ontkoppelingspomp...oei oei

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

ontkoppelingspomp...oei oei

Post by joost »

daarstraks vertrokken van men werk en plots begaf de ontkoppeling het helemaal....

ik traptte men pedaal gewoon los door...

blijkt dat de ontkoppelingspomp kapot is :)

'de ontkoppelingspomp op het motorblok' zoals de garagist me zei...

is dit een zware kost??

ik heb mijn matra nu al een kleine 4 maand, al reeds 6500 km in de benen.....maar de pronlemen (probleempjes) blijven terugkomen :)

mss is dit voor woon werk verkeer niet de ideale wagen????

bij deze overweeg ik dan ook de matra al dan niet weg te doen....aangezien ik nog een citroen ds heb die ik wil restaureren!

als er geintresseerden zouden zijn altijd leuk om te weten :)

http://s180.photobucket.com/albums/x1/josthefox/matra

waterpomp ondertussen vervangen, bougiekabels, bobine kabel, delco kop, gegalvanizeerde waterbuis laten steken...

ik hoor het graag....enige minpunten zijn de barst in de neus onderaan....verder lichte krassen die met een wasbeurt en wat polish producten bijna niet te zien zijn....:)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je de pomp zelf plaatst ben je voor ongeveer 50 tot 70? van het probleem verlost, dan heb je een nieuwe pomp. Ik heb er nog ??n liggen, voor 50? is ze van jou. :wink:
Ik zal straks een foto plaatsen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier de foto. :wink:
Attachments
hulpkoppelingspomp Bagheera murena (Small).JPG
hulpkoppelingspomp Bagheera murena (Small).JPG (62.72 KiB) Viewed 8532 times
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

zeer leuk aanbod!!

enkel waar woont je exact?? :)

ik zou deze zo snel mogelijk moeten te pakken krijgen en limburg ligt nu ook niet tegen mijn deur :)

alvast bedankt

makkelijk zelf te plaatsen trouwens??
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ik heb mijn Murena 5 jaar gebruikt voor woon werk verkeer; en ondanks de kosten viel de betrouwbaarheid nogal mee; je weet natuurlijk dat de auto al honderdduizend en meer kilomters heeft gereden...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als ik ze opstuur heb je ze binnen enkele dagen er komen dan wel de verzendingskosten erbij. Ik woon net over de grens van Maastricht. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

nu blijkt ook het mechanisme binnenin stuk te zijn :(

iemand een idee hoe moeilijk dit is te vervangen??

mijn garagist moest effe door de haren wrijven :d

geschatte kost?? :)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Koppelingspomp, koelwaterbuizen, koppeling, waterpomp, ontsteking... eens je deze opstakels en grote kosten voorbij bent, :P geef je toch niet op. Na al deze kleine manko's is het echt wel een betrouwbare auto, ik deed 10 ? 15000 km per jaar, en ben slechts 2 x in panne gevallen zonder dat ik het zelf ter plaatse kon repareren, zelfs niet te laat op het werk :P en dit op 4 jaar tijd; :roll:
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

hehe....vroeg of laat vrees ik dat er aan het rem mechanisme ook wat zal opduiken :)

ik heb al een citroen ds :) beide wagens in orde brengen is me iets te kostelijk :)

toch blijft het een zeer unieke en bijzonder leuke auto om mee te rijden de matra :)

maar toch....nu ontkoppelings mechanisme binnen ook stuk...en dit zal ook zware kost worden vrees ik

er is nu idd wel wat aan gedaan....maar ik kom uit op gemiddeld 20.000km op een jaar.

nu als ik via het werk optie krijg van bedrijfscamionette is het ander verhaal

daar hoor ik morgen eens naar:)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Bedoel je een komplete nieuwe drukgroep plaatsen??
De aankoop van deze drukgroep kost niet zo veel. Voor ongeveer 130? + verzendingskosten heb je ??n.
Maar ik heb de indruk dat de passie weg is, dan blijven er maar twee mogelijkheden over, bewaren of verkopen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het blijft natuurlijk wel een auto van meer dan 25 jaar, en dan weet je dat alles op een kwart slag voor afbreken staat.
Betrouwbaar vervoer mag je dan niet meer van spreken.

