Aankoop M 530 LX, de roestduivel of is er meer?

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Aankoop M 530 LX, de roestduivel of is er meer?

Post by Paul » Sat Nov 27, 2004 9:48 pm

Ja....., ik overweeg een M530LX aan te schaffen, maar weet absoluut niet in welk avontuur ik mij zal begeven. :-?
Daarom lanceer ik deze vraag.
Zijn er absolute zwakheden waarop dient te worden gecontroleerd?
Welke prijs in functie van de staat? enz. enz. ....

Loont dit type? Rijplezier?

Alles is welkom. :lol:
Last edited by Paul on Wed Mar 16, 2005 7:15 pm, edited 1 time in total.

ronnyluxor
Posts: 94
Joined: Sat Dec 11, 2004 3:36 pm
Location: HULSHOUT

Post by ronnyluxor » Sun Dec 12, 2004 9:09 pm

hoy beste paul ik ben de Ronny ik heb voor jou een M 530 LX OP DE EBAY ZIEN STAAN je kan een bod uitbrengen er staat bei nu kopen ?1000 VERDER VEEL GELUK MET ZOEKEN GROETEN RONNY LUXOR

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sun Dec 12, 2004 11:08 pm

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... eName=WDVW (VERLOPEN)!

t'ja ziet er wel wat belabberd uit maar hij is wel goedkoop.
Toch bedankt voor "al" de info.
Last edited by Paul on Mon Aug 15, 2005 12:30 pm, edited 3 times in total.

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Dec 13, 2004 10:12 am

Op eBay.de staat een volledig gerestaureerd chassis van een Matra 530 te koop. Als je de ene die volledig is koopt en het goede chassis, dan hoef je enkel de onderdelen op het goede chassis over te plaatsen na ze goed gecontroleerd te hebben en of hersteld.

Benny.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3559
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Mon Dec 13, 2004 11:15 am

Waar vinden we dit chassis, url?

benny
Posts: 3214
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny » Mon Dec 13, 2004 6:18 pm

sorry, indien ik niet duidelijk was. Je vindt het chassis op de volgende site:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 90771&rd=1

Groeten Benny.

User avatar
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Re: Aankoop M 530 LX, de roestduivel of is er meer?

Post by matrafamily » Mon Dec 20, 2004 10:00 am

Dag Paul,

Natuurlijk loont het een Matra 530 te kopen, alleen is het een type dat meer aandacht nodig heeft. Het rijdt als de jaren 70 en is fun.
Restauratie is een langdurige zaak, kom eens bij mij langs ik heb een gegalvaniseerd chassis staan, kan ik je een hele boel laten zien

Cornelis

matrafamily@tiscali.be

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Mon Dec 20, 2004 11:15 am

OK, ik zal eens langskomen.
Momenteel ben ik wel in contact met iemand die een M530LX te koop aanbied.
De wagen heeft APK keuring en is volledig gerestaureerd, rijdend dus.
Hij is niet 100% orrigineel en de lak is niet perfect.
Alleen, ik weet niet wat een dergelijke wagen mag kosten.
Heeft er iemand een idee?

Paul
Last edited by Paul on Wed Aug 10, 2005 1:12 pm, edited 1 time in total.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3559
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Sat Jan 01, 2005 11:22 am

En Paul al enige vorderingen?

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sat Jan 01, 2005 12:07 pm

t'ja ik kom er niet uit.
Een conflict tussen rede en hart!
Moeilijk hoor.
Last edited by Paul on Fri Aug 12, 2005 8:45 am, edited 1 time in total.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3559
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Sat Jan 01, 2005 12:34 pm

In dit geval zou ik zeggen laat het hart spreken.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Mon Feb 28, 2005 9:08 pm

Het hart heeft gewonnen. :D Hij komt er. Cadeautje van de vrouw. Fijn toch? 8)
Attachments
M530LX.jpeg
M530LX.jpeg (45.82 KiB) Viewed 5787 times
Last edited by Paul on Mon Mar 14, 2005 12:33 pm, edited 1 time in total.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3559
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Mon Feb 28, 2005 9:13 pm

:D :D :D :D :D :D :D SCHITTEREND :D :D :D :D :D :D :D

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sat Mar 05, 2005 7:27 pm

Dat is'm dus.
Last edited by Paul on Mon Mar 14, 2005 12:10 pm, edited 2 times in total.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3559
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Mon Mar 07, 2005 7:59 pm

Paul,

Kan je me even de gegevens van deze wagen op mail zetten en eventueel wat extra foto's.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Mon Mar 07, 2005 8:02 pm

Even wachten nog, hij staat nog in Nederland. Waarschijnlijk haal ik hem op zondag 13/03/05 naar zijn nieuwe thuis.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3559
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Mon Mar 07, 2005 8:05 pm

Ik zou alvast staan te springen van ongeduld!!!!

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Mon Mar 07, 2005 8:14 pm

Ja....., maar ik kan er dan gelijk ook 250km met gaan rijden om hem hier te krijgen. Daar moet je dan ook "iets" voor over hebben. Trouwens, de weersomstandigheden in Nederland de voorbije week gezien?

