Rancho Grand Raid

Alle informatie over restauratie en werken aan de Rancho
Post Reply
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Rancho Grand Raid

Post by Muddy Bandit »

Ik zal m'n laatste aanschaf hier even voorstellen:

Image

Een Talbot Matra Rancho Grand Raid uit 1980.
Een mooie, blanke bolster, maar helaas een ruwe pit waar 'nogal' wat werk in zit aan de bekende (beruchte) plaatsen. :cry:

Image

Image

Maar goed, de Rancho is nog geheel compleet en origineel.
Het komende jaar heb ik weer genoeg te doen, hij gaat geheel uit elkaar.
Ik hoop dat ik met m'n eventuele vragen een beroep op jullie ervaring en kennis mag doen,

Groeten Patrick Boer
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Welkom op het forum en waarom ook niet bij de club.
Uw wagen verdient zoals u reeds aanhaalde de nodige zorg maar is dit ook meer dan waard. De mensen op het forum en het bestuur zullen u waar mogelijk de nodige steun geven. ik kijk alvast uit naar een restauratieverslagje.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Welkom Patrick. :)
Zelf heb ik hier 2 Rancho's, een sloper en eentje om te herdoen.
Ik moet ook nog beginnen, kunnen we elkaar helpen. :lol:
Op het eerste zicht zijn ze onderaan aan elkaar gewaagd onze Rancho's :roll:
Binnen en buiten balken moet ik herdoen, delen van de bodem (onder het dash), A stijl onderaan, wielkasten etc..
Wat wel nog heel goed is is het motorcompartiment.
Alles natuurlijk op het eerste zicht want ik heb nog niet gedemonteerd.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Hartelijk dank voor het warme welkom.

En Alain waarom ook niet bij de club?

Als de Grand Raid geheel klaar is zal ik hier zeker over gaan denken, maar aangezien ik ook al lid ben van 4 andere autoclubs voor m'n andere hobby wacht ik hier nog even mee.
Ik ben van mening dat als als je bij een club aansluit je ook de nodige tijd, inzet en aandacht aan die club moet kunnen besteden, dat kan ik op dit moment nog niet waarmaken.
Ik ben namelijk ook actief in het 4x4 rijden met m'n andere hobby, mijn suzuki SJ413 LWB (vandaar ook die bijnaam Muddy Bandit, deze naam heb ik zo'n 15 jaar geleden gekregen van mede-4x4-rijders).

En Jo,

Waarom zou ik het ook beter hebben als jou? :D
De punten komen inderdaad wel heel veel met elkaar overeen, onder de motorkap en voorschermen is bij mij alles nog goed. (de motor is al gereviseerd door de vorige eigenaar)
Ik heb inmiddels het interieur er geheel uitliggen en de slechte plekken allen blootgelegd.
Image
...onder de achterbank links...
Image
...diezelfde plek, maar vanuit de wielkas gezien...
Image
...ook onder het dashboard genoeg onbedoelde ventilatie...
Image
...wel apart, zo'n doorzon-langsdrager :lol: ...
Maar goed, je moet er de tijd voor nemen.
De beide langsdragers onder de vloer en de binnendorpels ga ik er geheel uithalen en vervangen door 2mm dikke versies.
Gelukkig is het meeste allemaal rechttoe-rechtaan zodat ik veel zelf kan maken op een zetbank.
Ben momenteel nog even in onderhandeling voor een droge sleutelplaats voor een jaartje, als dit geregeld is gaat de Grand Raid geheel uit elkaar.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik moet de langsdragers nog controleren, op het eerste gezicht niet door maar dat zullen we pas weten als de vloer vooraan eruit gaat.
de zijbalken dacht ik binnenin in 1.5 te doen en buiten in 1.0 maar ik zou wel een extra buis willen inbouwen (1.5"-2.5") met verscheidene bevestigingen naar de binnenzijde.
misschien moeilijk in woorden maar het zit zowat in mijn hoofd hoe het moet worden.
Waarom?
Echt veel stijfheid van zijn dak heeft de Rancho niet, bij een aanrijding wil ik de passagiersruimte wel heel houden, niet als deze : http://www.youtube.com/watch?v=caOqD54oxRA
Ik ga wel veel puntlassen ipv mig-mag / tig
Moet me nog wel een zetbank kopen maar de lange stukken zijn inderdaad rechttoe rechtaan dus die laat ik wel plooien.

