Wensen en verwachtingen, hoe organiseer ik een rondrit?

afspaken voor bijeenkomsten...
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Wensen en verwachtingen, hoe organiseer ik een rondrit?

Post by Paul »

OK een nieuw topic.
Bedoeling, ervaringen wensen en verwachtingen melden,
en zo een eventuele "handleiding" om het maken van een rondrit te bekomen.

De losse meldingen kunnen hier eigenlijk best gebundeld worden.
Zo, is het een stuk overzichtelijker en kan het daadwerkelijk als leidraad fungeren.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Sommige mensen vinden 30? te duur,
een verlaagd tarief met beperkingen inlassen kan dan een optie zijn of de mensen laten meerijden zonder verdere privileges en zelf laten bepalen wat het hen mag kosten.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Ik mag de rekening van iemand anders niet maken maar ik vrees dat Benny en Jules nog geld moeten bijleggen...

Ok, er wordt heden ten dage steeds meer gekeken naar wat men krijgt voor zijn centen, maar alleen al het plezier om een ganse dag in een Matra te mogen rondrijden op zich is mij al meer dan 30 euro waard.

Voeg daarbij het feit dat je je echt niks moet aantrekken, het roadbook was zelfs overbodig, zo soepel ging het en de streek leende zich uitstekend om in alle rust te kunnen genieten van de rit.

Er is immers niks irritanter dan voortdurend te worden de pas afgesneden door het overige verkeer dat totaal niet weet dat je in een colonne rijd.

Nog een onbetaalbaar feit is dat je niet alleen rijd en het genoegen om samen met andere gerestaureerde of prima verzorgde Matra's van allerhande types mee te mogen rijden, is ook niet alledaags.

Ook de mensen achter het stuur van de wagens zijn een boeiende faktor. Wat beweegt hen, wat is hun drijfveer om net als jij zoveel moeite te doen om koste wat kost met een originele Matra te gaan rijden?

En last but not least, het avondmaal was gewoon DIK in orde!
Op de meeste clubbijeenkomsten kan er amper een broodje met kaas of ham vanaf, en dat wordt dan al rechtstaan tussen de wagens opgevreten.
De hotdog en hamburgertenten tieren ook welig en kosten ook een aardige duit want je rammelt meestal van de honger na zo'n rit.

Wat mij betreft, ik heb reeds een paar slechte ervaringen in het clubgebeuren, van totaal gebrek aan organisatie tot "clanvorming" en zogezegde "deskundigen" die het allemaal wel weten maar niks doen of de wijsheid "in pacht" houden.
Ik geef dus toe dat ik nogal argwanend richting Lichtervelde vertrok...
Maar, toen ik zaterdagnacht terug richting Ternat reed rolde de hele rondrit als een film terug voor me af en ik kwam thuis met een gevoel van grote voldoening.

Het ijs was meer dan gebroken en ik voelde dat het "goed zat".

Keep the spirit alive and spread the news !

Bart :wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

ik ben niet mee geweest en kan dus niet oordelen of het het waard is, maar ik kan begrijpen van die ene man dat 30 euro veel geld is, niet als je alleen bent maar wel als je met z'n drie?n kom en dan is er geen twijfel dat het goed is maar 90 euro en een tankje benzine kan voor sommige te veel zijn.
benny
Posts: 3827
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Hier enkele zaken die Jules en ik op voorhand hadden vastgelegd.
We wilden de rit op zaterdag laten verlopen, zodat normaal gezien iedereen de volgende dag vrij heeft. Wanneer dat op zondag gebeurt, willen er velen na de rit zo vlug mogelijk naar huis. Dit heeft voor de organisatoren het gevoel van: je hebt ons gezien, en voor de rest salut en de kost.
Aangezien er velen van ver moesten komen, en reeds vroeg uit de veren waren, wilden wij hen een ontbijt aanbieden. Zodat ze tijdens de rit geen honger hoefden te leiden. Daarbij komen de deelnemers op verschillende tijdstippen aan, en wordt de groep compleet. Zo kunnen de deelnemers voor de eerste keer met elkaar kennis maken en elkaars auto bewonderen. Beter dan met de vingers te staan draaien.

Tijdens de rit wilden Jules en ik de groep zoveel mogelijk samenhouden, wat heden ten dage in het drukke verkeer niet evident is.

