Zak is lekker deur.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Zak is lekker deur.
Vandaag had ikeven een dagje vrij, en vond dat er maar weer wat gesleuteld mocht worden aan de Murena.
Had er al een paar weken niet meer mee gereden omdat ik dit euvel was tegengekomen, een doorgezakte veerschotel
Het betrof hier de linkerachterveer.
Maar ja als het aan de ene kant zit, dan kan de andere kant niet lang op zich laten wachten.
Dus allebei de kanten maar aanpakken.
Om de veren te kunnen loshalen schrijft het werkplaatshandboek voor een rond gat in de bekleding te snijden.
Kon echter de bekleding vrij simpel los trekken en de rubber doppen verwijderen.
Daaronder zitten de moeren om de veren los te maken.
Het is echter niet verstandig dit zomaar te doen dus heb je 2 spanners nodig per veer om de spanning eraf te halen.
Dan kun je de bouten onder en boven zo los maken en trek je ze er zo onderuit.
Het spulletje stond echt een kwart slag voor afbreken.
Toevallig had ik bij Cornelis 2 veerschotels meegenomen.
Daar was bij het galvaniseren iets te veel naar 1 kant gelopen.
Er moest dus flink aan geslepen worden.
Dat spul is nog flink hard.
Nu de veren eronder vandaan waren konden we gelijk even kijken hoe het daarachter gesteld was.
Zag er allemaal nog goed uit.
Hier en daar de de bodyshutz wat bij gewerkt en het spulletje weer terug in elkaar gezet.
Weer een klus gesneden en een dag naar de kl*te.
Omdat zich hier de laatste tijd toch alleen maar rampspoed afspeelt, wilde ik de Murena eigenlijk laten instralen door Jomanda.
Maar die is al een tijdje tiel ontvlucht.
Heb vandaag de auto dus maar gewassen met Spa water.
En om de zaak in balans te brengen, het afchryslelijke stuurembleem vervangen door een Yin-Yang teken.
Of dat gaat helpen weet ik niet.
De auto rijdt er in ieder geval niet harder door.
Next problem
Sorry voor de matige foto's, de accu van me toestel was leeg, dus de telefoon daarvoor gebruikt.
Had er al een paar weken niet meer mee gereden omdat ik dit euvel was tegengekomen, een doorgezakte veerschotel
Het betrof hier de linkerachterveer.
Maar ja als het aan de ene kant zit, dan kan de andere kant niet lang op zich laten wachten.
Dus allebei de kanten maar aanpakken.
Om de veren te kunnen loshalen schrijft het werkplaatshandboek voor een rond gat in de bekleding te snijden.
Kon echter de bekleding vrij simpel los trekken en de rubber doppen verwijderen.
Daaronder zitten de moeren om de veren los te maken.
Het is echter niet verstandig dit zomaar te doen dus heb je 2 spanners nodig per veer om de spanning eraf te halen.
Dan kun je de bouten onder en boven zo los maken en trek je ze er zo onderuit.
Het spulletje stond echt een kwart slag voor afbreken.
Toevallig had ik bij Cornelis 2 veerschotels meegenomen.
Daar was bij het galvaniseren iets te veel naar 1 kant gelopen.
Er moest dus flink aan geslepen worden.
Dat spul is nog flink hard.
Nu de veren eronder vandaan waren konden we gelijk even kijken hoe het daarachter gesteld was.
Zag er allemaal nog goed uit.
Hier en daar de de bodyshutz wat bij gewerkt en het spulletje weer terug in elkaar gezet.
Weer een klus gesneden en een dag naar de kl*te.
Omdat zich hier de laatste tijd toch alleen maar rampspoed afspeelt, wilde ik de Murena eigenlijk laten instralen door Jomanda.
Maar die is al een tijdje tiel ontvlucht.
Heb vandaag de auto dus maar gewassen met Spa water.
En om de zaak in balans te brengen, het afchryslelijke stuurembleem vervangen door een Yin-Yang teken.
Of dat gaat helpen weet ik niet.
De auto rijdt er in ieder geval niet harder door.
Next problem
Sorry voor de matige foto's, de accu van me toestel was leeg, dus de telefoon daarvoor gebruikt.
Last edited by oetker on Tue Mar 20, 2012 7:33 pm, edited 5 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- matramurena
- Posts: 838
- Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
- Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Ik vertel altijd graag de verassingen die ik tegen kom.
Als je de veerschotel zo ziet, is het misschien voor anderen ook wel verstandig de conditie er van te controleren.
Paar weken terug zag je hier nog niets aan.
Je wil eigenlijk niet meemaken dat de boel onder het rijden doorzakt.
Nou vangt de schokbreker het wel op, maar boel komt aan 1 kant ineens flink lager te staan.
Met hoge snelheid kan dat wel eens rare rijeigenschappen krijgen.
