moter olie

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

moter olie

Post by hendrik »

Hoi matramannen,

Wie kan me zeggen welke olie ik het beste kan gebruiken in mijn murena 1.6? Ik heb de volgende nummers gevonden : 10w40, 10w50, 15w50 en 20w50.
Bedankt op voorhand.


grt hendrik.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Goedenavond Hendrik,

Als je de wagen dagelijks gebruikt is het beste half synthetische olie vandoen.(10w40)
Als je er zeer weinig mee rijdt dan kan je gewone minerale olie gebruiken en die vervang je dan jaarlijks.(= minder dan 2 ? 3000 km/jaar)(15w50)

Mvg,

Jean
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De beste die je kan gebruiken is 10W40. Bekijk eens de volgende site:
http://www.kcc-heerlen.nl/hoezitdatnu.htm
Wat is het voordeel van synthetische motorolie?
Bij het gebruik van synthetische motorolie zijn er een aantal voordelen tov minerale olie?n:

* Een synthetische motorolie heeft een lagere weerstand waardoor het brandstofverbruik lager is. Een gunstiger brandstofverbruik betekent natuurlijk een kostenbesparing. Een lager brandstofverbruik is daarnaast ook beter voor ons milieu.
* Een synthetische motorolie is dunner, waardoor de olie, ook bij de koude starts, zich sneller door het motorblok zal laten smeren. Door de snelle smering wordt motorslijtage sterk verminderd.
* Synthetische motorolie zorgt voor stabielere thermische eigenschappen. Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen en zodoende langere verversingstermijnen kent.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Benny en Hendrik,

Ik wil hier toch nog even meegeven dat als je een gebruikt motortje dat jaren op gewone minerale olie heeft gedraaid en dit ga je vervolgens voorzien van full synthetische olie, die wel degelijk al de door Benny opgesomde eigenschappen heeft er voor zorgen dat er binnen de kortste keren een probleem van olie verbruik gaat ontstaan door dat deze olie ook een zeer reinigen de werking heeft.
Dus dit kan je maar doen als de motor een volledige revisie heeft gekregen, volgens mij.

Mvg,

Jean
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gebruik gewoon de supermarktolie van de Lidl. 15W40
Is een half synthetic volgens mij.
Goed genoeg denk ik, vooral als je bedenkt dat de kwaliteit zoveel beter is dan in het begin van de 80er jaren.
De auto heeft tot nu toe 0.25 Liter verbruikt op bijna 4000 km
Motor klinkt ok, ook als hij koud is.
Over een paar maanden maar weer is verversen.
Dan zit de olie er een jaar in.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Pas bij oudere auto's altijd op met volsyntetische oli?n.
Doordat deze olie een stukje dunner is als minerale olie kan je problemen krijgen met de oliedruk.
De olie loopt sneller terug van de kop naar het carter, maar de oliepomp krijgt de olie moeilijker naar boven doordat de pomp gebouwd is voor dikkere olie.
Geeft dus soms problemen in de cylinderkop.

En sommige soorten rubbers van afdichtingen lusten deze olie ook niet.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Oetker heeft gelijk dat de olie van nu, veel beter is dan indertijd. Vroeger toen ik nog een rijdende Bagheera had, gebruikte ik olie van de Aldi. En die heeft nooit voor problemen gezorgd.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hoi matramannen,ik heb vandaag naar verhulst gebelt voor die olie en zij doen er altijd 15w40 in. Dat zal dan wel goed zijn hoop ik.



grt hendrik.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De nieuwe bus staat al klaar.
Image
€1.50 per liter bij de Action.
Minerale mulligrade.
Mijn Murreke zal het daar best op doen.
Deze olie krijgt toch niet de kans erg oud te worden.
Dit jaar 4-5000km, misschien volgend jaar wel minder.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier nog een leuk artikeltje over motorolie.
http://www.stichtingbom.org/forum/viewtopic.php?p=15164