Aangezien de rit op zaterdag was, konden wij 's avonds een warme maaltijd aanbieden, om zo het groepsgevoel sterker te maken en in een ontspannen sfeer elkaar beter te leren kennen, zonder dat er iemand per se naar huis wilde.

Het roadbook is noodzakelijk wanneer de groep gescheiden raakt. Het is dus geen overbodige luxe wanneer de deelnemers een roadbook hebben. Wanner ze het boek niet nodig hebben, is dit aangenamer voor iedereen, maar geen vanzelfsprekendheid.

Het inschrijvingsgeld is en blijft nog altijd een teer punt. Laat mij nu al duidelijk maken dat Jules en ik er niet aan toegestoken hebben. Maar wanneer wij onze onkosten rekenen, hebben we bijna niets over. De rest zal gebruikt worden voor de voorbereiding van de volgende rit Ik verwijt niemand iets, wanner die zegt dat het voor hem te duur is. Iedereen beheert zijn geldbeugel zoals het hem past, en het is niet aan mij om iemand anders zijn rekening te maken. Wanner we alle zaken die we die dag willen doen samentellen, dan hebben we ongeveer een idee wat de rit zal kosten per persoon. Wat geen garantie is dat die ook zoveel zal zijn. Het is en blijft nog altijd een gok.

Wat het eten betreft, is het voor de organisatoren het gemakkelijkts om iedereen aan zijn lot over te laten. Het gevolg daarvan kan zijn dat de rit in een grote chaos verloopt, en de deelnemers als vreemden naast elkaar rijden. Maar iedereen eet dan wat hij zelf wil. Aan de andere kant, wanneer al de maaltijden vast staan en er geen keuze is, er mensen zullen zijn waarvan hun neus begint te krullen bij het lezen van het aanbod. Dan zullen die mensen niet aan de rit deelnemen.

Welke datum zullen we kiezen? Hoeveel kilometer mag een rit zijn? Hoeveel stops moeten we inlassen?En zijn er parkeermogelijkheden?En de grote onbekende: het weer. Want die bepaald voor een groot deel het succes van een meeting.

Jullie zien dat er met veel parameters moet rekening gehouden worden, en dat men moet proberen de gulden middenweg te vinden tussen al die obstakels.

Paul, dit is een goed initiatief om een nieuwe topic te starten. Hopelijk heeft die meer succes dan mijn vorige pogingen.

Zo mensen, hier is de plaats om jullie wensen en opmerkingen te plaatsen, zo kunnen organisatoren er in de toekomst rekening mee houden.

Benny.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

De zaterdag is inderdaad een goeie dag om een rit te organiseren.
Alles hangt ervan af welk doel je met een evenement wilt bereiken.
De afgelopen rondrit had duidelijk als doel de clubsfeer te versterken en nader kennis te maken met elkaar. Niet zozeer het maken van winst voor de club.
Hierin is men volgens mij zeer goed in geslaagd en ik hoop dat dit een vast item op de Matramania-kalender zal blijven.
Dit zou dan de grote Matramania-rondrit worden met alleen de leden en hun wagens (niet-leden enkel met een Matra, misschien worden ze ook lid???)
Misschien zouden we de pers kunnen uitnodigen om dit evenement in de kijker te plaatsen. Een artikel in de krant, een reportage op de lokale televisie met interviews enz. Er zal over de Matra's gesproken worden!
De maanden mei en juni lijken me de beste maanden om een rondrit te organiseren, juli en augustus zijn de meesten onder ons op vakantie. Bovendien kijken velen ernaar uit om hun wagen eens van stal te kunnen halen na de lange winterperiode.

Het financi?le aspekt blijft steeds moeilijk want een club zoals de onze moet het meestal van eigen leden en bestuur hebben.
Wil je meer inkomsten dan moet je een breder publiek zien te bereiken en moet er steeds ge?nvesteerd worden in merchandising zoals petjes, t-shirts, schaalmodellen, DVD's over Matra en de club enz. waarvan het nog niet zeker is dat ze daadwerkelijk verkopen. Oldtimerbeurzen en autoshow's enz...

Een jaarlijks eetfestijn ten voordele van de club is al veel moeilijker daar de meeste leden verspreid over het land wonen waardoor de club nergens een plaatselijke "aanhang" heeft. Sportclubs en andere verenigingen hebben wel een plaatselijke binding waardoor ze meer volk trekken en dus inkomsten. Het zullen dus uitsluitend terug de leden zijn die zullen komen eten...
Misschien kunnen we de nieuwjaarsreceptie uitbreiden met een kaas & wijnavond met produkten uit de Loire-streek (Romorantin) voor de leden, hun familie en sympathisanten gevolgd door een dansje...?

