koelingsproblemen

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

koelingsproblemen

Post by benny »

Na enkele ritten met de Murena gedaan te hebben, komt een nieuw probleem zich aanbieden.
Wanneer de motor op temperatuur is, begint hij zomaar zijn koelwater naar buiten te duwen. Koud doet hij dat niet. Er komt geen witte rook uit de uitlaat, en de olie is normaal net zoals het peil. De temperatuurmeter staat normaal, de ventilator aan de radiator doet ook zijn werk, en dan plotseling komt het water te hoog in het uitzetvat. Dit zonder enige luchtbel naar boven gestoken te hebben. Plots komt dan een grote bel naaar boven en het waterpeil zakt. Enkele seconden later gebeurt dat opnieuw tot het waterniveau te laag komt op den duur.
Ik heb bij zowel koude motor als bij warme motor luchtdruk op de cilinders gestoken, doch geen luchtbellen te zien in het uitzetvat.
Mijn gedacht is nu dat er een scheur in de cilinderkop is.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Dit heb ik nooit gehad, maar ik heb het koelsysteem wel laten ontluchten door Verhulst, omdat ze me hadden verwittigd dat dit een moeilijke job was. Zo blijven rijden kan blijkbaar zorgen voor joint culasse. Onluchten aan de bovenste aansluiting van de radiator dus... :-?
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik heb ook al vernomen dat het onluchten van de lange koelleidingen niet zo simpel is.
Heb je tijdens het vullen ervoor gezorgd dat de wagen op een forse helling of op blokken staat om zeker te zijn dat de vulopening op het hoogste punt ligt? De buizen gaan immers naar beneden maar aan de radiator terug omhoog waardoor er luchtbellen kunnen blijven steken in de bochten.
Gaat de thermostaat wel snel genoeg open? Je kan eens proberen om er hem gewoon uit te nemen.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, binnenkort is het mijn beurt...

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb de thermostaat gecontroleerd vooraleer ik de eerste rit gedaan heb. Die werkt goed. Het koelsysteem heb ik gevuld volgens het werkplaatshandboek. Ik voel aan de buizen dat er koelvloeistof doorvloeit. De enige plaats waar er nog lucht zou kunnen inzitten is de radiator, maar ik geloof niet dat er daar een ontluchting op zit.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Zit de radiator niet gedeeltelijk dicht?
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Die heb ik ook gecontroleerd. Hij was binnen geweest voor een klein gaatje. Die mannen zullen de radiator ook gecontroleerd hebben op verstoppingen.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Benny,

Het zou een begin van een lekkende koppakking kunnen zijn. Als de motor warm begint te lopen of moet presteren wordt het lek door de druk erger, ik vermoed dat je binnen een paar weken waterdamp zult zien uit de uitlaat en een motor die nogal oneven loopt omdat hij water verbrand.
Zit er een originele pakking op? Ik heb op mijn motorfietsen reeds nare ervaringen gehad met de "kartonnen" pakkingen die je in de complete dichtingsets tegenkomt.
Maar allereerst zeker zijn dat alle lucht uit het systeem is.
Anders, cilinderkop eraf en laten testen en vlakken...
Bij de Bagheera valt het demonteren van de cilinderkop reuze goed mee door de onderliggende nokkenas en distributie. Is dit bij de Murena ook het geval?

Bart
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Post by matrafamily »

Dag Benny er gaat ongeveer 12 liter vloeistof in de motor, radiator en de leidingen zitten.
Ontluchten is het best als hij voorover staat, ontluchtingsnippel bij het termostaathuis regelmatig openzetten tot hij water geeft, radiator heeft een ontluchtingsdarm Bijrijderskant bovenin, naar het drukvaatje achterin, heb je die doorgespoten voor de montage?
Als alles klopt moet hij warm worden tot ongeveer 95 graden, daarna slaat de Fan aan, geef je dan even wat gas, dan blaast hij de lucht door.
Blijft hij daarna nog koken dan is het systeem niet waterdicht, denk aan een snelkookpan, verder zou de dop van het drukvat (expansivat) kunnen lekken waardoor er druk verdwijnd.
veel succes

Cornelis
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Dat zal ik morgen nog eens controleren Cor. Het liefst zou ik naar Verhulst willen rijden, maar dat risico wil ik niet nemen. Hij zou tegelijkertijd de carburator fijn kunnen afstellen.
Indien er geen lucht in de leidingen zit, zou ik dan met een cilinderkop zitten met een barst? Koud of warm krijg ik geen luchtbellen in het uitzetvat, of zou er nog een andere verklaring zijn?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Vanmorgen nog eens alles gecontroleerd. Ook de ontluchter van de radiator. Daarna de motor een hele tijd laten draaien. Er is niets abnormaals meer gebeurt. Hopelijk waren het de laatste luchtbellen die in het koelcircuit zaten. Deze namiddag die ik een testrit op de weg. Hopelijk blijft nu alles goed.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik geloof in Cor zijn verhaal. De achter gebleven lucht was het probleem. Als je een defekte koppakking hebt gaat het allemaal veel sneller. Een klein gaatje wordt dan vlug groter.
Met het onluchten van een bagheera heb ik nog geen enkel probleem gehad, en de wagen ook niet schuin gezet. :wink:
Succes
Matra Bagheera S - 1977
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Post by matrafamily »

Dag Benny

een koppakking hoef je niet direkt te vrezen, zeker niet als je de wagen opnieuw heb opgestart er zijn zoveel dingen, die een rol spelen, wil je zeker zijn dan kun je de zaak afpersen, er bestaan setjes die je op het expansievat plaatst en dan zet je er 1 Kg druk op, blijft de druk constant dan is er niets met de kop.
Verder even voor Godfried een bagheera is inderdaad eenvoudiger te ontluchten, het vulsysteem is kompleet anders en het expansievat zit van voren.

gr Cornelis
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Tja, men is nogal vaak geneigd om eerst aan het ergste te gaan denken...
Hopelijk is het dus enkel een kwestie van goed ontluchten.
Fijn te vernemen dat het bij de Bagheera nog wel zal meevallen.
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Een testrit gedaan en ik heb niets ondervonden. Ik heb mij niet van de indruk ontdoen dat het waterniveau een ietsje gezakt is. Ik zal het de komende kilometers in het oog houden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goed om te weten dat het ontluchten anders is bij een murena. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Dat waterniveau kan je best in de gaten houden.
Ik had dezelfde ervaring na de motorwissel. Mogelijk zit hier en daar nog een luchtbel en dan lijkt mij dat ook normaal dat het zakt.
Maar het gaat de goede richting uit!
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Vrienden, na de restauratie van het groene gevaar :evil: deed ik het zelfde zoals je in het ziekenhuis moet doen bij een darmonderzoek,de boek geeft 11 liter op dus die moeten erin!!!de truk bestaat in het feit dat er een soort fles bestaat met de zelfde aansluiting als het expansie vat zodat het koelwater ruim 30 cm hogerstaat het kan dan rustig zakken terwijl je alles ontlucht (je moet er gewoon tijd voor nemen (bij mij een uur of 3, op het gemakske),en dan laten warm draaien en uw ogen open houden. Ook nu kijk ik elke keer mijn nivo's na voor ik vertrek,het blijkt een francaise......je kan ook een markering op je vatje aanbrengen als hij koud is ter controle;

groetjes en tot later

Frank
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Goeie tip dat met die fles. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

de TU motor van Citro?n is ook het best vol te krijgen met een fles (AX-BX-ZX-Xsara-Xantia-C15-Berlingo)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Post by brammozz »

gisteren de remmen gecontroleerd en de zomerbanden(rijdersbanden) opgelegd en toen ik hem terug in zen garage zette stroomde(!) er koelvloeistof vanuit het motorcompartiment. Vandaag eens kijken waar het precies uit komt maar ik vrees voor het ergste
User avatar
brammozz
Posts: 56
Joined: Fri Jun 17, 2005 10:44 pm
Location: Wingene
Contact:

Post by brammozz »

Blijkbaar ergens een leiding verstopt of een klep die niet opgengaat als de thermostaat aanslaat dus als de volledige koeleiding benut wordt. Als de motor wat warm loopt loopt met reservoir over en als ek de motor afleg is loopt het reservoir volledig leeg.

Hoe begin ik hier aan? Ik dacht eerst koelvloeistof uitlaten dan leidingen controleren en radiator en als daar niets is de thermostaat.
Wat denken jullie?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Was de motor goed ontlucht?
Loopt de motor heet?
Anders terug vullen en de ontluchtingsdop (op rubber leiding) openzetten tot er water uit komt.
Post Reply