Het sterkt wel mijn gedachte deze auto niet meer naar de top van zijn kunnen te brengen, en hem wat rustiger te gaan berijden.
Wie weet wat er nog meer kan afbreken.
Als je de veerschotel zo ziet, is het misschien voor anderen ook wel verstandig de conditie er van te controleren.
Paar weken terug zag je hier nog niets aan.
Je wil eigenlijk niet meemaken dat de boel onder het rijden doorzakt.
Nou vangt de schokbreker het wel op, maar boel komt aan 1 kant ineens flink lager te staan.
Met hoge snelheid kan dat wel eens rare rijeigenschappen krijgen.
Het sterkt wel mijn gedachte deze auto niet meer naar de top van zijn kunnen te brengen, en hem wat rustiger te gaan berijden.
Wie weet wat er nog meer kan afbreken.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Klopt Oetker, het kan een les zijn voor anderen. Nu als de schotel breekt vangt de schokdemper inderdaad het meeste op maar ik zou het toch niet graag meemaken. Tijdens een rustig ritje zal het al bij al wel meevallen, wat echter bij een pittige rit of in scherp bochtenwerk, ik mag er niet aan denken.
Fijn dat je het dan nog in woord en beeld zo mooi kan weergeven.
Fijn dat je het dan nog in woord en beeld zo mooi kan weergeven.
- JV
- Posts: 511
- Joined: Sun Mar 16, 2008 5:41 pm
- Location: Hilversum (NL)
Bedankt voor je verhaal. Goede zaak om een en ander even grondig te inspecteren, inderdaad.oetker wrote:Ik vertel altijd graag de verassingen die ik tegen kom.
Als je de veerschotel zo ziet, is het misschien voor anderen ook wel verstandig de conditie er van te controleren.
Paar weken terug zag je hier nog niets aan. Je wil eigenlijk niet meemaken dat de boel onder het rijden doorzakt.
Jan
Jan Verdam
Matra Murena 2.2S 1983
Matra Murena 2.2S 1983
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Quote Hendrik
---------------
Ja mannen, Ik heb bij die gele matra nieuwe schokdempers en veren geplaatst nu ben ik er een 20 jaar van af, hoop ik.
-------------------------------------------------------------------------------
Ik heb ook even gekeken of de dempers nog goed waren.
Die werkten nog redelijk.
Toch rees bij mij de vraag waar ik de dempers door zou kunnen vervangen.
Weet dat er Koni's voor zijn, echter die kosten ook wel wat.
Een alternatief zou niet verkeerd zijn.
Wat heb jij geplaatst Hendrik?
---------------
Ja mannen, Ik heb bij die gele matra nieuwe schokdempers en veren geplaatst nu ben ik er een 20 jaar van af, hoop ik.
-------------------------------------------------------------------------------
Ik heb ook even gekeken of de dempers nog goed waren.
Die werkten nog redelijk.
Toch rees bij mij de vraag waar ik de dempers door zou kunnen vervangen.
Weet dat er Koni's voor zijn, echter die kosten ook wel wat.
Een alternatief zou niet verkeerd zijn.
Wat heb jij geplaatst Hendrik?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
Re: Zak is lekker deur.
oetker wrote:afchryslelijke stuurembleem
Je zou je dempers een verjongingkuur geven door de demper olie te vervangen. Dat is niet zo moeilijk en de dempers zijn weer als nieuw.
In mijn murreke had ik koni's van enkele jaren oud, die ik van begin af aan te slap gedempt vind. Van Cornelis heb ik een paar ouwe koni's overgenomen. Die ouwe koni's heb ik nieuwe en wat dikkere olie in gedaan. Het resultaat is super!. Door de dikkere olie is de demping wat stugger geworden.
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
-
- Posts: 406
- Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
- Location: Purmerend, Nederland
- Contact:
- oetker
- Posts: 8000
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Deze topic heb ik gemist, gelukkig heb ik hem nu kunnen lezen dankzij een tip van Herman.
Ja , Herman dit heb je prachtig opgelost en duidelijk beschreven. Goed om te weten dat ik die veerschotels niet zomaar moet negeren want op het eerste zicht is hier niets mis en had ik deze niet grondig willen inspectereen. Dit zal nu wel gebeuren.
Bart!!
Ook zeer interessante artikels van Bart daar kun je nog wat van leren.
Bedankt mannen voor uw geheimen prijs te geven.
Ja , Herman dit heb je prachtig opgelost en duidelijk beschreven. Goed om te weten dat ik die veerschotels niet zomaar moet negeren want op het eerste zicht is hier niets mis en had ik deze niet grondig willen inspectereen. Dit zal nu wel gebeuren.
Bart!!
Ook zeer interessante artikels van Bart daar kun je nog wat van leren.
Bedankt mannen voor uw geheimen prijs te geven.
Matra Bagheera S - 1977