:wink:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Zijn er nog mensen die reeds een rondrit of evenement georganiseerd hebben en hun ervaringen kwijt willen?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matraliefhebbers,
Ik heb dit nogal gezegd! Maar vind het ook belangrijk. De organisatie dient zeker rekening te houden met het aantal te rijden km. Dit moet geen marteling zijn. Zeker voor de mensen die al 100 of 200km gemaakt hebben om de bestemming te bereiken. Een rit van ongeveer 150 km lijkt mij meer als voldoende. Het belangrijkste is om een goede band met elkaar te krijgen. Gelukkig is dit bij MatraMania reeds het geval. Telkens opnieuw! Bij iedere rit merk je dat er nood is om tussen onze prachtige Matra's te lopen en van gedachten te wisselen. Wat ik ook gemerkt heb is het volgende; als je achter in de kolommen zit moet je soms de snelheid overschrijden om te kunnen volgen. Ik heb ooit een boete gekregen om deze reden. Dus de snelheid matigen zodat we ook van het landschap kunnen genieten. Voor de rest heb ik geen opmerkingen en verloopt alles zoals gewenst. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Bij de rondrit hebben wij rekening gehouden met die opmerking van de laatste wagens moeten nu en dan eens goed doorgeven als de eerste te vlot rijd,het is natuurlijk moeilijk als de groep te groot wordt en de omstandigheden traag rijden niet toelaat.
Maar wij trachten bij de volgende rondrit daar nog meer rekening mee te houden,een boete krijgen bij een rondrit is zeker niet de bedoeling.

Groeten
wybe
Posts: 9
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:00 pm
Location: Nederland

Post by wybe »

Hallo Matravrienden,
Ik heb een tijdje het forum niet meer bezocht. Vanmorgen (storm en regen in Nederland) weer eens even een bezoekje gebracht. Een leuk idee om een pagina te openen om idee?n en suggesties voor een rondrit kwijt te kunnen. Wat mij uit de reacties echter opvalt is dat er veel geschreven wordt over de hoogte van het inschrijfgeld. De rit in Lichtervelde kostte ? 30,00 p.p. een bedrag dat sommigen te veel vinden. Kennelijk een onderwerp dat erg belangrijk is. Laat ik beginnen om te zeggen dat ik het absoluut niet te duur vond. En zeker niet als ik bedenk wat er die dag geboden werd, en wat er door Benny en Jules aan voorbereiding gedaan is!!
Nu is het natuurlijk zo, dat je nooit in de portemonnaie van een ander kunt kijken en het is ook niet goed om je daarover een oordeel te vellen.
Maar het volgende kun je in alle nuchterheid vaststellen: het bezit van een hobbyauto kost geld (aanschaf, onderhoud, verzekering, etc.), maar het gebruik ook. En deelname aan een evenement is ook niet gratis! Ga maar eens na wat het kost als je uit eten gaat, naar een concert of naar de film. Wat naar mijn mening in de eerste plaats belangrijk is, is dat je zo'n dag met een aantal Matra liefhebbers samen iets leuks doet. Dat je geniet van elkaar auto's, de meer of minder complete restauraties, wat een ander drijft om zo'n leuke auto te koesteren en het ontmoeten van mensen met de zelfde hobby als jij. Als je je hobby alleen uitoefent in je garage mis je het grootste plezier, namelijk om deze met anderen te delen. Daarom denk ik dat het belangrijk is om als club te investeren in de sfeer, de auto's en de liefhebbers. Daarbij is het denk ik belangrijk om het kostenniveau af te stemmen op de grootste gemene deler van de leden van de club. De Ferrariclub zal een ander kosten niveau hanteren dan de Fiat 500 club. Een inventarisatie onder de leden, wat het maximum zou mogen zijn voor een rondrit, zou een suggestie kunnen zijn.
De vraag wat iemand over heeft voor zijn hobby is erg persoonlijk en er zullen altijd mensen zijn die andere keuzes maken. Het zij zo!
Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.
Want hoe het ook zij, je zult nooit bereiken dat iedereen tevreden is. Aan de ene kant zijn er mensen die het te duur vinden en aan de andere kant mensen die meer willen.
Ik hoop in ieder geval nog weer eens van de partij te mogen zijn (ook al heb ik tegen die tijd misschien nog steeds geen Matra weer).
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Mijn ervaring is dat je bij de minder "elitaire" clubs aardig veel waar voor je geld krijgt. Dat het goedkoop is ga ik hier ook niet beweren want voor een gemiddeld budget aan jaarlijkse evenementen kan je ook een mooie verblijf op een meer exotische bestemming betalen. Echter, daar heb je geen gans jaar plezier aan, en, eigenlijk kom je in onze contreien ook aardig wat mooie en interessante bestemmingen tegen die de meeste landgenoten ook nooit zullen kennen. Dat alleen al vind ik onbetaalbaar.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Wat iemand wil "investeren" om samen met clubleden (of leden in spe) een gezellige, leerrijke,... dag door te brengen laat ik vrij aan elk persoon zelf. Een dagje uit voor 30 pp lijkt me persoonlijk niet teveel maar ik kan natuurlijk niet in iemand anders zijn geldbeugel kijken.
Het doel van de club is om steeds aan een zolaag mogelijke prijs iets aan te bieden zodat iedereen kan deelnemen.
Wybe nog geen Bagheera aangekocht? Zonde....
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Wybe moet en zal een Bagheera kopen!
Van nu af aan zullen we hem bestoken met ELKE Bagheera-advertentie die we tegenkomen!

:evil: :evil: :evil:
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Wybe,
Fijn je nog eens tegen te komen op het forum.
Je schrijft het in zo een mooie woorden dat ik er niet veel aan kan toevoegen. De interesse in matra blijft, dat staat vast. Het is een auto waar je maar een korte tijd mee gereden hebt en toch een goede band hebt gehad. Toch zou ik je aanraden indien je voor een Matra kiest een murena 2.2 S Te kopen. Deze heeft een heel ander rijkarakter dan de bagheera. Pasop! Het is wat je wenst. Maar omdat ik je persoonlijk ken en je graag het vermogen van de auto voelt, lijkt me deze keuze het beste. Er zijn maar 400 exemplaren gemaakt van deze versie. Als je moest overgaan tot aankoop informeer dan eerst hier op het forum bij MatraMania. Er is veel bedrog onder deze wagens en als leek herken je een S niet zo goed. Het is maar dat je het weet.
Wij zullen elkaar zeker nog ontmoeten, waarschijnlijk in het voorjaar.
Groetjes, ook aan Diane. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Wybe is gebeten door het Matravirus, joepie nu is er geen weg meer terug. Jammer, hoera
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

wybe,
fijn om nog iets van u tehoren.
nu maar uitzien naar een matra.
hopelijk tot opeen van de volgende rondritten
of tot op de jaarvergadering eind feb. 2007
het was tof u teleren kennen op de rit.
groetjes ludo.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Wybe

In mei 2007 doen Benny en ik het opnieuw :roll:
De rondrit organiseren bedoel ik. :oops:

Groeten
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Misschien zie we Wybe met een ...............................MATRA :D
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wybe,
Dat is een uitnodiging. Misschien zijn jullie volgend jaar er ook bij.Met Matra?Of zonder! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

en deze murena zouw dat niks voor wybe zijn?
Attachments
geilermurena_579.jpg
geilermurena_579.jpg (32.98 KiB) Viewed 12400 times
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Hm, blijbaar is het Matra-polyester ook hittewerend! 8)
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hola! Dat zie ik ook wel zitten. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Flinke bumper :lol:
Geert
Posts: 209
Joined: Sun Aug 20, 2006 7:46 pm
Location: Gingelom

Post by Geert »

Bumper of koplampen,Alain? :roll:
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Van welk virus zou die gebeten zijn? :o
wybe
Posts: 9
Joined: Mon Feb 13, 2006 9:00 pm
Location: Nederland

Post by wybe »

Jules,
Als dit een uitnodiging is voor jullie rit in 2007 neem ik die graag aan!
Wybe
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Voor mijn ben je welkom.Hoe meer zielen hoe meer vreugde. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

dat vind ik er ook van godfried.
zoveel temeer bekijks hebben we.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Wybe

Jullie zijn meer dan welkom.

Groeten
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ok?eeeeeeeeeee Wybe komt ook terug, alvast welkom :D
Locked