Ik heb inmiddels ook al meer dan 4000km gereden met de 2.2 en ik denk dat er toch wel toch nog wel wat aan zal gaan mankeren de komende tijd.
Leuk om als young/old timer om het huis te hebben, maar als dagelijks vervoer heb ik toch wel mijn bedenkingen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

nja ik zocht een alternatief voor mijn citroen ds als dagelijks gebruik :)

en een vriend van me rijd ook met een matra 1.6

je ziet ze echt zelden!!!

tis ook gewoon een mooie auto kwa vormgeving en om mee te rijden :)

natuurlijk niet zo adembenemend als een citro?n ds natuurlijk ;););)

kidding....2 totaal verschillende type wagens, maar beide revolutionair voor hun tijd.

mijn passie is er zeker nog :) maar steeds depannage kosten betalen is ook geen oplossing :)

dus iets simpel betrouwbaars aanschaffen om woon werk verkeer te doen :d

en dan moet oftewel de citro?n weg of de matra....:)


en idd de volledige drukgroep zal denk ik vervangen worden...nu ja...ondertussen zijn de onsteking al aangepakt, de waterpomp...nu de drukgroep en ontkoppelingspomp....:)

zo wordt ie steeds betrouwbaaarder natuurlijk....maar what's next??

het is met spijt dat ik deze weg doe, maar men moet nu eenmaal keuzes maken
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Persoonlijk zou ik de strijkbout wegdoen.
DS stond toch voor Dog-Shit....grapje :)
De DS zie je nog heel wat meer rijden als de Murena.
Daar zijn er ook wel een paar meer van verkocht.
Rijden in een Murena blijft toch bijzonder.

Natuurlijk moet je zelf doen waar je jezelf het best bij voelt.
Mijn keuze zou andersom zijn, maar heb met de DS ook helemaal geen warm gevoel, en ook in het verleden nooit gehad, hoewel het inderdaad een innoverende auto was in der tijd.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

ik wil er hier geen citro?n forum van maken ;)

maar kom....een ds denk ik een auto waar je op valt of niet...net zoals mensen een matra ofwel mooi of lelijk vinden :)

ik hou zowiezo van oude spullen bv en de charme van oude huizen...en ik ben echt verkocht aan men citro?n ds :)

de mooie lijn en luxe...de nostalgie en het mysterieuze dat ze uitstraalt...
ook de manier van rijden en de rijervaring is echt uniek!

en idd...je ziet ze best vaak rijden :) productie aantal lag ook rond 1.330.733 ds'en

dat in verhouding met 10.000 matra's als ik juist ben??

in dat opzicht is een matra nog unieker....

ook altijd grappig dat mensen denken dat het een nieuw of recent model van een wagen is...als ze horen dat deze 25 jaar is staan ze met open mond te kijken....:)

en eummmdd...ds staat voor godin ;)
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ze staan er allebei netjes bij.
Toch trekt de auto met de maagdelijke kleur mij het meest.
Denk dat het niet veel uitmaakt welke je zou gebruiken voor dagelijks vervoer.
Beide hebben zo hun gevoelige mankementen.
Er zijn Matra's met 3 ton op de klok, maar denk dat de DS dat ook wel kan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

ds motor is zelden kapot te krijgen!!! :)

gaan makkelijk 400.000 km rond zonder echte problemen :)

het is het hydraulisch circuit dat deze auto gevoelig maakt plus dat alles onder de motorkap dicht op elkaar is gestampt :) en de roest natuurlijk :p

tzijn zo uiteenlopende types van wagens de ds en de matra...

liefst hou ik ze beide , maar dan zit ik met drie wagens en da wordt te zot :p

zien hoe makkelijk mijn probleem opgelost raakt en dan zien we wel :)
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

joost wrote:
liefst hou ik ze beide , maar dan zit ik met drie wagens en da wordt te zot :p

zien hoe makkelijk mijn probleem opgelost raakt en dan zien we wel :)
Geen probleem van maken.

Ik zat ook jaren met dit probleem, maar met de aanschaf van m'n 4e auto was het opgelost. :wink:



(ruimte begint nu een probleem te worden, maar dat is weer iets heel anders. :lol: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

De murena ziet er anders nog mooi uit.

Spijtig als je alles in de garage moet laten doen, dit maakt het duur. De onderdelen vallen over het algemeen nog wel mee in prijs maar het uurloon daar wordt je niet goed van.