Hebben toevallig deze week de olie in de Ka laten verversen.
Hij moest voor de 1e beurt.
Een knaap van een jaar of 16 sprong een kwartiertje om de auto heen.
Gooide er een paar liter Shell Helix in. (zit in een gouden fles volgens mij).
Kon vervolgens even €165 aftikken.(het standaard bedrag)
Om de garantie te behouden moet je wel.
Meestal zien de garages ons dan ook alleen maar voor de 1e beurt.
Daarna doen we het zelf wel.
Ik kan nog net zo goed springen als die knaap.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:Hier nog een leuk artikeltje over motorolie.
http://www.stichtingbom.org/forum/viewtopic.php?p=15164
Leuk verhaaltje, alleen niet erg geloofwaardig. :-?
Het lijkt mij eerder een verhaal van een gefrustreed persoon die z'n gouden handdruk is misgelopen en die nu z'n oude baas zwart wil maken...

De belangrijkste taken van motorolie zijn smering, koeling, reiniging en bescherming.

Koeling en smering gebeurt door de olie.
Reiniging en bescherming gebeurt door de dope's die in de olie zitten, zij nemen de vervuiling op en zorgen dat dichtingen en keerringen ook soepel blijven.
De praktijk heeft al aangetoond dat deze dope's na ongeveer 1000 draaiuren met ongeveer 70% zijn afgenomen, dit is in een gemiddelde personenauto te vergelijken met ongeveer 50.000km lange afstanden rijden.
Condensvorming (sludge) in de motor door vele korte ritjes versnelt dit proces aanzienlijk.

De opgenomen vervuiling in de motor blijft na verloop van tijd achter in het oliefilter.
Als dit filter geleidelijk aan verstopt gaat zitten gaat de olie ongefilterd via de by-pass weer de motor door.
Deze vervuiling zorgt dan weer voor extra slijtage aan lagers, dichtingen en keerringen.
En probeer maar eens een oliefilter te vervangen zonder de olie te wisselen... :wink:

En waarom de vrachtwagens tegenwoordig wel 100.000 km mogen rijden voor een grote beurt?
Vergelijk de verhouding motorcapaciteit- carterinhoud/filtercapaciteit van een vrachtwagen maar eens met die verhouding van een personenauto, bij een vrachtwagen is deze ongeveer 3x groter.

Maar ieder moet zelf maar weten of die zich aan de anbevolen onderhoudsintervallen wil houden.
Ik geef liever een paar centen meer uit aan olie en een filtertje dan een bom geld uit aan een voortijdige motorrevisie. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag muddy bandit, welke olie gebuik jij dan? En welk merk?



grt hendrik.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt een brede discussie maken over motorolie.
Heb nooit nadelen ondervonden van de goedkopere soorten, en heb toch best wel wat km's op mijn naam staan.
Alleen wat vaker verversen is misschien verstandig.
Dat doen we gewoon jaarlijks met een nieuw filtertje, en de Murena rijdt geen wereldreizen meer.

Hoe is de prijs van olie opgebouwd.
Vond ergens dit tabelletje
15 % vd prijs is olie,
2 % vd prijs is toevoeging
3% vd prijs is verpakking
80% vd prijs is marketing

@ Hendrik.
15W40 mineraal is prima voor de Murena, en als je de Murena wil tracteren, neem je een half synthetisch.

De Engelse Matra specialist beveelt vol synthetisch aan.
Zal die dan wel meer aan verdienen.
Zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel meningen.
Denk dat je een eigen koers moet varen Hendrik :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag oetker,Ik heb 15w40 mineraal gekocht dat heeft verhulst mij aangeraden.Met half synthetsch zou hij kunnen lekken dat is mij gezegt.



grt hendrik.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Hoi matramannen, ik heb vandaag motor olie gekocht premium plus
comma 15w40 mineral 23? voor 5L dat zal wel goed zij denk ik.
Ik doe er toch 2 keer per jaar nieuwe in en ook de oliefilter.