Mijn droge sleutelplek ben ik aan het bouwen, moet nu de vloerplaat laten storten maar de grondvesten zitten er al. ....

suzuki SJ413 LWB is ook mooi (volgens mij beter als een Vitara), 20 jaar geleden reed ik vaak mee met mijn maat in een LJ80 met 1300 Swift GTI motor, heerlijke tijden, de geur van verbrande modder,.... :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Wow, da's pas een kreukelzone....
Ben je zelf een wezelijk onderdeel van... :lol:

Maar inderdaad, ben zelf ook met dat idee bezig.
Ik wil de buitendorpel wel origineel houden (nieuwe waren al los bij de aanschaf van de auto inbegrepen).
De binnendorpel wil ik echter uit gaan voeren als een soort koker van 2mm plaat, waar ik de nieuwe originele buitendorpel tegenaan las.
Hoef dan alleen aan de binnenzijde de gordelophanging en de stoelsteuntjes weer terug te lassen, het uiterlijk aan de binnenkant blijft dan ook gelijk als origineel terwijl de sterkte ongeveer verdrievoudigd.
Dus over de gehele lengte gelijk zoals nu alleen het eerste en laatste stuk is (een soort dubbele kokerbalk dus).

Mijn sleutelplek zal waarschijnlijk een verharde ruimte (ca 150m2) in een kassencomplex zijn waar ik werk, deze ruimte komt binnenkort voor langere tijd leeg te staan.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Even een update:

De werkplek is geregeld.
Ongeveer 100m2 ruimte in een verwarmde kas van een tuincentrum, mag er een jaar kostenloos gebruik van maken. :D
Moet dus kunnen om er een Rancho te restaureren.
Mag er alleen niet spuiten ivm stankoverlast (afgeschermd stuk naast de verkoopruimte) en lassen (vanwege brandgevaar)
Ik ga dit weekeinde de werkplek inrichten, dus 12m1 stellingen plaatsen voor de opslag van alle onderdelen en een deel van de vloer afdekken met rubberfolie om olievlekken op de betonvloer te voorkomen.

Moet de rancho nog even klaar maken voor z'n voorlopig laatste rit van 10 km (het gehele interieur is eruit, moet dus even het stuur en de stoel terugplaatsen) en dan kan het demonteren beginnen.
Ik ga de rancho geheel strippen en vervolgens het kale chasis (in m'n eigen schuur) weer perfect lassen.

Ik heb inmiddels een zeer uitgebreid nederlandstalig werkplaatshandboek incl. carrosserie-bouwtekeningen, electrische schema's, servicemededelingen van Chrysler France en een simca 1100 supplement op de kop getikt voor 30 euro incl. verzending.
Weet niet precies hoe oud het is, maar ik kom jaartallen tegen vanaf 1975 tot 1980.
Net een lego-bouwtekening van ruim 600 pagina's, dus echt duidelijk voor iedere sleutelaar. :wink:
Ik wil dit handboek nog een keer geheel gaan scannen (zal wel een "paar" uurtjes kosten), mocht er intresse voor zijn laat het dan even horen.

Zal in ieder geval de nodige foto's gaan maken van de restauratie en jullie op de hoogte houden van de vorderingen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

De carrosserie-bouwtekeningen die heb ik niet wel ook het werkplaathandboek.

Maar een nette deal die 100M? :o
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Werkplaatshandboek is digitaal gemaakt, 240 MB.
Wat een p#kkewerk, 680 pagina's scannen. :evil:
-511 pagina's Rancho werkplaatshandboek,
-68 pagina's Rancho service mededelingen van Chrysler France 1977/78
-101 pagina's Simca 1100-supplement uit 1975.
Alles nederlandstalig.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Hallo Rancho jongens,

Na wat ik hier allemaal opvang, krijg ik de indruk dat jullie denken dat een Rancho niet sterk zal zijn bij een aanrijding.
Ik heb zelf enkele jaren met een Rancho gereden, na hem helemaal te hebben hersteld en dus ontdaan van de luchtgaten die her en der waren, heb ik er een zwaar ongeval mee gehad, het ging hier over een frontale aanrijding tussen mijn Rancho en een Renault 9 in de stad.( de dame reed frontaal in op mij, met als verklaring "ik had u niet gezien")
Ik had een snelheid van +/- 60 km/uur en de dame in de Renault verklaarde later eveneens aan de politie dat ze 60 km/uur reed.
Ik ga er van uit dat we beide misschien nog wel iets harder reden.
Nog even meegeven dat er toen in de stad nog een max. snelheid van 60 km/uur van toepassing was, je kan hier uit opmaken dat het al enkele jaren geleden is.
Mijn Rancho was naar de haaien, maar de passagiers ruimte was intact en de deuren gingen aan beide kanten nog normaal open en dicht.
Met de Renault was het anders gestelt, ik heb de vrouw met haar twee kinderen uit de wagen moeten halen langs de achterste deuren, daar de twee voorste niet meer op te krijgen waren.
Ik heb spijtig genoeg hier geen foto van maar ik kan u verzekeren dat ik er zelf van geschrokken was dat de Rancho structuur dit ongeval zo goed had doorstaan.
In bijlage een foto van toen ik hem nog aan het opkuisen was en pas op het jong gast je das die zelfde ouwe rakker van nu. :lol: en zondere buikje :wink:
Attachments
zondag 27 januari 2008.jpg
zondag 27 januari 2008.jpg (108.88 KiB) Viewed 18568 times
Kopie van zondag 27 januari 2008.jpg
Kopie van zondag 27 januari 2008.jpg (102.62 KiB) Viewed 18568 times
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik twijfel ook niet over de sterkte van een (gezonde) Rancho.
Tegen een frontale aanrijding zit je hierin goed beschermd.
Ik heb echter een Simca 1100 meegemaakt waarbij iemand aan de bestuurderszijde naar binnen is gereden met zo'n 30km/h (volgens politierapport), daar wordt je echt niet vrolijk van en wil je op dat moment niet graag zitten (bestuurder zat bekneld en is door de brandweer vrijgeknipt).
Het portier met de onderdorpel was bijna 40cm naar binnen gedrukt, de vloer was opgeplooid en zo'n 15 cm hoger in het interieur teruggeplaatst.. :cry:
En de bodem van de Rancho op die plaats is gelijk aan die van een Simca 1100.

Dus als je toch alle binnen- en buitendorpels en de langsdragers onder de vloer moet vervangen, waarom dan niet meteen een iets stevigere uitvoering met behoud van het origineel uiterlijk?
De materiaalkosten zullen het probleem niet zijn, ik ga deze delen toch zelf maken op een zetbank. :wink:
En een veiliger gevoel is voor mij onbetaalbaar, ik zat toen zelf op de achterbank van die betreffende Simca 1100..........
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

matra530lx wrote:Hallo Rancho jongens,


In bijlage een foto van toen ik hem nog aan het opkuisen was en pas op het jong gast je das die zelfde ouwe rakker van nu. :lol: en zondere buikje :wink:
Hm........... bijna niet te herkennen :roll:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Inderdaad, als je toch zelf die platen moet plooien, waarom dan niet stevig genoeg.
Volgens mij heeft de snuit van de Rancho ook heel wat impact vermogen en kantelt het blok eronderuit.
Achteraan is het wat anders, volgens mij heeft dat weinig te zeggen.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

Jo, bekijk uw pm eens.

Mvg,

Jean
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Jean, weest gerust je ziet het verschil met nu haast niet, ik had je "zo" herkend! :D :lol:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het grote werk is begonnen.
Ik heb een paar dagen vrij genomen en ben begonnen met de demontage van de Grand Raid.

Image

Image

Het is me tot nu toe nog niet tegengevallen, ik heb geen verdere schokkende gebreken gevonden.
Wel een uitgewoond wespennest onder het voorste gedeelte van het polyester dak..... :o

Zelfs de A-stijl is na inspectie nog beter dan verwacht. :D

Image

Niet geheel vrij van laswerk, maar de achterliggende plaat is goed.

De achteras is na verdere inspectie doorgerot op de voorste ophangpunten, hier zal een andere voor geplaatst moeten worden.
Weet iemand hier toevallig of de achteras van de Simca 1100 personenauto gelijk is aan die van de Rancho?
(ik zou me kunnen voorstellen dat de Simca soepelere torsiestaven heeft dan de Rancho...)

Ook de portieren zijn een 'stukje' verder heen dan ik in eerste instantie gedacht had.
Vooral het onderste gedeelte van de buitenplaat is slechts symbolisch aanwezig. (onder de polyester stootband)
Ook hier over een vraag: zijn de portieren van de 4-deurs Simca 1100 gelijk?

Ik ga morgen eens een poging wagen om het gehele polyester dak te demonteren, lijkt me ook geen klusje van een paar uurtjes....
Maar goed, heb nog 2 dagen vrij. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Post by matra530lx »

De deuren van een 4 deurs 1100 vooraan zijn dezelfde, maar de achterbrug is niet dezelfde, deze heeft een ander onderdeelnummer.
Wat het dak betreft, dit is wel degelijk een serieuze klus en het moeilijkste is de binnen of hemelbekleding heel houden.
Maar laat dit je niet afschrikken en neem uw tijd, want als het een beetje tegen zit vindt ge daar onder ook nog wat werk.

Mvg,

Jean
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Het polyester dak is eraf, karwei viel 100% mee.
Dit waarschijnlijk doordat de vorige eigenaar het dak er blijkbaar ook al eens heeft afgehaald, alle bouten zaten dik in het vet en niets zat vastgeroest. :D
Ook de hemelbekleding zat maar op een paar punten vastgelijmd.

Image
Image

Image
Image

Ben gelukkig geen extra werkzaamheden tegengekomen aan het onderstel.
Het dak van de cabine is in het verleden blijkbaar een roestnest geweest, de vorige eigenaar heeft hier hele stukken nieuw plaatwerk ingelast.

Image

Dit werk is mij dus bespaard gebleven :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

:o Zo goed is die van mij zeker niet. :(
Dit gaat blijkbaar voorspoedig. :)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Grootste probleempunten zijn de langsdragers en de voorste ophangpunten van de achteras. :-?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Bij mij sloop Rancho heb ik een lint onder dat punt doorgetrokken, anders valt hij op zijn buik.
Bij de X moet ik het nog bekijken, zal ook niet zo goed meer zijn vrees ik.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Muddy bandit,

Welkom op het forum. Je gaat er nogal tegenaan! Zo te zien heb je nog een h??l goed chassis. Dit is de eerste keer dat ik een rancho uitgekleed zie. Dat je er een prachtige wagen van gaat maken daar twijfel ik niet aan je, bent goed op weg.
Ik zal het nu zeker volgen. Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Body is nu geheel kaal, op de assen na.
Het moeilijkste tot nu toe was de kabelboom er in z'n geheel (heel) uithalen.
Ben inmiddels al 6 dagen bezig om alle kit, tectyl, plamuur, polyester en andere zooi weg te branden/steken/borstelen.

Er is in het verleden al het ??n en ander aan de Grand Raid gebeurt.
Aan het dak en de achterzijde is al veel gerepareerd op de goede manier, mijn werk beperkt zich op deze plekken tot de lasnaden controleren. :D

Helaas is er ook het nodige "gerepareerd" op de plak- en bakmethode, deze delen moeten geheel opnieuw gemaakt worden. :cry:

Een mooi voorbeeld hiervan wil ik jullie niet onthouden:
Image
De rechter buitendorpel, volgestouwd met polyester en plamuur.

Aangezien het gat zo groot was dat mijn camera erin paste heb ik ook maar een foto gemaakt van het inwendige van deze koker:
Image

Ik kon m'n ogen niet geloven toen ik de beelden op de camera zag.
Al die krullen en bolletjes zijn dus de aangevreten wintervoorraad van familie muis o.i.d., ze bestaan uit eikels en hazelnoten. :o
En dat over de volle lengte tussen de voor- en achterwielen........

Een auto restaureren.
Je valt van de ene verbazing in de andere.....maar je leert hem wel kennen.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

In de Murena heb ik ook zo'n voorraad gevonden in de deuren. Ik begrijp nog altijd niet hoe die erin geraakt zijn, want er is geen enkele opening groot genoeg om die erdoor te krijgen.
De dorpel kan je gemakkelijk vervangen. Vervangen door een nieuw stuk is nog altijd de beste oplossing. Zo weet je dat de volledige dorpel in orde is, en zal die niet binnen de kortste keren op een andere plaats roesten.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Polyester en plamuur zijn eenvoudige producten om roest en gaten te verstoppen. Maar het is niet de goede manier,het zijn tijdelijke oplossingen die later weer voor problemen zorgen. Net zoals Benny schrijft" de beste oplossing is het plaatsen van een nieuwe plaat". Goed bedacht dat met die camera, met wat geluk had er een verborgen schat ingezeten! Met de verzameling van meneer en mevrouw muis kun je niet veel aanvangen. Je hebt nu wel een beeld van de binnen kant! Zoals je kunt zien zeker goed tegen roest behandelen, dit is natuurlijk niets nieuws voor een Bagheera of een rancho. Ik weet er ook alles van. Toen ik mijn bagheera van 1977 gerestaureerd heb 11 jaar geleden, had bijna alles de zelfde roestbruine kleur, en op plaatsen was er geen kleur meer, maar ook geen plaat! Je mag van geluk spreken je hebt nog een h??l goed exemplaar kunnen kopen.
Veel succes met de restauratie en hou ons op de hoogte van welke verrassingen je nog tegen komt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Nieuwe binnen- en buitendorpels liggen al klaar, zo ook de nieuwe langsdragers.
Allen gemaakt van 2mm dikke plaat, moet straks dus probleemloos 10 jaar mee kunnem.

Ik was alleen nieuwschierig naar de huidige staat van de aanwezige dorpels, deze delen zijn vaak net een levensboek van de auto.... :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Plaat van 2mm! Geweldig deze laat zich goed lassen en is stevig. Je maakt hem beter dan dat hij nieuw was. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Opletten dat zij niet te dicht bij de grond komt te staan met zulke zware plaat :wink:
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

ALAIN VAN AKEN wrote:Opletten dat zij niet te dicht bij de grond komt te staan met zulke zware plaat :wink:
Voordeel van torsievering: is altijd de perfecte afstelling mee te maken. :lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Zo, de Grand Raid is nu geheel gestript, alleen de achteras zit er nog onder.
Deze laat ik voorlopig nog even zitten zodat ik het chassis nog gemakkelijk kan verplaatsen indien nodig.

Image
De riksja-methode, maar het werkt. :lol:

De demonteerfase is sneller gegaan als dat ik verwacht had.
De vorige eigenaar heeft blijkbaar de Grand Raid in het verleden ook al eens onder handen genomen, de meeste bouten en moeren waren dik ingevet en gingen dus soepeltjes los.
Maar naast de meevallers waren er ook wel enkele tegenvallers, zoals doorgeroeste plekken die ik niet had verwacht en een stuurhuis waar tijdens de demontage spontaan een stuk afbrak. :cry:

Image

Ik zal hem eens geheel uit elkaar pulken en proberen of het nog te lassen is, en anders moet er een nieuwe voor komen.

Aangezien er voor mij intussen een drukke tijd aanbreekt (ben werkzaam op een tuincentrum) heb ik op het moment geen tijd om het chassis grondig aan te pakken.
Dit zal dus in de zomervakantie gebeuren, dan heb ik 4 weken de tijd om al het laswerk ineens klaar te maken.

Ondertussen gebruik ik m'n schaarse vrije tijd (avonduren) om alle losse onderdelen weer als nieuw te krijgen, dus schuren, stralen, schilderen, lagers en rubbers vervangen, remcylinders reviseren enzovoort.
Gezien mijn ervaringen met eerdere restauratieprojecten is deze volgorde voor mij ook beter.
Ik ben namelijk snel geneigd om tijdens de opbouwfase alles zo snel mogelijk weer in elkaar te bouwen om weer te kunnen rijden, met dus als gevolg dat er onderdelen onbehandeld teruggeplaatst worden. :oops:
Met deze omgekeerde werkvolgorde hoop ik dit probleem dan te kunnen opvangen.
Maar het eerste begin is inmiddels weer klaar voor de montage, de bodembescherming is weer als nieuw en de lier werkt ook weer zoals het hoort. (dus zonder piepen en knarsen)

Image

Inmiddels heb ik de vooras naar huis gesleept zodat ik deze nu ook grondig aan kan pakken.
Dus geheel ontroesten en opnieuw schilderen, nieuwe lagers, rubbers, en remschijven monteren.
Ik kan de komende avonden weer vooruit...
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply