Marcel zijn bagheera

alle informatie over restauratie en werken aan de Bagheera
Post Reply
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Marcel, als dat uitpolieren van krassen werkt, graag meer info. Dan kan ik mijn voorruit ook in orde brengen. :P
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Marcel,

Handig materieel om die remleidingen te maken, wel kostelijk vermoed ik!! Fijn om te weten dat dit nu zelf kunt doen. Ik heb deze doos met gereedschap geleend waar ik de remleidingen en de nippels gekocht heb.
Ik ben ook benieuwd naar het resultaat om krassen in de ruit te verwijderen. Groetjes aan May. :wink:

Jo,
Ik denk je misschien zo veel betaalt als een nieuwe ruit. Dus eerst goed informeren naar de prijs.

Ludo,
Zeg tegen May dat we nog wel eens komen opdagen. Normaal is het nu onze beurt om koek te bakken! Mijn eerste koek! Zou die te eten zijn? Voor de zekerheid dan toch maar een koek kopen h?. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

zonder prijs begin ik er ook niet aan, zijn de getinte ruiten van een Rancho nog te koop dan?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Vandaag ,baghi wat dichter naar huis gehaald want haar kaken begonnen te blozen van de kou,nu ze thuis is maak ik iedere avond de stoof aan ,ook aangenaam voor mezelf kan ik nog wat sleutelen aan haar.

Godfried,die set om de nippels op de remleiding te zetten kosten 26? inclusief rolleke remleiding , roestvrij volgens de verkoper, legering staal koper de nippels komen van de slopers,heb ze laten verzinken en zijn als nieuw.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Marcel,

Voor 26?! Dat is moeilijk te geloven, dat is een koopje. Daar kun je niemand voor nalopen. Die nippels verkopen ze nog nieuw in de meeste autoshoppen. Maar je hebt ze als nieuw laten maken dus dat is geen probleem.

Gezellig sleutelen bij de kachel, klinkt geweldig. Ik heb het schema van de alternator door Peter Verhulst laten nakijken. Hij heeft me een ander gestuurd ik zal het zo vlug mogelijk plaatsen op het forum. :wink:

Jo,

Goede vraag ! Zijn deze voorruiten van de Rancho nog te krijgen?
Ik weet het niet. Wie weet het wel???????? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

niet dat ik een nieuwe ruit nodig heb, heb er 2 witte en 2 getinte
natuurlijk zijn de witte nog perfect en de getinte alle 2 met 3 sterretjes en lichte krassen
kan het ook zo laten maar een schitterende vooruit is dat beetje afwerking om het top te maken, vandaar ook dat Marcel die kit heeft gekocht (oef terug on topic :D )
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het lijkt mij niet eenvoudig om krassen uit een ruit te halen. Ik vermoed dat je meer nodig hebt dan een goede pasta!

Hebben ze bij de rancho witte en getinte voorruiten gebruikt??? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hier het schema van de alternater. Met dank aan Peter Verhulst. :wink:

De tekst van Peter,

IK HOOP DAT HET NU EEN STUK DUIDELIJKER IS
IK HEB IN PAINT DE KLEUREN TOEGEVOEGD EN DE OVERTOLLIGE LIJNEN WEGGEHAALD
KLEUREN GERESPEKTEERD
EN D+ en EXC VERMELD OP ALTERNATOR EN REGELAAR
INDIEN U EEN ORIGINELE REGELAAR GEBRUIKT MOET DIT DUIDELIJK ZIJN
ANDERS IS DE RONDE STEKKER OP DE REGELAAR OOK DE RONDE OP DE ALTERNATOR
DE PLATTE OP DE REGELAAR GAAT DAN NAAR DE PLATTE VAN DE KOLEN VAN DE ALTERNATOR
NOG VRAGEN ?
IK HOOR HET WEL
MVG
PETER
Attachments
schema alternator peter2.JPG
schema alternator peter2.JPG (65.96 KiB) Viewed 9307 times
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

GODFRIED wrote:Het lijkt mij niet eenvoudig om krassen uit een ruit te halen. Ik vermoed dat je meer nodig hebt dan een goede pasta!

