matra 'stotterd'

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

matra 'stotterd'

Post by joost »

wanneer ik met mijn matra versnel, begint deze bij het induwen van het gaspedaal te stotteren...

sproeiers die verstopt zijn??

is dit een klusje die makkelijk zelf te doen is??
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Dit kan vele oorzaken hebben en het moet daar voor niet aan de carburatie liggen.
Aanzuigen valse lucht op diverse plaatsen, vacu?mdoos op de delco of stroomverdeler, vacu?mdoosje op carburator, slechte dichtingen in en rond het carbu gebeuren, verbrande kleppen enz,.....

Mvg,

Jean
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

om te beginnen met de mogelijke problemen uit te sluiten zou ik de sproeikopjes willen reinigen...

iemand een foto van de carburator met aanduidding waar die juist zittten? :)
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Het lijkt mij dat de acceleratiepomp van de carburateur niet werkt. De acceleratiepomp zorgt voor een extra spuit benzine als het gas wordt ingetrapt. Als dit niet werkt, houdt de motor even in alvorens te versnellen.
Heb je een 16 of 2.2?
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

ik heb een 1600

nog niet zo heel lang een 3tal maand pas :)

vorige eigenaar deed er nauwelijks 2000km per jaar mee terwijl ik al aan 3500 zit op 3 maand

de auto stotterde vandaag fel en viel zelfs effe stil toen ik deze morgen vertrok

moest paar keer proberen starten voor hij wou aanslaan
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

zijn dit de sproeiers???

kan ik die zelf zonder risico losdraaien en kuisen of moet ik op bepaalde dingen letten??

http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1685.jpg
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Dit zijn wel degelijk sproeiers, maar niet diegene die uw stotteren veroorzaken.
Je kan deze er gerust uitdraaien, maar niet onderling verwisselen en ze markeren zodat je ze met dezelfde kracht en positie vast zet .
Aan de zijkank zowel rechts als links vindt je ook nog twee sproeiers deze zijn de ralanti sproeiers, deze kan je veneens verwijderen en uit blazen, zowel de sproeier als het gaatje in de carbu. Maar hier moet je zeer omzichtig zijn met terug plaatsen, eerst en vooral het kleine rubber dichtingske moet in goede staat zijn en ten tweede mag je deze niet te stevig aan draaien daar je de sproeier gaatjes kan ovaal drukken met als gevolg een slecht draaiende motor. De schroefjes die zoekt zijn ook koper kleurig.

Succes.

Mvg,

Jean
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

de sproeiers die jij dan bedoelt zijn die te zien op de foto??

waar precies kan ik deze vinden??

de sproeiers die ik omcirkeld heb staan heel vast want ik krijg ze niet direct los

ik heb dus van bovenaf er is in geblazen en zag uit de sproeiers in de ronde opening zogezegd lichtjes benzine uitkomen,dus deze zijn dan wel vrij denk ik

maar het stotteren blijft....
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

neen, ze staan links en rechts onder de rand waar je op de foto op kijkt.
Als de luchtfilter gedemonteerd is kan je er met een schroevendraaier van +/- 10 a 12 cm lengte perfect aan.

Mvg,

Jean
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Even een detail ter verduidelijking.
Om die sproeiers van op de foto los te maken moet ge een grote en zeer goed passende schroevendraaier gebruiken, anders ga je de kop slecht maken en krijg je deze er nooit meer uit.

Mvg,

Jean
Attachments
Positie sproeiers Murena 1.6.xls
(1.19 KiB) Downloaded 195 times
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

ik ga dit alles zo meteen is bekijken :)

de auto moet naar de garage voor het vervangen van de waterpomp, maar op dit probleem had ik niet gerekend :)

en de technische kennis laat me ook wat in de steek :)

alvast bedankt
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

zijn er hier matra kenners in de buurt van zottegem/geraardsbergen :-?

ik heb besloten niet zelf aan de carburator te prutsen...

bepaalde mensen zieden dat het ook aan de onsteking kon zijn en dat ik best eerst eens de bougies zou vervangen...

heb ik gedaan en gisteren gaf dit goed resultaat, maar vandaag is het net als voorheen...

mss de contactpuntjes??
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

benzinefilter...
Bagheera X '78
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

dat is dat filtertje dat je ziet in dat doorschijnend plastieken 'bolletje' ...

ik merk wel op als de motor draait dat dat bolletje maar half vol komt..
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

dat is dat filtertje dat je ziet in dat doorschijnend plastieken 'bolletje' ...

ik merk wel op als de motor draait dat dat bolletje maar half vol komt..
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Dat bolletje mag gerust half vol blijven, is meestal trouwens zo, contactpunten heeft een murena niet, maar wel een elektronische ontsteking.
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

het is een raar gebeuren :)

nu slaat de motor nie meer aan :)

nu heb ik mss wat te vaak geprobeerd en moet ik nu effe wachten...

dus ik vertrok deze week...en tijdens het rijden begon de motor te stotteren bij het verder trappen van het gaspedaal :)

ene keer was het erger, dan weer minder....

aan de sproeiers heb ik niks gedaan..enkel luchtfilet weggehaald en eens flink in die bovenste sproeiers geblaast en daar komt de benzine vlot door.......maar het stotteren bleef...

wel hek ik ander bougies gestoken....nu draait de motor niet mooi stationair rond...gisteren was dit na het steken van de nieuwe bougies niet echt het geval...

stationaire sproeiers?? iets met de ontsteking?

:)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zoals Jean al opmerkte, dat kan van alles zijn.
Mogelijkheden zijn.
Opbrengst van de branstofpomp wisselend.
Slechte bougie's en kijk even de aardcontacten van de motor en accu naar chassis na, dat kan ook rare dingen geven.
Rotor verdeelkap en de vervroeging kan stroef gaan onderin de verdeler.
Spuit is met wat glassex op de bougiekabels.
Als je blauwe vonkjes ziet lopen vervang dan de bougiekabels.
Slechte brandstof door lang stil staan en daardoor ook vervuilde carb.
Er zijn nog wel wat meer mogelijkheden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Test het vacu?mdoosje op de carburateur eens uit.
Als dit lekt en dus voor aanzuig valse lucht zorgt, dan is daar de reden van het stotteren te zoeken.
Het is dan een oorzaak van het valse lucht aanzuigen, maar de werking van dat vacu?mdoosje is dus nihil en dus de bediening van acceleratie pompje is niet correct, met de gekende gevolgen.
Succes.

Mvg,

Jean
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Heb er ook last van sinds paar maand... vreemd. Ik vermoed dat de benzine kwaliteit de boosdoener is en dat hierdoor de sproeiers sneller dicht geraken.

horten en stoten stotteren enkel bij plank gas ok.. duid op sproeiers caburatie..... of vacuum lek..

alles open gehad bougies eruit etc.. ontsteking goed mooie vonken... carb. open schoonmaken, sproeirs etc.. in vlotterkamer wat onzuiverheden gevonden dus meteen nieuw benzien filter monteerd.. sproeiers goed schoongeblazen met compressor. Straten rijden en alles ok.. maaaaar 3 dagen later weer wat stoteren hm dammm.. toen na 5 weken stilstand ivm werk buitenland de matra gestart en weer zelfde uiteraard want niks aan kunnen doen.. weer open alles leek ok op de sproeiers na (stationair vooral.. mogelijk de emulsie pijpjes ook (op je foto)).. starten en weer ok.. dus?! Ander groter brandstof filter gezocht en gemonteerd... in de hoop dat dit wat brengt... nu bij koude start beetje bokken opzich vreemd.. denk flow gevoeligheid van filter wat betekend hierin maar bij redelijk warme motor is alles ok... na 3 dagen nog steeds.. afwachten!!

Groeten, Theo
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

ondertussen heb ik ontdekt dat mijn probleem bij de onsteking ligt en niet bij de carburator...:)

lokale garagist is langs geweest en de module van de elektrische ontsteking wordt morgen vervangen in de hoop dat het ongemak nu gedaan is :)

maar tijdens het bestuderen van de motor :p viel mij iets op...2 losse kabeltjes....

1 los kabeltje aan de bobine...maar geen idee vanwaar deze zou zijn losgekomen..

http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1905.jpg

en ook zag ik een kabeltje loshangen in de buurt van de startmotor en waterpomp....

http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... 1898-1.jpg

de 2de foto is niet zo duidelijk vanwaar het kabeltje komt maar ik maak zo meteen een nieuwe foto

zouden deze kabeltjes mss mijn probleem zijn??, of staat dit los van mijn 'hoofd' probleem :)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het draadje wat los bij de bobine gaat naar een blokje zo te zien.
Lijkt me een ontstoor condensator.
Het draadje wat los bij de starter hangt is vermoedelijk de draad die naar teststekker loopt.
Heeft weinig zin om dat aan te sluitehn, want volgens mij is er geen hond die nog een testkastje voor deze auto's heeft.
Het draadje bij de waterpomp kan ik niet plaatsen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

het lukt me niet voor een duidelijke foto te maken maar hier is men beste poging :)

uit deze 'bundel' komt het loszittende draadje

:)

maar zou dit een oorzaak kunnen zijn van het onstekingsprobleem?
http://s180.photobucket.com/albums/x1/j ... G_1907.jpg
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Voor zover ik het kan beoordelen is dit de draad exc naar de teststekker.
Denk niet dat dit de oorzaak van de problemen is.
Bij ontstekingsproblemen zou ik eerst bougie's, bougiekabels en rotorkap en rotor vervangen als standaard onderhoud.
Dan de connectoren en massacontacten nalopen.
Vooral de connector die rechts in de motorruimte zit.
Weet niet of je een schema hebt anders kun je controleren of deze draden naar de teststekker gaan.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Hallo,

Na meer dan een maand aan de woonst van mijn dochter besteed te hebben begint het matra virus terug actief te worden. In verband met een stotterende motor herinner ik mij volgende gevallen.

1- Slechte bougies, het waren steeds Champions. bij versnellen of boven de 3000 toeren begon de motor te stotteren. Heb het probleem gevonden door de lekweerstand van de bougies te controleren. Een goede heeft practisch oneindig, een slechte slecht een paar MegOhm. Bij lage belasting geen probleem. Ik ben zo eens van Basel (Zwiterland) tegen 90Km/uur naar huis gereden...

2- De acceleratie sproeiers. Dit gaat ongelooflijk kinken maar is echt gebeurd. Sterk stotterende motor bij versnellen. De carburator gedemonteerd en boven de acceleratie sproeiers lag een klein kogeltje.
Deze sproeiers zijn van boven afgesloten met een loden dopje. Het heeft even geduurd voor ik besefte dat het kogeltje in de sproeier thuis hoorde onder het loden stopje. Bij verdere demontage bleek dat het loden stopje er los in zat. Het stopje was gelost, het kogeltje eruit gekomen door de druk van de benzine, en daarna was het loden stopje blijkbaar terug op zijn plaats gevallen. Alles terug op zijn plaats gezet en het stopje wat vaster getikt en alle problemen waren opgelost. Ik weet niet meer of dat bij mijn 1308GT of bij de Solara was.
De kans is klein dat dit in dit geval ook de oorzaak is, maar ik vond het toch de moeite om te vermelden.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
Theo
Posts: 107
Joined: Thu Aug 12, 2004 10:00 pm

Post by Theo »

Heb je dat draadje bij de bobine al terug gestoken? komt dacht ik aan de + kant.. mogelijk kan het maar op 1 manier er bij steken! Kan wat doen maar is eigenlijk enkel voor ontstoren zoals Herman zegt..

Bij mij is nog steeds een vreemde start alsof er een zeeer wilde +300grd. nokkenas in zit en de motor pas bij 4000 rpm netjes loopt (denk teveel weerstand nieuw filter).. maar het vreemde is dat als ik paar meter heb gereden alles normaal is en beter nog BLIJFT !!!

als zo blijft vindt ik het goed!
groeten, Theo
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

waar vind ik snel onderdelen voor de matra?? :)

ik heb een 'nieuwe' delko nodig en een nieuwe bobine is ook aangeraden....

:)
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Probeer Ruud Carjoy www.carjoy.nl
or Simon http://www.simon-auto.de/
Mischien heeft iemand hier ook nog wel wat.

Snel is relatief bij Matra's.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
joost
Posts: 168
Joined: Wed Apr 23, 2008 7:40 pm

Post by joost »

:d

ik ga ook eens luisteren bij matra verhulst...ik heb mijn matra nodig voor dagelijks gebruik en deze staat al 2 weken p kant :p

tmoet snels gaan :d
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

joost wrote:waar vind ik snel onderdelen voor de matra?? :)

ik heb een 'nieuwe' delko nodig en een nieuwe bobine is ook aangeraden....

:)
Delco zal idd bij een 'Matra garage' moeten
Delcokop, en bobijn vindt je zeker bij Autorova.
Post Reply