Ik heb ??n keer in een DS gezeten en het is me altijd bij gebleven in de positieve vorm. :wink
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

in de loop van voilgende week schaf ik me waarschijnlijk een onozel peugotje 306 aan....2dehands weliswaar :)

ja het is afwachten of ik al dan niet de matra voor een mooie prijs kwijt geraak :)

maar de bedoeling was de citroen restaureren...wat zeker al kostelijk is :)

dus weet ik niet af het echt opbrengt om de matra ook nog eens te stallen voor eventueel later op te knappen...

tzijn dure tijden en sparen staat toch ook nog op mijn lijstje :)

volgende week wordt het probleem opgelost en we zien dan weer verder...effe door de zure appel heenbijten denk ik dan maar....fiancieel dan :p

het is niet da ik rijk geboren heb of ouders die sponseren 8)

spijtig genoeg...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Er zijn maar weinigen die rijk geboren worden, je ouders heb je niet mogen kiezen maar indien je getrouwd bent had je wel een keuze. Ik heb een vrouw die dacht dat ik veel geld had dus hier is het niet anders.
Als je de murena verkoopt zet deze dan ook hier op het forum te koop, je weet maar nooit.

Wat noem jij een mooie prijs???

Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

nu ja...met alle kosten er reeds aan gedaan en nu koppeling weer laten vervangen had ik er graag 4200euro van gehad..

als ik er minder voor vraag kan ik em evengoed weggeven :)

en ben nog nie getrouwd hoor :p ben nog 'maar' 25...tijd genoeg dus :)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Succes met de verkoop. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

joost wrote:
en ben nog nie getrouwd hoor :p ben nog 'maar' 25...tijd genoeg dus :)

Dan houd je in ieder geval nog ergens geld aan over.... :lol:
Bedenk dat een goede Murena een betere investering is dan een bankrekening, haar waarde groeit sneller dan de rente van een bankrening. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik zou hem niet verkopen, maar dat zijn beslissingen die je zelf neemt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

jullie zijn mij hier beetje bij beetje aan het overtuigen :p

ik vraag me dan af of de matra komende jaren in prijs zou stijgen ???

zelf heb ik daar geen zicht op omdat ik met matra nog nie zo echt lang gekend ben...

wat ik wel merk bij mijn citro?n ds is dat na de viering van haar 60 jarig bestaan, de prijzen wel zijn gestegen...

en idd geld op een bankrekening brengt zeker al niks op :)

mss moet ik haar toch houden :8
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag joost, ik zou die murena ook niet weg doen het is toch een prachtige
auto en hij kan ook niet roesten.Als je de matra verkoopt krijg je er zeker
spijt van.Maar het blijft jou keuzen wij horen het wel wat je doet.



grt hendrik.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

quote
------
ik vraag me dan af of de matra komende jaren in prijs zou stijgen.
----------------------------------------------------------------------------
Dat is koffiedik kijken.
In Duitsland hebben ze in rap tempo een heel stel geslacht, en 10582 Murena's wereld wijd, zijn geen grote getallen.

Erg veel lopen er niet meer, en de rest staat stof te vergaren, of op beter tijden te wachten (NB, dat de eigenaar tijd heeft).

Door de galvanisatie zijn ze in redelijk goede staat gebleven.
Daardoor zijn er veel over gebleven.
Toch als je ziet wat de opkomst bij meetings is, heb ik het idee dat er steeds minder nog lopen.

Neem hem een keer mee naar een land buiten Europa en gagarandeerd dat er daar interesse voor is.
Ze kennen de Murena namelijk niet, dus exclusief.
Dat heb ik gemerkt toen ik in 1975 met een Kit-car naar Italie ging.
Heb hem wel 6 keer voor een goede prijs kunnen verkopen.

Toch moet je deze auto niet als winstobject zien.
Als je hem wil rijden dan kost hij door onderhoud.
Je wilt hem toch in goede rijdbare conditie houden.
Dat kost veel meer dan het ooit op zal brengen.
Het is wel handig als je zelf ook wat kan sleutelen.
Dat scheelt nogal.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daar de inflatie groter is dan de rente die je krijgt voor je geld op de bank, verliest zelfs je geld op de bank waarde. Dus waarom de Murena verkopen en het geld op een spaarboek zetten? De prijzen van de auto's heeft te maken met de conjunctuur, en nu ook met de prijs van de brandstoffen.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als de passie weg is en je verkoopt de Matra mag je blij zijn als je de wagen kunt omzetten voor het geld dat er ingestoken werd. Hier spreken we dan niet van al de uren die je er aan gewerkt hebt, deze zullen nooit betaald worden. Maar is dit wel de bedoeling!! Ik koop geen wagen om geld te verdienen maar om aan te sleutelen en zoveel mogelijk rijplezier te hebben. Als je een nieuwe wagen koopt verlies je v??l meer geld. Je hart volgen en het aangenaam houden. Wij zijn gelukkig met een Matra anderen hebben hiervoor een wagen nodig die zoveel kost als een huis. Het is een kwestie van tevreden zijn. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply