Motorschade, ...verholpen! Maar, het verhaal loopt door.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Of een matra met NOG :D meer plaats; een Espace ( die type I ) is toch ook bijna 25 jaar oud...

Nu, Idd het is een passie, hobby, en zulke dingen kosten geld; maar ik wil het toch ook binnen de perken houden, technisch en visueel in orde, maar perfectie is (voor mij ) niet nodig om van mijn auto te genieten.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

zo een Espace heeft hier verleden jaar voor 100? te koop gestaan, heb hem nog willen halen zonder van het unieke Matra bestaan af te weten

zijn er eigenlijkmet een Espace in de club?
binnen 10 jaar ga ik voor een Avantime :lol: http://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_Avantime
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

als ik voor ?100 een intacte espace type 1 vindt op lpg, dan ga ik hem zeker halen :lol:
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Paul,dat is voor mij dan ook de reden waarom ik ga voor de totale heropbouw,let op ik spreek niet over restauratie,ik vind dat hetgeen Cor en ik gedaan hebben eigenlijk het opnieuw bouwen van de wagen is geweest,als je ziet hoever we zijn gegaan is mijn groene pijl eigenlijk nieuw,en aan de motor heb ik speciaal niets gedaan omdat er maar 64duizend opstonden en alles was ok,dus moet je er afblijven en afwachten,intussen is wel alles wat met benzine te maken heeft vervangen ivm de ouderdom en veiligheid. Maar Uw passie die begrijp ik ,ik ben gewoon fier en trots als met de wagen rondrij,hij is van mijn familie(later voor de kinderen godfried!!!),ik heb hem zelf een nieuw leven gegeven,en zo als zij rijd erin de buurt niets rond;je moet al die jonge gasten met hun kitcars maar eens zien kijken,vooral als je op een tuning meeting komt!!!!!!Alleen moet ik me proberen in te houden,met mijn Deviluitlaat heb ik geen radio nodig,wat een sound,en dat voor een 8 kleppen motor !!!!!!


groetjes frank,trotse eigenaar van MGB en matra Murena samen goed voor 4 jaar handenarbeid!!!
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Sommige exemplaren hebben het geluk in goede handen te zijn.

Deze, zullen "de tand des tijds" beter kunnen weerstaan daar ze vertroeteld worden (zonder te willen overdrijven).
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Het was zo ver, zoals sommigen onder U reeds weten ben ik ook nog actief bij een andere club. Zondag 16 maart was de openingsrit van het seizoen 2008. Even leek het er op dat ikzelf het even niet waar zou maken, maar dat is +/- goed gekomen. Noodgedwongen diende ik mij dus aan met de ?herboren? Murena. Dat zij herboren is kan ik nu met klem bevestigen. Na een gezondheidskuur & revalidatieperiode komt zij stilaan op het niveau van een ?nieuwe? wagen.
De voorafgaande periode had ik toch nog een paar onvolkomenheden gevoeld, zoals, af en toe een schokje en bij opgevoerde acceleratie even inhouden. De motor moet nog zijn eerste beurt krijgen ?????daarna zullen die probleempjes wel weg zijn dacht ik. Maar, ????, toch maar even inspecteren, de leermeester had mij dit al op het hart gedrukt, de eerst periode is de probleemperiode?? en gelijk heeft hij. Bij controle zijn twee klein onvolkomenheden boven gekomen, een ontstekingskabel had zich losgemaakt (niet zomaar zichtbaar) en een onderdrukleiding was gaan scheuren en lekte. Verder lijkt alles ok.
Dus zondag, op naar de ontmoetingsplaats ???..en????.geen klachten meer! Alle problemen zijn verdwenen!
Daar aangekomen en tijdens het eerste bijpraten komt daar een wel erg ge?nteresseerde meneer naar de Murena ?DIT IS MIJN MURENA? zegt die meneer plots?.. Ik weet wel beter want ik heb de papieren, hahaaaa??Blijkt het de vorige eigenaar te zijn. Een hele babbel dus met uitwisseling van gegevens. Ik zal er waarschijnlijk in slagen het verhaal van deze wagen te reconstrueren en dat is mooi. Dat er in deze wereld ook minder aangename kantjes te rapen zijn bleek dan ook nog maar eens. Deze meneer beweerde met heel veel moeite 50000bef gekregen te hebben voor de wagen, dan mag je ook weten dat ik meer als het dubbele betaald heb en dat de vraagprijs 5000? was. Leuk h?, zeker voor die mijnheer. Ikzelf ga niet zeuren want ik heb nu een erg goede wagen.
Nog een anekdote tijdens de dag was ik aan het praten met een ander clublid die getracht had een nieuw lid bij te brengen, een eigenaar van een Alpine, deze zag het echter niet zitten, de afstanden zijn te groot, nu vind ik 150 ? 250km op een weekend niet bijster veel, blijkt deze persoon er tegen op te zien wegens onbetrouwbaar en nu komt het??.. of je het leuk vind of niet??? in onze club rijdt wel iemand met een Matra mee??(klinkt niet erg positief)????rijdt die dan de ritten uit?????..? ja, geen enkel probleem??(dat is een klein beetje overdreven maar klopt wel)??. Elke rit ben ik inderdaad heelhuids thuisgekomen niet altijd zonder problemen maar we gingen vooruit.
Een leuke afsluiter voor mij dus ?.. Matra ? is beter als ?.. Alpine?.!!!!! Ha, Ha, ??.. :)

De Murena heeft mij door dit weekeinde thuis gebracht met een gevoel of ik met een ?nieuwe? wagen op stap was en een gevoel of mij niets kon overkomen!
Leuk, echt leuk. 8)

Nu nog mijn rood bakske!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi verhaal. Wat een toeval dat je de vorige eigenaar bent tegen gekomen. Dit zou ik ook wel willen meemaken, maar de kans zal klein zijn!! Origineel is het een Franse bagheera maar was al in Belgi? ingeschreven. Eigenlijk maakt het me niet uit ik ben er gelukkig mee. :wink:

Zeuneke,
Je hebt gelijk die Matra moet in de familie blijven. Ik zou me omdraaien in mijn graf indien zij (mijn bagheera) verkocht werd. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Vorige donderdag, op aanraden van de Matra dokter, de schommelarmen vervangen. (en uiteindelijk ook nog twee stuurgewrichten)
Bleek dat het best kon gebeuren want die dingen liepen niet helemaal lekker.
Bij de demontage kon je duidelijk voelen dat het vooronder niet helemaal lekker loopt.
Ook maar even het stuurhuis en gewrichten van nieuw vet voorzien, eigenlijk een grote beurt van het vooronder.
En, ?.voel je dat nu? Ja, subtiel en toch overduidelijk!

Aanvankelijk was het verschil eigenlijk klein en dat lag in mijn verwachting je moet het ook even zoeken.
Maar geleidelijk werd het duidelijk.
Het voorsteven veert duidelijk wat soepeler en dieper door en dat was ook te verwachten gezien de vaststellingen, maar het is toch duidelijk anders en even wennen.
Maar nu komt het, dat is erg aangenaam en toch een beetje tegenstrijdig,
het sturen is iets vager maar een stuk rustiger waardoor het onveilige gevoel, van de nerveuze sturing, wat ik had, lijkt te verdwijnen.
Het geeft een gevoel van meer zekerheid, waarschijnlijk door minder directe terugkoppeling waardoor het aangenamer en rustiger rijden is.
Een paar dingen zijn er nog maar die wijt ik aan afstellen, het stuur staat niet meer rechtuit en er mist nog een gevoel van stabiliteit (rust) in sturing.
Maar alles gaat absoluut de goede richting uit en het went snel.

Geleidelijk wordt deze wagen haast nieuw. 8)
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Het is zoals sommige Franse wijnen. de wagen verbetert met te verouderen. Paul, kan je eens de afstand doorgeven tussen de neus en de grond? Boven de twee naden links en rechts onderaan de neus. Dank bij voorbaat.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

benny wrote:Het is zoals sommige Franse wijnen. de wagen verbetert met te verouderen.
Dit gaat niet helemaal op maar deze wagen krijgt goede zorgen (en een licht onverantwoord kostenplaatje, de wagen wordt stilaan duur) maar dat moet nog blijken en ik heb het er voor over, ergens loont het wel en ik wordt er vrolijk van telken zij verbeterd.

Was ik vergeten Benny, sorry, je had er al om gevraagd. :oops:
Ik kom op 19cm rondom, maar ik weet voorlopig niet of het nog juist is.
Door de juist gedane ingrepen kan dit nog wijzigen.
Last edited by Paul on Sun Mar 30, 2008 12:18 pm, edited 1 time in total.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Paul. Een mens kan niet alles onthouden.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Benny,

Ik heb bij mijn Murena ook eens gemeten en kom op 19.20 links en 19.30 rechts. Dit is gemeten vanop de vloer tot aan de onderkant bumper ter hoogte van de naad.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Alain.
Post Reply