afdekkapjes lichten voor -> 1.6

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

afdekkapjes lichten voor -> 1.6

Post by Sien »

Goedemiddag!

Bij de 1.6 zitten er plastic afdekkapjes over de knipperlichten, stadslichten en verstralers voor.

Deze zijn met schroefjes aan de spoiler bevestigd, echter zijn bij mij een aantal van die gaten uitgescheurd (het nadeel van polyester).

Ik neem aan dat meerdere mensen dit probleem hebben (gehad). Hoe heb je het opgelost? Wat is een handige manier?

Alvast bedankt,

Rik
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Dag Rik,

Ik zit met hetzelfde probleem, sommige gaten zijn inderdaad te groot geworden om het lampglas vast te zetten met de originele vijsjes.

Ik twijfel nog tussen twee oplossingen, nl. de gaten dichtmaken met glasvezelplamuur en daarna met de juiste maat terug boren, of,
en dat is omslachtiger maar ook voor eens en altijd goed, schroefbusjes in het polyester bevestigen.
Ik denk bv aan de koperen busjes die je boven op de bougies vindt. Als je lang genoeg auto rijdt en je hebt ze nooit weggegooid heb je er genoeg. Ik zou dan de bestaande gaten uitboren dat de busjes er zuigend in passen en dan langs de achterzijde de busjes borgen met glasvezelplamuur. Vermits er in die busjes een insnoering zit moeten ze volgens mijn verwachting goed vast zitten. Je kan dan RVS vijsjes van M4 gebruiken om het lampglas vast te zetten. Nadeel is dat M4 ruim groot is voor de gaatjes in het lampglas, en dat dus de busjes dus perfect in lijn moeten zitten. Maar anderzijds denk ik dat dit een oplossing is die voor altijd voldoening zal geven. Ik ben nog op zoek of ik eventueel busjes met M3 of M3.5 kan vinden.
Volgende week is het zover, dan moet ik iets gaan beslissen.

Heeft iemand anders soms nog idee?n ?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Persoonlijk zou ik de gaten terug dicht maken met polyester gemengd met vezel. Dit is makkelijk te verwerken, zo in de handel verkrijgbaar en geeft snel correct resultaat.
De oplossing met de busjes vraagt een grote nauwkeurigheid qua positie, busjes met schroefdraad in zijn ook in de handel te verkrijgen en worden met een klinknageltang met draadstuk bevestigd.
Ieder zijn meug maar ik ging voor de originele oplossing nl de eerste.
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Ik denk dat ik ook voor de eerste oplossing ga...

Persoonlijk denk ik dat die oplossing ook wel redelijk duurzaam is. Het zal toch niet zo zijn dat binnen het jaar de gaten weer te groot zijn geworden. Het is natuurlijk ook afhankelijk van hoe vaak je de kapjes eraf schroeft.

Bij bijna elke grote schoonmaakbeurt heb ik dat tot nu toe nog gedaan omdat er veel groene uitslag in de randen komt te zitten...

Dat glasvezel spul is bij elke doe-het-zelver te krijgen ??

Bedankt voor jullie snelle reacties !!
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Produkt is bij de meeste grote dhz zaken te verkrijgen. Het is zoals je al aangeeft zo vaak gaan de kappen er ook niet op en af, je zit voor x-aantal jaren gerust. :wink:
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

inderdaad bestaan er rivette's met schroefdraad, ook in inox te krijgen en vermits het draad 3 of 3.5 moet zijn is dit met een gewone rivettetang te doen
er bestaan ook inserts die normaal in plaatmateriaal worden geperst, doormeter is hetzelfde als de doormeter waarmee je moet boren maar de insert heeft een karteling, je kan het vergelijken met het busje van de bougie's maar wel met een kraagje

wat ook een mogelijke opossing is en misschien wel gemakkelijker dan polyester is werken met epoxylijm, dat is 2 component lijm die je even moet mengen maar uitgehard minstens net zo sterk is als polyester
vermits het slechts om kleine gaatjes gaat meng je een kleine hoeveelheid met een spijker (of kleine schroevendraaier :oops: ) en breng je het hiermee ook aan

ik heb hier van Soudal Epofix liggen die ik gebruikte om een plastiek hefboomje van het slot in de C25 te lijmen (het is dus echt wel mega sterk), prijs een 10? in de DHZ

verder heb ik ook liggen van Henkel de Flash Bounder (in promo gekocht bij Lidl ? 4.99? :D )
dit is een kneedpasta, de harder zit midden in het materiaal waar je gewoon de benodigde hoeveelheid vanaf snijdt, je kneed het met je handen en brengt het aan (handen zijn met gewone zeep zo proper)
ook dit he ik aan het de C25 gebruikt, aan de deurklink

ik heb geen foto's van de 2 laatste van wat ik ermee gerepareerd heb maar kan zeggen dat dit goed materiaal is en een te overwegen oplossing voor jullie probleem
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Jo,

Hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie.

Een groot voordeel is dat het gebruikte materiaal niet gespoten hoeft te worden omdat het toch niet zichtbaar is (de afdekkap zit ervoor).

Ik zal binnenkort eens bij de DHZ langs gaan. En dan even tijd vrijmaken voor het knutselen aan de Matra :D

Groeten Rik
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

ik heb nog een oplossing, "JB weld"
echt waar dit werkt, heb het al bij een kleppendeksel gebruikt waar een krak in zat, het is hard als staal eens uitgewerkt

misschien geloof je me niet, lees dan het volgende
http://www.hdforums.com/m_2027182/tm.htm
hoe stom je kan zijn :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Whahaha !! :o :D
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

maar het spul werkt echt wel :D
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Ja dat blijkt !!

Ik denk dat ik het vanmiddag ga halen. Het schijnt gewoon bij de DHZ te krijgen te zijn...

Het is alleen wel sterker als polyester en dat betekent dat je de schroef er niet te strak in moet draaien omdat dan de hele aanhechting met het polyester afknapt !!

Rik
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Er is nog een andere oplossing. Een gewone clipmoer. Een gemakkelijke en zeer degelijke bevestiging.
Attachments
clipmoer.jpg
clipmoer.jpg (20.5 KiB) Viewed 4626 times
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Heb ik ook aan gedacht, maar echt mooi ziet dat er van de buitenkant niet uit...

De schroefjes vallen namelijk precies in de uitsparingen van de afdekkapjes...

Ik heb gisteren een soort van vullende epoxylijm van Bison gehaald... vanmiddag probeer ik uit of het werkt... ik laat jullie het resultaat nog zien...
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb deze methode toegepast op de Murena van Randy. Eerst gepaste schroeven gekocht (Waarvan de kop past in de uitsparing van de plexi) en dan passende zwart verzinkte clipmoeren gehaald.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Ik heb mijn idee om draadbusjes te monteren maar laten varen. Bij nader inzien blijkt er te weinig materiaal over te blijven als je zo groot moet uitboren. Ik heb de te grote gaten dan maar opgevuld met glasvezelpolyester. Dit is de gemakkelijste oplossing en eigenlijk goed genoeg.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Sien
Posts: 30
Joined: Fri Apr 27, 2007 1:23 pm
Location: Harbrinkhoek

Post by Sien »

Sorry voor de late reactie, maar ik ben er nu wel achter dat de methode met epoxylijm werk...

eerst de te grote gaten opgevuld met de lijm, dit een halve dag laten uitharden... vervolgens nieuwe gaten geboord en de plexiglazen afdekkapjes zitten weer muurvast !!
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

wist ik wel :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
Post Reply