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Sun Mar 13, 2005 9:03 pm

Hij is er, na een rit van ruim 280km.
Een wel erg aparte ervaring kan ik wel zeggen!!!!!!
Eerst dacht ik, waar heb ik dit in mijn hoofd gehaald.
Zo spartaans!!!!
Maar................ :D ... :D ..FUN.. :D .... :D ..... :D ....je voelt terug een wagen.
Attachments
DSC00214-bewerkt.jpg
DSC00214-bewerkt.jpg (84.82 KiB) Viewed 5800 times

edgard
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2005 12:35 am

aankoop 530

Post by edgard » Mon May 09, 2005 12:55 am

Ja Paul aan de fotos te zien ziet hij er wel heel gaaf uit.En dan nog wel in Nederland gekocht.daar zijn de 530 lx liefhebbers ook dun gezaaid.De SX is nooit in Nederland ingevoerd,en toch weet ik er eentje staan in Maastricht.
Ik ben wat laat om te reageren op waar je moet letten als je een 530 lx koopt.Maar bij deze denk ik niet dat het nodig is. Veel succes nog bij uw aankoop.

Edgard sins 1969 in bezit van Matra 530 lx en nog meerdere Matras

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Mon May 09, 2005 11:20 pm

Ja, hij is wel goed hoor en open rijden is ook zalig.
De onderbouw is totaal terug opgelast en de slechte panelen zijn vervangen, namelijk de middenlaat die is totaal vervangen.
De wagen is lang niet perfect maar het zijn eerder niet overdreven belangrijke dingen die herzien of verbeterd kunnen worden. De wagen is ondertussen best te gebruiken.
Bedankt om de reacties.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Wed Aug 10, 2005 1:48 pm

Na een tijdje toch nog en reactie.
Het is een schatje die M530, tegenstribbelen doet ie wel, het baasje wat treiteren, ja........, ook. Gaat ie de deur nu uit. NEEN DAN MOET ER NOG ECHT IETS GAAN TEGENVALLEN. Als ik dan toch zou moeten kiezen tussen de Murena & de 530......... dan moet de Murena de baan ruimen, zou spijtig zijn want hij is absoluut technisch beter maar "FUN" dat is voor de 530.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules » Wed Aug 10, 2005 6:25 pm

Paul
Fun is het zeker om met een 530 te rijden,zeker als het weer goed is en het dak eraf kan.
En problemen zijn er om opgelost te worden,daar leef en rijd ik nu reeds 33 jaar mee.
Sinds de vernieuwing en verbetering ??? van de motor is er nog steeds een probleem niet opgelost en ook de reden voor de slechte werking is niet te vinden,maar na mijn verlof gaat de motor eruit en word volledig nagezien.
Dus zeker niet wegdoen die Matra 530.

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3559
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN » Wed Aug 10, 2005 8:43 pm

De fun van het Matra rijden (in het algemeen) doet de problemen vergeten.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Wed Aug 10, 2005 9:33 pm

Mooie jongens toch die Matra rijders maar het klopt wel, zeker voor de M530.

Wat is eigenlijk het probleem bij je wagen Jules?
Last edited by Paul on Fri Aug 12, 2005 9:07 am, edited 1 time in total.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules » Thu Aug 11, 2005 8:22 pm

Paul

Het probleem zit hem in de motor (zie Romorantin 25),hij draait stationair met die webers als een bijtje,maar het ontbreekt hem aan kracht bij het optrekken,is reeds meerdere keren bij autoelektriciteits specialisten geweest om alles wat ontsteking en karburatie is te testen,maar daar zou het probleem niet zitten.
Ik denk dat het die verbeterde ????? nokkenas is.
Daarom zal de motor gedemonteerd worden en alles nagezien worden.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Thu Aug 11, 2005 10:22 pm

Pijnlijk,........ na al die moeite. :( Je zal wel gelijk hebben wat die nokkenas betreft. Mij is gezegd van de moter af te blijven als hij het goed doet, er valt blijkbaar weinig extra te halen uit het concept. Het zou anders wel fijn zijn dan kan hij iets makkelijker driften.
Toch sterkte gewenst.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules » Fri Aug 12, 2005 8:21 pm

Uit die Ford V4 75 pk motor kunnen er nogthans heel wat meer pk uit gehaald worden,met de veranderingen zou mijn V4 normaal meer dan 100 pk moeten hebben.(dit was mij beloofd)maar ik denk dat er nu voor 25% meer ezels in zitten.
Saab heeft in de jaren'72 met die V4 motor heel wat overwinningen in rally's en rally crossen op zijn naam geschreven,het bewijs toch dat die motor heel wat sneller kan.
Ik hou jullie op de hoogte .

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

M530

Post by Maes Jules » Fri Aug 12, 2005 8:22 pm

Uit die Ford V4 75 pk motor kunnen er nogthans heel wat meer pk uit gehaald worden,met de veranderingen zou mijn V4 normaal meer dan 100 pk moeten hebben.(dit was mij beloofd)maar ik denk dat er nu voor 25% meer ezels in zitten.
Saab heeft in de jaren'72 met die V4 motor heel wat overwinningen in rally's en rally crossen op zijn naam geschreven,het bewijs toch dat die motor heel wat sneller kan.
Ik hou jullie op de hoogte .

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul » Fri Aug 12, 2005 10:33 pm

Wel dan hoop ik dat het na al je moeite toch goed komt voor je.
Voor mij persoonlijk ga ik eerst de kat uit de boom kijken en zien hoe betrouwbaar alles is en dan,.... eventueel iets ondernemen. Maar ik ben eerder geneigd de wagen zo origineel mogelijk te houden.

Post Reply