grt hendrik.
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Muddy bandit ik denk dat er niet veel vrachtwagens rond rijden die maar 15 l olie in het carter hebben,heb zelf ne m.a.n gehad euro4 daar moest 40l volsentetiche in en dat om de 50000 km dan zult ge wel weten wat dat kost ne camion en dan mag je nog geen stukken rijden
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

hendrik wrote:Dag muddy bandit, welke olie gebuik jij dan? En welk merk?



grt hendrik.
Voor mijn auto's (benzine/LPG) gaat er gewoon 15W40 in.
Ik ben niet echt merkgebonden, maar heb momenteel een 50-litervat staan van het merk Kroon Oil.
Cardanolie 75W90, ook een 50-litervat van hetzelfde merk.
Beide vaten kostten me 150 euro, via een kennis die daar werkt.

Voor de gewone auto's houd ik me aan de fabrieksintervallen voor olie verversen, maar met m'n Suzuki SJ413 moet ik gemiddeld 3x per jaar wel olie verversen.
(dit ligt echter niet aan de auto, maar aan de rare capriolen die z'n baasje offroad allemaal uitvoert.... :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Marcel wrote:Muddy bandit ik denk dat er niet veel vrachtwagens rond rijden die maar 15 l olie in het carter hebben,heb zelf ne m.a.n gehad euro4 daar moest 40l volsentetiche in en dat om de 50000 km dan zult ge wel weten wat dat kost ne camion en dan mag je nog geen stukken rijden
Ik heb geen onderhouds-/kostenervaring met de modernere zware vrachtwagens, als er eens een vrachtwagen nodig was kwam deze van een verhuurbedrijf (EBAG Charter Systems), gesponserd. :lol:
Ik heb wel 2 jaar gereden met een Tatra 148 en 2 jaar met een Tatra 813 voor m'n oude hobby (trucktrial).
In de Tatra's ging gewoon olie wat voorhanden lag, die dingen lustten alles.

Image

Image

Dat was dus nog in m'n wilde jaren, maar het (on)kostenplaatje liep ondanks alle sponsering veel te hoog op... :cry:
Het verstand komt echter pas met de jaren, vandaar dat ik nu toch ga voor de Rancho... :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote Muddy
--------------
Het verstand komt echter pas met de jaren, vandaar dat ik nu toch ga voor de Rancho.
---------------------

euuu het was toch, hoe ouder hoe gekker? 8)
Maar je hebt gelijk, beter 900 kg dan 10.000 kg roest :lol:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

oetker wrote:quote Muddy
--------------
Het verstand komt echter pas met de jaren, vandaar dat ik nu toch ga voor de Rancho.
---------------------

euuu het was toch, hoe ouder hoe gekker? 8)
Maar je hebt gelijk, beter 900 kg dan 10.000 kg roest :lol:

:lol: :lol:



maar die tatra 813 was 16.000kg hoor.... :oops:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb me nooit gehouden aan dure merkolie!! Gebruik sinds begin jaren 80, olie uit de Aldi en Lidel. voorlopig nog geen problemen ondervonden.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik met de zelfde olie max 7000km maak. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
dieterwieter
Posts: 148
Joined: Tue Apr 19, 2005 2:11 pm
Location: Hechtel

Post by dieterwieter »

Hoi Makkers,

idem-dito voor mij: gewoon vollebak 15w40 van de Aldi, Hubo of Liddl.
M'n Citro?n ZX heeft er net iets meer als 500.000km op gedraaid en voor de murena en m'n huidige Volvo S40 gebruik ik dezelfde olie.

De garagist raadde me het in het begin van m'n ZX af om die olie te gebruiken ("hier haal je geen 100.000km mee...")
Die enkele keren dat de ZX een garage langs de binnenkant heeft gezien, lachte die brave garagist maar vrij groen en wou natuurlijk z'n ongelijk niet toegeven.

:wink:
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Post Reply