Hebben ze bij de rancho witte en getinte voorruiten gebruikt??? :wink:
de X heeft getinte ruiten rondom met spiegelglas achteraan boven

ik ben ook benieuwd hoe de krassen verdwijnen
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

RUITEN
Vandaag, mijn voorruit onderhanden genomen, na een uurtje zijn de ruitenwisser strepen voor 90 % verdwenen ik moet al echt zoeken waar ze staan, die laaste 10% is natuurlijk lastiger daar de groeven dieper in
het glas zitten, moet er ook meer materiaal weg gepolierd worden.
DE pad( schijf) ga ik proberen op een schuurmachine te zetten, op een boormachine is echt onhandig
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als je de krassen voor 90% hebt kunnen verwijderen dan mag je spreken van een geslaagde operatie. Als je naar Carglas gaat om een sterretje te verwijderen blijft het ook voor 10 tot 20% zichtbaar. Dus je hebt een goed spul gekocht. Handig om te weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Bij mijn dichttingsset zitten maar 4klepdichttingen is dat normaal,?Heb ook gezien dat er roest op de koppakkingzit is die nog te gebruiken? en waar zijn de krukas borage te koop?

Danks
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Marcel,

Ik gebruikte een pakkingsset van Simon en daar waren geen klepdichtingen bij doch wel de borages voor en achter van de krukas.
Ik heb de klepdichtingen (8mm als ik me niet vergis) in een Peugeot-garage gevonden.
Indien je de maten en draairichting van de krukasborages kent, vind je deze meestal in de betere autoshop waar je ze eventueel kan bestellen.
Indien het roest op de koppakking oppervlakkig is, zou ik ze lichtjes opschuren tot ze terug schoon en vooral effen is.

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Lichte oxidatie op de sluitringen rond de koppakking kan geen kwaad, deze zitten erop om de koppakking te beschermen tegen afbrokkelen en sterker te maken rond de cilinderopening. Waarom er koppakkingsets verkocht worden met 4 en 8 klepdichtingen blijft voor mij ook een raadsel. Je hebt er 8 nodig. De krukasdichtingen kun je vinden net zoals Bart zegt in een goed autoshop, meestal zelfs in voorraad. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

WAAR DE TIJD IS STIL BLIJVEN STAAN!!!!!
Via via ben ik op een plaats terecht gekomen waar de tijd 15 jaar heeft stilgestaan.Daar heb ik nog eens wat gezien,een Simca garage.De eigenaar ervan is door een spijtig ongeval moeten stoppen met werken en heeft alles laten liggen zoals het toen was,onvoorstelbaar.Die heeft nu eens alles wat ge u kunt indenken,veel nieuw maar ook zeer veel occasie stukken,??n ding heeft hij zeker,hij weet alles van Simca Matra ,en kent de prijzen nog zeer goed.Met andere woorden(hij geeft niets weg).Wat ik daar heb zien liggen 1o tallen motoren,waarschijnlijk uit Talbots,maar kunnen zo in een Baheera-verschillende 2 li motoren,een hoop boite's,Murena spiegels en noem maar op.Alle nederlandstalige werkplaatsboeken.Zeer veel proffesioneel gereedschap.Heeft al vele motoren uiteen gehaald ,en alzo 6OO kg aluminium vergaard.Heb er ook nog een ganse aanhanwagen brommer onderdelen zien liggen.Alsook een scooter van 5O jaar oud die nog volledig moet gerestaureerd worden.Achter zijn werkplaats in den hof liggen zeker nog een 2O tal oude motoren,alsook een Kever die gans is weggerot+een VW bus vol met motors.Jammer maar ik denk dat daar ooit containers vol met voor ons waardevol materiaal naar het oud ijzer zullen verhuizen.
K moest van May mee naar huis,anders had ik er misschien nog gezeten,wat die man allemaal wist te vertellen SUPER.
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Jammer dat al dat materiaal dan vroeg of laat op het oud ijzer terechtkomt, zulke oude stocks zijn voor de liefhebbers van onschatbare waarde. Doet ie er zelf nog wat mee ?
Bagheera X '78
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Hij, wil wel verkopen maar de prijs; heeft nog graag de volle pot
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

tja, dat is natuurlijk ook absurd...
Bagheera X '78
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik ken die mentaliteit van sommige.
Liever meegeven met het oud ijzer dan iemand een plezier ermee doen.Ooit bij een autoafbraak geweest voor een onderdeel van een Bagheera. Ik vroeg hoeveel hij wilde voor de volledige auto. Zijn antwoord was: die wagen gaat hier buiten in onderdelen. Ik vroeg hem toen: En als er geen onderdelen meer gevraagd worden? Hij antwoordde: Deze wagen gaat hier buiten in stukjes, anders gaat hij mee met het oud ijzer.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Marcel wrote:WAAR DE TIJD IS STIL BLIJVEN STAAN!!!!!
Via via ben ik op een plaats terecht gekomen waar de tijd 15 jaar heeft stilgestaan.Daar heb ik nog eens wat gezien,een Simca garage.De eigenaar ervan is door een spijtig ongeval moeten stoppen met werken en heeft alles laten liggen zoals het toen was,onvoorstelbaar.Die heeft nu eens alles wat ge u kunt indenken,veel nieuw maar ook zeer veel occasie stukken,??n ding heeft hij zeker,hij weet alles van Simca Matra ,en kent de prijzen nog zeer goed.Met andere woorden(hij geeft niets weg).Wat ik daar heb zien liggen 1o tallen motoren,waarschijnlijk uit Talbots,maar kunnen zo in een Baheera-verschillende 2 li motoren,een hoop boite's,Murena spiegels en noem maar op.Alle nederlandstalige werkplaatsboeken.Zeer veel proffesioneel gereedschap.Heeft al vele motoren uiteen gehaald ,en alzo 6OO kg aluminium vergaard.Heb er ook nog een ganse aanhanwagen brommer onderdelen zien liggen.Alsook een scooter van 5O jaar oud die nog volledig moet gerestaureerd worden.Achter zijn werkplaats in den hof liggen zeker nog een 2O tal oude motoren,alsook een Kever die gans is weggerot+een VW bus vol met motors.Jammer maar ik denk dat daar ooit containers vol met voor ons waardevol materiaal naar het oud ijzer zullen verhuizen.
K moest van May mee naar huis,anders had ik er misschien nog gezeten,wat die man allemaal wist te vertellen SUPER.

en had hij geen perfect Murenablokje liggen voor een normale prijs? :-?
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

Die motor is die alleen voor een Murena gemaakt of zijn er Talbots met dezelfde motor?Laat mij dat eens weten,dan kan ik eens polsen;
Grtjs Marcel
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Talbot Solara SX is hetzelfde blok.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Marcel en May,

WAAR DE TIJD IS STIL BLIJVEN STAAN!!!!!!!

Een prachtige uitdrukking. Het doet me denken aan vervlogen glorie!
Spijtig dat deze persoon geen afstand wil doen van zijn vele onderdelen en gereedschap. Waarschijnlijk is het zijn levenswerk geweest en kan hij dit niet afsluiten. Gelukkig dat je mij niet bij had. Ik had alles vastgelegd op foto voor MatraMania met Jou en May erbij, spijtig! Kunnen we misschien eens overdoen!!!! Een oude scooter dat spreekt mij ook geweldig aan, geen zwaar machine een 150cc of zo iets. Om zalig een toertje te maken in de streek, maar heb ik er de energie voor! Soms wel!
Marcel een mooi verhaal, al stof genoeg om er een film van te maken! :wink:
Onze BVL van MatraMania heeft daar al van mogen proeven .
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Marcel
Posts: 153
Joined: Fri May 05, 2006 8:40 pm

Post by Marcel »

jurgen M wrote:
Marcel wrote:WAAR DE TIJD IS STIL BLIJVEN STAAN!!!!!
Via via ben ik op een plaats terecht gekomen waar de tijd 15 jaar heeft stilgestaan.Daar heb ik nog eens wat gezien,een Simca garage.De eigenaar ervan is door een spijtig ongeval moeten stoppen met werken en heeft alles laten liggen zoals het toen was,onvoorstelbaar.Die heeft nu eens alles wat ge u kunt indenken,veel nieuw maar ook zeer veel occasie stukken,??n ding heeft hij zeker,hij weet alles van Simca Matra ,en kent de prijzen nog zeer goed.Met andere woorden(hij geeft niets weg).Wat ik daar heb zien liggen 1o tallen motoren,waarschijnlijk uit Talbots,maar kunnen zo in een Baheera-verschillende 2 li motoren,een hoop boite's,Murena spiegels en noem maar op.Alle nederlandstalige werkplaatsboeken.Zeer veel proffesioneel gereedschap.Heeft al vele motoren uiteen gehaald ,en alzo 6OO kg aluminium vergaard.Heb er ook nog een ganse aanhanwagen brommer onderdelen zien liggen.Alsook een scooter van 5O jaar oud die nog volledig moet gerestaureerd worden.Achter zijn werkplaats in den hof liggen zeker nog een 2O tal oude motoren,alsook een Kever die gans is weggerot+een VW bus vol met motors.Jammer maar ik denk dat daar ooit containers vol met voor ons waardevol materiaal naar het oud ijzer zullen verhuizen.
K moest van May mee naar huis,anders had ik er misschien nog gezeten,wat die man allemaal wist te vertellen SUPER.

en had hij geen perfect Murenablokje liggen voor een normale prijs? :-?
Ja hij heeft ze te koop liggen, met alles nog erbij 400? blok alleen 250? zijn motoren met minder dan 100000 km zefs ene met minder dan 10000 km aan u de keuse GROETJES
gert
Posts: 13
Joined: Sat Jul 28, 2007 8:06 pm

Post by gert »

Hey Matra bezetenen,

Ben nog eens langs geweest bij Marcel,nar de vorderingen van zijne Bagherarie gaan kijken.
Motortje zal een plaatje worden,spijtig genoeg geen fototoestel bij.
't was weer lekker warm aan't stoofke,was er nog maar net en't was alweer direct 22u!!
Al da geleuter over die oude bolides :D :wink: :wink:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hoe is het mogelijk! Naar Marcel ga je toch niet zonder fototoestel, er valt altijd wel iets in de kijker. :lol: Spijtig ik zie ook graag de vorderingen aan zijn bagheera, als het niet zo ver was!!! :cry:

Ludo,

En hoe gaat bij jou met de bagheera! Wat ben je nog aan het doen?
:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried, het is veel tekoud in men garage om te werken.
de voorruit staat erin. ben nu de dakhemel nog verder aan het vast zetten.maar het is zo koud buiten.1u.werken en dan is het tekoud voor mij.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar kan ik h??l goed inkomen. Marcel heeft gelukkig een lekker warme kachel om bij te werken. Wat geduld en het komt wel goed. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
gert
Posts: 13
Joined: Sat Jul 28, 2007 8:06 pm

Bezoekje bagimans

Post by gert »

Ben gisteren nog eens bij bagimans (Marcel) geweest.
Deze keer met fototoestel.
Attachments
motor baghera marcel 001 (Small).jpg
motor baghera marcel 001 (Small).jpg (56.38 KiB) Viewed 9015 times
motor baghera marcel 001 (Small).jpg
motor baghera marcel 001 (Small).jpg (56.38 KiB) Viewed 9015 times
een motortje zo goed als nieuw!!!
een motortje zo goed als nieuw!!!
motor baghera marcel 001 (Small).jpg (56.38 KiB) Viewed 9015 times
gert
Posts: 13
Joined: Sat Jul 28, 2007 8:06 pm

Post by gert »

oei waar gaat hij die allemaal steken???
Ik heb er ene getrokken en nu zijn't er 3!!!
Foutje!!!!
Maar ben content dat ik de foto's er al op krijg!
De rest volgt hoor.
@Godfried; Bedankt voor de hulp hoor. :wink:
Post Reply