Lading batterij

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Lading batterij

Post by benny »

De Murena zit met een probleem. De alternator levert te weinig lading. De alternator is binnen geweest voor een revisie en kan er weer 20 jaar tegen. Doch de lading batterij is nog steeds te laat. Ik denk dat de sturing van de bekrachtiging verstoord is. Ik heb twee draden op de alternator die daar misschien voor verantwoordelijk is. Een rode draad met geel en een rode met groen. Welke draad is verantwoordelijk voor de bekrachtiging en van waar komt die. Indien ik die draad kan overbruggen zou ik direct weten of het inderdaad dit probleem is en direct naar de oorzaak kunnen zoeken.
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Post by zeuneke »

Brand je lampje,of wat gebeurd er precies,als hij door een bedrijf in orde gemaakt is heb je garantie,ik heb bij de mijnen nieuwe lagers en een nieuwe regelaar geplaatst en alles in orde!!!

Frank
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ik heb onlangs mijn alternator gedeeltelijk gedemonteerd en daarbij vastgesteld dat ??n van de diodes een slechte verbinging had en dit aan de uiterste zijde die bij montage aan de motor onderaan zit.
Deze zijde heeft het meeste te lijden onder corrosie door vocht!
De regulator bevind zich op de alternator dus die zou ook moeten getest en in orde zijn.
Nu veronderstel ik dat je waarborg hebt als het bij een professioneel bedrijf is behandeld!?
Is de alternator getest op zijn functioneren?
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wanneer ik overdag rij zonder verdere verbruikers laadt de batterij op maar de meter blijft in de eerste helft staan. Wanneer ik durf de ventilator opzetten, daalt hij tot juist niet ontladen. Wanneer ik 's avond rij met de lichten op ontlaadt de batterij nog niet maar veel heeft de alternator niet over. Wanneer ik dan durf de ventilator opzetten, begint het lampje "batterij' lichtjes te branden. Voor zover ik weet, moet de aanwijzer 'lading batterij" ruim in de tweede helft staan van de ladingsmeter. Tot tegen de aanwijzing "overladen".
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Dat probleem heb ik ook , bleek een spanningsval over het contactslot te zijn : het metertje geeft te weinig aan wanneer er veel stroom wordt gevraagd, en de spanningsval over het contactslot groter wordt. Maar wanneer de alternator getest wordt is alles in orde, en verder heb ik geen problemen met een leeglopende batterij als er met de auto gereden wordt.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welke draad is dat op de alternator?
matrafamily
Posts: 69
Joined: Sat Apr 13, 2002 2:00 am
Location: zoersel
Contact:

Post by matrafamily »

Dag Benny,

het is heel simpel als de motor loopt moet de altenator 13,5 volt leveren, geef je gas, dan moet hij 14 volt leveren. Dit checken met een meter aan de batterij.
Het metertje op het dashboard is niet naukeurig genoeg.

Groeten Cornelis
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bedankt Cor, ik zal het morgen uitmeten.
De alternator werd bij de revisie getest en goedgekeurd.
Ik vertrouw het zaakje niet, want het lampje " lading batterij " begint na enkele seconden lichtjes te branden wanneer ik de koplichten en de ventilator aanzet. En met zoiets rondrijden is om problemen vragen, wanneer niet alles gecontroleerd is.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Bij de test heb ik de volgende waarden gemeten. Bij 2000tr/min zonder verbruikers 14V. Met de koplichten aan en de interieurventilator op maximum had ik nog 13,8 V. Het probleem zal dus blijkbaar in de meter zitten of is de weerstand te groot van de draad die van de alternator naar de meter loopt. Wordt vervolgd.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mooi, dan was de revisie toch in orde.
En........, zo blijf je bezig en ga je niet vervelen! 8) :lol:

Ik ga vandaag met mijn Murena een ritje maken naar Zwalm en ben er gerust op!? 8) :D :lol:
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Succes met de rit. Er zullen weer enkele mensen zijn met een stijve nek van het draaien met hun hoofd, om deze schoonheid te bewonderen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:-? Oef, we zijn weer thuis. :-?
:( :( 82km zonder koppeling, ik kan het niemand aanraden.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Nog een beetje lucht in de leidingen?
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Neen, dat vermoed ik niet want er is totaal geen druk op te bouwen. Na een beetje spelen met het pedaal zou je een kleine druk kunnen waarnemen, maar, bij het doorduwen is die onmiddelijk terug weg.
Ik vermoed dat de gereviseerde voetpomp mij een loer draait.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Das klote. De stuurpomp eraf halen, en vernieuwen. En gelijk de werkpomp vernieuwen, en je kan opnieuw 25 jaar ontkoppelen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

:D :D :D :D 8)
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

ik heb dat indertijd ook gehad met mijn Saab. Van het ene moment op het andere geen werkende koppelijng meer. :evil: :evil: :evil:
En geen enkel lek te bespeuren. De dichtingen van de pomp aan de koppeling vernieuwd, en hij kon er weer tegenaan.
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Mijn Murena had ook het koppelingsprobleem en nergens een lek te bespeuren? Tot ik merkte dat het tapijt onder de pedalen volledig nat was... :( Niet alleen een defecte koppeling, maar ook de schoenzolen om zeep. Blijkbaar zijn die niet remoliebestendig. :roll:
Post Reply