft daar de spullen voor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply