motor maakt piepent geluid

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

motor maakt piepent geluid

Post by benny »

De motor maakt een enerverend piepend geluid. Het geluid gaat gelijk met het toerental. Je hoort het bij traagloop en wanneer het toerental constant is. Je hoort het ook zeer goed wanneer er geremd wordt op de motor. Het verdwijnt wel wanneer de motor versneld. De volgende onderdelen zijn reeds gecontroleerd; waterpomp en alternator. Deze zijn het zeker niet. Er is een nieuwe riem. De delco en de benzinepomp is het ook niet. De klepspeling is geregeld en de bougies zijn vervangen.
Kunnen lagerschelpen piepen? Of is er nog iets dat ik vergeten ben?
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Ik denk dat ge eens naar de koppeling moet zien en ik vermoed specifiek het druklager, zou kunnen dat deze droogloopt.

Lagerschelpen die ge hoort lijkt me sterk daar deze zeer snel vastlopen of eruit draaien.

Zou het dan eerder zoeken in de lagers op de krukas zowel aan riemkant als deze aan het vliegwielkant.

Veel succes bij de zoektocht.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb de oorzaak eindelijk gevonden. Ik heb tijdens het monteren van de inlaatcollector vergeten van twee platte ringen weg te nemen, zodat de inlaatcollector niet volledig luchtdicht tegen de cilinderkop kon worden getrokken. Gevolgen waren eerst een piepend geluid, en een slecht werkende motor omdat hij valse lucht aanzoog.
Het ontstaan van het piepend geluid kan je vergelijken met een blaadje dat je tussen je duimen spant en er dan op blaast.
Nu werkt alles terug normaal. Het is nog wachten op de onderdrukmeters voor de fijnafregeling.
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag benny.
Dat heb je alweer fijn opgelost je moet er maar achter komen.
Je ziet maar wie zoekt die vind.

grt hendrik.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Kleine dingen met grote gevolgen, maar niet zo eenvoudig om te sporen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply