test

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

test

Post by oetker »

even proberen
Attachments
8epp5dc.jpg
8epp5dc.jpg (76.47 KiB) Viewed 9973 times
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Oetker

Welkom op het forum.

De Murena heeft het blijkbaar heeeeeel koud ! :lol:
Foto is een beetje aan de grote kant,maar test is geslaagd.

Groeten
Last edited by Maes Jules on Wed Jan 09, 2008 8:07 pm, edited 1 time in total.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Oetker alvast welkom op het forum en waarom niet bij de club!
De foto was een beetje groot zoals Jules reeds aanhaalde en daarom heb ik hem iets verkleind zodat het geheel leesbaar blijft. Precies wel koud, h
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Goedenavond allen,

Even voorstellen, ik ben Herman maar kon niet onder deze naam registreren.
Mijn bijnaam is Dr Oetker en heb deze maar gebruikt.
Ben dus een paar weken in het bezit van deze Murena die ik na wat omzwervingen in Millheeze (NB) gekocht heb.
Hoe ik eraan gekomen ben is een te lang verhaal om hier te typen dus lees even onder Meet en greet in het Nederlansche forum.

Heb even een tijdje getwijfeld of ik hier wel wilde posten.
Ik had alle verhalen gelezen maar waren nooit ondersteund door foto's.
Althans voor mij niet zichtbaar.
Had het gevoel dat jullie protectisch bezig waren, maar dat blijkt niet het geval want de foto's zijn nu wel zichtbaar sinds ik me aangemeld heb.
Dat was dus een vooroordeel.

Mijn basis zal het nederlansche forum blijven, maar om toch hier ook te kunnen discuseren mij toch maar aangemeld.

mvgr Herman
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules, trouwens een leuk getal in je reply :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, het was even erg koud rond de kerst, maar de murena heeft geen kick gegeven.
Starte gelijk, althans na een nieuwe accu.
Heb er inmiddels een 1000 km mee gereden en het is een 2.2
Het gaat mijn hobbyproject worden voor de komende jaren en dan is alle kennis welkom.
De forums zijn hier een prima plaats voor.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Nu zou ik eigenlijk niets meer mogen posten :roll:
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Herman ik was je iedereen op het forum van Martijn al eens tegengekomen en zoals je reeds aanhaald moet je eerst geregistreerd zijn om alle "geheimen" van het forum te ontdekken. Dit is dus ook een oproep naar alle Matrafanaten schrijf in op het forum net als Herman.
We lezen graag ieders mening, verhaal en ervaringen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Te laat Jules je zit al ??n stap te ver en het zou zonde zijn om je hier te moeten missen.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Toch zouden externe foto's dit forum voor meer mensen toegankelijk maken.
Zie het als positieve kritiek.
Ik werd er ook door op het verkeerde been gezet.

Vrouw roept voor de koffie, en dan moet ik luisteren.
Lees het straks nog wel.

Herman
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

We zullen er binnen het bestuur eens over nadenken, trouwens alle kritiek ook negatieve is welkom.
Voor mij met melk en suiker graag.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Slagroom?

Ik hoor nog wel is hoe dit afloopt.
Wat betreft lid worden heb ik me nog niet echt georienteerd wat te doen.
Daar denk ik nog over.
Er zijn meerdere mogelijkheden.

Matra is nooit echt mijn eerste keus geweest qua sportwagen, alhoewel ik ze nog in mijn jeugd in de F1 heb zien racen.
Mijn hart lag meer bij de Engelse kant, maar de Murena spookte ook al een paar jaar in mijn hoofd en dat voornamelijk vanwege de roestvrije opzet van de wagen.
Ik ben slecht in plaatwerken dus het is een weloverwogen besluit geweest.
Heb er geen spijt van, en ben er nogal mee bezig zo tussendoor.
Vanaf heden zal ik me inzetten mijn opgedane kennis en ideen te delen en me hier alleen nog maar positief uitlaten.
Ik begin natuurlijk nog maar net en ken nog niet alle ins and outs van de wagen, maar dat zal in de komende jaren wel veranderen.

Heb in ieder geval de afgelopen maanden zeer veel gelezen qua techniek en historie van de wagen en wil nog wel wat zaken veranderen.
Niet iedereen zal het met me eens zijn als het om originaliteit gaat.
Niet dat ik het uiterlijk van de wagen dramatisch ga veranderen.
Er zat immers al een Kieferklep op, dus helemaal origineel is de auto al niet meer.
Er zullen wat subtiele en practische niet originele dingen op komen, en een aantal zaken zullen vervangen worden door originele onderdelen
Verder behoud ik de onderdelen die eraf gaan, zodat het ook weer terug te draaien is.

Groeten Herman
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Slagroom niet. Voor de lijn.

Herman zet die Engelse automobielen uit je hoofd, je gaat anders steevast met hoofdpijn zitten.
:D
Nee Herman zelf ben ik voor het originele, maar veroordeel niemand die hiervan afwijkt. Zolang het binnen bepaalde grenzen valt. Heb al vele wagens gezien die net op een Ferrari leken maar dit gaat me wat te ver, ook al moet ik sommige bewonderen want er zitten er enkele bij waar heel wat werk ingestoken is.
Het is als je zegt een achterklep, andere velgen, wat technische verbeteringen moet kunnen je kan immers altijd terug naar het ...originele.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het Engelse hoofdstuk is ook afgesloten.
Had bij al mijn Engelse auto's waaronder 5 mini's ,waarvan 1x originele Cooper S, 1x Metro, 1 Princes 2200, 1x MGB GT 1x Sunbeam (NB:bijna Frans) een enorme kist gereedschap in exotische inch maten.
Die verwacht ik bij de Matra ook weer nodig te hebben, maar dan metrisch.
Ik heb deze auto's niet allemaal tegelijk gehad, maar na elkaar.
De matra moet mijn hart nog veroveren, maar heb er een goed gevoel bij.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Hahaaaa, nog ene die gevangen gaat worden door een Matra virus.

Welkom in de club! Ikzelf had het ook niet onmiddellijk op Matra begrepen maar heb het intussen wel goed zitten.
Maar je kan nog terug, je moet wel snel zijn ????. voor het te laat is.

Neen, alle gekheid ter zijde, de tijd zal leren of je volhard. Het is niet het meest geliefde merk, zeker al niet bij onhandige jongens. Het zal afhangen van de staat van de wagen en hoe zij zich gedraagt. Wat je wel al hebt is een niet alledaagse wagen die redelijk makkelijk te onderhouden is, uitzonderlijk comfortabel, vlot genoeg te rijden maar geen sportwagen.
Onderdelen zijn gemiddeld genomen nog geen probleem en gemiddeld gerekend nog betaalbaar. Goedkoop is niet mijn ervaring. Ik heb juist wat (kosten) achter mij maar heb er helemaal geen spijt van.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Paul.

De wagen is eigenlijk zeer goed op wat overzichtelijke zaken na.
Heeft vanaf 1990 gemiddeld 300 km per jaar gereden en warm gestald.
Hij is beslist niet afgeragd en voelt goed aan.
Alle foto's en het verhaal staan op meet en greet, in nieuw en onbevangen, op het Nederlansche forum.
Wel een groot topic geworden.
De eigenaar was de laatste jaren de interesse een beetje verloren en had ruimte nodig voor zijn XK140.
Een groot voordeel heb ik.
Ik woon 12 km van Carjoy.
http://matraforum.messageboard.nl/forum ... ?f=3&t=734

Heb inmiddels al wat onderdelen binnen, en Ruud is er niet te duur mee.
Er is echter wel wat meer te vervangen dan gemiddeld onderhoud.
Na 25 jaar is dat logisch.
Motor/bak en ophanging zijn prima in orde.
Lak en interieur is bovengemiddeld.
Wat ik moet doen valt wel mee.
Wat ik wil doen is echter een ander verhaal en kost wel wat meer.
Hij hoeft morgen niet klaar te zijn.
Ik heb de tijd.
Last edited by oetker on Mon Dec 28, 2015 7:13 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

oetker wrote:@ Paul.
Wat ik moet doen valt wel mee.
Wat ik wil doen is echter een ander verhaal en kost wel wat meer.
Hij hoeft morgen niet klaar te zijn.
Ik heb de tijd.
Wat kan ik mij hier bij voorstellen?
Tracht oog te houden naar herstel origineel, dat geeft ruimte.
Gelukkig heeft zij niet volledig stil gestaan.

Een XK140 jawadde........., ni mis, een Jaguar dus, mooi is hij wel maar betrouwbaar????? In mijn omgeving toert een XK rond met schakelproblemen, na 1 jaar en 2000? kosten zijn de problemen nog niet verholpen!
Last edited by Paul on Thu Jan 10, 2008 11:15 am, edited 1 time in total.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Paul.

In de 17 jaar dat de vorige eigenaar hem had is er best wel het e.e.a. al aan gebeurd.
Draagarmen vervangen. koppeling, drukgroep, oliekeering vervangen.
Remsysteem gereviseerd.
Zo zijn er nog wel een aantal dingen aan gedaan, en de wagen is goed rijdend.
Banden voor zijn oud.
Worden vd week vervangen door Michelin.
Elektra ben ik mee bezig.
Heeft de bekende problemen.
Motor loopt mooi, en geen olieverbruik.
Zit een nieuwe carburateur op en net gekeurd.

Wat kun je verwachten voor € 4000 ?
Denk dat het geen verkeerde koop is.

Die XK zijn ze vanaf de grond aan het opbouwen.
Denk dat die €25000 gaat kosten aan materiaal en werk.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Welkom. :)

Origineel...
Voor mij moet een wagen fuctioneel zijn, beetje naar mijn hand zetten zonder hem kapot te maken.
Kan dus gerust zeg ik.

Een wagen van de sloop halen en hem met veel moeite terug op de baan krijgen in welke vorm dan ook , zelfs dat kan voor mij.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Over origineel kun je natuurlijk een hele discussie maken.

Ik ben bezig het brandstofsysteem aan te passen naar electrische pomp.
Is niet origineel.
Ook de spiegels wil ik vervangen door een vergelijkbaar model dat wel door de wasstraat kan.
Ook vandalisme is hier nog wel is aan de orde en zal niet blij zijn als iemand een spiegel molesteert.
Is niet origineel.
Het remsysteem achter ben ik niet echt content mee.
Zal niet meevallen aan te passen maar is dan ook niet origineel.

De stoelen zijn nog goed maar mijn vrouw zit op 2 tegelijk en ik steek er ook overheen.
Het zou zonde zijn om dat te veranderen, want bepaald ook een beetje het eigenzinnige ontwerp van deze auto.
Hoop dat te handhaven, maar als de ergernis te groot gaat worden dan zullen ze verdwijnen.
Ik wil gewoon goed in een auto kunnen zitten, met voldoende zijdelingse steun.
Eigenlijk vind ik dit een fout in het ontwerp.
Wie bouwt nu een auto met sportieve rijeigenschappen zonder de stoelen daar op aan te passen?
De commercie heeft daar de overhand in gehad volgens mij.
3 zits verkocht schijnbaar beter.

Ik heb de Murena in 1e instantie gekocht om geregeld te kunnen rijden, want het is een rijdersauto, en beslist anders dan de eenheidsworst die tegenwoordig gemaakt word.
Dat zullen ook niet zo heel veel km zijn.
Ook een beetje sleutelen begin ik weer leuk te vinden.
De sleutelruimte ontbreekt echter nog.
De voor de deur onder de auto liggen periode heb ik wel een beetje gehad.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

t' Ja, over die benzinepomp loopt momenteel een discussie ( http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1109 ) en er kleven ook nadelen aan, eventueel bij een aanrijding, ik wens het je niet maar het kan gebeuren.

Die remmen wat is daar nu fout aan? Daar merk ik niets van, de oorspronkelijke werken prima, na een revisie.

Sleutelen kan best, en, zal waarschijnlijk ook wenselijk zijn!

En??, het is echt geen sportwagen, zij heeft de looks maar niet de guts. Het is eerder een GT en ik denk dat ik kan oordelen. Ik bezit naast deze Murena nog een GT met 5 cilindermotor (heerlijk) en een 4 cilindermotor van 2,5L met 220Pk (bangelijk, maar stopt als een anker). De Murena haalt zelfs nog niet het niveau van de GT maar is uitzonderlijk comfortabel te rijden (tourauto) met voldoende vermogen onderin om, eigenlijk ?lui? te rijden.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

@ Paul

Ik zet de Murena ook niet in de categorie sportwagens maar meer op de lijn van de MGB GT zoal ik er al 1 gehad heb.
Wagens die uitnodigen tot een sportief rijgedrag.
Of je dat nog met een 25 jaar oude auto moet doen is een ander verhaal.

De voorremmen zijn goed van mijn Murena.
Heb van de week nog een noodstop moeten maken voor een fietser die een paar meter voor me de weg overstak.
Oorzaak was dat ze een capucion op had, zodat ze totaal geen zijwaarts zicht had.
Dit heeft echt de uitwerking van een paard met oogkleppen.
Hoe dom kun je zijn in het verkeer.
Toen ik haar erop aansprak, kon ik nog een grote bek krijgen ook.

De achterremmen kleven en rammelen, ondanks dat alles nieuw is en juist gemonteerd.
Achterschijven zijn nog goed maar ook niet super.
De vorige eigenaar heeft ze wel 10x uit elkaar gehad in de loop der jaren.
Enigste goede en definitieve oplossing is denk ik andere remtangen/schijven.
Die zijn niet goedkoop.
Alles is juist gemonteerd en de blokken zijn nieuw.
Rechst achter is het wel oplosbaar maar links is nog de vraag.
Het heeft geen haast.
Zolang ik er maar een paar keer in de week mee rij, zullen ze niet gaan vastzitten.
Op de remmenbank gaven ze voldoende vertraging.

Mijn benzinepomp topic loopt hier.

http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=814

Ga zo even naar de dealer.
Even wat rubber voor de voortrein halen.
De nieuwe Michelins zitten erop inmiddels, en geven echt een super verbetering.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

oetker wrote: Mijn benzinepomp topic loopt hier.

http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=814
Dat is nog es een interessante topic...


Btw, welkom trouwens !
Bagheera X '78
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Mijn M530 is ook uitgerust met een elektrische benzine pomp,en die laat ik gewoon afslaan door een kontakt die werkt op de oliedruk,geen oliedruk geen benzine.
Dat de pomp niet draait bij de eerste draai aan de sleutel,daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad,wel heb ik voor de zekerheid een schakelaar geplaatst die het oliekontakt kan overbruggen.
Er staat op het forum reeds een beschrijving,maar ik vind de topic niet terug.

Groeten
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik denk dat je volgend item zocht Jules?
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=268
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Alain bedankt,dit was wat ik zocht.
Post Reply